GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 13:25

mabellean schreef:
Ik heb veel problemen met ozempic. ik ben nu een aantal maanden bezig met ozempic en ik heb nog steeds problemen met mijn darmen veel misselijk en vermoeidheid opstipatie . Ik heb een 2010 een gastric bypass gehad ,helaas weer aangekomen. Ik heb verklevingen in mijn buik. Ik ben bang dat het probleem met ozempic ligt aan de vertraagde maaglediging , ik weet ook niet goed wat ik nu moet doen ik zit op 0,25 ik ben in het begin afgevallen maar het staat nu een aantal weken stil. Heb 0,50 geprobeerd met vererging van de klachten. Ik eet fruit drink veel , let op mijn eten. Maar de dikke buik , pijn en verstopping blijft. Ben gisteren begonnen met een laxeermiddel van de drogist. Moet ik nog lager dan 0.25. stoppen of bijv op een ander middel. Mijn huisarts wil mij niet begeleiden heb een internist gevraagd die helpt ook niet. Ik gebruik het middel via getwellis. Deze vraag ook bij hun neergelegd. Herkend zich iemand in dit verhaal. En wat was de oplossing ?

Wat bedoel je met darmproblemen?

mabellean

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 14:00

Pijn en verstopping .

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 14:04

mabellean schreef:
Pijn en verstopping .

Ik neem 3x per week zo'n zakje van de apotheek iets met een M, dat heb jij waarschijnlijk ook. Maar ik heb geen pijn wel anders harde ontlasting sinds ik op de 5,0 mg mounjaro zit. Maar elke dag een zakje wat ze voorschreven dan krijg ik weer diarree.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 14:18

Ik ben sinds vorige week vrijdag begonnen met Mounjaro.
In de weken ervoor een nierbekkenontsteking gehad, waardoor ik al bijna niets at.
Wel meteen was begonnen met minimaal 2 liter water ( met iniminie beetje siroop) drinken per dag.
Vanaf de eerste prik neem ik 's morgens een bakje yoghurt met lijnzaad, met bramen of frambozen.
De lijnzaad heb ik gewoon uit de ton van mijn paard gehaald, wou het eerst proeven of ik het wel lust.
Heb vanaf dat moment ook eindelijk iedere dag een goede ontlasting, ipv van diarree of knijterharde ontlasting. *\o/* *\o/* *\o/* .
Vandaag op de weegschaal gestaan, ben gewoon al 5kilo afgevallen, zonder honger.
Gisteravond pizza gegeten, heb ¼ gegeten en daarbij een advocado met zalm. Dat was meer dan genoeg.
Merk dat ik nu vaak denk: 1 boterham is ook genoeg ipv 3.
Ga morgen zonder angst mijn 2e prik zetten.
Op naar nog 35kilo kwijt raken.

Midoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 14:30

*\o/* Hier ook een nieuwe maat

Tijdens m’n vakantie had ik een nieuwe jas maat L besteld. Gekozen voor ophalen in de winkel. Eenmaal daar heb ik eerst de M gepast en die zat goed.
Toch onzeker, foto’s naar m’n vriend en m’n moeder gestuurd voor advies.
Ik ben in m’n hoofd nog niet gewend aan dit gewicht en dit lijf. Maar blij ben ik zeker.

Op vakantie heb ik meer gegeten dan ik normaal thuis doe, in de eerste week veel gewandeld en in appartement oefeningen gedaan. In de 2e week was ik ziek maar dat had geen invloed op m’n eetlust.
Resultaat: 1 kilo afgevallen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 15:03

Deertje schreef:
Deze week een broek in de Zara besteld, maatje XS :) *\o/* *\o/* Vorig jaar moest ik zelfs niet denken om daar te gaan winkelen :D

Wow, een XS van de Zara! Je moet niet kleiner want dan kan je niet meer shoppen. :D
Ik heb nu ook shoppinglol bij Zara en Bershka waar ik normaal nooit kon winkelen.
Op Vinted koop ik nu veel, anders ben ik zo blut.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 15:05

mabellean schreef:
Ik heb veel problemen met ozempic. ik ben nu een aantal maanden bezig met ozempic en ik heb nog steeds problemen met mijn darmen veel misselijk en vermoeidheid opstipatie . Ik heb een 2010 een gastric bypass gehad ,helaas weer aangekomen. Ik heb verklevingen in mijn buik. Ik ben bang dat het probleem met ozempic ligt aan de vertraagde maaglediging , ik weet ook niet goed wat ik nu moet doen ik zit op 0,25 ik ben in het begin afgevallen maar het staat nu een aantal weken stil. Heb 0,50 geprobeerd met vererging van de klachten. Ik eet fruit drink veel , let op mijn eten. Maar de dikke buik , pijn en verstopping blijft. Ben gisteren begonnen met een laxeermiddel van de drogist. Moet ik nog lager dan 0.25. stoppen of bijv op een ander middel. Mijn huisarts wil mij niet begeleiden heb een internist gevraagd die helpt ook niet. Ik gebruik het middel via getwellis. Deze vraag ook bij hun neergelegd. Herkend zich iemand in dit verhaal. En wat was de oplossing ?

Komt die pijn dan niet uit de verklevingen? Kan daar iets aan gedaan worden? Drink je genoeg water? Dat helpt ook tegen verstopping. En anders van die zakjes die het zachter maken?
Wat zegt Wellis ervan? Ik zou niet teruggaan in dosis. Ik zou laxeermiddel nemen en het nog paar maanden aankijken. Mounjaro zal niet veel verschil maken denk ik maar weet ik natuurlijk niet zeker.

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 15:10

Het afvallen staat stil. Aan verklevingen kan je niets doen. De chirurg kan ze verwijderen en groeien net zo hard weer terug. Mijn buik mag ook niet meer open. Ik drink heel de dag door. Ik prik normaal op woensdag . Gisteren besloten om mijn lichaam even rust te geven.
.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 17:23

Zonnetje81 schreef:
mabellean schreef:
Pijn en verstopping .

Ik neem 3x per week zo'n zakje van de apotheek iets met een M, dat heb jij waarschijnlijk ook. Maar ik heb geen pijn wel anders harde ontlasting sinds ik op de 5,0 mg mounjaro zit. Maar elke dag een zakje wat ze voorschreven dan krijg ik weer diarree.

Movicolon?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 17:59

Bonnelover schreef:
Movicolon?

Macrogol

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 18:57

Wat een top resultaten! XS ga ik ook nooit passen, ik ben 1.78 en breed gebouwd. Voor mijn 3 kinderen (25 kilo geleden) had ik een sixpack met maat M/L/38. Dat gaat hem niet weer worden ben ik bang, maar maat 38/40 zou wel heel fijn zijn..

Vandaag mijn eerste dag, wezen zwemmen met de Kids, ik bestelde 3 ijsjes maar ik kreeg er 4.. Heb ik weer.. Ik heb uiteindelijk ongeveer 30% opgegeten, de rest hebben de kids gehad.
Verder wat kippensoep met een paar stukjes meergranen stokbrood, maar geen schnitzel zoals de rest. Zit ook echt wel vol steeds, licht misselijk ook...

Mabellean, wat vervelend! Vreselijk frustrerend :/ Hopelijk kun je een oplossing vinden..

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 20:22

Magnesium kan ook helpen bij verstopping

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 10:03

Ik heb nog een kortingscode liggen van 10% bij Wellis voor iemand die wil beginnen. Stuur een pb en dan geef ik je de code door.

Wat betreft de stoelgang; ik heb al jaren pds en mijn stoelgang is sinds het gebruik van ozempic juist verbeterd. Nu drink ik sowieso al veel water op een dag, maar in het begin was ik wel bang dat ik door het minder eten minder vezels binnen zou krijgen, maar gelukkig geen problemen gehad. Ook de buikpijn is al maanden vrijwel helemaal weg *\o/*

Edit; heeft de HA of Wellis niet een advies wat echt helpt aan 'zakjes' of voeding?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 11:17

Psyllium vezels helpen ook, bij de drogist. Of lijnzaad. Lactulose en andere dingen maken de darmen ook lui, dat moet je zoveel mogelijk voorkomen.

Vezels, water en voldoende bewegen.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 12:20

Ik had er ook wel wat last van, en dan voornamelijk van verstopping, maar ik nam dan dulcosoft siroop en dan was het ook opgelost.
Wel altijd veel gerommel gehad in mijn darmen, maar niet dat ik 'moest" ofzo

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 14:40

Ik heb nu voor de tweede keer van die smerige oprispingen. Jullie noemen het denk ik zwavel boeren. Ik dacht hoe kan dit.

De eerste x was na een gehaktbal eten en gisteren had ik schnitzel op met gebakken aardappeltjes en samba saus.

Ik ben gaan spitten en waarschijnlijk komt het dus door de sambasaus en de gehaktbal.

Wat ik vond wat de oorzaak kan zijn in combinatie met de vertraagde maaglediging. Alles wat zwavelrijke ingrediënten bevat (knoflook, ui, sambal, soms conserveermiddelen).

Dat zou kloppen met die gehaktbal en de ingrediënten van sambasaus. Verder eet ik heel clean en geen ui knoflook etc.

Zien jullie een verband als jullie dat hebben?

Ik eet maar even geen samba saus meer. At dat eerst elke dag nu dus nooit meer op deze keren na.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 14:45

Ik had het wekenlang, altijd op dag 2 en 3. Stond bij mij dus los van het soort eten.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 14:56

Zonnetje81 schreef:
Ik heb nu voor de tweede keer van die smerige oprispingen. Jullie noemen het denk ik zwavel boeren. Ik dacht hoe kan dit.

De eerste x was na een gehaktbal eten en gisteren had ik schnitzel op met gebakken aardappeltjes en samba saus.

Ik ben gaan spitten en waarschijnlijk komt het dus door de sambasaus en de gehaktbal.

Wat ik vond wat de oorzaak kan zijn in combinatie met de vertraagde maaglediging. Alles wat zwavelrijke ingrediënten bevat (knoflook, ui, sambal, soms conserveermiddelen).

Dat zou kloppen met die gehaktbal en de ingrediënten van sambasaus. Verder eet ik heel clean en geen ui knoflook etc.

Zien jullie een verband als jullie dat hebben?

Ik eet maar even geen samba saus meer. At dat eerst elke dag nu dus nooit meer op deze keren na.

Bij mij kwam het door vettig eten. Vooral de eerste dagen na een nieuwe spuit.
Kruiden en pepers hebben geen effect bij mij.
Schnitzel en gehaktbal zit ook wel aardig wat vet in, dus misschien dat.

Nu dat ik helemaal gewend ben gebeurd het niet meer.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 18:26

Ik had ook een hele poos dat alles wat vettig was me een beetje weeïg gevoel gaf. Zeker als ik te laat avondeten at.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 19:03

manic schreef:
Ik had ook een hele poos dat alles wat vettig was me een beetje weeïg gevoel gaf. Zeker als ik te laat avondeten at.

Het was wel laat en ik was er een beetje bleh van.

Ennasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 19:25

Ik heb gister voor het eerst chips gegeten sinds ik begonnen ben met ozempic maar dat werd meteen afgestraft Snachts (buikpijn en overgeven)
Daarna inderdaad ook gelezen over dat eten met veel vet de maaglediging extra vertraagd en daarom voor maagproblemen kan zorgen
Harde les, maar ik heb er van geleerd …

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 19:39

Ennasuus schreef:
Ik heb gister voor het eerst chips gegeten sinds ik begonnen ben met ozempic maar dat werd meteen afgestraft Snachts (buikpijn en overgeven)
Daarna inderdaad ook gelezen over dat eten met veel vet de maaglediging extra vertraagd en daarom voor maagproblemen kan zorgen
Harde les, maar ik heb er van geleerd …

Ik heb het twee keer gehad met op die dag teveel chips en frietjes op een verjaardag. Leer je wel af inderdaad.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 19:55

Ik had van de week een klein kommetje erwtensoep. Dat is ook een no go :')

Rennie werkt bij mij goed voordat ik naar bed ga. Al eet ik al vrij weinig vet en alleen maar vers. Maar die ene keer dat ik dan toch een wijntje of blokje kaas pak, dan word ik gelijk afgestraft.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 20:46

Ik kan eigenlijk alles gewoon eten zonder problemen. Soms raken mijn darmen van slag als ik weinig gegeten heb ‘s middags en dan ‘s avonds zwaarder eet. Maar ik kan gewoon kaas, erwtensoep of satesaus eten.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 21:10

Hoe doen jullie dat met uit eten gaan? Ik ga zondag met de familie naar een all you can eat..