Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xMaritt

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:52

Hoi allemaal,

Ik meld me ook even! Ben vorig jaar fanatiek begonnen met hardlopen, maar uiteindelijk toch weer gestopt in de zomer. Wil het nu weer gaan oppakken, maar heb één probleem waar ik standaard tegenaan loop. Ik krijg het namelijk veel sneller warm dan andere mensen? Hierdoor zweet ik ook veel meer. Dat is vervelend, maar het warm hebben is nog veel vervelender. Moet namelijk meestal een stukje gaan wandelen omdat ik het zo warm heb, niet omdat ik nou echt buiten adem ben. Heeft iemand enig idee hoe het zou kunnen komen dat ik hier zo veel meer last van heb dan normaal? Ik heb wel gewoon speciale hardloopkleding, dus daar kan het ook niet echt aan liggen..

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:42

xMaritt schreef:
Hoi allemaal,

Ik meld me ook even! Ben vorig jaar fanatiek begonnen met hardlopen, maar uiteindelijk toch weer gestopt in de zomer. Wil het nu weer gaan oppakken, maar heb één probleem waar ik standaard tegenaan loop. Ik krijg het namelijk veel sneller warm dan andere mensen? Hierdoor zweet ik ook veel meer. Dat is vervelend, maar het warm hebben is nog veel vervelender. Moet namelijk meestal een stukje gaan wandelen omdat ik het zo warm heb, niet omdat ik nou echt buiten adem ben. Heeft iemand enig idee hoe het zou kunnen komen dat ik hier zo veel meer last van heb dan normaal? Ik heb wel gewoon speciale hardloopkleding, dus daar kan het ook niet echt aan liggen..

Jezelf goed kleden. Ik wordt ook inmens warm tijdens het hardlopen, en dan moet je gewoon blijven lopen hoor :')
Ik las ooit dat als het buiten x temperatuur is, dat je dan voor x+10°C moet kleden. Dus als het tien graden is je kleden alsof het twintig graden is (dan wel binnen een goede warming up natuurlijk). Misschien dat zoiets helpt?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:16

Lastig Maritt! Ik heb juist last van mijn zweten tijdens de cooling down. Ik heb een drie kwart sportbroek aan en een sportshirt (dun) met lange mouwen. Tijdens mijn warmwandelen gewoon lekker warm en niet fris, tijdens het rennen soms wel echt heet en met het uitlopen (stretchen, huppelen, springen enz.. mijn coolingdown dus) krijg ik het vaak toch wel echt koud doordat ik zo gezweet heb.
Ik kan je dus ook niet helpen. Misschien iets aandoen wat je onderweg, tijdens het rennen dus, uit kunt doen, of op kunt rollen/om kunt knopen?

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:23

Ik ben ook weer begonnen met lopen.
Na zeker een half jaar niet gelopen te hebben ivm schouderblessure, eerst 5km gelopen met na iedere km even een stukje wandelen. Jee wat had ik spierpijn erna.
Na een week 3km gelopen, ging goed.
Nu vandaag, na een week niet lopen, 2.6km gelopen met interval training.

Heb weer met een collegaatje afgesproken weer in enschede te gaan starten op de 5km.
Ons doel is om hem dit keer binnen de 30 minuten te lopen maar weet niet of dat me gaat lukken.
Nog meer mensen hier die 27april in enschede willen gaan lopen?

Ik heb het ook snel en erg warm tijdens het lopen, kop als een biet, maar ga daarom niet stoppen.

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:24

Net weer wezen lopen in een capri broek, een dun shirt met korte mouwen en een vestje met lange mouwen (heb even geen shirt met lange mouwen), and again, na een kwartiertje alweer behoorlijk aan de warme kant :( Wat ik al geprobeerd heb trouwens: lichter gekleed, warmer gekleed (als in dan is het geen groot temperatuur verschil als ik naar buiten ga), lange warming up van te voren en/of wandelen van te voren. Ben bang dat ik dan alle mogelijk opties al geprobeerd heb :')

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:25

Maar krijg je het gewoon warm of echt te warm om door te lopen? Ik krijg een kop als een biet, maar kan wel gewoon doorlopen. Zou niet weten wat je er zo verder aan kan doen....

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:30

Beetje lastig uitleggen zo, maar geloof dat het bij mij wel extermer is dan normaal :+ Poosje terug de Haarlemse Grachtenloop gelopen en heb meerdere keren in het publiek gehoord "Kijk die heeft wel een hele rode kop en zweet erg zeg" >;) Loop 99 van de 100 keer ook gewoon door, alleen áls ik even moet gaan wandelen komt het vaker door oververhitting dan ademnoot.

Even ter vergelijking, na 15 minuten loopt het zweet dus al in straaltjes van mn gezicht -niet fijn-

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:33

Dat zweten heb ik ook hoor.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:56

Ik ben ook al heel snel knalrood, en als het een beetje warm is loopt het zweet in straaltjes van me af. Dus de gouden tip ertegen heb ik niet. Denk dat je er vrij weinig aan kan veranderen eerlijk gezegd. En indien dat wel kan, dan houd ik me ook aanbevolen voor de oplossing :D Ik zie er na een paar minuten al uit alsof ik 2 marathons gerend heb.

Oh, nog een seizoenen-vraagje: met deze kou krijg ik snel een ijzige keel bij het ademen. Ik kan het niet zo goed omschrijven, maar alsof ik door een ijsblokje adem. Is er iemand die dat ook heeft, en hoe los je dat op (behalve door meer door je neus ademen)?

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:06

Blij om te horen dan dat ik niet de enige ben, en bedankt voor het meedenken :)
Die ijzige keel had ik vandaag inderdaad ook last van, heb de oplossing dus ook nog niet gevonden

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:08

Ik ben een enorme koukleum maar ik heb het wel snel warm als ik ga sporten, ik kleed me dus nooit warm als ik ga hardlopen. Na langere afstanden kan ik ook enorm nazweten als ik thuis ben, het zweet staat dan overal op m'n lijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:12

Nazweten doe ik ook. Ik wacht ook echt láng met douchen, anders heeft het geen zin.

Edit: autocorrect

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:25

Nazweten is hier ook bekend! Ga altijd eerst een kwartiertje tot halfuurtje 'uithijgen' met een filmpje of wat bokken en dan daarna pas douchen ;).

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:57

weet je wat het mmisschien ook is, vooral in het begin met hardlopen heb je een soort stemmetje in je hoofd die 101 redenen heeft waarom je eigenlijk moet gaan wandelen ipv rennen. Daar moet je je mentaal overheen zetten, dan gaat ti uiteindelijk weg :) jij hebt de reden warm worden, andere moe zijn, buiten adem, pijntjes ed

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:00

Stemmetje? Bij mij een luidspeaker :')

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:12

hahahaha ja bij mij soms ook, zn megafoon waar je migraine van krijgt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 06:50

Bij ijsadem helpt voor mij alleen een sjaal.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:35

Hihi een luidspreker :-) daar heb ik gelukkig geen last van...

gisteren ziek in bed beland, hopelijk knapt t vandaag beetje op, wil eigenlijk vanavond nog lopen :-)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:20

ziek zijn en lopen is geen goede combi hoor... := wel zuur! Wat heb je? Beterschap

ijsadem betekent binnenblijven toch? hihihi je lichaam maakt dan teveel hestamine aan met inspanningsbenauwdheid als gevolg.

Ik net de laatste zware training voor mn halve cross marathon gehad volgende week zaterdag. Was een beetje een rare training maar wel goed voor mn zelfvertrouwen.

Eerste 5 km cross sprint in 25 min
tweede 5 km krachttraining met heftige heuveltjes, zat op 53 min bij 10 km
toen 3 door het mulle zand over het strand
en 5 km rustig door de duinen uitgelopen
Eindtijd: 1.39 op precies 18 km!

avr hr is 166
max hr 196

aantal hoogtemeters 156
snelste km (was in de sprint) 4.36 min
langzaamste 6.01 min (was met drinkpauze)

bijna alles off road gedaan, uiteindelijk was deze training zwaarder dan het parcour van de wedstrijd zal zijn, kortom ik weet nu gewoon zeker dat ik het ga halen *\O/*

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:33

Goed hoor. Ik hou het bij max 5km totaal :o het neemt zoveel tijd in he.
Mjjn man heeft eind aug. 50km gelopen. Ik moet er niet aan denken. Heb hem met de auto gegroomd

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:39

Woah Romy, wat goed!! Wat een tijden zeg.. :wow:

+:)+

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:52

Jemig Romy, wat een tijden!! Toppertje! Als dat volgende week ook zo gaat, super :D.

Wel lekker dat je zoveel afwisseling hebt tijdens het lopen. Hier kan ik alleen maar kiezen tussen plat, plat en plat :').

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:38

50km!? WOW bizar.. doet hij Xtrails?

thnxxx! sta ook helemaal versteld van mezelf. De afstand had k ooit wel eens gedaan maar de laatste paar keer had ik het mentaal zwaar. (dat stemmetje met die megafoon :+) De snelheid vind ik vooral een prestatie! hihi trots

ja de omgeving is echt geweldig hier!! den haag is serieus een prachtige stad

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:00

Heb hier dan afgelopen zondag de 4 mijl gelopen, voor de rest loop ik eigenlijk altijd rondje Haren, omdat je dan geen enkel stoplicht hebt. Steeds dat stilstaan is funest! Maar 50 km... denk dat ik er dan toch wel zat van zou zijn. Hoe lang doe je daarover?

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:07

Alles bij elkaar ,ik dacht, 5.45 . Hij loopt niet zo heel snel en om de 5km is er een verzorgingspost.
Kijk maar eens op de monnikkentocht , is een loop vannter apel naar bourtange.
Ik heb vorig jaar daar de 18km gewandeld ,en dat vond ik al heel zwaar :o