Steeds moe

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

__Marije__

Re: Steeds moe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:49

Ik zou denk ik eerst naar de reumatoloog gaan, dan kun je dat uitsluiten. De internist heeft mij niet veel wijzer kunnen maken, die heeft alleen wel 16 buisjes bloed in een half jaar af lopen tappen Tong uitsteken Maar daar kwam eigenlijk niets uit en da voorspelde hij ook al wel

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:53

Maar wat doet een reumatoloog? Die gaat toch echt over reuma en verwante aandoeningen? Ik weet niet echt wat ik daar moet. Ik heb ook wel mijn (spier)pijntjes, maar om dat nou in de reuma kant te zoeken gaat mij wel ver..

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:33

Oww ja dat wist ik niet, ik dacht van als je een reumatoloog mag kiezen dan vermoed de huisarts blijkbaar wel iets in die richting Knipoog

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:50

Ja het vermoeden is fybriomyalgie, volgens mij is dat ook wel verwant aan reuma. Maar als ik daar naar op internet zoek komt het niet echt overeen met wat ik heb.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:02

hmm oke.. tsja om dat uit te sluiten is een reumatoloog wel raadzaam denkik .. verder komt een internist ook niet verder dan een stempel cvs hoor

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:59

Paula schreef:
Soort van elektrische accupunctuur geloof ik..

Loop jij nog bij een dokter verootjoo?

Nee, heb het een beetje gehad met dokters... Het enige dat ze me zeggen is dat ik rustiger aan moet doen, en minder moet gaan doen.
Nou sorry, maar ik vind die 32 uur p/w die ik werk niet zo veel. En daarbij is het best normaal om nog een hobby te hebben lijkt me. Maar het paardrijden trek ik echt niet doordeweeks, dat doe ik alleen in het weekend Scheve mond Dus eigenlijk is het enige dat ik doe 6,5 uur per dag werken (stagelopen)
En daarbij... ik heb al jaren paarden, en eerder kon ik het wel combineren met school én werk zelfs. Pas sinds een jaar niet meer Verward

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:01

Paula schreef:
Ja het vermoeden is fybriomyalgie, volgens mij is dat ook wel verwant aan reuma. Maar als ik daar naar op internet zoek komt het niet echt overeen met wat ik heb.

Fibro is niet verwant aan reuma! Bij reuma zit er een reumafactor in je bloed, en bij fibro niet. Fibro is eigenlijk een soort verzameldiagnose die wordt afgegeven als er verder niks concreets uit onderzoeken komt. Klachten zijn dan vaak: overal afwisselend pijn aan de weke delen. Met koude/ nat weer wordt het erger. Pijn is onverklaarbaar en niet te linken aan een overbelasting.
Fibromyalgie wordt idd ook wel 'wekedelenreuma' genoemd, maar dit is eigenlijk onjuist. Fibro is geen reuma.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:09

Tja ik ben ook altijd moe, veel pijn in: nek, schouders, rug, heupen, knieen, ellebogen.. Bloedonderzoeken gehad voor Pfeiffer, Lyme, Reuma...5 verschillende fysios gehad en bij een orthopeed geweest en ik weet nog niet wat het is

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:47

verootjoo schreef:
Paula schreef:
Soort van elektrische accupunctuur geloof ik..

Loop jij nog bij een dokter verootjoo?

Nee, heb het een beetje gehad met dokters... Het enige dat ze me zeggen is dat ik rustiger aan moet doen, en minder moet gaan doen.
Nou sorry, maar ik vind die 32 uur p/w die ik werk niet zo veel. En daarbij is het best normaal om nog een hobby te hebben lijkt me. Maar het paardrijden trek ik echt niet doordeweeks, dat doe ik alleen in het weekend Scheve mond Dus eigenlijk is het enige dat ik doe 6,5 uur per dag werken (stagelopen)
En daarbij... ik heb al jaren paarden, en eerder kon ik het wel combineren met school én werk zelfs. Pas sinds een jaar niet meer Verward

Jammer zeg dat ze je niet verder helpen.. Het is inderdaad niet normaal dat je naast je werk niets meer kunt. Ach gut Op dagen dat ik naar school ga hoef ik verder ook geen plannen te hebben; dat lukt mij gewoon niet. In het weekend af en toe nog een middagje werken, proberen zoveel mogelijk huiswerk te maken en pony/beesten doen. Zo hou ik het allemaal een beetje draaiende maar leuk is anders. Vroeger ging ik naar school, uit school door naar werk, even gauw eten, beesten doen en dan ging ik nog fijn 5 km hardlopen. En dat 'vroeger' is nog geen 2 jaar geleden. Ik was zo actief, en moet je me nu zien...

Reacties van de kinderarts waar ik bij liep vielen bij mij ook helemaal verkeerd. Ging ze mijn moeheid zitten te vergelijken met haar 'geen zin om iets te doen'. Zat 't maar zo simpel.

Hmm, nou dat fybro zie ik mijzelf niet hebben. Die tenderpoints waar ze op drukken om het oa te diagnostiseren daar heb ik geen pijn. Het zijn echt m'n arm en beenspieren die niet meer mee willen doen de laatste tijd. Kan soms niets meer vastpakken omdat ik gewoon krachtloos ben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:54

Ja idd... geen zin hebben...pfff. Ik zou dolgraag alles willen kunnen wat ik wil, en wat imo ook zou moeten kunnen. Was het maar zo simpel ja.

Die moeheid van jou herken ik ook wel... idd geen kracht meer in je benen hebben. Ik fiets bv heel sloom, en heb geen kracht om harder te fietsen. Ook kan ik bv 'savonds ondertiteling niet meer lezen van de tv omdat ik dan zo moe ben. Als ik veel heb gedaan kan ik het smiddags al niet meer Scheve mond

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 17:09

Precies. En dan zou ik doelen moeten stellen voor de dag. Eh, volgens mij ben ik daar iedere dag al mee bezig maar sommige dingen zijn gewoon niét te doen. Of ik ga gewoon door totdat ik bijna niets meer voel van vermoeidheid, en kan daar een week van bijkomen. Ik heb bijvoorbeeld dinsdag gewinkeld, en ik ben daar nu nog niet van hersteld.
Achja ik merk wel meer onbegrip, niet alleen bij artsen helaas...

Dat ondertiteling verhaal ken ik ook! Mijn zicht wisselt heel erg op een dag. Zie ik 's morgens alles heel scherp, 's avonds is het een waas. Of bijvoorbeeld in een taakgroep op school, vind ik ontzettend intensief om alle verhalen te blijven volgen, en dan ineens zie ik de gezichten amper meer... En op het moment hoef je ook niet het vel van mijn benen aan te raken, want dat doet weer ongelofelijk veel pijn. Dat heb ik ook sinds die moeheid.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 17:14

Bij mij doet idd ook alles pijn Nagelbijten / Gniffelen Merkte ik vooral in het laatste jaar van mn fysio opleiding...Ik vind het verschrikkelijk om aangeraakt te worden Scheve mond

Ik hoef idd ook niet een dag te gaan winkelen Nagelbijten / Gniffelen Wordt ik echt ziek van de moeheid van Verward

Pfff... en onbegrip ja... mensen kunnen echt niet begrijpen hoe moe je je dan voelt. Het is echt een andere moeheid dan als je bv een dag hebt gewerkt. Het is gewoon een constante moeheid, en alleen daar al word je weer zooo moe van.

maar ja... ik ga maar eens aan de gang met die MORA-therapie. Heb inmiddels gebeld, en degene die ik aan de telefoon had zei dat het iig te proberen valt, en dat er meer vermoeidheidsklachten mee opgelost worden. Ben heel benieuwd! Sta nu op de wachtlijst, zodra ik een behandeling gehad heb zal ik wel even verslag doen hier Tong uitsteken

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:51

Paula schreef:
Ik, maar niet gehad, zit er middenin. Begon bij een huisartsbezoek met compleet bloedonderzoek; bloed was goed maar had een ruis bij m'n hart, hoge bloeddruk en hoge pols. Dus door naar de kinderarts die mij dan door kon sturen naar de kinder-cardioloog. Kinderarts was het met HA eens, dus naar de kinder-cardioloog. Die was heel tevreden, en doordat ik stopte met m'n astma medicatie verdween ook de hoge pols en bloeddruk volgens m'n kinderarts. Nog een paar keer bloed geprikt, kwam niets uit en ik hoefde niet meer terug te komen.

Voel mij nog steeds hartstikke moe, slap, trillerig, duizelig etc, dus hup maar weer naar (een andere inmiddels) huisarts. Die begreep heel goed waarom ik terug kwam en wil mij doorsturen naar de reumatoloog. Dus daar kan ik waarschijnlijk binnenkort heen. Ze denken nu aan een spierziekte/fibriomyalgie of CVS...

Ik zou als ik jou was gewoon weer terug naar de HA stappen, hoelang heb je nu al klachten? En hoe oud ben je?

Hebben ze geen echo genomen van je hart? Mijn moeder heeft ook zo'n ruis en haar mitralisklep sluit niet goed af, moet ze binnenkort voor geopereerd worden.
Ik heb al vier jaar "cvs" (god, wat haat ik die benaming), via een echo vorige maand ben ik te weten gekomen dat ook bij mij de mitralisklep niet goed afsluit.
Volgens mijn arts komt dat bij ongeveer 10 % van alle vrouwen voor, maar ongeveer 80-90 % van de cvs patienten heeft dit...
Ik heb soms bij extreme vermoeidheid (tja, weet geen betere benaming aangezien ik altijd moe ben...) soms ook hartkloppingen.
Ik hoop voor jou dat er alsnog iets gevonden wordt en dat je geen fibro of cvs hebt, ik ben nu 22 en als ik m'n paarden niet had weet ik niet of ik hier nu nog zou zijn...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:55

Hartkloppingen klinkt ook bekend voor mij... Ik had het er laatst nog met mijn moeder over; soms als ik in mijn bed lig, gaat mn hart ineens op hol. Mijn vader heeft dit ook, dus samen kwamen we tot de conclusie dat dit wel bij ons in de familie zou zitten...

Over CVS: dit is een diagnose die eigenlijk alleen maar gesteld wordt als er niks anders te vinden is. Een soort verzameldiagnose dus, net als fibro. Vrijwel altijd is dit psychisch (niet in de zin van dat je gek bent, maar dat je mogelijk dingen niet goed verwerkt, bv je dag) dus in principe zou je nog voor zulk soort hulp aan kunnen kloppen, of bv haptonomie.

Zoals je ms hebt gelezen ga ik beginnen met MORA-therapie Haha! Ben benieuwd of dit aan wil slaan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:56

Ik ben vandaag naar de sportschool geweest en heb daar mijn energie achter gelaten.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:24

Ik geloof niet dat CVS vrijwel altijd psychisch is...
Ik heb ondertussen nog bijkomende testen ondergaan en daar komen heel andere dingen uit hoor.
Ik ben het echt beu dat er nog steeds zoveel mensen zijn die beweren dat het psychosomatisch is, vind ik flauwekul.
Daar ben je als patient veel mee, ik ben altijd een hyperkinetisch mens geweest, kon tot 3 uur paardrijden per dag na m'n school.
Ik heb Pfeiffer gekregen en sindsdien gaat het alsmaar meer bergaf met me...
Was het maar psychisch, dan was het mssn wel gemakkelijker te verhelpen, maar ik geloof wel degelijk dat het dingen zijn in je lijf die compleet mis gaan.

Unni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:31

MissPromiss schreef:
Christel3 schreef:
Echt joh? dat is wel heel erg vervelend dan!

Maar is er echt helemaal niks geen medicijn ofzo voor?
Gewoon rusten en gezond eten?

Nee voor pfeiffer is geen medicijn.. Ik dacht dat het allemaal wel meeviel en deed altijd alles, of in ieder geval zo veel mogelijk, want tsja ik moest toch mijn examen halen en tsja paardlief kan ook niet stil staan zo lang. Het heeft mij kapot gemaakt en ik heb er nu superveel spijt van. Wat zou er gebeurd zijn als...
Dus alsjeblieft neem 1,5 maand volledig rust maar dna ook écht rust, grote kans dat je er vanaf bent. Mijn lichaam heeft te lang moeten vechten en dat heeft zoveel gekost dat het niet overwonnen is en ik altijd moe zal blijven met een beetje pech. Ik meot nog wel onderzoeken ondergaan maar eigenlijk is het al voorzichtig gezegd..

Ik ben negatief getest op pfeiffer maar ben ook nog altijd heel snel moe.. Ik merk gewoon dat ik minder aan kan als mijn klasgenoten enzo. Ben er dus ook gewoon mee doorgelopen dat ik zo moe was, heb toen niks niet gedaan zeg maar, kon ook niet. Misschien dat je daardoor toch langer moe blijft idd. Hoop nog wel dat het overgaat. Dat van die hartkloppingen herken ik ook. Mijn hart sloeg gewoon op hol als ik stil zat en niks aan het doen was! Nu slaat hij soms nog ff over..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:34

@ angieke: Ik bedoelde het niet aanvallend hoor Knipoog
Ik zit in precies hetzelfde schuitje als jij. Ik heb dit alleen zo geleerd op school (fysiotherapie) en daardoor ben ik er over na gaan denken.
Ik heb idd ook pfeiffer gehad, en ben daar niet echt bovenop gekomen.
Ik geloof dat het bij mij wel psychisch zou kunnen zijn, door meerdere factoren. Maar ik geloof ook dat je je er niet altijd bewust van bent dat iets psychisch is. Daarbij geloof ik ook nog eens, dat (bijna) alles mentaal op te lossen is Vork Het is me alleen zelf nog niet gelukt, en weet ook nog niet hoe het moet. Maar ik denk dat het kan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:49

ik heb dit ook, al een jaar of 5...
Denk niet dat het ooit nog weggaat.. Heb ooit pfeiffer gehad, maar wist dat op dat moment niet.. Pas achteraf.
M'n school er volledig door vern**kt (door concentratie verlies.. Maargoed, inmiddels denk ik dat ik mss ook wel zo vermoeid kan zijn door mijn concentratie gebrek. Dus ADD ofzo) Van vwo naar mbo gegaan..

Kan ook gerust 18/19 uur slapen als ik eeen stressvolle week heb gehad ofzo... 13/14 uur was gemiddeld door de week... En ik zit om 1 uur 's middags alweer te gapen..

Heel vervelend, heb nu gelukkig niet meer zoveel verplichtingen, mn paard mag niet meer bereden worden, en heb het mbo heb ik niet meer zoveel huiswerk.. Dat scheelt wel.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:01

ik ben heel benieuwd naar die MORA therapie,..

zou graag nog wat meer schrijven maar ook ik ben doodop en ga snel slapen..
kom hier morgen zeker nog even terug...

trusten allemaal,..

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:59

@verootjoo, ik ben heel benieuwd wat die MORA therapie bij jouw uithaalt inderdaad.
@Angie_ke; ze hebben wel een echo genomen. 2 artsen zelfs omdat de eerste het allemaal niet goed in beeld kon brengen. Het lijkt mij bijna onmogelijk dat 2 artsen iets over het hoofd zien, en ook mijn ECG etc was helemaal in orde. Het klinkt stom misschien, maar ik was zo ontzettend teleurgesteld toen het allemaal in orde was. Natuurlijk wil ik geen ernstige hartafwijking, maar het zou zó logisch zijn. Het hele ziektebeeld past bij mij. Ik had mij helemaal gefocussed op een lekkende hartklep/gaatje in m'n hart. Ook niet zo gek aangezien ik er ook op werd voorbereid dat ik dat zou hebben door zowel HA als kinderarts. Toen het dat niet was had ik eigenlijk al gelijk door dat ze het dan wel nooit zouden vinden..
Moet wel zeggen dat ik sinds ik gestopt ben met mijn astma medicatie veel minder last heb van een op hol slaant hart. Die medicijnen haalden mijn hartslag flink omhoog.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:06

Heb je dit pas sinds je naar die school gaat? En heb je op die school ook veel theorie?

Het kan zo zijn dat je veel informatie op een dag toegespeeld krijgt die je moet verwerken. Door alle nieuwe indrukken (de informatie die je op school krijgt en moet verwerken) kun je ook heel moe worden!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:22

Ik had hier gister al gereageerd, maar kreeg toen een foutmelding, en geen zin opnieuw te typen. Nu zal ik nogmaals een poging doen.

Zelf loop ik al ruim 4 jaar met klachten. Begonnen eigenlijk met buikpijn. En hiervoor langs de HA, en doorverwezen naar het ziekenhuis. Ging in die tijd hard achteruit en sliep meer dan 12 uur op nacht en uit school ook nog even.
Uiteindelijk werd er over de vermoeidheid gezegd. 'Ach, iedereen is weleens moe'. Buikpijn gooiden ze op spastische darm syndroom. En de misselijkheid konden ze niet verklaren.
Zo mocht ik naar huis.
Op pfeiffer wilde de HA niet testen, was volgens haar niet aan te tonen of ik het toen had, of in het verleden gehad had.

Ik heb toen heel veel afgestoten. Pony verkocht (vond het niet eerlijk tegenover hem). School verpest (blijven zitten..).
Maar kreeg mijn leven met veel ritme en regelmaat weer beter. Ook de buikpijn werd minder heftig.
Nu 4 jaar later is de buikpijn er meestal in perioden.
Vermoeidheid speelt helaas laatste tijd weer behoorlijk op, maar slaap nog niet zoveel als toen. En heb weer een eigen rijpony. Maar merk dat ik nu toch alweer minder kan rijden helaas. Daarnaast drukke studie.
Hopelijk wordt het niet erger. Nu even weekje vakantie waarin ik veel moet bijwerken, maar ook wat rust heb.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:26

dat moe en niet lekker voelen zonder duidelijke reden ken ik. van kinds af aan vaak moe geweest, duizelig, hoofdpijn. Toen dachten ze ook aan pfeiffer, maar na veel bloedprikken kwam er steeds geen duidelijke reden uit. Nu denk ik dat het te maken heeft gehad met depressief zijn.

nu heb ik wel een duidelijke oorzaak, dit keer is het wel pfeiffer. in juni heb ik keelontsteking gehad, zeer pijnlijk en ik sliep echt 22 uur per dag! en dan nog goed kunnen slapen, heel apart. ben naar de huisarts geweest nadat ik op de EH afdeling geweest was, antibiotica meekreeg en drie dagen na einde van de kuur onder de rode vlekjes zat... uitslag. naar de dokter geweest, bloed laten prikken en ja hoor, vier dagen later werd ik gebeld, pfeiffer. was niet zo handig aangezien ik een week later op kamers ben gegaan. en dus zelf voor alles moest zorgen. ik sliep ook zeker 16 uur per dag. maar goed, inmiddels ben ik een paar maanden verder en gaat het best goed. nog niet aan het werk, maar binnekort wil ik parttime weer wat gaan doen.

ohja, ik zit bij een homeopaat, dat heeft me zeker geholpen! een nichtje van mij die ook pfeiffer gehad heeft had heel veel baat bij een acupunctuur.

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:36

Ik ben er achter gekomen precies hoe jij nu aant kwakkele ben....

Ik was moe en ging elke dag naar bed dat was eerst 1 uur dat werde er al gauw 2 of meer uit eindelijk lag ik 4 uur op me nest. Gaaaap
En als ik opstond was ik nog steeds moe...
Als ik een hele nacht had geslapen en me bed uit stapte was ik vit maar als ik 1 uurtje op de bank zat storte ik weer helemaal in.
Als ik emaal bezig ben of me hooft er niet bij hebt gaat het wel als ik bijvoorbeeld bij me paard ben dan voel ik ook niet dat ik moe ben...
Tot dat ik thuis kom en ga zitten dan was het gedaan met me. Clown
En ging ik weer naar bed.
Uit eindelijk heb ik meerdere bloed onderzoeken gedaan.
Ik denk minimaal een stuk of 5 in een half jaar tijd misschien iets langer iedere keer bleek er niks aan de hand tezijn maar hoe kon ik dan zo moe zijn?
Er klopte gewoon iets niet.
Op aandringen van de dokter moest ik een uitgebreide test doen 1 keer bloed prikke en urine afgeven in het ziekenhuis dan moest ik 2 weken wachten en precies het zelfde doen.
Toen kwam het er dus wel uit.
Helaas kan je er dus niks aan doen alleen veel rust nemen en niet teveel doen.
Het moet van zelf overgaan je hebt er geen medicijn voor.

Ook had ik echt elke maand wel opgezette klieren in me keel en nek.
En kreeg daar iedere keer antibiotica voor maar dat werd op een gegeven moment zo veel dat ik het niet meer kreeg.
Op zich het wend ik heb het nu ook zijn nu nog steeds opgezet niet zo erg als normaal als je echt dikke keel ontsteking hebt maar voel ze wel.
Gelukkig doet het geen pijn meer omdat het toch niet weg gaat de ene keer is het erger als de andere keer maar je doet er niks aan.
Ja hoest siroop van de kruitvat met dropsmaak helpt Ja Of tranichol maar dat is ook het enige...

Als er nu niks uit je bloed test komt...
En je blijft dit aanhouden blijf dan door dringen want het klopt niet als je in eens uit het niets zo moe ben terwijl je niks anders doet dan normaal.
Als je hier mee door blijft lopen en er geen gehoor aan geeft en denkt ik heb niks.
Kan het dus chronische worden en kan je er op rekenen dat je dit altijd met je mee draagt.

Er moet wel heel veel gebeuren wil dit zo zijn maar hou er wel rekening mee. Haha!
In ieder geval sterkte moch je vragen hebben Haha!
Pb staat open Haha!