Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 23:57

Tot nu toe zijn dat toch alleen testen van een bepaald merk?

Vayo

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 00:01

Oh dat zou kunnen hoor!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 00:24

purny schreef:
Tot nu toe zijn dat toch alleen testen van een bepaald merk?

Ja, we hebben die leverancier al een mail gestuurd, maar tot nu toe geen antwoord gehad
Het RIVM heeft ook geen tijd voor zulke vragen.
De huisarts verwijst mij door naar het Gesundheitsamt en andersom ook

Probleem is dat het werk een verplichting heeft om te testen en de positieve testen ook moet melden.
Mochten alle komende sneltesten ook positief uitvallen dan ben ik bang dat er geen eine meer aan mijn quarantaine meer komt.

Op het werk hebben de al een andere theorie bedacht
Er zullen meerdere Corona varianten bestaan
De PCR test zou er maar 1 testen, de sneltest zou gevoeliger zijn.
Dus misschien dat ik dus een andere Corona variant heb.

Het rare alleen is dat ik tot nu toe niemand heb aangestoken, ondanks we op het werk ook meerdere palliatiev kandidaten en zieke bewoners hebben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 05:31

moonsparkle schreef:
bigone schreef:
Er blijken redelijk wat mensen eerst door de snelteststraten te gaan op weg naar familie en sommigen kunnen meteen weer naar huis . Neem je in ieder geval je verantwoording.

Ik las ook dat de sneltesten niet zo betrouwbaar zijn, natuurlijk helpt het wel wat, maar in ongeveer 40% geeft de sneltest een verkeerde uitslag, bron teletekst.

Valt mee. De specificiteit van de antigeen sneltesten is getest op 99%. Dat betekent dat 99% van de negatieve testen ook werkelijk geen corona-besmette personen zijn.
De sensitiviteit is 56%, dus de foutieve testen zijn vooral fout-positieve mensen; dus mensen die ten onrechte positief worden verklaard.
Maar als je negatief getest wordt, kun je er dus voor 99% zeker van zijn dat je echt niet besmettelijk bent.

@hotchocolat; de sneltest is dus juist niet gevoeliger, de sensitiviteit is 56%. Dat betekent dat het ongeveer 50/50 is of je terecht positief of vals positief test. Ik denk eerlijk gezegd dat je dus gewoon pech hebt.

Zoals ik beschreef is de specificiteit juist erg hoog; dus het detecteren van de terecht negatief geteste mensen. Je kan nooit een test krijgen die op beide hoog scoort, er is hier voor gekozen om met de sneltest vooral mensen op te sporen die echt niet besmettelijk zijn, omdat het een groter risico is op vals negatieve testen dan vals positieve testen. In het ergste geval gaan er dus mensen ten onrechte in quarantaine zoals jij, maar er lopen dus met die test erg weinig vals negatieve mensen rond.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 07:39

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 08:43

verootjoo schreef:
moonsparkle schreef:

Ik las ook dat de sneltesten niet zo betrouwbaar zijn, natuurlijk helpt het wel wat, maar in ongeveer 40% geeft de sneltest een verkeerde uitslag, bron teletekst.

Valt mee. De specificiteit van de antigeen sneltesten is getest op 99%. Dat betekent dat 99% van de negatieve testen ook werkelijk geen corona-besmette personen zijn.
De sensitiviteit is 56%, dus de foutieve testen zijn vooral fout-positieve mensen; dus mensen die ten onrechte positief worden verklaard.
Maar als je negatief getest wordt, kun je er dus voor 99% zeker van zijn dat je echt niet besmettelijk bent.

@hotchocolat; de sneltest is dus juist niet gevoeliger, de sensitiviteit is 56%. Dat betekent dat het ongeveer 50/50 is of je terecht positief of vals positief test. Ik denk eerlijk gezegd dat je dus gewoon pech hebt.

Zoals ik beschreef is de specificiteit juist erg hoog; dus het detecteren van de terecht negatief geteste mensen. Je kan nooit een test krijgen die op beide hoog scoort, er is hier voor gekozen om met de sneltest vooral mensen op te sporen die echt niet besmettelijk zijn, omdat het een groter risico is op vals negatieve testen dan vals positieve testen. In het ergste geval gaan er dus mensen ten onrechte in quarantaine zoals jij, maar er lopen dus met die test erg weinig vals negatieve mensen rond.

Dat waren de cijfers van de fabrikant. De nieuwe cijfers komen uit onafhankelijk onderzoek en daarin wordt 40% van de besmettingen gemist.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 09:01

secricible schreef:
Ik lees juist overal dat er veel negatieve testen zijn waarbij de persoon wél corona zou hebben verootjoo...

https://www.lc.nl/binnenland/Negatieve- ... gle.com%2F

Oh echt? Ik haalde dit van het rivm.
https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 202020.pdf

Deze sensitiviteit en specificiteit komt uit een Cochrane systematic review dus niet zomaar een bron.

Ah, maar ik zie het. Dit gaat niet specifiek om die van Abbott. Maar om verschillende. Dan moeten we dus niet die hebben :+ maar een van de 38 fabrikanten uit dat onderzoek.
Die van Abbott staat daar wel bij trouwens zie ik nu ook.

Wel bijzonder. Een cochrane systematic review is niet zomaar een review. Waarom zou uit Leids onderzoek dan zo’n ander uitkomst komen..? Vraag me dan haast of of dat wel klopt. Het is blijkbaar het enige onderzoek wat een totaal andere uitkomt heeft.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 09:16

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 09:17

Hij tests alleen op mij continu positief

De 75 bewoners en ca 40 man personeel hebben dit probleem niet.

Als ik er 3 achter elkaar krijg.
Alle 3 uit een andere doos, afgenomen door een ander persoon, dan blijven ze alle 3 positief.
Een gebruikers fout oid sluit ik dus uit

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 09:23

hotchocolat schreef:
Hij tests alleen op mij continu positief

De 75 bewoners en ca 40 man personeel hebben dit probleem niet.

Als ik er 3 achter elkaar krijg.
Alle 3 uit een andere doos, afgenomen door een ander persoon, dan blijven ze alle 3 positief.
Een gebruikers fout oid sluit ik dus uit

Dat is idd bijzonder ja.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 10:22

lenaa_tje schreef:
https://www.dvhn.nl/extra/Experts-onder ... pfGGsn-20w

Citaat:
Experts (onder wie een hoogleraar van het UMCG) boos over uitblijven vitamine D-advies: 'Waarom wachten we meer onderzoek af?'

Ik slik sinds oktober vit D :j en ben nu nog koortsvrij. Ik hoop dus dat ik het ergste echt gehad heb nu. Of de vitamine D daar aan bij gedragen heeft geen idee.

Mijn man ligt nu ziek op bed.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 10:27

Mijn vitamine d wordt regelmatig gecheckt en zit tegen de bovengrens aan en ik was 2x besmet en ben opgenomen geweest.
Ben benieuwd of er ook naar andere factoren is gekeken, want vitamine d tekort komt bij meerdere groepen voor. Zo hebben veel geriatrische patiënten een tekort, maar je wordt natuurlijk pas geriatrisch als je boven de 65 bent en meerdere aandoeningen hebt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 10:31

Fijn SusanH dat je beter lijkt te gaan. Nu nog duimen voor je man.

Tweety_Femke bedankt voor de rapportage. Ik ben er blij mee en ben het druk aan het bestuderen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 10:38

Negatieve test uitslagen geloof ik soms niet... Iemand die gewerkt heeft met een collega die corona bleek te hebben achteraf, in totaal 4 corona, ook dr vader positief. En zij zelf opeens flinke griep verschijnselen, druk op de borst. En zowel sneltest als gewone test negatief. Ik vind het te 'toevallig' dat ze met zoveel positieve in de buurt is geweest en opeens na 5 dagen incubatie tijd een normale griep krijgt. Ik geloof dat niet en blijf ook uit d'r buurt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 10:50

raket schreef:
Mijn vitamine d wordt regelmatig gecheckt en zit tegen de bovengrens aan en ik was 2x besmet en ben opgenomen geweest.
Ben benieuwd of er ook naar andere factoren is gekeken, want vitamine d tekort komt bij meerdere groepen voor. Zo hebben veel geriatrische patiënten een tekort, maar je wordt natuurlijk pas geriatrisch als je boven de 65 bent en meerdere aandoeningen hebt.

2x besmet. Heftig raket!
Gezondheidswappies die roepen dat alles te voorkomen is met gezond leven en vit D mogen hier wel even goed bij stilstaan....

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 10:56

Arabesk schreef:
raket schreef:

2x besmet. Heftig raket!
Gezondheidswappies die roepen dat alles te voorkomen is met gezond leven en vit D mogen hier wel even goed bij stilstaan....

Uhm heb je het artikel überhaupt aangeklikt?
Staat ook helemaal niet dat een redmiddel of iets is en ook niet dat het voor iedereen werkt.
Wel dat het zou kunnen en de kans op een opname kan verkleinen
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 26-12-20 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 11:02

Ja ik ken het artikel. Maar de die hard gezondheidswappies roepen op Facebook dat corona maar een griepje is als je vit D neemt, bleekselderij eet, in een ijsbad gaat zitten en dat soort onzin. Die denken echt dat je als gezond mens niks zal overkomen. Dat bedoel ik ermee. Die zijn net zo wappie als mensen die corona gewoon ontkennen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 11:03

Arabesk schreef:
Ja ik ken het artikel. Maar de die hard gezondheidswappies roepen op Facebook dat corona maar een griepje is als je vit D neemt, bleekselderij eet, in een ijsbad gaat zitten en dat soort onzin. Die denken echt dat je als gezond mens niks zal overkomen. Dat bedoel ik ermee. Die zijn net zo wappie als mensen die corona gewoon ontkennen.

Maar dat zijn niet de mensen in dit artikel dus dat vind ik te kort door de bocht. Er zit een enorm verschil tussen die 2

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 11:04

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 11:05

Doorslaan is nooit goed, maar een beetje meer maatschappelijke aandacht voor een gezondere levensstijl en bewuster leven kan in mijn ogen geen kwaad. Als ik zag dat sommige kleuters zelfs tucjes of chips mee naar school krijgen voor hun ochtendpauze.....
Je bent nooit onschendbaar voor onheil. Maar iemand als mijn vader en broer die echt gevaarlijk obese zijn, amper daglicht zien en het liefst 23/7 per dag naar de PC staren...dat is meer geluk dan wijsheid dat alles nog goed gaat.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 11:12

Niemand heeft het hier over “ dat het maar een griepje is als vitD neemt en nog meer van dat riedeltje”

Het kán bijdragen aan een milder verloop.

Ik heb in de winter overigens standaard een ( behoorlijk) tekort aan vitD dus slik dat bij. Met vitD voel ik mij beduidend beter (vorig jaar al, heeft dus niks met Corona te maken)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 11:20

Even voor de duidelijkheid, ik zie absoluut de meerwaarde van een goed vitamine d gehalte. Sterker nog, ik ben blij dat het gecontroleerd wordt en dat er aandacht voor is.
Maar er zitten heel veel extra factoren rondom die waardes die geïnterpreteerd moeten worden.

Een gezonde levensstijl lijkt me ook overduidelijk ook belangrijk.
Ik denk alleen niet dat dat het enige is en er zullen factoren meespelen waar we niet zoveel invloed op kunnen uitoefenen.

Ik denk dat het goed is om vitamine d mee te nemen in verder onderzoek, maar vitamine d gaan gebruiken en je onaantastbaar wanen is een ander uiterste en dat lijkt me een slecht idee. Daarom denk ik dat het belangrijk is om alles in de juiste context te blijven zien.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 11:28

Eens raket. Gezond leven zorgt er niet voor dat je niet ziek kan worden. Sommige vormen van ongezond leven zorgen wel voor een risico. Het is alleen niet zo zwart wit. Zelfs niet in het verloop, gezond betekent niet zeker weten een extreem mild verloop. Er zou wel meer aandacht voor.mogen zijn soms. Vitamine d is natuurlijk wel iets waar vaak een te kort bij voorkomt. Ik heb het zelfs na een mooie zomer. Maar ik ben dan geen voorstander van bepaalde dingen zelf inslikken zonder toezicht van een arts. Niet alles is zo onschuldig

Het is soms ook vervelend. Het lijkt er bijna op dat sommige mensen de schuld gaan leggen bij de mensen zelf. Je zal wel niet genoeg je best gedaan hebben om gezond te leven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 11:36

Vitamine D is bij vrijwel alle nederlanders te laag.
Bij mij was ie bij de laatste controle onder de 25. Heb nu pillen van de huisarts maar ook gehoord dat ik dit voor de rest van mijn leven moet slikken.
Wel ben ik verder helemaal gezond voor een vrouw met overgewicht.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 11:39

raket schreef:
Ik denk dat het goed is om vitamine d mee te nemen in verder onderzoek, maar vitamine d gaan gebruiken en je onaantastbaar wanen is een ander uiterste en dat lijkt me een slecht idee. Daarom denk ik dat het belangrijk is om alles in de juiste context te blijven zien.

Maar dat beweerd het artikel / onderzoek ook helemaal niet. En ik trouwens ook niet.

Ik zie trouwens dat ik per ongeluk vergeten ben te vermelden dat ik vitD ben gaan slikken ná bloedonderzoek waaruit bleek dat ik een heel groot tekort had. :o