Welshcobfan schreef:Als de nekplooi meting uit zou wijzen dat mijn baby een verhoogde kans heeft op het downsyndroom, laat ik het testen dmv vruchtwater punctie. Mocht daarna uitblijken dat het inderdaad om een kind met het downsyndroom gaat?
Zou ik het absoluut laten weghalen. Ik ben gek op mijn nichtje met down, maar zou echt nooit zelf bewust ervoor kiezen om zo'n kindje ter wereld te laten komen.
Maar allereerst is het niet zomaar 'zo'n kindje' maar ook gewoon een eigen uniek individu. En waarvan je bovendien niet op voorhand kunt zeggen hoe ernstig de complicaties en de medische beperkingen zijn.
Ook ik vind, net als verschillende anderen, dat er hier makkelijk gesproken wordt over het weg laten halen. Ik begrijp en respecteer dat er situaties zijn waarin je tot die beslissing komt, maar wat mij opvalt is dat het lijkt dat er door de handicap heen niet meer gezien wordt dat er een persoon, een individu, een menselijk wezen is. Een persoontje dat ook gaat houden van het leven, en heel veel in zich heeft en gewoon uniek zichzelf is. En dat je bij een abortus toch kiest om iemand het recht op leven te ontzeggen! Het is de respectloze manier waarop er geschreven wordt over het weg laten halen van 'zo'n geval' meer dan de beslissing op zich waar ik mij onprettig bij voel.