Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 12:52

Geloof niet dat ik per se onder een steen hoef te leven als ik een andere visie heb toch Ayasha?

En ik denk toch het tegengestelde te zien, ondernemingen als bijv. Brownies & Downies zijn booming en ontzettend succesvol, in bijna elke supermarkt werken tegenwoordig mensen met een beperking en de klanten geven aan dat ze dat een waardevolle aanvulling in het personeelsbestand vinden, de lunchrooms of koffietentjes waar ook mensen met een beperking werken schieten als paddenstoelen uit de grond.

Blijkbaar is er dus wel vraag naar :)
Maar zoals ik al eerder zei, het is mijn vakgebied dus ik zie het waarschijnlijk hoe dan ook anders dan iemand die niks heeft met mensen met een beperking.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 12:58

Hypericum schreef:
Geloof niet dat ik per se onder een steen hoef te leven als ik een andere visie heb toch Ayasha?

En ik denk toch het tegengestelde te zien, ondernemingen als bijv. Brownies & Downies zijn booming en ontzettend succesvol, in bijna elke supermarkt werken tegenwoordig mensen met een beperking en de klanten geven aan dat ze dat een waardevolle aanvulling in het personeelsbestand vinden, de lunchrooms of koffietentjes waar ook mensen met een beperking werken schieten als paddenstoelen uit de grond.

Maar zoals ik al eerder zei, het is mijn vakgebied dus ik zie het waarschijnlijk hoe dan ook anders dan iemand die niks heeft met mensen met een beperking.

Ja, leuk dat je downies etc eruit haalt. Er is overigens geen vraag naar, je krijgt als supermarkt subsidie om Wajongeren en downies aan te nemen.

En dit zijn de goede downies. Er zijn een hoop slechte downies die ze nergens willen hebben, maar daar lees en zie je weinig over.

Mars

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 13:05

Bij Johnny de Mol zie je ook alleen de knuffeldownies, de écht nare situaties komen niet of nauwelijks onder de aandacht.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 13:06

Brownies en Downies is overigens slechts de merknaam, zoveel downies werken er niet ;-)
En gelukkig zijn er ook meer dan voldoende zinvolle werkplekken voor de slechteren, die zie je inderdaad alleen minder op de voorgrond omdat ze geen functie hebben met klantcontact.

En ik weet hoe het werkt met subsidies, wajong, indicaties etc.
En dat wil niet zeggen dat er geen vraag naar is, er is vraag naar zinvol werk en het gros van deze werkplekken hebben wel degelijk een commerciële functie en zouden dus kunnen sluiten als er geen klandizie was.
Laatst bijgewerkt door Hypericum op 21-09-17 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 13:13

Hypericum schreef:

Als je werkelijk denkt dat de maatschappij zit te wachten op mensen met een beperking dan leef je IMO onder een steen, heeft niks met visie te maken. De praktijk ervaring leert mij iets heel anders.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 13:15

Ja en mijn (werk) praktijk ervaring is weer heel anders :)
En dat kleurt visie, dat is logisch.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 13:16

Mijn ervaring is ook anders idd. Ja, er zijn subsidies en bij zichtbare beperkingen/handicaps en bijvoorbeeld down werken bepaalde initiatieven misschien wel goed. Er is alleen een hele grote groep onzichtbare beperkingen die mensen liever kwijt dan rijk zijn. (ik heb het over onzichtbare omdat ik daar ervaring mee heb)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 13:18

IMO werk je dan vooral met bedrijven die er voor open staan en dan zal je visie idd anders zijn.

Mijn beperkingen zijn niet zichtbaar. Ik moet het zelf zien te redden, en dan zie je toch een heel andere kant van de maatschappij. En ik durf te zeggen dat dat nog steeds de meerderheid is.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 13:35

Wendy schreef:
Nog heel even terugkomen op deze discussie over gehandicapte kinderen... mijn 'voor god spelen' wordt een beetje uit de context gerukt :')
Ik ben namelijk totaal niet gelovig, maar ik ben er wel van overtuigd dat er tijdens je leven bepaalde dingen gebeuren waar je gewoon mee te dealen hebt. Voor mij valt een gehandicapt kind onder die categorie.
En ik wil zelf geen kind om voor te zorgen, dus ook geen gehandicapt kind.
Maar ik vind het egoïsme waarmee dit onderwerp blijkbaar bekeken wordt toch wel schokkend. Hoe staan jullie dan bijvoorbeeld tegenover te vroeg geboren kinderen?
En moeten we dan eigenlijk ook niet iedere verslaafde, zieke en oudere meteen maar een spuitje geven? Weten jullie wel wat de ouderenzorg kost? Dat is namelijk een veelvoud van de gehandicaptenzorg. Zeker als je daar ook nog de uitgaven voor pensioenen etc bij telt...

Ik kan de zorg voor een gezond kind al (bijna?) niet aan, laat staan voor een kind dat extra zorg nodig heeft ivm een beperking of langdurige ziekte.
Voor mij is een stabiele basis minimaal vereist om een kind goed op te kunnen laten groeien, dit kan ik al niet bieden dus heb ik mijn kinderwens in de ijskast geparkeerd.
Komt nog bij dat ik een erfelijke afwijking heb die dominant vererfd, ik ben de 3e generatie op rij met deze afwijking en ik wil dit een kind niet aandoen.
Het stomme is dat ik serieus heb gerouwd toen mijn eierstokken verwijderd waren, nu is het toch wel verdomd definitief dat er geen kinderen komen, al heb ik er inmiddels vrede mee dat alles is gelopen zoals het is gegaan. :)

Wb te vroeg geboren kinderen, (erfelijke) afwijkingen enzo, iedereen moet imo voor zichzelf weten hoe ver die gaat.
De een zal abortus plegen, de ander niet en dat is ook goed.
Wel zal ik mijn bedenkingen hebben bij mensen die zeuren over hoe zwaar de zorg is terwijl ze meerdere kinderen hebben met een bepaalde afwijking en bewust niets testen maar wel door 'fokken'.
Al hou ik die bedenkingen voor me.

Ik ben overigens groot voorstander van testen op erfelijke aandoeningen, dieren laat je ook testen dus waarom zou het voor mensen een taboe moeten zijn?
De beslissing wat je erna doet ligt immers bij jou en je evt partner, plus dat er zoveel mogelijk is zoals bijv eiceldonatie, draagmoeder.
Maar ook embryoselectie of goede screenings en bloedonderzoek mocht je besluiten toch een (biologisch eigen) kindje willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 13:45

Ook beschermde werkplaatsen moeten produceren, de quota halen. Daar is onderling ook gepest en gedoe als er geen goede begeleiding is.
Mijn broer is op zo een plek weggepest met verregaande gevolgen: achtervolgingswanen, depressie, angst voor kritiek, enorm onzeker over zichzelf.
Dat zijn dan gehandicapten onder elkaar!

Naast zijn handicap van bij de geboorte (spasmen in de benen en lichte hersenschade) is daar dus die mentale status bijgekomen. En sedert vorig jaar ook glaucoom.

Als mijn moeder dit geweten had indertijd, dan had ze volgens mij de zwangerschap ook laten afbreken. Het is enorm tijdrovend, fysiek en emotioneel belastend. Altijd zorgen, ook al woont hij wel zelfstandig met wat hulp.

Bekijk dan hoe krom de zorgverlening in elkaar zit soms... Nee.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 14:06

Ayasha schreef:
IMO werk je dan vooral met bedrijven die er voor open staan en dan zal je visie idd anders zijn.

Mijn beperkingen zijn niet zichtbaar. Ik moet het zelf zien te redden, en dan zie je toch een heel andere kant van de maatschappij. En ik durf te zeggen dat dat nog steeds de meerderheid is.

Dat zou zeker heel goed kunnen.
En denk dat het ook enorm branche afhankelijk is, kan me goed voorstellen dat om maar een dwarsstraat te noemen, het bankwezen, sales/marketing, IT of multinationals in fossiele brandstoffen er niet of bijna niet voor open staan.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 15:15

Of je werkt voor een bedrijf die afhankelijk is van mensen met een beperking. Ja dan vind ik het niet zo gek dat je juist op die mensen zit te wachten :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 15:38

Hypericum schreef:
Ayasha schreef:

Dat zou zeker heel goed kunnen.
En denk dat het ook enorm branche afhankelijk is, kan me goed voorstellen dat om maar een dwarsstraat te noemen, het bankwezen, sales/marketing, IT of multinationals in fossiele brandstoffen er niet of bijna niet voor open staan.

De zorg zelf ook niet hoor
In de zorg hebben ze liefst zo min mogelijk issues bij hun werknemers
Of dat nu lichamelijk of mentaal is , de druk is al killing voor geheel gezonde mensen
Laat staan als je een functiebeperking hebt
Ik heb zelf ook een functie beperking (oa adhd, hsp en hoogbegaafd met wat traumaatjes hier en daar )
Hallo Wajong en het bedrijfsleven rent hard weg , ook de ouderen en gehandicapten zorg (want dat is tegenwoordig ook gewoon bedrijfsleven natuurlijk)
Dan ga je naar Wajong vacatures kijken en die slaan de helft van de tijd als een tang op een varken ...

Dus nee, de samenleving heeft nog een hele weg te gaan voor die echt toegankelijk is voor iedereen.
En ja
Als we allemaal smetteloos zouden zijn zou dat idd een verarming zijn
Maar zelf zou ik nooit willens en wetens een zwaar beperkt kind op de wereld willen zetten ...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 17:56

Het punt is dat je met die testen meestal helemaal niet weet of een kind zwaar beperkt is.
Maar goed, ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben wel klaar met deze discussie. Let's agree to disagree.
En heel relevant ook, in een topic vol mensen zonder kinderwens :+ ;)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:01

Wees blij dat een ieder de keuze heeft, of ze een gehandicapt kind nu wel of niet houden. Ieder heeft daar een eigen afweging in die zo persoonlijk is dat het niet aan een ander is om daar iets van te vinden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:05

Oneens.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:09

Wel interessant dit..

Ik wil misschien over een aantal jaren best wel kinderen, ben daar nog niet over uit en ben (nog maar) 25. Wel weet ik dat als blijkt dat het ongeboren kind ernstige beperkingen heeft, ik zal overwegen om de zwangerschap af te breken. Met dezelfde argumenten als welke onder andere door Lieveli zijn gegeven. Daarbij komt dat ik vrij nuchter ben over iets wat nog niet geboren is maar geloof zeker dat dat kan veranderen als het om je eigen gaat.

En ik geloof niet in een God en vind het fijn dat we zelf voor God mogen spelen want mocht God bestaan dan kan hij de werkdruk niet aan geloof ik.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:12

Niet iedereen is daarnaast ook geestelijk/lichamelijk/financieel in staat om zo'n zwaar gehandicapt kind te kunnen bieden wat nodig is. Juist des te meer respect voor mensen die dat durven erkennen en de zwangerschap afbreken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:13

Ik zou de zwangerschap ook afbreken als blijkt dat mijn kind zwaar (meervoudig) gehandicapt zou zijn. Zelf een klompvoetje gehad, dus daarvoor zou ik het niet doen :+ Maar ja, dan zijn alle testen goed, en gaat het bij de geboorte mis. Kennissen hebben zo een doodgeboren kindje gehad, en mijn broertje heeft zuurstoftekort gehad bij de geboorte, met alle gevolgen van dien. Dan zit je daar met je perfecte testscore. Voor mij een reden om er gewoon maar helemaal niet aan te beginnen. Ik weet hoe het is om 'zusje van' te zijn, en ik wil al helemaal geen 'ouder van' worden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:18

Ik ben lekker rechtlijnig... ik zou sowieso elke zwangerschap afbreken. Of het nou gezond is of niet :')

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:21

Dat sws ja :P

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:26

Hier zou het een wonder zijn of er is iets heel niet goed gegaan bij het verwijderen van de eierstokken.
In beide gevallen een nachtmerrie iig. :x

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:35

Hier zou het ook aan wonderbaarlijk grenzen hoor :j

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:12

Het is 'ons' (wij mensen) ook aangepraat dat de dood het ergste scenario is wat je kan overkomen. Misschien dat er daarom toch nog een redelijke taboesfeer hangt rondom het afbreken van de zwangerschap van een levensvatbaar maar gehadicapt mensje.

Ik vind niet de dood, maar een leven vol lijden het ergste scenario, en zou daarom ook kiezen voor het afbreken van de zwangerschap. Imo doe je het kindje er geen onrecht mee aan aangezien het zich nog helemaal niet bewust is van, tja, bijna alles.

Ik durf nog sterker te stellen dat veel mensen zo'n kindje geboren laten worden om dezelfde reden als dat mensen eeuwen met een huisdier dokteren als het eigenlijk al een verloren zaak is. Het misplaatste gevoel dat je er alles aan moet doen om het leven te behouden, en omdat je het zelf nog niet los kunt laten. Dus is het eigenlijk juist niet egoïstisch om zo'n kindje geboren te laten worden? Doe je dat niet vooral voor jezelf? Zodat je geen schuldgevoel hoeft te hebben bij zo'n moeilijke beslissing? Zo kun je er ook naar kijken.

Iemand zei het al eerder. Voor god spelen doen we al met onze hele medische molen. Veel van die kindjes zouden zonder medische hulp overlijden, maar dat voorkomen vinden we niet voor god spelen? Beetje vreemd.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:54

Mijn vriend had vanmiddag nog een heel gesprek met collega's over wel of niet kinderen pogen te krijgen
Aanleiding was een collega wiens vrouw zwanger was (gepland en gewenst )
Bleek dat het met die collega's een beetje 50/50 verdeeld was
De paar weken terug getrouwde collega had het ook niet in de planning zitten
"Als we er over tien jaar anders over denken dat zien we dan wel weer"

Waarop vriend zegt " wij hebben ook de planning op niet staan... als het raak is gooien we het niet weg... maar in de planning zit het niet " :')
Vond het wel weer een prachtige omschrijving