Eleonoor schreef:Idee achter kuode/rauwe producten is het volgende. Je spijsvertering moet dat spul eerst opwarmen tot lichaamstemperatuur en dan beginnen met afbreken voordat het de waardevolle voedingsstoffen eruit kan halen. Voordeel van warm voedsel is de temperatuur, maar ook dat de eerste verteringsstap al is gemaakt. Je kan zo veel beter het goeds uit de producten halen.
Ik vind het een zeer onaannemelijke theorie. Ok, iedereen weet wel dat een lekkere kop soep of thee best heel lekker verwarmend kan zijn, maar het is wel maar heel tijdelijk van aard. En als je kijkt hoeveel warmte zo'n klein beetje eten of drinken kan opnemen... het maakt wel wat uit maar het zijn geen wereldschokkende zaken - een beker melk 's ochtends kan echt niet meer van invloed zijn op je koude handen aan het eind van de middag.
Wat betreft de 'eerste verteringsstap' - daar geloof ik eigenlijk nog minder in. Het lijkt mij juist dat de hele stofwisseling in sluimerstand gaat (omdat we weinig bewegen enzo). Mij lijkt het veel logischer om dan juist te gaan voor voedsel dat niet te snel wordt opgenomen, als je tenminste op zoek bent naar een wat structurelere oplossing. (Van iets met veel energie kun je lekker snel warm worden, maar het is ook zo weer voorbij.) En het advies is dan: veel volkorenproducten en juist geen makkelijk op te nemen voedingsstoffen. (Bij paarden wordt ook ruwvoer aangeraden om ze warm te houden in de winter.)
Dat lijkt mij eigenlijk veel aannemelijker.