Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:01

40 km maar, na onze vakantie gaan we het weer serieus oppakken. Het is vooral de gewenning om zo lang op een zadel te zitten. Na de vakantie een 50+ en daarna een 75+ en dan een tweedaagse van 90 en 115. Dat is voor nu de korte termijn planning.

Lauraennala

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:25

Mooie planning!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 13:35

Sakura789 schreef:
Hier ook de eerste ‘lange’ tocht weer gemaakt dit weekend. Een fietsvakantie begint wel te kriebelen dus we sijn voorzichtig aan het kijken naar bestemmingen (Myanmar, Vietnam, ??) en fietsen (Santos travelmaster met riemaandrijving). Voor ergens in de komende jaren. Eerst op vakantie met een 4x4 en in de zomer een tocht door Nederland op de huidige fietsen.

Wat klimmen betreft, dit kun je echt leren van een (semi)prof. Het gaat om de juiste cadans, snelheid en vooral kilometers maken. Ik kwam ook altijd vloekend boven, maar met wat ‘lesjes’ gaat het nu veel beter. Ik gooide het altijd op de afwezige klimgenen, maar ik zag gister mijn achterneef in de Ronde van Vlaanderen prima klimmen, dus is geen excuus. Prachtige overwinning trouwens bij de vrouwen en mannen.

Goed he! Wat leuk dat je achterneef ook meedeed, hoe heeft hij het gedaan? Leuke reisplannen heb je :j

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 13:42

Tijdje op kop gereden maar DNF :')

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 14:45

Rechte lange klimmen gaan nog redelijk.. maar op een singletrack met scherpe bochtjes en dikke boomwortels gaat het toch wat lastiger. Heb niet af hoeven stappen maar mijn balans bij dat soort dingen heb ik inderdaad wel wat lessen nodig.
29 april heb ik een privé clinic van 2.5 uur. Zal dan voornamelijk aan mijn balans willen werken. Dan zal het hopelijk wat makkelijker gaan.

Spieren hebben goed op hun donder gehad in elk geval.. beetje stijf nu. ;)

Respect voor die km vreters hier! 3luik van Dorst was ongeveer 33km en dat vond ik voor mezelf op dit moment al pittig. Oefening baart kunst. Nog maar sinds september bezig en met dat snert weer zit ik er toch minder vaak op dan ik zou willen.

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 20:41

35 km een beetje vlot mountainbiken is ook pittig!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 09:36

Wat een mooie foto's en mooie afstanden komen er weer voorbij :D

Ik zit normaal op de racefiets, maar dit weekend wezen mountainbiken in Luxemburg!

40 km met een paar te technische klimmetjes en afdalingen, dus ook een gedeelte gelopen :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 10:06

Goedemorgen dames en heer!!!
Heerlijke fietservaringen en fotos allemaal +:)+

@Michiel; gewicht is écht de crux bij klimmen. Kun je helaas niets aan doen. Ik merk dat hier in bijzonder. De spaanse minimennekes zijn fluks 25 kilo lichter en de 30% extra kracht heb ik op zich wel maar een helling van 500 meter hoogteverschil, gemiddeld 20% en veel technische complicaties, is zóveel extra kilowatts dat je zelfs op een kkkoude dag oververhit raakt. Je gaat te langzaam voor voldoende koeling.
Hoewel op zich tegenwind op hetzelfde neerkomt als een lange helling, heb je bij tegenwind extra koeling en op een helling minder. Groot en cruciaal verschil voor duurbelasting. Zal T2t perfect kunnen uitleggen; is hetzelfde (in mindere mate) op de hometrainer.
Op korte hellingen is het makkelijker; hoef je krachten niet te verdelen en oververhit je niet. Gewoon een kwestie van rammen, van ook met je armen klimmen. Ellebogen NIET naar buiten maar naar beneden. Tweede is de rug zo min mogelijk krommen; dat geeft minder ruimte aan je buik, beperkt het ademhalen met het middenrif = minder zuurstof = minder vermogen. Ellebogen naar beneden brengt én je gewicht verder naar voren/omlaag én maakt dat wat ´makkelijker.

Maar goed, ik ben weer boven Jan *\%/*
Wat is een hysterisch imuunsysteem toch heerlijk.
Wakker geworden in een spons; alles yuk drijfnat maar helemaal hersteld *D

Het is heerlijk weer en de verwachting is zaterdag pas weer regen.
Toch nog even wat rustig aan doen vandaag maar.... WIL en ZÁL een stukje fietsen.

Morgen naar de kust; fietsthema fietswinkels bezoeken. Zoon wil graag de nieuwe superwinkels zien. Welnu dat is snel geregeld. Karel, de Franse Buldog reu mee; gaan we langs Verdecora; hebben een behendigheidsparcours.

Veel plezier allemaal vandaag!

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 10:13

Hallo allen,

ik lees al een tijdje mee hier ter oriëntatie en zou graag wat vragen. Wij zijn op zoek naar een goede MTB voor actief recreatief gebruik.
Nu hebben we een mooie Merida-fiets gezien, echter is dit een 21". Ik ben zelf 1.83m en mijn vrouw is 1.73m.
Er zitten 27,5" banden op. De fiets voelde voor ons allebei goed tijdens de proefrit, maar is dit toch niet te groot?
Hoe is jullie ervaring daarmee? We willen voornamelijk over de (zand)wegen met af en toe een bospad.
We hebben ook een Scott 21" geprobeerd en die was duidelijk veel te groot. Een 19" hadden ze helaas niet staan.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 10:51

21" lijkt me voor een lengte van 1.73m wel aan de grote kant.
18"/19" is daarvoor geschikter. Maar die is dan voor 1.83m weer aan de kleine kant.
Dit overigens afhankelijk van de binnenbeenlengte en het merk fiets.
Ieder merk heeft weer andere maten en gebruikt andere afstanden en hoeken.

Ik neem aan dat je bij een winkel geweest bent?
Wat gaven ze daar voor advies met betrekking tot de fietsen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:38

MarrieLeen schreef:
ik lees al een tijdje mee hier ter oriëntatie en zou graag wat vragen. Wij zijn op zoek naar een goede MTB voor actief recreatief gebruik.

Ik ben zelf 1.83m en mijn vrouw is 1.73m.

One size fits all is níet het geval bij fietsen en in deze in het specifiek ben ik bang. Een man van 183 en een vrouw van 173 zijn te verschillend om met 1 fiets goed passend in te voorzien.
Het gaat op zijn gunstigst een compromis voor beiden zijn.

Verder sluit één fiets het samen fietsen uit.
Nu weet ik niet hoe gemotiveerd de dame is doch over het algemeen (let wel, de dames hier zijn de uitzonderingen dus die bedoel ik NIET) zijn die minder die-hard in de sportfiets-hobby. De aantallen/percentages in de fietssport spreken boekdelen.
Een niet goed passende fiets is dan niet bepaald een hart onder de riem. Een voor haar beter en voor jou nog minder goed passende echter is ... slecht voor jou gezondheid.

Kortom een wellicht hard advies:
1. wees realistisch over de motiveringen.
2. koop twee passende fietsen of één voor degene die dit wil als 1. dat uitwijst.
3. beter geen dan twee niet passende.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:00

Ik dacht dat jij altijd zo openminded was HC. ;) Het gaat in dit geval over twee vrouwen. :Y)

Het is voor mij voornamelijk bedoeld om op de fiets mee te gaan met vrouw en paard tijdens buitenritten,
en om af en toe gewoon alleen te gaan fietsen om aan mijn conditie te werken. Sportief gezien zal ik de fiets meer gebruiken, verwacht ik.
Twee fietsen is dus nu eigenlijk nog niet aan de orde. Desondanks wel bedankt voor je advies. :)

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:02

MuSLi schreef:
21" lijkt me voor een lengte van 1.73m wel aan de grote kant.
18"/19" is daarvoor geschikter. Maar die is dan voor 1.83m weer aan de kleine kant.
Dit overigens afhankelijk van de binnenbeenlengte en het merk fiets.
Ieder merk heeft weer andere maten en gebruikt andere afstanden en hoeken.

Ik neem aan dat je bij een winkel geweest bent?
Wat gaven ze daar voor advies met betrekking tot de fietsen?

Ja, dat het per merk verschilt konden we inderdaad goed merken. :j Dat gaf de verkoper ook aan.
Hij zei dat je niet altijd per se naar de inch-maat moet kijken, maar ook vooral wat fijn fietst.
Maar goed, we willen geen te grote fiets kopen en daar later lichamelijk last van krijgen.
Thanks voor je reactie!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:35

MarrieLeen schreef:
Ik dacht dat jij altijd zo openminded was HC. ;) Het gaat in dit geval over twee vrouwen. :Y)

_O- _O- _O-

Mijn excuus ;)

Dat maakt het íets makkelijker maar het basisprobleem blijft.
Voor het gebruik wat je noemt zou je er mee weg kunnen komen want het gaat dan niet om inspanning waarmee je de boel serieus belast.
Kijk dan wellicht beter naar iets meer ´waar voor het geld´ bij Decathlon. Die zijn doorgaans ook over een breder gebied af te stellen.
De oude hybride B-Twin van mijn zoon is een M en hij pakt die nog steeds voor schoolritten terwijl hij alláng L is.
Met het zadel omlaag gaan zijn moeder erop naar het dorp terwijl die XS is.

@Michiel; wat stuurbreedte betreft; net even nagemeten:
Mijn XTC = 68 cm.
Let wel, dat is over de buitenzijde handvatten.
Ik ben echter opgegroeid met ´klassiekers´; state of the art toen ik opgroeide :oo
Was de eerste onder mijn lijftijdsgenootjes op brommers met een offroad. Dun hardplastic handvatten op het 70 cm brede stuur.
Mijn laatste enduro is een Husaberg 400 met dun rubber handvatten op een 86 cm stuur.
Op een heelveel lichter en makkelijker te sturen fiets vond en vind ik smaller een stúk beter te manoevreren. Het is net als een sportstuur in een sportieve auto; dat is kleíner. De logica, de natuurkunde, daarachter is .... Archimedes wederom. Een langere hefboom geeft je meer kracht maar heeft ook meer weg nodig. Met kortere hefboom geeft eenzelfde weg meer ´heffing´, meer stuuruitslag.
Met een kleiner stuur, stuur je sneller. Tja, dus als je de extra kracht van een langere hefboom niet nodig hebt...

Nog even meer referentie.
Mijn oude, 1986, Koga Ridgerunner = 62 cm.

Je begrijpt de dunste, 30.3mm Lizard Skin dsp handvatten ;)

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:43

Hier ook een Merida fiets, valt me op dat ik van m'n levende ros heel veel foto's heb, maar van m'n stalen ros geen één.. :') Het is niet een MTB, maar hybride voor tochten. Hij gaat al jaren mee en ik ben er echt gek op. Dus die foto ga ik binnenkort even maken! We hebben allebeide dezelfde fiets en meer vrienden met dezelfde fiets (kwamen uit een boedel voor een zeer schappelijk prijsje en gaan allemaal al heel lang mee, ze hebben allemaal tochten van >1500km uitgereden).

Als het een fiets voor kortere afstanden is (lees geen uren in het zadel), dan zou ik lekker een fiets op het gevoel kopen. Voor langere ritten is het wel van belang dat alle afstellingen goed staan.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 15:42

Afbeelding

Even een fotootje van afgelopen weekend <3

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 15:56

Mooi MuSLi :j , vooral met die donkere wolken .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 15:59

Potverdorie wat een mooi plaatje!
Lijkt wel een oude Hollandse Meester :wow:

Mooi setje rijwielen ook trouwens +:)+

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:51

Welkom MarieLeen ...
Pff , zou je qua maat ook geen tip kunnen geven .
Wat dat betref vertrouw ik altijd mijn “ favo” winkel .
Ben tot nu toe top geadviseerd .
Heb mijn race en MTB gebruikt daar gekocht en mijn TT nieuw .

Zo vandaag pas 20:30 warm gegeten .
Na het werk mijn tempo intervallen gedaan . Stond een behoorlijk briesje onderweg :=
En zeer revreden met mijn fiets computer . Het duurde effe , maar dan heb je ook wat . :j

Afbeelding

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:07

Wat leuk een mountainbike topic! Via het fietsplan een Mountainbike van Trek gekocht 2 jaar geleden. Mijn vriend had er ook een. We gebruikten ze voornamelijk voor terras naar terras en elke dag voor werk etc. Ik voelde me niet helemaal stabiel met mijn grip in het bos. Helaas zijn onze fietsen 2 weken geleden uit de berging gejat. Wonen niet echt in een top buurt helaas. Gelukkig verzekerd.. Wat geld bijgelegd en geüpgraded naar een iets luxere nog. Dus nu trek x caliber 9. Wel het voornemen om echt meer ermee routes te gaan rijden. Ben altijd graag buiten op de fiets. Heb nu een frame maat kleiner dus hoop dat ik me daarmee zekerder voel als we snelheid hebben in het bos e.d.
Woon in omgeving eindhoven

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:59

Time2Tri schreef:
En zeer revreden met mijn fiets computer . Het duurde effe , maar dan heb je ook wat . :j

Ziet er strak uit zeg!
Mooie bevestiging.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:09

Voor degenen die mijn bezwaar tegen e-bikes nog niet meekrijgen:

Afbeelding

Electromotorcross.
250W extra is heel veel!! Vraag T2t maar.

Als de fietsers dat niet zélf heel rap en effectief stoppen, dan gaat mtb fluks de weg van de offroad motorfiets. Wandelaars tolereren fietsers maar schoorvoetend zoals het is.
E-fietsen zijn gemotoriseerde tweewielers, géén fietsen!, en dat moeten we niet vergeten.

Idem:

http://www.fanticmadrid.es/wp-content/u ... lowres.jpg

waarmee een modale fitte fietser sneller gaat dan een TdF sprintertrein!

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 19:03

Mooi computertje hoor Time2Tri!

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:06

Schoenen heb ik vd week gepast en gekocht en kreeg net m'n klikplaatjes binnen. Gelijk even gekeken hoe ik dat vond, viel me niet tegen!
Gewoon niet teveel nadenken over dat je vastzit en op tijd uitklikken.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:14

ChantalSmook schreef:
Wat leuk een mountainbike topic! Via het fietsplan een Mountainbike van Trek gekocht 2 jaar geleden. Mijn vriend had er ook een. We gebruikten ze voornamelijk voor terras naar terras en elke dag voor werk etc. Ik voelde me niet helemaal stabiel met mijn grip in het bos. Helaas zijn onze fietsen 2 weken geleden uit de berging gejat. Wonen niet echt in een top buurt helaas. Gelukkig verzekerd.. Wat geld bijgelegd en geüpgraded naar een iets luxere nog. Dus nu trek x caliber 9. Wel het voornemen om echt meer ermee routes te gaan rijden. Ben altijd graag buiten op de fiets. Heb nu een frame maat kleiner dus hoop dat ik me daarmee zekerder voel als we snelheid hebben in het bos e.d.
Woon in omgeving eindhoven

Welkom! omgeving Eindhoven zijn er vast wel wat mtbroutes te vinden?