Zou jij gehandicapt kind houden?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Zou jij gehandicapt kind houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:54

Welshcobfan schreef:
Als de nekplooi meting uit zou wijzen dat mijn baby een verhoogde kans heeft op het downsyndroom, laat ik het testen dmv vruchtwater punctie. Mocht daarna uitblijken dat het inderdaad om een kind met het downsyndroom gaat?
Zou ik het absoluut laten weghalen. Ik ben gek op mijn nichtje met down, maar zou echt nooit zelf bewust ervoor kiezen om zo'n kindje ter wereld te laten komen.

Maar allereerst is het niet zomaar 'zo'n kindje' maar ook gewoon een eigen uniek individu. En waarvan je bovendien niet op voorhand kunt zeggen hoe ernstig de complicaties en de medische beperkingen zijn.

Ook ik vind, net als verschillende anderen, dat er hier makkelijk gesproken wordt over het weg laten halen. Ik begrijp en respecteer dat er situaties zijn waarin je tot die beslissing komt, maar wat mij opvalt is dat het lijkt dat er door de handicap heen niet meer gezien wordt dat er een persoon, een individu, een menselijk wezen is. Een persoontje dat ook gaat houden van het leven, en heel veel in zich heeft en gewoon uniek zichzelf is. En dat je bij een abortus toch kiest om iemand het recht op leven te ontzeggen! Het is de respectloze manier waarop er geschreven wordt over het weg laten halen van 'zo'n geval' meer dan de beslissing op zich waar ik mij onprettig bij voel.

AaronYve

Ik werk zelf niet met gehandicapten en kan dat ook niet.
Ik zou het weglaten halen. Waarom, omdat ik een keus heb en van die keus maak ik dan graag gebruik voor de rest van me leven.
Als ik weet dat ik een gehandicpat kind zal krijgen hoe leuk of aardig het ook kan zijn. Ik wil en kan dat niet.
En zeker is het akelig en zeker is het een moelijke keuze maar daarin moet je iedereen kunnen respecteren, je mag nou eenmaal kiezen en dat vind ik een goed recht.

Sjoos

@ Relaxed
Ja maar je weet dat allemaal niet. de ernst van de handicap weet je niet van te voren.
Iemand met downsyndroom bv, kan ook van dusdanig hoog niveau zijn dat diegene (semi)zelfstandig kan gaan wonen.
Dat probeer ik ieder duidelijk te maken. Het gaat hier niet alleen om de "kasplantjes" maar ook om de mensen met wel degelijk kwaliteit van leven.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:55

100% zeker weten weg laten halen. Voor zo'n kind is het meestal niks en voor de ouders al helemaal niet Je bent dan wel in 1 klap een heel stuk van je leven kwijt, en dan doel ik op handicappen als het syndroom van down e.d En ja, ik ken mensen die het hebben maar dit maakt voor mij dus echt geen verschil.

Even een scheve vergelijking:
Als er een dier bij ons geboren word met een flinke afwijking laat 90% het meteen inslapen. Dat kan dan wel weer meteen. Gaan we het over mensen hebben dan kan dat opeens niet.

Ik zeg niet dat ik mensen en dieren als gelijk beschouw, maar iemand met een flinke verstandelijke handicap kan net als een dier niet zelf beslissen. Ik vind dat je dan als ouder het verstandigst moet zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:56

Sisco4life schreef:
100% zeker weten weg laten halen. Voor zo'n kind is het meestal niks en voor de ouders al helemaal niet

Wat een vreselijk kwetsende en onwetende aannames.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:56

AaronYve schreef:
Ik werk zelf niet met gehandicapten en kan dat ook niet.
Ik zou het weglaten halen. Waarom, omdat ik een keus heb en van die keus maak ik dan graag gebruik voor de rest van me leven.
Als ik weet dat ik een gehandicpat kind zal krijgen hoe leuk of aardig het ook kan zijn. Ik wil en kan dat niet.
En zeker is het akelig en zeker is het een moelijke keuze maar daarin moet je iedereen kunnen respecteren, je mag nou eenmaal kiezen en dat vind ik een goed recht.

Nog wensen? haarkleur? grote? kleur ogen?
Kiezen kan je niet.
Bv, elke test die je maar kan doen wijst aan dat je kind niet verstandelijk gehandicapt is. Kind wordt geboren. Komt klem te zitten, zuurstof gebrek, hersenbeschadiging. Dan?
Kiezen kan je niet.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:57

dit hebben mijn man en ik ons toen ook afgevraagd, omdat hij wel bij hem in de familie zit. ZIjn wij beide van mening, dat we het zouden weghalen. Ik heb niks tegen gehandicapten mensen in tegendeel, ben zelfs jaren vrijwilliger geweest met paardrijden voor gehandicapten. Maar ik zou zelf echt ervoor kiezen om het te laten weghalen. De meeste gehandicapten kindjes, hebben vaak ook nog medische aandoeningen.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:57

Sisco4life schreef:
100% zeker weten weg laten halen. Voor zo'n kind is het meestal niks en voor de ouders al helemaal niet Je bent dan wel in 1 klap een heel stuk van je leven kwijt, en dan doel ik op handicappen als het syndroom van down e.d En ja, ik ken mensen die het hebben maar dit maakt voor mij dus echt geen verschil.

Even een scheve vergelijking:
Als er een dier bij ons geboren word met een flinke afwijking laat 90% het meteen inslapen. Dat kan dan wel weer meteen. Gaan we het over mensen hebben dan kan dat opeens niet.

Ik zeg niet dat ik mensen en dieren als gelijk beschouw, maar iemand met een flinke verstandelijke handicap kan net als een dier niet zelf beslissen. Ik vind dat je dan als ouder het verstandigst moet zijn.

Kruip jij alsjeblieft weer terug onder je steen!
Ik heb respect voor ieder z'n mening. Voor die van jou dus niet. Reden lijkt me duiidelijk.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:58

moeilijke vraag..
ik heb altijd gezegd/gedacht..als ik ooit zwanger raak, en het kindje blijkt echt gehandicapt te zijn, en ik kan nog een abortus laten doen, dan doe ik dat ook.
met 'normale' kinderen kan ik al niet zo goed omgaan, met gehandicapten ben ik helemaal een drama.
ik ben er gewoon niet geschikt voor denk ik..
dus op dit moment zeg ik : abortus plegen in zo'n geval.
ik denk dat ik zo'n kindje (jeetje, klinkt naar) gewoon niet kan bieden wat hij/zij nodig heeft, en dat het daardoor ook geen menswaardig bestaan krijgt.
(en dan heb ik t niet over geld, tijd, t meest geweldige huis om in te wonen, enz.. maar over wat ik het kindje geestelijk kan bieden)

maar ik weet natuurlijk helemaal niet hoe het is om zwanger te zijn, je eerste echo enz enz..(ben pas 20).
dus misschien zou ik, als ik in de situatie zelf zit, wel heel anders reageren.
Laatst bijgewerkt door Zwitsal op 05-10-08 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:59

LaFunkyJazz schreef:
@ Relaxed
Ja maar je weet dat allemaal niet. de ernst van de handicap weet je niet van te voren.
Iemand met downsyndroom bv, kan ook van dusdanig hoog niveau zijn dat diegene (semi)zelfstandig kan gaan wonen.
Dat probeer ik ieder duidelijk te maken. Het gaat hier niet alleen om de "kasplantjes" maar ook om de mensen met wel degelijk kwaliteit van leven.

Ik las idd je post over de ernst, maar zoals ik al zei ging ik er inmijn 1e antwoord vanuit dat het om een ernstig gehandicapt kind ging.. Ik zou in die situatie idd wel eerst zeker willen weten wat de mate en ernst van de handicap is, voor zover ze dat vast kunnen stellen.. Ja

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:59

het valt mij op dat veel mensen beginnen over dat het zwaar is, maar als je een gezond kind hebt gekregen dat later aan de drank/drugs etc verdaagd is dat ook zwaar, wie weet nog wel zwaarder want daar heb je nog minder controle over dan bij een zwaar gehandicapt kind waarbij je zeggenschap hebt over bijna alles.

en wat betreft liefdevolle verzorging, ik denk dat de meeste mensen die in de zorg werken wel met een bepaalde betrokkenheid/liefde werken, ikzelf in ieder geval wel, ouders die ik spreek zijn vaak ook erg dankbaar

ik vind ook sommige reacties hier wel hard, natuurlijk mag ieder zijn mening hebben, maar ik heb in de 8 jaar dat ik met geh. werk nog nooit een ouder gehoord die wenste dat ze het kind nooit gekregen haddden

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:00

"Er niet geschikt voor zijn" Denken meer mensen. Als het je eigen kind is ben je er opeens een natuurtalent in, geloof me, heb het meerdere keren zelf gezien.

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:02

Hmmm, moeilijke kwestie.
Ik werk zelf ook met geestelijk gehandicapte kinderen en ik vind het erg leuk om te doen, het geeft veel voldoening, maar ik word er ook wel eens triest van als ik zie hoe sommige kinderen eraan toe zijn.

Vaak zitten ze enorm met zichzelf en de omgeving in de knoop, doordat ze in een andere belevingswereld zitten. Ze worden door andere mensen vaak niet begrepen en kunnen moeilijk duidelijk maken wat ze willen.

Daarbij heb ik een broer met autisme, die ik niet zou kunnen missen! Ben hartstikke gek op hem, ook al is het moeilijk om met hem om te gaan soms.

Maar of ik het zelf zou kunnen opbrengen een kind met een zware handicap groot te brengen? Ik weet het echt niet. Als ik nu zwanger zou zijn en ik zou te horen krijgen dat het kind een handicap heeft, zou ik er heel goed over na moeten denken en met mijn vriend over praten. In mijn omgeving heb ik gezien hoe moeilijk het kan zijn voor ouders en het kind zelf, en sommige mensen gaan er aan onderdoor. Daarbij zijn veel ouders niet in staat een zwaar gehandicapt kind goed te begeleiden, daarom worden veel kinderen uit huis geplaatst.
Ik kan er zo geen uitspraak over doen, ik denk dat dat pas kan als je het echt meemaakt. Voor mij zou het een enorm moeilijke beslissing zijn.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:02

Relaxed schreef:
LaFunkyJazz schreef:
@ Relaxed

Ik las idd je post over de ernst, maar zoals ik al zei ging ik er inmijn 1e antwoord vanuit dat het om een ernstig gehandicapt kind ging.. Ik zou in die situatie idd wel eerst zeker willen weten wat de mate en ernst van de handicap is, voor zover ze dat vast kunnen stellen.. Ja

Dan kan dus niet, dat probeer ik duidelijk te maken.
Dat kan alleen als het om bepaalde syndromen gaat waarbij het altijd "laag niveau" is.

En daarbij, syndromen kunnen worden vastgesteld. Maar vaak is het ook nog zo dat je bij bepaalde syndromen kans heb op 75% of 50% verstandelijke handicap, dan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:03

Mijn nicht is bijvoorbeeld heel vaak boos en word dan agressief, omdat ze gewoon niet begrijpt wat mensen zeggen. Ze moet bijvoorbeeld onder een scan omdat haar hersenen niet meer goed functioneren.... dat kun je haar gewoonweg niet uitleggen, want enige wat ze ziet is eng scan apparaat. Dus moeten ze haar vastbinden en platspuiten....
Ze snapt ook niet waarom ze naar een woongroep moest (al vind ze het daar nu wel oke), sja haar moeder is ouder en kan al die luiers verwisselen niet meer aan.
Ze snapt ook niet dat haar vader dood is, mist hem enorm en heeft een altaar voor hem. Maar hoe leg je aan zo'n meid uit dat haar vader ineens dood lag naast de weg door een hartstilstand?
Dat begrijpt ze niet...
Ze zal ook niet oud worden, haar graf is al gereserveerd naast dat van haar lieve vader Lachen

Nu is schilderen haar lust en leven, maar haar kwaliteit van leven is matig... haar hersenen functioneren erg slecht en dat zal haar dood ook worden.
Ze is de trotse tante van 2 jochies, maar die zijn haar nu al qua niveau ontstegen (4 en 6) en willen niet meer met haar spelen.

Nee, ik hoef geen kind met het downsyndroom te krijgen. Je krijgt er veel voor terug, maar moet zelf ook ontzettend veel inleveren.
Mijn nicht is een schat en geliefd in de hele familie. Maar voor mij wel een reden om goed na te denken als uit een test bleek dat er een chromosoom 21 teveel was ( en trysomie 18 (edwards syndroom) overleven kinderen ook niet, dus als dat uit een vruchtwaterpunctie kwam: laat ik het zeker weghalen)

Bovendien is mijn vriend sociaal gehandicapt en in hoeverre hij een verstandelijk gehandicapt kind aan kan?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:03

Goede maar zeer gevoelige vraag voor veel mensen denk ik Lachen

Ikzelf zou zeer waarschijnlijk voor abortus kiezen, Op dat moment moet je een zeer moeilijke keuze maken voor iemand anders, en dan nog wel voor je eigen kind, wat door gemengde gevoelens een vreselijk iets is. Je gevoel zegt kan mij het schelen het is mijn kind en ik hou er sowieso van, maar je verstand zegt wil ik hem of haar dit wel aan doen? en dan weet je ook nog eens nooit zeker hoe erg het zal zijn.

Wat ik trouwens wel een erg mooi stukje vind wat ik en cabaratier ooit heb horen zeggen:

Wat wil je dat het wordt?
Maakt me niet uit, als het maar gelukkig is.

Wat een vreselijke opmerking!!! Je hebt gezonde kinderen die ongelukkig zijn, en je hebt gehandicapte kinderen die wel heel erg gelukkig zijn.

Vandaar dat je beter kunt zeggen, Als het maar gezond EN gelukkig is.

en dat zeg ik dus ook altijd Ja

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:08

Ik werk zelf ook met gehandicapte kinderen en op mijn school zou ik van bijna alle kinderen die daar rondlopen/rijden/zitten zeggen 'houden'. Maar er zijn er toch een aantal waarvan ik het leven dusdanig erg vind dat ik ervoor zou kiezen om abortus te laten plegen als je van tevoren zou weten dat het kind dusdanig ernstig gehandicapt zou worden. En dan heb ik het dus over kinderen die niet kunnen eten, praten, bewegen, horen en dus alleen maar kunnen kijken en af en toe een raar geluidje kunnen maken. In mijn ogen is dat voor het kind geen menswaardig bestaan en voor de ouders geen leven.

Maar wanneer dit pas na abortus-tijd of zelfs na de geboorte naar voren zou komen zou ik net zoveel houden van dit kind als een gezond kind en het beste geven wat ik in me zou hebben om het kind zo gelukkig mogelijk te maken.

Waarschijnlijk komen al die ernstige handicaps te laat aan het licht en kun je er niets meer aan doen.
Overigens vind ik Down daar niet onder vallen, die kinderen zijn hardstikke gelukkig en er zijn er zat die een 'gewoon'leven kunnen hebben; daar is i.m.o niets mis mee.
Laatst bijgewerkt door anniee op 05-10-08 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:08

LaFunkyJazz schreef:
"Er niet geschikt voor zijn" Denken meer mensen. Als het je eigen kind is ben je er opeens een natuurtalent in, geloof me, heb het meerdere keren zelf gezien.

maar dat kun je dus niet weten van te voren (totdat je zelf in de situatie zit van zwanger zijn enz)..

ik zou op dit moment ook niet voor een gewoon kindje kunnen/willen zorgen, en dus de extra zorg voor een gehandicapt kindje denk ik al helemaal niet aankunnen..

stel, ik raak (over een paar jaar) zwanger, en het kindje blijkt gehandicapt te zijn. (voor zover je dat dus idd van te voren kan zien). en ik denk er dan nog steeds het zelfde over als nu (dus met al die moedergevoelens enz enz). dan denk ik dat het voor het kindje ook niet zo fijn is om mij als moeder te hebben, denk dat ik een handicap misschien wel nooit helemaal zal accepteren..
en dat wil ik dat kindje gewoon niet 'aandoen', ze kunnen er zelf niets aan doen, ze zijn zoals ze zijn, en als ze het daar zelf al zwaar mee krijgen, dan is het voor hen nog zwaarder om een moeder te hebben die er niet zo goed mee om kan gaan.

maarja, zoals je zelf al zegt, misschien als het mn eigen kindje (ooit ) zal betreffen, dat ik heeeeeel anders er over denk..
dus eigenlijk kun je/ik het niet van te voren zeggen wat ik in zo'n situatie zou doen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:09

Zoals ik al eerder aangegeven heb zou ik het bij een ernstige handicap laten aborteren. Mijn man en ik hebben het daar ook over gehad toen ik zwanger was van ons eerste kind.

Ook een kind wat na een normale zwangerschap geboren is kan "niet goed" zijn maar bewust de keuze maken om een kind met heel beperkte kansen op de wereld zetten zagen wij beiden niet zitten. Daarnaast hebben we ook een eigen leven naast onze kinderen, dat kan je dan helemaal gedag zeggen. Oppas voor een zwaar gehandicapt kind is moeilijk te krijgen tenzij zo'n kind in een instelling terecht komt. Dan zadel je dus de maatschappij op met een kind terwijl je zelf ervoor had kunnen kiezen om het helemaal niet geboren te laten worden.

En natuurlijk zou ik mijn leven helemaal omgooien als een van mijn dochters nu iets zouden krijgen waardoor ze permanent verzorging nodig hebben. Daar zou ik niet eens over na hoeven denken.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:11

Ook ik sta verbaasd over sommige toch wel kwetsende en ongenuanceerde reacties, alsof er geen plaats is op deze wereld voor gehandicapten. Er wordt zomaar vanuit gegaan dat een gehandicapte geen kwaliteit heeft van leven, niets is minder waar.
Met mijn handicap functioneer ik behoorlijk goed en kan er ook erg om lachen, vaak zijn het juist de situaties dat een ander er zich geen raad mee weet die om te lachen zijn. Ik kan me niet aan de indruk ontrekken in deze discussie dat juist de mensen die zich er geen raad mee weten zo makkelijk oordelen.
De genuanceerdere reacties komen over het algemeen van mensen die weten waar ze het over hebben, hetzij via werk in de zorg, hetzij via familiebanden.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:12

Zwitsal schreef:
stel, ik raak (over een paar jaar) zwanger, en het kindje blijkt gehandicapt te zijn. (voor zover je dat dus idd van te voren kan zien). en ik denk er dan nog steeds het zelfde over als nu (dus met al die moedergevoelens enz enz). dan denk ik dat het voor het kindje ook niet zo fijn is om mij als moeder te hebben, denk dat ik een handicap misschien wel nooit helemaal zal accepteren..

Gelukkig bestaat er ook sterrilisatie...???

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:12

Ik ben nu 16 en weet niet of het wel reeél is als ik nu antwoord want je weet nooit hoe je leven verder gaat verlopen.. En wat mijn mening daarover is over 10 jaar..

Ik kan dus ook niet gelijk zeggen dat ik het weg zal laten halen.
Als je zwanger bent dan krijg je toch vanzelf al het moeder gevoel.. En of het nou je eerste of vierde kind wordt, het is een deel van jou.

Het zal echt aan het stadium moeten liggen voor het kind. Als het een heel erge handicap is wat alleen maar kan verslechteren en voor het kind is het zo geen leven.. Dan zal er toch eens heel goed nagedacht moeten worden over het feit of het behouden wordt of weg gehaald gaat worden.

Ik ken iemand die ook abortus heeft laten plegen. En dat was ook terecht. Dat kind had alles fout/verkeerd wat er maar verkeerd aan kon zijn. Voor dat jongetje zou het ook geen leven zijn. Hij kón gewoon zo niet leven aan alles wat hij mankeerde. En ook in moedersbelang.. Als je kind er zó ernstig aan toe is.. Dan is het voor haar misschien ook beter geweest dat het kind weg gehaald werd.. Ja Je bent namelijk áltijd verbonden aan het kindje, niet dat de moeder dat heel erg zal vinden.. Maar je hebt wel een moederschap op je. Die zal je normaal ook wel hebben uiteraard.. Maar met zo'n ernstig toegetakeld kind.. Vreselijk.. het jongetje zou ook zodanig gehandicapt raken dat hij sowieso niet thuis kon wonen en een risico genomen werd op overlevingskansen..

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:13

LaFunkyJazz schreef:

Ik denk inderdaad dat iedereen voor een gehandicapt kind kan zorgen, als je ook voor een gezond kind kunt zorgen. Maar ik zie juist bij heel erg veel mensen dat ze helemaal géén natuurtalent zijn in met hun kind omgaan en de opvoeding verloederen en vaders die hun eigen kind niet kunnen verschonen

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:16

Dat is dan weer een ander verhaal, dat zijn al mensen die niet voor een gezond kind kunnen zorgen, laat dan staan voor een kind wat wat extra zorg nodig heeft

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:16

Abortus. Dat weet ik nu al. Kan cru klinken, maar liever een gezond kind met een normaal leven dat een kind met een handicap die de rest van zijn/haar leven raar wordt aangestaard. Geloof mij, ik werk in een shoppingcenter en heb al heel wat gehandicapte mensen voorbij zien komen die hun verstand echt wel 100% is, maar ze zitten gewoon vast in dat lichaam. De hoofden van de mensen die steeds richting hen draaien, de kwetsende woorden van de jeugd.

Helaas, gezond kind of geen kind... Mijn zus is ook gehandicapt en zou haar leven niet opnieuw willen meemaken als dan mijn dochter zijnde.