Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 17:54

Wow, jullie gaan hard! Zeker sommige onder jullie. Lekker hoor. Idd erg vlot 99. En Lies en anderen ook op tempos, lekker hoor.

Toffe plannen ook!

Danseresje, idd leuk je weer tegen te komen. Ik combineer lang wandelen en hardlopen ook. Ben daarnaast wat blessuregevoelig. Mijn ervaring is wel dat hardlopen echt anders is dan wandelen en net andere spieren rekt. Langzamer gaan in opbouwen is dan misschien nodig? Ga sowieso naar een fysiotherapeut. Ik zou niet helemaal stoppen, wel een stapje terug. Opbouwen volgens schema's gaat bij mij ook zelden lineair. Als ik mijn lijf voel pak ik een training van twee weken terug en kijk ik of dat wel gaat. Uiteindelijk kom ik er zo ook.

Ninus ook vette plannen! Zo ver. Ooit wel cool.

Leuk dat zoveel Leersum willen lopen. Ik ga eens uitzoeken of ze nog vrijwilligers nodig hebben en of ik dan kan. Zou mij wel tof lijken ooit een (kleinschalig) hardloop of trailevent te organiseren. De bokthardloopmeeting moet misschien het begin maar zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 18:40

Supervixen schreef:
Voor anaeroob kun je ook een goede heuvel pakken en daar een paar keer flink op sprinten tot je tong op je knieën ligt. Je moet in korte tijd echt maximaal gaan zo ongeveer, dan krijg je anaeroob.

Als ik flink sprint in mijn intervallen, half dood ga en voor mijn gevoel een hartslag van 230 heb heb ik aan het eind van mijn training serieus 0% anaeroob :')
Dus ook ik snap echt niets van anaerobe training.

Suliko, gek die hartslag. Ik ben hem inmiddels gewend en ben ervan overtuigd dat het echt mijn hartslag is en niet mijn horloge. Ik doe hem nu (op advies van iemand hier, maar weet niet meer wie, maar volgens mij SV) een gaatje strakker tijdens het lopen en dat maakt geen verschil. Ook met mijn vorige horloge is er geen verschil. Hij wisselt gewoon heel erg tijdens het lopen. Maar ik voel me er niet slechter bij, dus het zal wel.

Leonie, veel plezier!!

Ik heb vanmiddag een ontspannen loopje gedaan; 45 minuten op 7.00/km. Ik kwam uit op 6.58/km dus dat was mooi.
Mijn hartslag bleef voor het eerst in maanden weer rustig en ik heb voornamelijk in zone 3 gelopen nu. Dus het wordt weer wat. Fijn.

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 19:56

Jeetje wat gaan jullie snel!

Lekker gelopen Sall!

O een trail van 30 km is voor mij iets te heftig denk ik hoor.

Sowieso maar zien of ik Rotterdam wel kan lopen, morgen weer fysio.
Gisteravond in de groep in een langzamer groepje meegelopen maar toch weer flinke last daarna.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 20:57

Wat fijn Goof! Klinkt of je langzamer weer fitter wordt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 21:24

Goof, heb je het ook wel eens geprobeerd met een hartslagband? Bij mij is m'n hartslag met band veel lager, hierdoor heeft Garmin mijn zone 5 naar beneden bijgesteld zag ik. I.p.v. 160 is het nu 156 geworden.
Ik had overigens zondag de band niet om met de trailrun, was toch te bang dat het met zo'n lange run gaat irriteren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 22:00

Ik had een band, maar die is kwijt of kapot, geen idee. Ik ga geen nieuwe aanschaffen om een keer te vergelijken aangezien 2 horloges precies hetzelfde aangeven.

Ja 99. Het lijjt de goede kant op te gaan, fysiek dan. Dat is echt fijn :o

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 07:33

Gister ca 7 km hardgelopen en het voelde heel pittig. Was al vrij snel erg vermoeid. Waarom geen idee… Wel het gevoel dat ik uiteindelijk echt wat gedaan had. Niet snel gestopt gelukkig.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 09:47

Goed bezig Sall, zomaar even een PR lopen tijdens een training! Hoop dat je knie zich wat rustig houdt :j

Heerlijk tempo 99! Je lagere hartslag is een goed teken, mooi om te zien hoe snel je conditioneel verbetert :j

Ik moet het nog maar halen allemaal hoor lies_sparkle := Ik noem het niet voor niks heel ambitieus en ik ben mijn dip van afgelopen zomer nog niet vergeten, toen was ik echt niet in staat om een marathon of een ultra te lopen. Lekker tempo ook!

Een horloge reageert in mijn ervaring wat traag op verandering in hartslag Suliko, een hartslagband werkt beter, maar ik vind het zelf dan weer niet heel prettig. Ik liep vanochtend 10 minuten rond de 5:00 maar mijn hartslag kwam pas na 4 minuten in zone 4, dat voelde toch echt wel anders :+

Mooi trainingsdoel Leonie, onder de 20 minuten :))

Fijn dat het zo lekker gaat Goof!

Balen dat je nog steeds last hebt Samantha :(:)

Lekker gevoel he xxL? Beter dan op de bank zitten denk ik altijd maar :D

Ik heb vanochtend een afwisselende 10K gelopen, het waaide hard, maar was droog en lekker fris. Prima loopweer!

Daarna weer bloed laten prikken, ik hoop de laatste keer. Nu weer voor de baas aan de slag!

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:10

Leonie, ja dat is wat ik nu dus doe en het is ook niet genoeg, Maar daarmee kan ik het hardlopen wel zo lang mogelijk uitstellen als het ware. En als ik dan toch ga rennen is dat in de sportschool op de loopband zodat het een gecontroleerde snelheid is en ik nooit alleen ben.

99....ja en daarom blijf ik dus af en toe toch lopen en als het enigszins kan dus wel binnen en niet buiten. Maar soms kan ik buiten niet weerstaan.......

Danseresje, complexiteit is een prima woord hoor! Mijn casus is ook complex, ik ben complex en te hoog gegrepen voor veel hulpverleners. Dat is gewoon zo. Ik heb ook geen hekel aan deze woorden of ervaar ze als vervelend. Tenzij iemand ze gebruikt om mij te objectiveren of als een geval neer te zetten of zo. Dan wordt het anders.

Myka, al deze mensen zijn gelukkig van hele goede wil en allemaal bereid om ook wat te schuiven zodat het passend gemaakt kan worden. Dus dat komt wel goed.

Damn, wat gaan jullie weer snel. Hoe lastig ook, tegelijk zijn jullie verhalen wel motiverend. Ben nu samen met een vriendin aan het kijken voor een loop waar we aan mee willen doen. Dat is een doel voor mij. Gewoon ook een korte afstand. Voor de ervaring, kijken of ik zoiets leuk vind, etc. Die dan echt concreet maken en dan met de hoop dat het voor mij een externe motivatie wordt die uiteindelijk intern wordt. Want voor zoiets moet ik er echt iets beter aan zijn.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:50

Het gaat zo hard, ik houd het niet bij :)) Ik ga zo even de laptop pakken voor een bijleespost.

Zijn er nog mensen bij Egmond zondag?
Ik loop mee met een loopmaatje, omdat een ander geblesseerd is. Het wordt rustig aan en gewoon genieten. Ik ben wel benieuwd naar die sfeer en drukte na de verhalen.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:56

Lekker bezig dames! En wat een plannen Ninus! _/-\o_ Te gek!!

Lughnassadh, ik bewonder je positiviteit! +:)+
Waar woon je ergens? Misschien is er wel iemand in dit topic die in de buurt woont om af en toe een rondje mee te lopen? Dan hoef je ook niet alleen te gaan..

Boktmeeting lijkt me nog steeds leuk overigens!

Hier gisteren naar de fysio geweest..
we gaan nu inzetten op versterken van de spier (de medius (bilspier)) om mijn klachten op te lossen..
wel nog even dry needling gedaan gisteren om de ergste spanning eraf te halen… en dat was echt niet fijn!! Auw….
Nu twee dagen rust en dan aan de bak. Mag wel blijven rennen maar luisteren naar mijn lijf..
krachttraining heeft 12 tot 16 weken nodig om echt effect te hebben.. dus ik ben wel even onder de pannen. Maar als dit het oplost…

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:33

O balen Namiro! Pijnlijk hè die dry needling.
Wat voor oefeningen krijg je voor sterker maken?

Ik ben vanochtend weer fysio geweest. Ging al bijna onderuit voor ik er was, glad op fietspaden zeg.
Maar m’n bekken zit nu ook helemaal vast. Waardoor de bilspier klem zit en die gaat irriteren, daardoor heb ik dat m’n hele been pijn doet.
Over 2 weken terug.
Nu even week loop rust, wel sportschool maar geen leg day.

Leuk Lisitano, Egmond, die zou ik ook wel eens willen lopen!

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 19:33

Lisitano schreef:
Het gaat zo hard, ik houd het niet bij :)) Ik ga zo even de laptop pakken voor een bijleespost.

Ik loop mee met een loopmaatje, omdat een ander geblesseerd is. Het wordt rustig aan en gewoon genieten. Ik ben wel benieuwd naar die sfeer en drukte na de verhalen.

Loop je de halve of de kwart?
Ik loop de kwart

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 20:40

Lisitano schreef:

Mijn man loopt de halve, ik ga mee voor support.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 22:44

Joehoe!!

@Ninus, helaas zeurde mijn knie vandaag door. Maar moest ook veel lopen en trappen op en af. Probeerde mijn knie zo min mogelijk te buigen, maar was toch even te veel.
Nu op de bank gaat het weer goed. Dus heb goede hoop

Sterkte Namro met het herstel. Dry needling can be a bitch

Het was af en toe veradelijk glad, sterkte met je herstel Samantha!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 23:45

Veel plezier Lisitano. Hij stond op mijn lijstje maar ging dus op vakantie

Hey Sall ik zit nu op jou Eiland _O-
Hopelijk komt het snel goed!

Jullie ook veel plezier ierisje en XXL

Klinkt pijnlijk namiddag. Gelukkig is krachttraining ook leuk :+

Ai Samantha hoop echt dat je snel opknapt...

@ninus onder 20 min gaat me nooit lukken. Zou ik wel willen maar niet alles wat ik er voor zou moeten doen en laten. + ik word een dagje ouder.

Mijn teen/voet doet wel nog echt beetje au (dat zwarte is geen vuil :Y) ). Vandaag lange reisdag gehad. Misschien morgen even lopen. Egmond aan zee doe ik gewoon op Sall aan zee .
Afbeelding
Afbeelding

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 10:07

Ik loop zondag mijn eerste evenement :D

Hoe bereiden jullie je op zoiets voor? Zijn er dingen die je bewust wel/niet doet in de momenten/dagen ervoor? Ik ben zo'n leek :+

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 10:11

Ik was eerst van plan om nu te gaan hardlopen, terwijl zoontje op peuterspeelzaal is. Totdat ik fietsend daar naartoe een regen/hagelbui op m'n kop kreeg (zoontje dus ook). Toen was ik er al meteen klaar mee :+ . Ik wacht wel tot m'n man vanavond thuis is van zijn werk.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 10:22

Ai pijnlijk Leonie! Op welk eiland zitten we? :+

Leuk! 99… hoe laat en hoe ver?
zelf heb ik pas 2x een evenement gelopen.
Heb mijn warming up grotendeels thuis gedaan en ruim van te voren gegeten. Eigenlijk proberen om het zoals normaal te doen. En bij de finish stond iemand die een sweater voor mij had

Snap je Iersje! Ik doe vandaag nog even rustig

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-25 10:44

996981 schreef:

Hoe bereiden jullie je op zoiets voor? Zijn er dingen die je bewust wel/niet doet in de momenten/dagen ervoor? Ik ben zo'n leek :+

Even goed de deelnemersinfo bestuderen. Waar kun je parkeren, waar zijn wc's, waar kun je een tas kwijt, enz.

Verder niks nieuws doen op je wedstrijddag. Niet met nieuwe schoenen/sokken/broek/shirt gaan lopen. Niks anders dan normaal eten.

Proberen niet te snel te starten en verder gewoon go with the flow en genieten.

Warming up doe ik zelf niet aan.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 10:46

Doen er nog mensen van hier mee aan de coast marathon 9 februari (onverhard)? Ik ben erover aan het denken. Maar al mijn vaste loopmaatjes doen mee met een verhard evenement. Dus ik zou alleen heen moeten. Even een drempel haha

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:16

Supervixen schreef:
996981 schreef:

Even goed de deelnemersinfo bestuderen. Waar kun je parkeren, waar zijn wc's, waar kun je een tas kwijt, enz.

Verder niks nieuws doen op je wedstrijddag. Niet met nieuwe schoenen/sokken/broek/shirt gaan lopen. Niks anders dan normaal eten.

Proberen niet te snel te starten en verder gewoon go with the flow en genieten.

Warming up doe ik zelf niet aan.

Goeie! Ik loop met een vriendin. Schijnt een kneuterig evenement te zijn dus leek me ideaal om uit te vinden hoe zoiets werkt :j zij heeft hem al meerdere keren gelopen. De dijkencross in Pannerden. Voor mij een uurtje rijden.

Ik maak me bijna nog het meest druk hoe ik vriendlief en twee kids daar op tijd ga krijgen :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:24

XxLMMxX schreef:
Doen er nog mensen van hier mee aan de coast marathon 9 februari (onverhard)? Ik ben erover aan het denken. Maar al mijn vaste loopmaatjes doen mee met een verhard evenement. Dus ik zou alleen heen moeten. Even een drempel haha

Die marathon lijkt geen tijdslimiet te hebben? Dat is wel gaaf om te weten.
Ik heb hem niet op de planning staan, is volgens mijn schema ook wat te vroeg. Maar als er geen tijdslimiet op zit is deze wel aantrekkelijk. Uitlopen lukt dan normaal gesproken wel, al heb ik het dan niet over geheel hardlopen. :+

Wat ik verder slecht vind is dat er een maand van te voren nog totaal geen informatie te vinden is over waar je kunt parkeren. Dat is toch wel essentieel om mee te kunnen doen. Ik ben er niet bekend en wil ook weten of het parkeren gratis is. (vast niet, maar wil ook geen 10 euro per uur betalen, vind maximaal 1 euro zat, dan zit je toch al aan 8 a 10 euro op zo'n dag).

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:49

Een vriendin van me doet de coast marathon mee en ik heb nog steeds niet besloten of ik wel of niet mee ga :+

Germie, houd er rekening mee dat het onverhard is met heel veel los zand.

Ik doe de halve zondag!

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 12:17

Lisitano schreef:
Een vriendin van me doet de coast marathon mee en ik heb nog steeds niet besloten of ik wel of niet mee ga :+

Germie, houd er rekening mee dat het onverhard is met heel veel los zand.

Ik doe de halve zondag!

Welke afstand ben je van plan? Mocht je ja beslissen.
Ik de halve daar.
Een hele is nog veel te hoog gegrepen voor mij.