probleemkids wie weet er mee om te gaan ?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: probleemkids wie weet er mee om te gaan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:42

noem mij maar gek............ stoornis of niet, maar een kind hoort met de klauwtjes van andermans spullen af te blijven, toch gensoverschrijdend, respectloos gedrag........

en ik ben van mening dat kinderen, stoornis of niet, best grenzen kunnen leren kennen, en ook respect kunnen leren opbrengen......

Nicole987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:52

KiWiKo schreef:
noem mij maar gek............ stoornis of niet, maar een kind hoort met de klauwtjes van andermans spullen af te blijven, toch gensoverschrijdend, respectloos gedrag........

en ik ben van mening dat kinderen, stoornis of niet, best grenzen kunnen leren kennen, en ook respect kunnen leren opbrengen......

Dan hoop ik voor je dat je niet zo'n kindje krijgt als wij , dan zul je geen goede ouder zijn voor zo'n kind.
Ben gewoon sprakeloos , hoe je dit kunt beoordelen terwijl je geen verstand heb , van deze soort stoornis bij deze kinderen

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 11:02

Nicole987 schreef:
KiWiKo schreef:

Dan hoop ik voor je dat je niet zo'n kindje krijgt als wij , dan zul je geen goede ouder zijn voor zo'n kind.
Ben gewoon sprakeloos , hoe je dit kunt beoordelen terwijl je geen verstand heb , van deze soort stoornis bij deze kinderen

Tja dit is duidelijk een antwoord van iemand die zelf ws niet zo,n kind heb..

en ik heb ook beetje nare nasmaak over deze uitspraak omdat deze persoon ooit op een stal woonde waar hele negatieven verhalen over mij en mij meid rond gingen...

Ik kan het mis hebben maar Nicole ik denk dat t beter is dat je je om dit soort uitspraken niet druk moet maken.. want dit is gewoon zin hebben om een discussie uit te lokken..

En daarbij komt dat bijna ieder kind weleens wat uit de winkel heeft meegenomen..

en ja van hoe maak je een kind iets wijs he die een stoornis heeft.. vind het heel knap dat als de jeugdzorg die verstand heeft van dat soort kids , en er zelf niet helemaal weten wat ze er mee moeten .... dat dan een buitenstaander er wel verstand van heeft ..
Mja zal wel aan mij liggen Clown

Maar goed MIJN KIND heeft nooit van iemand persoonlijk iets gestolen ..zou ze dat wel doen dan breng ik het netjes terug!!!!!!!!!!!!!!!!!

Maar goed wie heeft WEL ervaringen met deze kids ?? Knipoog

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 11:05

KiWiKo schreef:

En om die onderste regels zijn ze miss juist ook onder behandeling en willen we juist dat kids die problemen hebben geholpen worden Knipoog

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:09

Citaat:
Maar goed MIJN KIND heeft nooit van iemand persoonlijk iets gestolen ..zou ze dat wel doen dan breng ik het netjes terug!!!!!!!!!!!!!!!!!

Misschien is het beter om haarzelf het terug te laten brengen (je kunt wel mee gaan). Daar heb je denk ik meer aan want dan moeten ze "met de billen bloot". Ik heb dat met mijn dochter ook een keer gehad toen ze klein was: ik ben toen wel mee gegaan maar ze moest het zelf teruggeven en haar excuses aanbieden.
Daarna had ze het wel afgeleerd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:15

sorrie ik heb een autistisch stiefkind gehad, en daarnaast heeft mijn vriendin ook een ADHD (en nog wat lettertjes kind) Als mijn vriendin haar kind bij haar is, dan is het druk, heel druk........ maar weet wel grenzen en blijft daar ook keurig binnen.
(MIJN) autist, kon ook prima functioneren binnen ons gezin......

@ Goldflower........dat ik op die stal woonde waar hele nare verhalen over jou en je kinderen de ronde deden (waar ik overigens nooit wat van gehoord heb, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik me nooit daar met mensen heb bemoeid) kan ik weinig aan doen Lachen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:16

goldflower, ik kan me je wanhoop goed voorstellen, maar als blijkt dat je dochter getest is zonder jouw toestemming, moet je het onderzoek ongegrond laten verklaren. Flessen bij een onderzoek is nagenoeg niet mogelijk, als het goed is, worden de testen afgenomen door professionals die weten van de hoed en de rand.
pb maar als je meer info hierover wilt.

ondanks dat de zinnen van kiwiko hard overkomen, ben ik het wel met haar eens. Ik bekijk het dan wel als professional en niet als ouder. ik heb met mijn leerlingen een zakelijke band, geen emotionele en dat is een wezenlijk verschil.
grenzen zijn ontzettend belangrijk, zijn de kaders niet duidelijk dan heeft het kind direct de mogelijkheid om te floreren in het gedrag.

een voorbeeld is een leerling bij mij die al door 6 scholen is uitgekotst. hij komt door zijn pdd-nos niet tot leren en kon met zijn 12 jaar nog niet lezen en schrijven. als hij iets moest tegen zijn zin werd hij boos en omdat men dat niet wilde kreeg hij steeds (onbewust) zijn zin.
hij zit nu 3 maanden bij mij in de groep en na vele botsingen met zware fysieke agressie van zijn kant, zijn de kaders duidelijk. hij kan nu lezen op avi 2, beheerst alle letters en kan woordjes schrijven, maakt probleemloos sommen tot 100 en kent de tafels van 1 tot 10.

waarom krijg ik wel gedaan wat anderen (zelf professionele instellingen) niet voor elkaar krijgen? omdat ik de confrontie aanga, kalm blijf en emotioneel vlak. door me zakelijk op te stellen weet hij wat hij aan mij heeft en heeft hij ontdekt dat leren en op school zijn toch niet zo heel vervelend is, zolang je je maar aan de spelregels houdt...

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:19

KiWiKo schreef:

Het klinkt makkelijker dan dat het is maar ik snap je uitgangspunt wel.
Mijn zoon van bijna 16 heeft ook ADHD (10 jaar geleden ontdekt en gediagnosticeerd na een zeer lang traject). Hij heeft ook medicatie waar het best goed op gaat maar het waren 10 moeilijke jaren.
Koekjes pikken en zo doet hij ook als hij de kans krijgt. Helaas moet de kast dus ook vaak op slot en blijf ik er verder alles aan doen om hem te laten inzien dat dit niet kan en mag en het kwartje valt op dat moment wel maar het blijft helaas vaak niet lang hangen.
Ik merk wel dat, naarmate hij ouder wordt, het beter gaat. Het heeft allemaal wel heel veel energie gekost (herhalen, herhalen, herhalen) maar uiteindelijk levert het wel wat op.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 15:28

ja kijk bij mij is het uiteindelijk ook makkelijker geworden om een slot op mn kast te doen, want heb geen zin omj dag in dag uit maar ruzie te hebben omdat ze toch pakt als ik er niet ben..

En aangezien ze onwijse vreetbuien heeft is het moeilijk voor haar om de verleiding te weerstaan dus ja dan kies ik voor een slot.. wel zo makkelijk toch Knipoog

En tuurlijk als ze zou stelen van andere dan moet ze het terug brengen maar ze steelt niet van andere...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 02:57

quote bijgevoegd Lachen
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 18-11-08 02:59, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 02:59

goldflower schreef:
ja kijk bij mij is het uiteindelijk ook makkelijker geworden om een slot op mn kast te doen, want heb geen zin omj dag in dag uit maar ruzie te hebben omdat ze toch pakt als ik er niet ben..

En aangezien ze onwijse vreetbuien heeft is het moeilijk voor haar om de verleiding te weerstaan dus ja dan kies ik voor een slot.. wel zo makkelijk toch Knipoog

En tuurlijk als ze zou stelen van andere dan moet ze het terug brengen maar ze steelt niet van andere...

sorrie Goldflower.............. maar ik denk dat je hier zelf al een groot deel van het probleem weergeeft.........

geen zin............, en wel zo makkelijk toch?

kinderen opvoeden met of zonder stoornis is nooit geen zin, en wel zo makkelijk..........

zeker kinderen die niet in het plaatje passen............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 04:57

Ik val ook even binnen.
Het enige waar deze kinderen bij gebaat zijn is structuur, structuur en nog eens structuur. Die structuur bestaat o.a. uit duidelijke regels. En inderdaad, juist kinderen met een stoornis moeten duidelijk weten wat wel en niet kan. Hiermee kun je voorkomen dat het de spuigaten uitloopt.
Als je deze kinderen géén regels en structuur en verder een stukje respect bijbrengt dan faal je i.m.o. als ouder. En met een slot los je niks op, dat wekt alleen maar agressie op. Duidelijkheid is een beter wapen en paal en perk stellen. Ze snappen je heus wel, ze zijn niet gek.
Stoornis of niet, opvoeden is gewoon een noodzaak. En het is ook nog eens zo dat kinderen met stoornissen zoals genoemd in het hele topic eerder op latere leeftijd gaan ontsporen en zelfs crimineel gedrag kunnen vertonen dan kinderen zonder labels en etiketten.
Voorkomen is beter dan genezen in dit hele verhaal.

Schiet maar op me, ik heb thuis kinderen opgevangen met ASS, ADHD, ADD, ODD en ook met combinaties van deze stoornissen. De laatste had ADD, ODD en een hechtingsstoornis. Gek genoeg brak die thuis de tent af terwijl het bij ons het liefste kind was wat je je kon indenken. Tuurlijk is er wel eens een aanvarinkje geweest maar dat heb je met elk kind, toch? Maar door ze structuur te geven kun je al een hoop trammelant voorkomen.

Citaat:

Een hulpverlener benadert het niet anders dan Kiwiko het omschrijft Knipoog dus dan zou een hulpverlener zowiezo voor een dergelijk kind geen goeie ouder zijn of stiefouder? Ik dacht van wel Knipoog

N.B. Het is wel zo dat het vaak al ver de pan is uitgerezen voor de ouders daadwerkelijk hulp krijgen en al tijden op de tenen hebben gelopen, waardoor al heel wat escalaties de revu zijn gepasseerd en de ouders ook een kort lontje hebben opgelopen.
Binnen een PGB worden vaak verblijfskosten vergoed, waardoor de ouders even kunnen bijtanken en het kind bijvoorbeeld een weekend in de maand even in een andere omgeving zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 05:34

@Goldflower, wat is nou de exacte diagnose die jouw dochter heeft gekregen?
Tuurlijk is het niet aan mij om diagnoses te verstrekken, maar ik herken een aantal dingen die overeenkomen met een van de kinderen die ik zelf heb opgevangen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 06:03

KiWiKo schreef:

en dat kan dus niet. Een beetje kort geredeneerd Knipoog

Ik heb een broertje van 25 die een stoornis heeft waardoor hij die grenzen niet kan stellen. Het is namelijk onmogelijk voor hem om in te zien dat zoiets fout is. Je kunt het hem 100 keer vertellen, maar hij beschikt gewoon niet over het vermogen om zoiets te snappen.
even een onschuldig voorbeeld: zo is hij toen hij een stuk jonger was ooit eens bij de buurvrouw naar binnen geslopen en heeft daar haar hele huis overhoop gehaald om koffie te zetten.
Buurvrouw kwam thuis en schrok zich lam (dacht uiteraard dat er ingebroken was).

Tja, probeer zo'n kind dan maar eens uit te leggen dat ie dat niet mag. De volgende keer doet hij het gewoon weer helaas. Zo kan ik nog wel een stuk of honderd voorbeelden opnoemen.
En je krijgt er geen vat op, want je kunt het niet aan hun verstand brengen dat het fout is. Voor hen bestaat dat fout namelijk helemaal niet.

Voor de rest is hij trouwens enorm slim en prima te bereiken hoor Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 07:50

Om verwarring met het een en ander te voorkomen, Cayenne, wat voor stoornis heeft je broer?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 07:55

Een (lichte) autistische stoornis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 08:10

Doet me denken aan NLD als ik het even vluchtig doorlees.
Een licht autistisch kind weet dondersgoed wat wel en niet kan en weet ook wel heel goed wat goed en fout is. Je kunt je er bij neerleggen onder het mom van: "hij doet het de volgende keer gewoon weer" maar daar wringt de schoen niet, dit soort mensen pikken vaak alleen op wat ze interessant vinden en hebben op die gebieden een zogenaamde "hyperfocus".
En met uitleggen wat goed en fout is, het is maar net hoe je het aanpakt Knipoog

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 08:14

Ja, pin me er niet op vast wat ie precies heeft. Er is iig autisme in combinatie met nog iets anders geconstateerd. Er zijn trouwens honderden vormen van autisme en het komt vaker voor dan je denkt.

Hij heeft ook een tijdje intern in Castricum gezeten, maar ook daar ging het niet goed.
Maar tot hem door dringen met wat goed of fout is lukt absoluut niet. In al die 25 jaren zijn mijn ouders stad en land afgeweest (inclusief buitenland) en hij heeft dat vermogen gewoon niet.
Je mag het proberen hoor, gaat je echt niet lukken Clown

Een goed ontwikkelde fijne motoriek heeft hij trouwens ook niet, en dat schijnt in verband te staan met elkaar volgens artsen.
Ook mijn jongste broertje heeft trouwens een vorm van autisme, dit in combinatie met ADHD, maar die heeft van dit verschijnsel weer geen last.

Edit: even wat toegevoegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 08:23

Klinkt als NLD, dat heeft o.a. de kenmerken dat deze mensen vasthouden aan hun eigen regeltjes, en ook vaak weerstand tegen andermans regels,verder ook een minder ontwikkelde fijne motoriek. (NLD betekent in het Nederlands: niet verbale leerstoornis)
De ene wetenschapper zegt dat het een vorm van autisme is en anderen weer niet.
Ik vraag het even omdat dit toch op mij al overkwam als een totaal ander plaatje dan de kinderen geschetst in het topic, daar gaat het vrijwel hoofdzakelijk over ADHD/ADD, borderline en mogelijk ODD.
NLD is eigenlijk ook meer een verstandelijke beperking, terwijl de anderen genoemd in het topic meer geestelijke beperkingen zijn.
Met NLD heb ik zelf nooit ervaring opgedaan, maar ik weet wel van een kennis die een kind heeft met dit probleem, dat het één van de complexere stoornissen is en zeker in combinatie met nog een ander iets uit het Autisme aanverwant spectrum.

Ik weet bijna wel zeker dat iemand met een vorm van autisme in combinatie met ADHD makkelijker is bij te sturen dan iemand zoals je broer van 25, Cayenne...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 08:54

dat denk ik ook Lachen er zit een wereld van verschil tussen geestelijke en verstandelijke vermogens Lachen

@ Cayenne rekent je broer af als hij naar de winkel gaat? Ik vraag dit omdat dit betekend dat hij wel beseft dat als je niet betaald je dan eigenlijk iets doet wat niet mag Lachen

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:39

Afrekenen doet hij zeker wel. Het gaat om de situaties die plotseling in zijn hoofd opkomen die je hem dan niet kunt uitleggen. Normale situaties in het dagelijkse leven die routine zijn pakt hij (meestal) wel goed op.

Maar zo heeft hij ook wel eens een stuk of 100 statiegeldflessen van het cafetaria hier in het dorp gejat en ingewisseld bij de supermarkt voor het statiegeld. Ja, dat vond ie makkelijk geld verdienen Clown
Je kunt hem dan niet uitleggen dat dit niet mag. Of ja, je kunt het wel proberen, maar het bereikt hem gewoon niet. De volgende keer zal hij het dan ook gewoon weer doen.

Beetje moeilijk uitleggen, maar zo is het ongeveer wat ik bedoel Lachen
Achteraf hebben we er wel om gelachen, maar stelen is het natuurlijk wel en mensen gaan je wel aankijken..
Je bent toch "dat gezin met dat slecht opgevoede kind."

Thanks Suleilitha, klinkt erg leerzaam!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:04

Even bijgelezen en eerlijk waar, mijn mond valt open van verbazing.... dus die jongen komt gewoon weg met toestanden zoals bijvoorbeeld met die flessen???
Iemand die weet dat het makkelijk geld verdienen is, is ook uitgekookt genoeg om te bevatten dat dit absoluut niet door de beugel kan... en in mijn ogen ben je als opvoeders wel lekker bezig als je het hier maar bij laat "omdat het toch niet overkomt".
Maar goed, ik zie het anders dan de naaste familie denk ik.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:06

Nee, weg komt ie er niet mee, maar straffen gaat zeer moeilijk omdat hij niet inziet dat het verkeerd is.
Ik heb niet gezegd dat ie er zomaar mee weg komt Lachen Maar ga er maar eens aan staan als je niet tot zo'n kind kunt doordringen, want het klinkt ondenkbaar, maar zo is het wel.

Mijn ouders zijn absoluut wel voldoende streng geweest. We hebben altijd een flink aantal regels voor onze kiezen gehad thuis Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:09

Cayenne, waar is de hulpverlening in dit verhaal en wat zeggen die ervan?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:22

Hij heeft intern gezeten in Castricum (hoe dat precies heet weet ik niet, daar was ik nog te jong voor) en later in Dordrecht. Hij heeft vanaf zijn achtste al begeleiding. Ze zijn toendertijd ook weleens bij ons thuis wezen filmen vanuit Castricum om zijn gedrag binnenshuis vast te leggen en de manier waarop hij gecorrigeerd wordt en hoe hij hiermee om gaat. Wat de conclusie daarvan was weet ik niet omdat dit iets tussen mijn ouders en de hulpverlening was.
Medicatie krijgt hij niet omdat er niets is wat hem zou kunnen ondersteunen en het verbeteren kan.

Op dit moment woont hij op zichzelf onder begeleiding, maar hij zal nooit zonder begeleiding kunnen.

De hulpverlening is skeptisch en vinden hem op sommige punten zoals bepaalde communicatieve vaardigheden wel vooruit gegaan, maar hij blijft op sommige momenten gewoon erg moeilijk te bereiken. Af en toe heeft hij gewoon acties waarvan je denkt: wat moet je hiermee. Maar inmiddels zijn we eraan gewend.
Ik moet wel zeggen dat hoe ouder hij wordt, hoe beter het gaat imo. Hij heeft inmiddels zelfs zijn rijbewijs.