Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:05

Wat grappig Jannepauli, hoe wij beiden hetzelfde artikel lezen en er iets anders uithalen :D
Ik lees namelijk dat het uitendelijk wel gaat om de kcal, maar dat je daarbij niet buiten beschouwing mag laten dat bepaalde voedingsmiddelen een andere invloed op je hebben dan andere. Uiteindelijk, als je 4000kcal per dag eet aan producten die "gezond" zijn, kom je alsnog aan, hoe "gezond" je ook eet.
Voor mij zegt het artikel eigenlijk niks anders als dat je je niet af moet vragen waarom je te dik bent (dat gegeven ligt namelijk vast, je eet teveel kcal), maar dat je je af moet vragen waarom je teveel kcal eet. Daar zit je eigen invloedssfeer namelijk.
(En ja, uiteraard weer de disclaimer, ik heb het over gezonde mensen, zonder stofwisselingsstoornis blablabla :o )

patatkraamJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:16

Ik vind het het makkelijkst om via kcal bij te houden hoeveel ik nog mag etc, natuurlijk snap ik dat je evenwichtig moet eten, maar zo kan ik wel een bakje chips inpassen in mijn voedingspatroon.
Ik vind het ook belangrijk om te blijven genieten van ongezonde dingen.
Maar gezond eten (dus de goede groenten etc pakken en genoeg vezels etc etc) is voor mij redelijk vaststaand dus let ik op de kcal en met die methode val ik voor mij juist gestaag af.

Ik denk dat het ook zoeken is wat voor een ieder werkt

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:47

Het aantal voedingsstoffen heeft nu eenmaal niet zo veel invloed op je gewicht, het aantal kcal wel. Voedingsstoffen zijn er om gezond te zijn en te blijven, kcal om gewichtstoe- en afname te bepalen. Of je dat gezond doet hangt er vanaf waar die kcal uit bestaan. Ja, het ene suikerbommetje wordt sneller omgezet in vet en is slechter voor je dan een paar amandelen van evenveel kcal, maar op de lange termijn is dat niet waar het allemaal om draait. Als ik 2500 kcal broccoli eet kom ik echt wel aan (behalve dat ik dan ga kotsen want dat is echt ziek veel broccoli :+ ).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 14:55

Is ook simoonzel, ben ik het helemaal mee eens. En de andere kant is dat je wel kan zeggen "ik eet 2000kcal aan snickers" maar dat zijn 6 snickers op een dag en niks anders, reken maar dat je de hele dag trek hebt.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 15:25

Ja dat bedoel ik ook haha, je kan met ongezond eten ook afvallen maar je wordt er niet beter van. :')

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 16:36

secricible schreef:
Wat grappig Jannepauli, hoe wij beiden hetzelfde artikel lezen en er iets anders uithalen :D
Ik lees namelijk dat het uitendelijk wel gaat om de kcal, maar dat je daarbij niet buiten beschouwing mag laten dat bepaalde voedingsmiddelen een andere invloed op je hebben dan andere. Uiteindelijk, als je 4000kcal per dag eet aan producten die "gezond" zijn, kom je alsnog aan, hoe "gezond" je ook eet.
Voor mij zegt het artikel eigenlijk niks anders als dat je je niet af moet vragen waarom je te dik bent (dat gegeven ligt namelijk vast, je eet teveel kcal), maar dat je je af moet vragen waarom je teveel kcal eet. Daar zit je eigen invloedssfeer namelijk.
(En ja, uiteraard weer de disclaimer, ik heb het over gezonde mensen, zonder stofwisselingsstoornis blablabla :o )

Helemaal mee eens: kcal uit een appel zijn qua energie niet anders dan kcal uit een pizza. Voor het afvallen zelf zijn enkel en alleen kcal belangrijk, maaaaaar je kan je lichaam ondersteunen en gezond houden om naást kcal te tellen ook de goede voedingsstoffen binnen te krijgen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 17:16

Ja precies. Daarnaast telt gevoelswaarde ook. Verzadiging, emoties, alles wat er bij hoort. Dat kun je niet zomaar negeren...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 17:51

secricible schreef:

Het stukje in mijn post: "in balans en met mate" zeker overgeslagen?
En natuurlijk moet je je wél afvragen waarom je te dik bent - dan kun je er namelijk wat aan (proberen te) doen - het is ook helemaal geen vast gegeven dat je alleen maar teveel kcal eet. Ook je fysieke activiteit - of gebrek daaraan - weegt mee, net zoals bepaalde eenzijdige stoffen tot je nemen. Buiten een klein percentage dat genetische afwijkingen heeft of door medicatie hormonaal uit balans gaat, zijn de meeste mensen gewoon te dik omdat ze te veel snacken|snoepen|overbodige stoffen opnemen, verkeerd (eenzijdig) eetpatroon hebben, zich laten leiden door emoties, verveling .... enzovoorts. 8-) en dat laatste zijn we geloof ik wel met elkaar eens.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 18:12

dat laatste stukj ga ik helemaal mee in Jannepauli ik ben te dik omdat ik vroeger gepest ben en daardoor ging eten nu ben ik er echt wat aan gaan doen en het gaat super

mijn lijstje voor vandaag

o: drie crackers met mager filet american
t : groene appel ( ik hou niet van die rode )
m: kop zelfgemaakte tomatensoep ( altijd zonder pakjes )
t : twee kiwi,s
a: opgebakken aardappels uit eigen tuin met gebakken groente uit eigen tuin en een hamburger van de grill ( is minder vettig dan )

kwa drinken drink ik veel verse munt thee en veel water

en kwa beweging zijn mijn vader en ik op pad gegaan we zijn gaan fietsen en een stuk gaan wandelen om foto,s te maken

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 18:35

Dan heb ik je post misschien verkeerd opgevat jannepauli. Meer omda je in eerste instantie zei niet te begrijpen waarom iemand kcal telt.

Ik heb vandaag officieel cheatavond, zojuist kapsalon besteld en daarna naar de kermis. Vandaag overdag wel heel netjes gegeten en een uur op de MTB gezeten. Niet erg carbvriendelijk dus ik zal hem wel voelen morgen, maar goed.

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 05:35

Heeft iemand tips met betrekking tot lunchen op 'kantoor'? Of tijdens een lange werkdag?
Ik vind het vrij lastig aangezien ik liever geen brood eet ivm laag in de koolhydraten. Of kan ik dan misschien 's ochtends beter magere kwark nemen en dan tussen de middag toch wat brood?
Ik heb 3 maanden thuis gezeten en nu bak ik tussen de middag het liefst een eitje met groenten.. Maandag mag ik weer aan de bak. Alleen zie ik het niet zitten om dat 's ochtends al (ei) te maken of om op kantoor een salade te eten. Of misschien 's ochtends eieren en op kantoor een bak magere kwark?

Hoe doen jullie dat? Of wat eten jullie zoal op kantoor? :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 10:17

Ik vind mijn lunch juist het makkelijkste khdarm. Salades zijn bijna altijd khda: kaas er in, vlees, eieren, bacon, avocado. Sla komkommer, wortel, paprika is allemaal khdarm dus dat moet kunnen.
Ik ben dol op ei/baconsalade: 2 gekookte eitjes, prakken met mayo en baconstrips er doorheen. Dit met sla en komkommer.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 12:39

Die ei/baconsalade klinkt heel lekker! Alleen is mayo zo vet..

Mijn lijstje voor vandaag (1550 kcal):
L: Soy bean noodles met garnalen, courgette en peterselie pesto, een rauwe rode paprika en een halve komkommer
T: Starbucks caramel macchiato, Tony Chocolonely karamel zeezout (22 gram), pitloze witte druiven (100 gram), Optimel kwark appel kaneel (200 gram)
A: nasi goreng

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:13

ja, maar als je heel laag in koolhydraten gaat zitten moet je juist veel vetten binnen krijgen dus daarom kies ik voor mayonaise. Anders kun je kiezen voor halfvolle fritessaus als alternatief.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:14

Ik maak voor mezelf deze avond een hamburger.

Maar dan wel met een vegetarische soja burger die erg mager is, tussen een volkoren rond broodje van de bakker en daar verse groentjes op zoals bij een gewone burger. Een klein beetje mayonaise en wat magere kaas.
Niet super gezond, maar met een lekker slaatje er naast wel een goeie vervanger voor trek in een hamburger :P

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 15:55

terug van vakantie en 1kg aangekomen terwijl ik heb gegeten waar ik zin in had en iedere dag minimaal 1 liter bier dronk per dag... dus ben zeer tevreden.. nu hop weer aan de bak en donderdag weer naar lowlands en ongezond eten

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:34

Dat is fijn! :D

Hoe gaat het verder met iedereen?

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:46

Goed, bijna 15 kilo kwijt.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:50

Top! :D

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:11

Hier wat blijven steken qua gewicht, maar broeken passen wel beter, dus gaat toch de goeie kant op.
Gezonder eten lukt nu wel veel gemakkelijker!

Stamper, dat is heel mooi!

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:20

Ja, van maatje 44 naar een 40 alweer.
Broeken van 44 via FB kunnen verkopen/wegdoen.
Nu van 42 nog.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:23

Heerlijk is dat :D
Moet je wel je kleerkast telkens vernieuwen, maar kun je wel jezelf in het nieuw gaan steken :D

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:37

Aria_zz schreef:
Heerlijk is dat :D
Moet je wel je kleerkast telkens vernieuwen, maar kun je wel jezelf in het nieuw gaan steken :D

Precies, alleen voor nu wacht ik er zolang mogelijk mee. Straks natuurlijk de BVK. Dus dan kan alles hoop ik wel maatjes minder. Vaak moet ik al een maatje groter pakken voor m'n borsten. En dat is ook niet altijd leuk!

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:46

Dat het gezonde eten goed lukt is ook heel erg belangrijk :D

Ik vind het maar knap lastig dat al mijn kleding te ruim zit, staat niet mooi en ik heb geen geld voor een nieuwe garderobe. Binnenkort wel een jurkje passen wat ik op mijn 14e een keer heb gekregen van mijn moeder, eenmaal gedragen, daarna heeft het nooit meer gepast. Heeft een hele strakke taille en geen stretch. Ben heel benieuwd of die past, want dat is wel mijn ultieme doel!

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 12:57

Herkenbaar Maanlicht. Heb zoveel kleren, maar meeste staat gewoon niet mooi maar. Met sommige kledingstukken echt wel zonde.

Nu hele bescheiden garderobe, door gebrek aan geld.

Niet heel fanatiek bezig met sporten door tijdgebrek. Maar heel gestaag gaat er nog steeds wat af.