Soa

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Soa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:39

Nou ik had aangegeven dat het mijn 1e test was, dus was min of meer in overleg.. Als je het echt niet wilt hoeft het vast niet.. Maar wat dan nog? Je doet die test toch voor je eigen gezondheid en zekerheid? Verward

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:43

Ik wil me ook nog laten testen, maar ik zie ontzettend op tegen het uitstrijkje, bloedtesten maakt me niks uit. Maar dat uitstrijkje, oh echt vreselijk. Ik heb al paar keer op het punt gestaan om een afspraak te maken, maar elke keer durfde ik toch niet. Heel stom, want ik heb ook wel eens onveilige sex gehad, dus ik moet het echt doen. Wie helpt me van die angst af hahahaha.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:47

@rockwitch: Ik herken mezelf in je. Daarom deed ik ook bij ggd. Dat was tenminste anoniem EN gratis (was nog arme studente). Knipoog Je moet ook aan je eigen gezondheid denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:47

Als je aangeeft dat je onveilige sex hebt gehad dan krijg je idd waarschijnlijk wel een uitstrijkje, maar je kan ook gewoon aangeven dat je voor de zekerheid wil testen en dan kan je vast alleen met bloedprikken en urine af Knipoog

Goldenflower, huisarts is toch ook gratis?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:48

Ja ik weet ook dat ik echt moet gaan. Ik heb ook een mannelijke HA en bij hem wil ik zowiezo niet. Hele aardige man hoor, maar als ik voor zoiets bij hem ben geweest, heb ik de keer erna volgens mij helemaal zoiets van *slik*. Dus GGD was ook wel mijn 1e keus.

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:48

Ik heb mij een week of 2 geleden helemaal door laten lichten. Mijn vriend bleek besmet te zijn met Hepatitus B (opgelopen tijdens een foute periode in zijn verleden, voordat wij bij elkaar kwamen) en omdat wij al 7 jaar bij elkaar zijn en al jaren geen condooms meer gebruiken, moest ik mij dus ook laten testen. Toen hebben ze gelijk van alles getest (6 buisjes bloed werden er afgenomen), ook HIV en ik blijk helemaal clean, niets onder de leden Knipoog. Omdat mijn vriend mij dus wel nog steeds kan besmetten moet ik mij laten vaccineren tegen Hep. Moet ik trouwens nog steeds doen en tot dat gebeurd is, moeten we weer condooms gebruiken... Was blij dat ik met mijn vaste relatie van die ondingen af was... Binnenkort toch maar weer even een afspraakje maken bij de GGD voor een prikje Clown

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:49

Zeg tegen de dokter dat je heel bang bengt van het uitstrijkje. Dan zal hij ook een maagdeneendebekje gebruiken(of zoiets toch Haha! ). Dat ding is een stuk kleiner dan het normale ding (kan ook gebruik worden als je geen maagd meer bent hoor!). Ik heb wel eens pijn, maar dat duurt hooguit een fractie van een seconde dus daar zou je je makkelijk overheen kunnen zetten. Verder ook naar een dokter toegaan waar je je op je gemak bij voelt Knipoog . Je moet je geen hororscenario's in je hoofd halen, het is echt voorbij voordat je het weet en het kan je misschien een hoop ellende besparen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:50

Je hebt gelijk. Ik denk dat ik de GGD maar ga bellen voor een afspraak dan. Dan heb ik het maar gehad, en waarschijnlijk valt het hele gebeuren achteraf hardstikke mee. En als er dan was is, kan er wat aan gedaan worden. Toch wel belangrijk

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:51

Relaxed schreef:
Nou ik had aangegeven dat het mijn 1e test was, dus was min of meer in overleg.. Als je het echt niet wilt hoeft het vast niet.. Maar wat dan nog? Je doet die test toch voor je eigen gezondheid en zekerheid? Verward

Ik begin al te hyperventileren als ik alleen al een spuitje ZIE, laat staan als dat ding in mijn buurt komt. Dat heb ik er niet voor over, dan ben ik weer een dag van de aardbodem omdat ik dan dus flauwval. Het is uberhaupt al een hele kunst om een injectienaald bij mij in de buurt te krijgen, prikken is vrijwel onmogelijk aangezien ik doorflip als het te dichtbij komt. Bloedprikken is geen optie dus.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:52

Jeetje zo erg?
Gelukkig heb ik daar geen last van.
Je kan ook alleen een uitstrijkje doen, maar ik weet niet of ze daar alles mee kunnen testen.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:54

Ik heb nogal de pisserietes en de pil werkte niet zo goed (had last van doorbraakbloedingen. En het was geen blaasontsteking.
Dus de dokter wou het zekere voor het onzekere nemen en heeft me op soa's getest en op baarmoederhalskanker.
Had gelukkig niks. Maar zit nog wel steeds met het probleem dat pisseriets heet Tong uitsteken

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:54

hahahaha pisserietis. Kan je voor die doorbraakbloedingen geen andere pil krijgen?

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:58

Ja ik heb inderdaad een andere pil gehad. dus daar ben ik iniedergeval vanaf

Van dat uitstrijkje voel echt niks het kriebelt alleen een beetje maar pijn doet het zeker niet.
En wees blij voor dat baarmoederhalskanker gingen ze mijn plasbuis in met hetzelfde formaat wattenstaafje. Ookal voelde ik dat ook niet echt maar goed.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:06

Ik vind persoonlijk de angst voor een uitstrijkje wel heel erg, het valt allemaal best mee. Vorig jaar had ik heel erg last van buikpijn. Moest ik van de huisartsenpost halsoverkop naar de gyneacoloog. Het eerste dat werd gedaan was een uitstrijkje, geen soa's. Vervolgens kwam iemand langs voor bloedprikken, ook die uitslagen waren goed. Uiteindelijk daar een paar uur gezeten en niets gevonden Boos! .
Dat uitstrijkje steld echt niets voor en voor bloedprikken draai ik ook me hand niet meer om, moest tenslotte om de 6 weken en nu om de 3 maanden. Nu heb ik 2,5 week geleden een spiraaltje laten plaatsten, dus weer een eendenbek, alleen bij het plaatsen en de eerst volgende dag heb je een vervelend gevoel. Dat vervelende gevoel komt van het spiraaltje dus wees niet bang Haha! .

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:09

Ok nou dan voel ik me al wat relaxter erover. Het is ook niet dat ik bang ben dat het pijn doet. Maar vind het gewoon genant om met mijn benen wijd te gaan voor iemand waar ik geen sex mee ga hebben hahahaha.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:09

gwen1222 schreef:
Ja ik heb inderdaad een andere pil gehad. dus daar ben ik iniedergeval vanaf

Van dat uitstrijkje voel echt niks het kriebelt alleen een beetje maar pijn doet het zeker niet.
En wees blij voor dat baarmoederhalskanker gingen ze mijn plasbuis in met hetzelfde formaat wattenstaafje. Ookal voelde ik dat ook niet echt maar goed.

Als je met iemand naar bed gaat stelt een wattenstaafje niet zoveel meer voor.. Begrijp niet zo goed dat mensen bang zijn dat het pijn doet (maar dat zullen veel mensen natuurlijk ook bij mijn prikangst denken, ookal is dat niet vergelijkbaar maar goed..).

Maar uitstrijkje maken mag je toch zelf doen? Daar had een vriendin van mij het over: de dokter had haar uitgelegt hoe ze dat moest doen en vervolgens mocht ze het dus zelf regelen.

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:13

Voor baarmoederhalskanker halen ze echt geen uitstrijkje uit je urinebuis hoor! Dat moeten ze echt uit je baarmoedermond halen.

GGD is gratis en anoniem en bij je HA is het niet gratis.

Redrumfox schreef:
Moet je altijd bloedprikken? Zo ja, dan zeg ik mijn afspraak nu onmiddelijk af.

Bij sommige soa,s testen moet je inderdaad bloed prikken zoals bij HIV, Syfilus en Heb B. De rest kan ook via urine en uitstrijkje. En uitstrijkje doet niet zeer, het kriebelt. Eenigste wat vervelend is met je benen wijd moet. Maar aan gezien je bloedprikken ook erg vind zou je dit ook niet meer willen. Ik zou het wel doen dan maar een dag van slag omdat je niet goed word van een prik, maar je gezondheid lijkt me toch wel het belangrijkste toch?

xKatleentjex schreef:
Je moet nooit een test doen, het is je eigen keus.
Maar als je de test niet hebt gedaan, dan kun je nooit 100% zeker weten dat je soa-vrij bent. De kans is inderdaad een stuk kleiner, maar de kans is er altijd. Een mogelijkheid is bv ook erfelijkheid, zeker als je moeder of vader zich nooit heeft laten testen(sommige soa's komen nooit of heel vaag naar boven waardoor je vaak niet eens weet dat het een soa is). Er zijn wel veel meer manieren om zoiets op te lopen. Dat is zo het gevaar waar de meeste mensen inlopen. "oh, bij mij gebeurt het toch niet want ik kan me niet bedenken dat ik ooit iets vreemds aan de hand heb gehad, en mijn vriend is ook maagd dus kunnen we gerust onveilig zijn." Hier zit dus de groep mensen die jankend de dokter verlaat. Niet allemaan natuurlijk, maar ze zitten ertussen en je zal toch maar net het kneusje zijn...

Wil niet zeggen dat je als een paranoia alles moet ontwijken en je elke week testen een weet ik veel wat nog. Maar er wel mee rekening houden dat ook jij, hoe goed je ook dènkt beschermd te zijn, in aanraking kan komen met zoiets. Zolang je geen papiertje van de dokter hebt dat je er geen hebt, kun je er niet voor de volle 100% van uitgaan dat je het echt niet hebt, en als je papiertje al 5 jaar oud is dan is het betrouwbaarheidshalte ook geslonken. Het is ook maar een kleine moeite om voordat je onveilige sex wilt hebben even een test te laten doen, en als iedereen het zou doen dan zou het aantal soa's imo zeker drastisch dalen Lachen .

Hier ben ik het ook helemaal mee eens!

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:13

Ja klopt ik heb ze weleens zien liggen bij de apotheek. En op sites waar condooms en zwangerschaptesten verkrijgbaar zijn zie je ook vaak soatesten te koop maar volgens mij zijn die testen alleen voor chlamydia ofzoiets.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:14

[quote="serena1978"]Voor baarmoederhalskanker halen ze echt geen uitstrijkje uit je urinebuis hoor! Dat moeten ze echt uit je baarmoedermond halen.

Oke dan weet ik het ook niet waarvoor dat nodig was dan:P

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:15

rockwitch schreef:
Ok nou dan voel ik me al wat relaxter erover. Het is ook niet dat ik bang ben dat het pijn doet. Maar vind het gewoon genant om met mijn benen wijd te gaan voor iemand waar ik geen sex mee ga hebben hahahaha.

Oh daar moet je je hélemaal niet ongerust over maken. Heel cliché antwoord maar wel waar: die dokter heeft zo al duizenden of zelfs meer van die dingen gezien, die ligt er helemaal niet van wakker Knipoog .

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:21

Citaat:
Bij sommige soa,s testen moet je inderdaad bloed prikken zoals bij HIV, Syfilus en Heb B. De rest kan ook via urine en uitstrijkje. En uitstrijkje doet niet zeer, het kriebelt. Eenigste wat vervelend is met je benen wijd moet. Maar aan gezien je bloedprikken ook erg vind zou je dit ook niet meer willen. Ik zou het wel doen dan maar een dag van slag omdat je niet goed word van een prik, maar je gezondheid lijkt me toch wel het belangrijkste toch?

Huh? Ik zie de link tussen bloedprikken en een wattenstaafje niet helemaal.. Omdat ik bloedprikken eng vind, vind ik een uitstrijkje ook eng? Daar zit echt totaal geen logica achter.. Of begrijp ik jou nou verkeerd? Nagelbijten / Gniffelen

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:29

Redrumfox schreef:
Citaat:

Huh? Ik zie de link tussen bloedprikken en een wattenstaafje niet helemaal.. Omdat ik bloedprikken eng vind, vind ik een uitstrijkje ook eng? Daar zit echt totaal geen logica achter.. Of begrijp ik jou nou verkeerd? Nagelbijten / Gniffelen

Oke logica van dat klopt niet helemaal, ben ik met je eens want ik zag later een reactie van jou toen mijn reactie al was geplaatst dat je met staafjes niet eng vond.

Maar ik zie het logica dan "niet" dat je wel wilt testen op soa,s, want daar hoord ook bloedprikken bij.
Chlamydia en Gonoroe zou je eventueel dan alleen kunnen testen via uitstrijkje.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:37

bij de ggd mag je je uitstrijkje zelf doen, ik kreeg een buisje en een wattenstaaf mee en mocht het op het toilet zelf doen. niks eng aan dus!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:38

oooooh dan ga ik zeker naar de ggd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:09

Niet bij elke GG&GD hoor Knipoog
Bij mij werd er een een uitstrijkje gemaakt en inderdaad bloedgeprikt.
Uitstrijkje zag ik ook best tegenop, maar het stelde echt niks voor... Pijn doet het zeker niet, beetje vreemd gevoel, maar pijn nope! En ze zijn ook hooguit 3 tellen bezig, het is voor hun routinewerk, dus voor je het weet mag je je broek weer aan Clown

En bloedprikken, ja het 'hoort' er wel bij. Maar kan je het ook niet proberen? Vriendin van me, is net zo panisch als jij. Ook hyperen en flauwvallen, de hele mikmak zeg maar Lachen
Heeft het allemaal uitgelegd daar en ze hebben er alle tijd voor genomen en het ging perfect! Dus waarom probeer je het gewoon niet, als het niet gaat, gaat het niet. Maar dan heb je het wel geprobeerd. En het is voor een goed doel toch Knipoog!