Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 21:21

Mengt zich ook weer even in het topic :o

Ik heb brede voorvoeten, en te smalle schoenen is voor mij echt een no go. Zeker als je er wat langer op gaat lopen zet je voet ook nog wat uit. Zeker ook als het wat warmer is.

Back on topic - ik ben lekker aan het opbouwen met orthopedische zolen, gelukkig steeds minder vaak blaren. Net ook heerlijk rondje interval in het donker. Horloge vergeten, dus dat was echt ff wennen weer om meer op gevoel te lopen :D

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 21:24

Supervixen schreef:
Trailschoenen heten die dingen :P

Tja, het kan problemen opleveren, het kan goed gaan. Daar is vrij weinig over te zeggen door ons. Wij voelen niet wat jij voelt als je de schoenen aan hebt. Je merkt toch vaak pas na een wat langere afstand lopen of schoenen ècht goed zitten.
Als je teveel ruimte hebt bij je voorvoet kan dat ook weer blaren opleveren, omdat het gaat schuren.

Sowieso niet het beste idee om je schoenen pas te testen als je daar bent. Of duurt het nog even voor je gaat? Dan inlopen hier en dan weet je het.
Waar ga je heen? Op wat voor terrein ga je lopen? Welke afstanden moet je ermee afleggen? Welke schoenen heb je aangeschaft?

Ik ga over een weekje, oeps :P

Ik had ze al gekocht en bij het passen in de winkel leken ze heel goed te zitten, echter thuis blijkt toch tegen te vallen.

Ik ga naar zuidoost Azië :D de schoenen moeten eigenlijk multifunctioneel zijn, dus voor wandelen, hiken en hardlopen. Ik ben niet van plan super fanatieke trials te lopen hoor, heb ik ook geen ervaring mee. Ik loop normaal rondjes van 8 km op platte ondergrond.

Ik twijfel of ik nu niet gewoon mijn normale hardloopschoenen zal meenemen.. die hebben dan wel weinig profiel, maar lopen gewoon perfect..

Supervixen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 22:10

Nou dan neem je die toch mee?
Of allebei?
Gaaf vooruitzicht in ieder geval!

Je moet de a en i even omdraaien --> trails, niet trials.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 22:12

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 22:25

Fearn: als je de schoenen veel gaat dragen dan zou ik sowieso voor de beter passende gaan, dan maar wat minder profiel. Het zou jammer zijn als je straks last van je voeten hebt en daardoor niet kan doen wat je zou willen. Maar ik loop sowieso alles op weg schoenen :))

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 22:27

Karin_deB schreef:
Ik zit te zoeken naar leuke evenementen en ik kom deze tegen:

https://www.runnow.nl/hardlopen-en-wijn-drinken/

Iemand ervaring hoe je dat doet, wijn drinken en rennen? :')

Net zoals bij een gewone loop maar dan verzorgingsposten met wijn? :))

Mooi dat het opbouwen goed gaat, Gaucho!

Ik zou ook voor safe gaan en schoenen meenemen waarvan je weet dat ze goed zitten, Fearn. Gaaf, Zuid-Oost Azië!

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 22:38

Kylan schreef:
Fearn: als je de schoenen veel gaat dragen dan zou ik sowieso voor de beter passende gaan, dan maar wat minder profiel. Het zou jammer zijn als je straks last van je voeten hebt en daardoor niet kan doen wat je zou willen. Maar ik loop sowieso alles op weg schoenen :))

Ja precies. @Supervixen, ik wil maar één paar schoenen mee, is het meest praktisch met een backpack :D (of nouja, 1 paar schoenen + 1 paar slippers haha)

Ja klopt Puera, ik heb ook een topic erover dat je kunt volgen! :D

Ik ga morgen nog even naar de winkel voor Asics trailschoenen (nu wel goed geschreven geloof ik :D ). Asics is toch mijn favoriete merk voor hardloopschoenen. Maar anders gaan gewoon m'n oude vertrouwde mee :D

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 23:06

Fearn schreef:
Kylan schreef:

Ja precies. @Supervixen, ik wil maar één paar schoenen mee, is het meest praktisch met een backpack :D (of nouja, 1 paar schoenen + 1 paar slippers haha)

Ja klopt Puera, ik heb ook een topic erover dat je kunt volgen! :D

Ik ga morgen nog even naar de winkel voor Asics trailschoenen (nu wel goed geschreven geloof ik :D ). Asics is toch mijn favoriete merk voor hardloopschoenen. Maar anders gaan gewoon m'n oude vertrouwde mee :D

Een andere tip is dat steeds meer merken van veel modellen een vrouwen en een mannen schoen hebben. Vrouwenschoenen zijn vaak iets wijder in de voorvoet en wat smaller bij de hiel/enkel. Als een model dus een vrouwen en mannen variant heeft kan het lonen beide te proberen, het is steeds vaker niet alleen maar een ander kleurtje

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 23:13

IMAY1990 schreef:
Een andere tip is dat steeds meer merken van veel modellen een vrouwen en een mannen schoen hebben. Vrouwenschoenen zijn vaak iets wijder in de voorvoet en wat smaller bij de hiel/enkel. Als een model dus een vrouwen en mannen variant heeft kan het lonen beide te proberen, het is steeds vaker niet alleen maar een ander kleurtje

Oh ja, goede! Bij de winkel waar ik mijn huidige trailschoenen haf gekocht was Decathlon, maar daar hadden ze van de mannenmaten vanaf maat 42 of zo :') en ik moet toch echt niet groter dan 40 hebben (normaal zelfs 39) haha

Alsof er geen mannen met kleinere voeten zijn.. raar toch

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 07:25

Sommige hardloopschoenen zijn er ook in een bredere versie. Die kun je ook testen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 07:53

De Decathlon is ook niet bepaald een speciaalzaak. De kleding is prima maar voor goede schoenen kun je beter elders kijken, vind ik.

Brooks heeft ook breedtematen, dacht ik.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 09:18

Mooi vooruitzicht Fearn! En op zich genoeg adviezen of je trial :+ met trailschoenen. Ik ben geen ervaren trailer, maar ik sluit me aan bij de rest, als iets nu al irriteert zou ik het risico niet nemen. Ik heb trailschoenen die qua vorm dicht bij mijn normale schoenen liggen, maar toch merk ik dat ze rustig moet inlopen om geen last te krijgen.

Hardlopen en wijn drinken klinkt als een interessante combi :))

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 09:37

Ninus schreef:
Mooi vooruitzicht Fearn! En op zich genoeg adviezen of je trial :+ met trailschoenen. Ik ben geen ervaren trailer, maar ik sluit me aan bij de rest, als iets nu al irriteert zou ik het risico niet nemen. Ik heb trailschoenen die qua vorm dicht bij mijn normale schoenen liggen, maar toch merk ik dat ze rustig moet inlopen om geen last te krijgen.

Hardlopen en wijn drinken klinkt als een interessante combi :))

Hahaha, ik had écht in mijn hoofd dat het 'trial' moest zijn. Blijkbaar kan een trial wel een sport zijn waarbij met een fiets, motorfiets of auto hindernissen moeten worden genomen? (Hoe doe je dat met een auto :') )

Maar bij het woord trailer denk ik meer aan zo'n aanhangwagen of natuurlijk paardentrailer hahah.

Decathlon heeft idd handige spullen, maar veel schoenen pasten daar idd niet helemaal goed.

Die wijn run klinkt trouwens wel leuk ja :') ik denk dat ik snel misselijk zou worden

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:45

Nog ff update, uiteindelijk voor deze gegaan :D

https://m.perrysport.nl/product/paars-a ... errysport/

Zitten toch iets ruimer aan de voorkant en de kwaliteit is denk ik ook iets beter :) Met wat profiel onder voor hiken :D

De kleur is alleen niet mijn favoriet maar ze hadden die andere niet meer in de winkel :') ach ja

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 17:34

Ik heb per ongeluk twee nieuwe sportbroeken (met zakken!) besteld... Kan je nooit genoeg van hebben toch :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 19:27

Fearn de kleur is niet zo belangrijk, als ze maar lekker lopen. Hopelijk ga je er veel mooie kms op lopen!

Schemerdier groot gelijk!

Ik heb net met mijn vriend een lekker relaxed rondje van 7.5 km gelopen.
Morgen pak ik het fietspad in het bos, want zondag staat een trailmarathon op het programma als alles meezit (niet georganiseerd) dus ik wil even niet het risico nemen om te vallen morgen en het niet te zwaar maken.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 19:30

Mooie schoenen, Fearn! Heb je topic ook gevonden dus ik ga je avontuur volgen.

Goeie koop, Schemerdier!

Goeie zet om even rustig aan te doen, SV. Leuk vooruitzicht, die trailmarathon!

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 20:34

@Supervixen, ja, zeker waar! :D

Leuk dat je gaat volgen Puera!

Wat voor trailwedstrijden heb je eigenlijk in Nederland? Ga je dan ook over heuvels etc in het bos? Ik ken het alleen van vloggers die ik volg, die rennen in rotsachtige bergen (maar dat zijn ook wel echt extreme trails hoor :D )

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 20:38

Keek trouwens gisteren ook een docu over een vrouw die mee deed aan de meest hoge (als in meest heuvelopwaars/hoogste bergen) ultramarathon. Das echt zo bizar, 220 km met volgens mij meer dan 4000 m stijging waaronder 2 verschillende bergen. Er ging ook echt een medisch team mee want het kan gevaarlijk zijn ivm het wisselende zuurstofgehalte.

Moet wel zeggen dat dat mij helpt bij mijn (in verhouding) minirondjes van 8-10 km op vlakke ondergrond :') Als ik even moe ben/geen motivatie meer heb, denk ik daaraan en gaat het wel weer hahaha

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 21:04

Fearn schreef:
@Supervixen, ja, zeker waar! :D

Leuk dat je gaat volgen Puera!

Wat voor trailwedstrijden heb je eigenlijk in Nederland? Ga je dan ook over heuvels etc in het bos? Ik ken het alleen van vloggers die ik volg, die rennen in rotsachtige bergen (maar dat zijn ook wel echt extreme trails hoor :D )

Kijk eens op trailrunnen.nl, runforestrun.nl, trail-events.com, otterlo-trailrun.nl, wisenttrail.nl, indiansummerultra.nl, mudsweattrails.nl, vikingoutdoor.nl

Dan heb je al een idee. En zo zijn er nog wel meer evenementen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 21:07

Fearn schreef:
Keek trouwens gisteren ook een docu over een vrouw die mee deed aan de meest hoge (als in meest heuvelopwaars/hoogste bergen) ultramarathon. Das echt zo bizar, 220 km met volgens mij meer dan 4000 m stijging waaronder 2 verschillende bergen. Er ging ook echt een medisch team mee want het kan gevaarlijk zijn ivm het wisselende zuurstofgehalte.

Moet wel zeggen dat dat mij helpt bij mijn (in verhouding) minirondjes van 8-10 km op vlakke ondergrond :') Als ik even moe ben/geen motivatie meer heb, denk ik daaraan en gaat het wel weer hahaha

Er zijn nog wel veel langere trails met veel meer hoogtemeters. Alleen misschien niet op hele hoge hoogte zeg maar. Ik heb laatst iemand op insta gevolgd die een trail deed van iets van 400km met 18000 hoogtemeters.
De barkley marathons is 160km en ook 18000 hoogtemeters.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 21:10

Fearn schreef:

Welke docu is dat?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:05

Hahahaha zit ik net te verkondigen dat ik nooit meer aan de 7H loop mee ga doen.. heb ik vandaag twee startbewijzen gewonnen.
Dus mijn vriend en ik doen maar mee :+

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:06

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:17

Supervixen schreef:
Fearn schreef:

Er zijn nog wel veel langere trails met veel meer hoogtemeters. Alleen misschien niet op hele hoge hoogte zeg maar. Ik heb laatst iemand op insta gevolgd die een trail deed van iets van 400km met 18000 hoogtemeters.
De barkley marathons is 160km en ook 18000 hoogtemeters.

Ah inderdaad, dat is dus het aantal M dat je omhoog moet klimmen? Ik weet niet precies hoeveel dat bij deze trail is, maar als je meerdere bergen hebt zal dat idd nog meer meters zijn.

Ik vind het ontzettend knap hoor zulk soort dingen. Bizar waar mensen toe in staat zijn. Zowel fysiek als mentaal