Actieve Donor Registratie(ADR), ben jij voor of tegen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Actieve Donor Registratie(ADR), ben jij voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:14

EstherMe schreef:
Ik ben voor.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog geen donorformulier heb ingevuld. Mijn moeder is nierpatient, dus ik vind donors erg belangrijk. Ik vind het alleen vreemd dat je niet kunt aangeven of je voorkeur hebt aan wie je iets doneert. Als ik morgen onder een trein kom en mijn nier matcht met die van mijn moeder, wil ik dat deze naar haar gaat. Maar als ik mij als donor inschrjf, gaat deze naar de eerstvolgende op de wachtlijst. En dat wil ik niet, als mijn eigen moeder hier dan niet mee word geholpen.

Nu heeft mijn moeder het geluk dat zij een lieve zus heeft die eind dit jaar gaat doneren, maar tot die tijd registreer ik mij nog niet als donor

Hier ben ik het ook mee eens.
Je mag wel donor zijn, maar niet bepalen wie wel of juist niet je organen krijgen.
Ik wil ook niet dat ze naar mensen gaan die geen donor zijn of aan bijv mensen met een zwaar crimineel verleden...
Voor mij moeten m'n nabestaanden beslissen, omdat zij moeten rouwen (denk ik Knipoog )
Ik heb al duidelijk aangegeven dat het voor mij niet uit maakt. Echter wil ik hun rouwproces niet moeilijker maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:16

superwoman schreef:
Voor mij moeten m'n nabestaanden beslissen, omdat zij moeten rouwen (denk ik Knipoog )
Ik heb al duidelijk aangegeven dat het voor mij niet uit maakt. Echter wil ik hun rouwproces niet moeilijker maken.

Toch blijkt dat veel nabestaanden het juist lastiger vinden: ten eerste omdat ze vaak in de geest van de overledene willen handelen maar dus niet weten wat die is. En ten tweede omdat ze op een zeer emotioneel moment ook nog eens die beslissing moeten nemen.

Veel beter kun je dit dus met hen overleggen en dan die keuze vastleggen, dat voorkomt veel stress juist tijdens het rouwproces. Dat het vastlegt geeft vaak gewoon al rust en duidelijkheid.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:17

Ik ben al donor, en ik voor registratie, dat scheelt mensenlevens.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:21

ik ben voor dit voorstel.
Veel mensen twijfelen, en dit is wellicht net het laatste beetje wat ze nodig hebben.
Mocht iemand er echt tegen zijn dan stuurt degene het formulier wel in.
Persoonlijk vind ik ook dat mensen die tegen zijn of inderdaad zware roker zijn etc geen ontvanger van donoren mogen zijn (misschien wel egoistisch gedacht)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:22

ik ben voor...........

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:24

superwoman schreef:
EstherMe schreef:
Ik ben voor.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog geen donorformulier heb ingevuld. Mijn moeder is nierpatient, dus ik vind donors erg belangrijk. Ik vind het alleen vreemd dat je niet kunt aangeven of je voorkeur hebt aan wie je iets doneert. Als ik morgen onder een trein kom en mijn nier matcht met die van mijn moeder, wil ik dat deze naar haar gaat. Maar als ik mij als donor inschrjf, gaat deze naar de eerstvolgende op de wachtlijst. En dat wil ik niet, als mijn eigen moeder hier dan niet mee word geholpen.

Nu heeft mijn moeder het geluk dat zij een lieve zus heeft die eind dit jaar gaat doneren, maar tot die tijd registreer ik mij nog niet als donor

Hier ben ik het ook mee eens.
Je mag wel donor zijn, maar niet bepalen wie wel of juist niet je organen krijgen.
Ik wil ook niet dat ze naar mensen gaan die geen donor zijn of aan bijv mensen met een zwaar crimineel verleden...

Precies!
Het maakt mij dan niet uit of iemand wel of geen donor is etc, maar ik vind het wel belangrijk dat ik zelf kan bepalen of het naar een naast famielid, vriend of kennis mag!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:24

Shadow0 schreef:
superwoman schreef:

Toch blijkt dat veel nabestaanden het juist lastiger vinden: ten eerste omdat ze vaak in de geest van de overledene willen handelen maar dus niet weten wat die is. En ten tweede omdat ze op een zeer emotioneel moment ook nog eens die beslissing moeten nemen.

Veel beter kun je dit dus met hen overleggen en dan die keuze vastleggen, dat voorkomt veel stress juist tijdens het rouwproces. Dat het vastlegt geeft vaak gewoon al rust en duidelijkheid.

En wat als de ene helft van je nabestaanden ja zegt en de andere nee? Dan geeft jou dood dus een familieruzie.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:25

Shadow0 schreef:
LaFunkyJazz schreef:
Sorry maar dat vind ik de grootste onzin. Er zijn zat mensen die geen donor zijn om geloofsovertuiging, angst, ziekte.

De ziekte uitgezonderd, dat vind ik een bijzonder geldige reden. Maar geloofsovertuiging? Het lijkt mij dat als je principieel tegen orgaandonatie bent, dat het ontvangen van een orgaan ook niet aan de orde is. Anders is het een vrij opportunistisch geloof...
En angst... tsja.. is dat genoeg reden om een ander een kans op een (minder zwaar) leven te ontzeggen? Ik denk dat de vraag is: vind je het acceptabel dat JOU om die reden een kans op een leven te ontzeggen? Als je vindt dat je recht hebt op een donororgaan, hoe kun je het dan verantwoorden naar jezelf om dat een ander NIET te gunnen?

@ Annastasia,dus andere mensen die een ziekte hebben die "door jezelf komt" ook niet?
lever kappot gedronken?
hart werkt niet meer goed door stress?
longen kappot gerookt?

Ik vind niet dat de overheid dit als wet moet aannemen. Maar het is wel mijn persoonlijke overtuiging: als iemand niet bereid is te doneren, moet die persoon ook zo eerlijk zijn om er ook niet van te willen profiteren.

Ik bedoelde dat meer als voorbeelden, niet zomaar iemand afschrijven omdat diegene geen donor wil zijn.
Ik ben van mening dat als je om welke reden dan ook geen donor wil zijn. Je net zoveel recht op een donororgaan hebt als iemand die wel donor is. Iedereen z'n keuze, en meningen. Ik ben niet degene die daarover moet oordelen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:34

MandyR schreef:
En wat als de ene helft van je nabestaanden ja zegt en de andere nee? Dan geeft jou dood dus een familieruzie.

Maar die discussie zou anders ontstaan op het moment dat de nabestaanden de beslissing moeten nemen. Dus dat kun je beter voor zijn. Ook dat kan een reden zijn om de keuze vast te laten leggen: dan is het gewoon duidelijk en hoeft er ook geen ruzie te ontstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:37

inge81 schreef:
Maar ik vraag me meer af, waar die overheid zich toch altijd overal mee bemoeid. Nog ff en ze gaan verplichten om op maandag een rode onderbroek te dragen. Op dinsdag hebben we met zn allen een witte en op woensdag /...................

Vul zelf maar in. Onze overheid is te betuttelend.

Het gaat hier dus om mensenlevens die gered kunnen worden, niet om de kleur van een onderbroek.

MandyR schreef:
Iemand die zijn hele leven aan goede doelen wijdt (*denkt aan moeder theresa typjes*) maar vanwege geloofsovertuigingen geen donor mag zijn, zou van jou dus geen donor organen mogen ontvangen? Dat vind ik dus discriminatie om het zo maar even te noemen.

Ik neem aan dat je, op het moment dat je vanwege geloofovertuiging geen donor mag zijn, het ontvangen ook niet aan de orde is. Anders zou ik dat zeer... uhm... bijzonder vinden.

Ik ben donor, maar respecteer het ook als mensen geen donor willen zijn. Om wat voor reden dan ook. Wel denk ik dat het invoeren van ADR in donoren kan schelen, waardoor het tekort aan donororganen teruggedrongen kan worden. Fijn toch?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:41

Citaat:
@ Annastasia,dus andere mensen die een ziekte hebben die "door jezelf komt" ook niet?
lever kappot gedronken?
hart werkt niet meer goed door stress?
longen kappot gerookt?

Als je rookt, dan is dat je eigen keuze, de schade die daaruit voort vloeit is ook voor jezelf.
Het is hard, maar zo denk ik daar over, alcohol in de meeste gevallen net zo.

Hartproblemen ten gevolge van stress vind ik weer heel iets anders.

Als mensen die geen donor zijn, een nieuwe nier oid nodig zijn , vind ik dat deze mensen niet boven aan een lijst geplaatst moeten worden, eerst de mensen welke wel donor zijn, anders is het een heel krom systeem en kom je weer op hetzelfde uit als waar je nu ook bent

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:44

ik vind dat als je geeft je ook mag krijgen, ongeacht je levensstijl

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:45

LaFunkyJazz schreef:
Ik bedoelde dat meer als voorbeelden, niet zomaar iemand afschrijven omdat diegene geen donor wil zijn.

Tsja, ik vind dus dat dit iets is waarbij je echt met wat beters moet komen dan 'wil ik niet' - tenminste, als je dus wel iets van de anderen verwacht. Want dat is het wonderlijke: mensen die niet veroordeeld willen worden, die de vrijheid willen hebben om niet mee te doen, willen WEL iets terug van die samenleving, van de betuttelende overheid. Elke vrijheid komt met verantwoordelijkheid, en ik vind dus dat mensen daar dus ook echt bewust mee bezig moeten zijn. En dan is 'wil ik niet' echt te mager als je dus wel iets terugverwacht. Als je gewoon niet mee wilt doen met het hele systeem van orgaandonatie vind ik dat verder prima.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:47

annastasia schreef:
Als mensen die geen donor zijn, een nieuwe nier oid nodig zijn , vind ik dat deze mensen niet boven aan een lijst geplaatst moeten worden, eerst de mensen welke wel donor zijn, anders is het een heel krom systeem en kom je weer op hetzelfde uit als waar je nu ook bent

Ook als er mensen later op de lijst komen te staan en minder nierfunctie hebben en dus kans hebben om eerder te overlijden?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:49

EstherMe schreef:
annastasia schreef:

Ook als er mensen later op de lijst komen te staan en minder nierfunctie hebben en dus kans hebben om eerder te overlijden?

bedoel je mensen die geen donor zijn?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:51

Ik twijfel hier nog een beetje aan.
Aan de ene kant denk ik, alcohol is eigen keus.
Aan de andere kant heeft zo'n verslaving ook een heel psychologisch verhaal erachter. Moet je iemand die psychisch zwak staat (want daar draait alcoholisme eigenlijk om, je bent te zwak om eraan te weerstaan je ellende te verdrinken) straffen? Roken eigenlijk ook. Het is je eigen keuze maar het is bij vele een echte verslaving geworden, en ook zij zijn ok eigenlijk psychisch te zwak om zich ertegen te verzetten. Moet je die ook straffen? Je kiest je karakter en doorzettingsvermogen uiteindelijk toch ook niet zelf?
Aan de andere kant denk ik dan, wat als die persoon weer hervalt. Die kans is ook wel reëel, en ik zou het wel jammer vinden als mijn lever naar een alcoholverslaafde gaat die hervalt en die de mijne weer kapotdrinkt. Moeilijk geval vind ik.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:53

Ja inderdaad. En wat met mensen die vroeger gerookt hebben en nu, 40 jaar later, ineens longkanker hebben?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:01

Shadow0 schreef:
LaFunkyJazz schreef:

Tsja, ik vind dus dat dit iets is waarbij je echt met wat beters moet komen dan 'wil ik niet' - tenminste, als je dus wel iets van de anderen verwacht. Want dat is het wonderlijke: mensen die niet veroordeeld willen worden, die de vrijheid willen hebben om niet mee te doen, willen WEL iets terug van die samenleving, van de betuttelende overheid. Elke vrijheid komt met verantwoordelijkheid, en ik vind dus dat mensen daar dus ook echt bewust mee bezig moeten zijn. En dan is 'wil ik niet' echt te mager als je dus wel iets terugverwacht. Als je gewoon niet mee wilt doen met het hele systeem van orgaandonatie vind ik dat verder prima.

Ja maargoed, dat is democratie. Eigen mening, eigen keus.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:05

LaFunkyJazz schreef:
Ja maargoed, dat is democratie. Eigen mening, eigen keus.

Dus, in een democratie hoef je volgens jou geen enkele verantwoording te nemen voor wat je keuze is? Dat vind ik echt veel te makkelijk.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:08

@ anastacia: ik bedoel inderdaad mensen die geen donor zijn Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:09

Ik blijf het een heel simpel vraagstuk vinden.......... en voor mij is daar geen tornen aan. geen excuus voor....... geloof, levensstijl of wat dan ook is geen excuus.........

het enige waar ik heilig in geloof is dat als je niet wil geven, je ook niet wil nemen......

als je zo gelovig bent dat je niet mag geven, moet je ook zo gelovig zijn om niet te nemen........ simpel toch?

Het hele probleem is zo opgelost als donororganen alleen naar donoren gaan

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:11

en wat als je selectief doneert? ben wel benieuwd hoe mensen daarover denken. Dus bepaalde organen niet doneren maar wel mogen ontvangen of dan ook niet mogen ontvangen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:11

Waarom zou je bepaalde organen niet willen afstaan?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:12

Maar dat wordt dan weer discriminatie genoemd.
En dan krijg je het probleem dat mensen spontaan donor worden op het moment dat er een ziekte wordt vast gesteld.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:13

maakt niet uit wat je doneert, als je maar doneert Lachen heel simpel een kwestie van geven en nemen.......

ik weet honderd procent zeker dat mijn longen en lever niet geschikt zijn voor donatie Lachen maar de rest mogen ze van mij hebben tot mijn nagels aan toe