Afvallen 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:06

Nee hoor, van honger gevoel ga je niet snaaien. Waarom zou je gaan snaaien? Als je honger hebt kun je toch een normale maaltijd nemen en dan stoppen totdat je geen honger meer hebt? Het heeft sowieso 20 minuten nodig voordat je hersenen een seintje krijgen met dat je geen honger hebt. Wat ik doe is rustig eten en na een half uur nadenken van: 'goh, hoe vol zit ik nu? Ben ik verzadigd?' Ik wil af van het hersenloos eten zeg maar en dit helpt mij er ontzettend mee. :j Eigenlijk wil ik meer luisteren naar mijn lichaam. :D

Ik zeg niet dat jij dit zo moet doen, maar ik vind het juist leuk om andere inzichten te krijgen. Ik ben ook 10kg afgevallen door een schema maar heel mijn eet-ritme / gevoel is daardoor weg gegaan. -O-

Wel leuk om te lezen dat meerdere het interessant vinden! Dacht dat het misschien iets te zweverig was. :')

Zertab

Re: Afvallen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:08

Mijn ervaring is dat ik ga snaaien :D Voor mij is het te zweverig, maar dat maakt niet uit. Ik lees het mee en wie weet pik ik er toch wel dingetjes uit :)

(Ik vind mindfulness ook echt vreselijk zweverig :') )

nereids

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:50

Ik kan me er wel in vinden wat Neverland zegt. Soms als ik dan echte snaai trek heb dan denk ik, hoe graag wil ik dat nu? En is het mij waard dat pak koekjes/ die zak chips? En vaak door het nadenken heb ik al geen zin meer erin. Behalve als het een 8/10 is dan mag het :+ .
Ik verbaasde me erover hoe weinig die 8/10 eigenlijk voorkomt.

Ieder z'n andere manier om gezond/evenwichtig te eten en daarvoor is dit topic juist fijn, om anderen hopelijk te kunnen inspireren (mij inspireert/motiveert het :) ).

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:39

Ik snaai gewoon niet _O-
Ik sluit geen compromissen met mezelf, gewoon niet snaaien haha.

Vind met die hitte wel lastig eten. Ik heb gewoon werkelijk nergens zin in.
Gistermiddag tosti van 3 volkoren boterhammen en savonds courgettesoep met spekjes.
Zat dus veel te laag in kcal ondanks 3 radler.
Dus savonds nog een lekker bakje garnalen in knoflook gehad :9 en een paar crackers.
Sinds vorige week vrijdag wel weer een halve kilo kwijt ondanks vakantie en niks doen *\o/*

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:06

Ik kom ook maar weer eens onder mijn meeleessteen vandaan. Vakantie is bijna voorbij, hittegolf hopelijk ook, dus tijd om weer de rem op de ijsjes, frisdrank en alle andere snaai te zetten. :=

IF helpt mij ook heel goed om bewuster te worden van wat en wanneer ik eet. Hongermomentjes zijn daarmee echt veel beter te doorstaan.

Ik heb een BMR van 1671 en een PAL van 1960 (zittend beroep, geen sport ivm blessure, wel wat rijden en wandelen). Daar zit niet heel veel verschil in dus. Hoeveel kcal zouden jullie adiviseren dat ik aan moet houden om gezond af te vallen? Ik denk aan 1700, dan blijf ik boven mijn BMR.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:26

Ik eet tussen de 1700-1800, grotendeels zittend beroep, maar loop wel wat heen en weer op de afdeling en ik sport drie keer in de week. Mijn BMR is ook iets van 1574 volgens een site. Mijn horloge schat hem hoger in, zelfs op 1800.

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:33

Dat mindfulness eten klinkt heel interessant. ik neig ook sneller naar snaaigedrag als ik echt honger heb, maar als je het eerder leert herkennen kan het misschien juist voor je werken. Ik verwar dorst ook vaak met honger. Dan ga ik eten, maar omdat dat niet is wat mijn lijf vraagt blijft dat ´hongergevoel´en blijf ik dus eten. Lijkt me heel interessant om daar bewuster mee om te gaan

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:38

Hoihoi, ik meld mij ook weer!

Bij mij gaat het afvallen niet zo goed. Ik ben na de vakantie zelfs weer 1,5 kg aangekomen terwijl ik echt niet zo heel gek heb gedaan. Wel gewoon lekker gegeten maar ook nog genoeg bewogen. Vind het nu erg moeilijk om het weer op te pakken, ik mis een beetje houvast.
Dat had ik heel erg met calorieën maar nu met het warme weer eet ik toch vaak buiten de deur en dan heb ik geen houvast meer aan de calorieën. Ik schat wel een beetje in hoe veel erin zou zitten maar hou het niet exact bij.
Dus dat demotiveert een beetje.
Ik zit er over na te denken om een half jaartje personal body plan te gaan volgen. Wellicht dat zij mij de structuur kunnen aanleren en de stok achter de deur is. Iemand ervaring met personal body plan?

Ik vind diëtiste over het algemeen zo ouderwets.... zeker dat verhaal van ontbijt-tussendoor-lunch-tussendoor-avondeten-tussendoor. Denk wel dat er ergens een kern van waarheid in zit maar het past niet helemaal bij mij.
Mindfulness past mij beter want ik ben iemand die wel snaaigedrag heeft := zo jaloers op mensen die zoveel disciplines hebben om hun zelf dat te verbieden :')

Ik wil wel weer hier meer gaan posten want het werkte voor mij wel motiverend!

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 18:19

Tsja, mee eens. Mijn persoonlijke diëtist (lees wederhelft) zegt meestal; je moet eten als je honger hebt. En dat past mij tegenwoordig doorgaans beter dan ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje, avondeten. Ik denk dat dat er destijds ook in is geslopen met de Sonja Bakker hype. Maar iedereen moet vooral doen waar ie zich zelf goed bij voelt :j Als het maar werkt!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 18:41

Als ik eet als ik honger heb dan ben ik de hele dag aan het eten. Ik heb juist moeten leren dat 'ik moet even iets eten' ook wel overgaat als ik daar niet aan toegeef. Anders zit ik elke dag makkelijk over de 2000kcal.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 19:15

Imre schreef:
Als ik eet als ik honger heb dan ben ik de hele dag aan het eten. Ik heb juist moeten leren dat 'ik moet even iets eten' ook wel overgaat als ik daar niet aan toegeef. Anders zit ik elke dag makkelijk over de 2000kcal.

Maar is het dan honger of meer trek?
Ik heb de hele middag op werk (1,5u na de lunch) ook cravings naar wat te eten, maar het is niet zo dat ik eigenlijk echt honger heb. Dan pak ik wel eens kauwgom en door dat kauwen gaat die trek ook weer over.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 19:42

DideH schreef:
Imre schreef:

Maar is het dan honger of meer trek?
Ik heb de hele middag op werk (1,5u na de lunch) ook cravings naar wat te eten, maar het is niet zo dat ik eigenlijk echt honger heb. Dan pak ik wel eens kauwgom en door dat kauwen gaat die trek ook weer over.

Dat dus. Ik heb dat idd ook, snel weer honger. Maar ik stel het uit of ik eet iets kleins wat laag in kcal past. Als ik zo eet zoals diëtiste aanraad zit ik echt nooit over mijn kcal doel heen hoor. En dan heb ik gewoon zes eetmomenten op een dag :)

Ik ga gewoon dat weer proberen. Werkt het niet dan zal ik iets anders moeten proberen, waarschijnlijk minder eetmomenten.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 19:53

Dat is inderdaad het cruciale verschil. Als ik 'gewoon' naar m'n buik luister kan ik de hele dag wel eten. Maar ik heb dan geen echte trek.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 20:15

Renee1991 schreef:
Dat is inderdaad het cruciale verschil. Als ik 'gewoon' naar m'n buik luister kan ik de hele dag wel eten. Maar ik heb dan geen echte trek.

Ja precies. Verschil tussen honger,trek en dorst.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 20:50

Renee1991 schreef:

Precies. Maar dat verschil heb ik pas geleerd te herkennen toen ik IF deed.

5 maanden vanuit huis werken helpt trouwens ook niet, met de (koel)kast binnen handbereik. Op mijn werk heb ik niet meer eten dan ik bij me heb.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 21:59

Bij mij hangt het er ook heel erg van af wat ik eet. Ontbijt ik met 2 wasa crackers bijvoorbeeld, dan heb ik al heel snel echt weer honger. Zo dat ik me er niet goed van voel. Eet ik een bak yoghurt met havermout en cruesli, kan ik meestal tot de lunch wel door. (Tenzij ik om 7 uur al ontbijt).

Mijn zwakke moment is rond 4 uur als ik thuis ben. En uit eten enzo.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 22:23

Wat is 8/10?

Dorst verwarren met trek is voor mij ook een groot aandachtspunt.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 22:36

Renee1991 schreef:

Maar heb je dan echt serieus de hele dag honger? Als in een rammelende lege maag? Ik kan me dat moeilijk voorstellen namelijk. Trek hebben is imo meer iets mentaals.

nereids

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 23:42

Locanda schreef:
Wat is 8/10?

Voor jezelf bedenken hoe erg op 1-10 heb ik hier zin in en vanaf een 8 mag het heb ik dan als regel.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 08:55

Nee hoor, geen honger. Gewoon zin om te eten.
En idd, IF heeft mij dat inzicht wel gegeven. ik kan nu goed om 13-14u pas voor het eerst wat eten.

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:05

Het is lastig om weer te leren luisteren naar je lijf, dat heeft wel even tijd nodig. Die IF en bewust bezig zijn helpt zeker!

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:09

Hai Mijkee! Ik heb geen ervaring met personal body plan, maar lees er vaak wel enthousiaste verhalen over

Ik had even een kort baalmomentje vanmorgen. Was best netjes bezig de afgelopen dagen en toch 0,5 aangekomen. Ik vermoed dat de alcohol daar een rol in speelt, dus die laat ik even liggen de aankomende dagen, hopen dat dat uit maakt

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:38

Anke_Amigo schreef:
Hai Mijkee! Ik heb geen ervaring met personal body plan, maar lees er vaak wel enthousiaste verhalen over

Ik had even een kort baalmomentje vanmorgen. Was best netjes bezig de afgelopen dagen en toch 0,5 aangekomen. Ik vermoed dat de alcohol daar een rol in speelt, dus die laat ik even liggen de aankomende dagen, hopen dat dat uit maakt

Of vocht vanwege het warme weer.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 21:50

Ik heb een keuken weegschaal van de action. Deze is van het padje af want zelfs als er niets op staat, dan slaat dan weegt de lucht 7 gram :')

Weet iemand een goede keuken weegschaal?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 00:25

Ik heb zo'n basic ding van de MediaMarkt, helemaal prima en niet duur.