Licht aan t einde van de tunnel, welk einde?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Licht aan t einde van de tunnel, welk einde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 17:51

Dat valt dus helaas enorm tegen. Als ze Engels spreken, spreken ze het goed. Maar (hier dan tenminste) spreken er maar weinig Engels. Onze verhuurder spreekt ook geen Engels, nu komen we er redelijk uit in het Zweeds, maar toch. Medisch gezien is mijn Zweeds nog niet zo best, dus hopelijk spreekt de Neurochirurg hier in Örebro goed Engels, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:55

Ik kom ook weer even piepen.

Ik begrijp geen jota van Zweeds maar vindt het wel heel mooi klinken. Geeft een gezellig, warm gevoel.

Komt de pijn omdat de drain niet snel genoeg hersenvocht kan afvoeren en je dus met overdruk zit? Of zou het het materiaal kunnen zijn, of de spanning van je hoofdhuid er omheen? In ieder geval duim ik mee dat het alsnog vermindert. Elk klein centje minder pijn is voor jou waarschijnlijk een verademing.

Je dames staan er prachtig bij zeg! Een mens zou van minder met een grote smile uit het raam staan kijken. Mocht je ooit een B&B starten met ruiterroutes of iets dergelijks O:)

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:58

Kun je goed buitenrijden bij jullie? Zitten er nog beren oid? Hoe zijn jullie (je ouders denk?) eigenlijk in Zweden terecht gekomen?
Fijn dat die strokorrels bevallen, mijn dames staan er al bijna zes jaar op en het bevalt nog steeds goed. Zeker omdat het best licht mesten is. Ik vind het sowieso knap hoeveel je al kan doen!

Ik hoop echt dat dit nog even opstartproblemen zijn van de drain en alles naar behoren gaat werken.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 21:53

Varekaj schreef:
Ik kom ook weer even piepen.

Ik begrijp geen jota van Zweeds maar vindt het wel heel mooi klinken. Geeft een gezellig, warm gevoel.

Komt de pijn omdat de drain niet snel genoeg hersenvocht kan afvoeren en je dus met overdruk zit? Of zou het het materiaal kunnen zijn, of de spanning van je hoofdhuid er omheen? In ieder geval duim ik mee dat het alsnog vermindert. Elk klein centje minder pijn is voor jou waarschijnlijk een verademing.

Je dames staan er prachtig bij zeg! Een mens zou van minder met een grote smile uit het raam staan kijken. Mocht je ooit een B&B starten met ruiterroutes of iets dergelijks O:)

Zweeds klinkt inderdaad best leuk, alsof ze zingen. Haha.

Pijn komt echt van de te hoge druk. Kans dat de drain gewoon niet hard genoeg kan afvoeren. De drain zelf voel ik ook wel, niet prettig maar echt pijn doet het niet. Waar ze het gat geboord hebben in de schedel doet met momenten wel veel pijn, ook echt botpijn. Vooral de kou doet enorm pijn op de boorgaten en op de hersenen, dus moet echt een warme muts op buiten. Anders is het binnen 5 minuten echt niet meer te doen.

Hier zal een B&B niet gaan lukken, maar je kan wel prachtig rijden. Loopt ook een ruiterroute voor de deur langs. Dus perfect als ik dadelijk weer kan gaan rijden.

Miran schreef:
Kun je goed buitenrijden bij jullie? Zitten er nog beren oid? Hoe zijn jullie (je ouders denk?) eigenlijk in Zweden terecht gekomen?
Fijn dat die strokorrels bevallen, mijn dames staan er al bijna zes jaar op en het bevalt nog steeds goed. Zeker omdat het best licht mesten is. Ik vind het sowieso knap hoeveel je al kan doen!

Ik hoop echt dat dit nog even opstartproblemen zijn van de drain en alles naar behoren gaat werken.

Je kan hier heel goed buiten rijden, uren en km lang als je wilt. :D
Er zitten wel beren en wolven, maar ik weet niet in hoever die hier dichtbij zitten of niet. Nog niet in verdiept. Hier thuis zal het mee vallen, omdat er regelmatig mensen bezig zijn.

Eigenlijk geen idee hoe ze hier precies terecht zijn gekomen, gaan hier al lang op vakantie en zo. Verder is t een prachtig land. Wij zijn hier gekomen vanwege het prachtige land, de vele mogelijkheden, de mensen en instelling, maar ook vanwege werk. :)

Ja de korrels is echt ideaal, inderdaad heel licht mesten. Perfect voor mij nu. Opslag is ook fijn, mooie compacte zakken.

Kan naar mijn zin nog veel te weinig, haha.

Vanmiddag met de pony's stuk gaan wandelen, maar dat is lastig voor mij. Wil dan te snel mee en pony wordt enthousiast, dus na 100m helemaal stuk. Dus even pauze, en gewoon weer verder en dan nog terug haha. Maar goed, misschien slaap ik vannacht dan eens een keer. :')

Vanavond ook allebei uitgebreid gepoetst, vonden ze wel erg lekker. <3
Liberty was wel grappig, deken geeft ze eigenlijk niets om met om en af doen en zo. Dus ik pak die deken af en leg m in haar voerbak, als of ie haar op ging eten. Zo eng. Hahaha.
Dus maar even verteld dat ie niet eng is, daarna kon ik m overal leggen zonder te kijken, ook over haar hoofd/hals. Paar keer op en af gelegd, maar gelukkig beet ie haar niet meer. :D
Ze worden bij mij wel makkelijk, ze hebben geen keus. :o

Verder voor de eerste keer peesbeschermers om gedaan, alsof ze t al jarennnn kende. Stoere pony.

Ze vertrouwt me ook al best goed, was alleen op stal met ze bezig dus doe het alleen als ik t zelf ook vertrouw, maar dat zit wel goed. Heb eigenlijk niet eens in de gaten dat het een 2,5 jarige is...

Morgen begin maken met clickeren met allebei, benieuwd hoe ze dat vinden. :D

Ze vond zichzelf stout denk ik haha.
Afbeelding

En de stal. :))
Afbeelding
Handig systeem trouwens, boven de stal is de hooi zolder, daar liggen van de grote balen hooi. Boven die bak zit een luik waar je het hooi zó naar beneden in de bak kunt gooien. Echt super handig!

Afbeelding

Nieuwsgierig neusje. :D
Afbeelding
Links achterin is de deur naar de zadelkamer.

En de zadelkamer, moet nog mijn spullen erin zetten en opruimen, hihi.
Afbeelding

Afbeelding

En dan nog stallen in andere schuur, maar dat zijn kleinere stallen. Deze zijn 3x4m. Bij de zwarte deur is ook de poets/was plaats, daar bij dat rooster in de vloer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 22:01

Wat een heerlijk plekje zeg, wel koud :brr:

Ik hoop dat je hoofdpijn snel beter wordt. Ben je nog zo misselijk?

Ik zie trouwens dat je in de zadelkamer zadelvormige steunen hebt.
Als je toch gaat klussen kun je die beter door simpele buizen vervangen, veel beter voor je zadel. Deze drukken de wol plat.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 22:50

Ja dat klopt inderdaad. Helemaal rechts hangen twee gewone buizen. Zoveel zadels heb ik ook niet trouwens, haha.

Misselijk nog wel wat, vooral de ochtend, maar kan nog wel eten/drinken goed binnen houden. :)

Op t moment wat koorts, hopelijk van t ziek zijn/virusje... en ben behoorlijk boos of nou ja, vooral enorm teleurgesteld. Pff.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 22:52

Big big big big hug!!!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 23:13

Het is ook oneerlijk wat jij allemaal meemaakt :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 23:24

:(:)

Paardjes staan er wel heel netjes bij, mooie accommodatie ook! Meer luxe dan op de stal waar ik nou stal zelfs!
Strokorrels hebben we ook een tijd gehad op stal maar weer vanaf gestapt. Wat een zooi. Maar ik moet wel toegeven dat mijn kerel zo'n smeerlap is die altijd alles door elkaar draait. Had hetzelfde probleem met vlas, met houtkrullen en nu met gehakseld stro ook. Enige waarop ik die ietwat netjes kon houden was een dik pak stro en dan 2x/dag de drollen eruit, 1x/dag plasplek eruit, minstens om de dag bijstrooien en dan liep ie nog paar uur/dag buiten in de winter... Vind het best jammer, want als ik jouw stallen zie ben ik toch tikje jaloers dat het bij ons niet goed werkte.

@Sizzle: dat van die zadelsteunen wist ik niet, bedankt voor de tip!

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:12

Alice een hele dikke knuffel van mij. Wat staan je paardjes er luxe bij.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:54

Zo ze staan er exht heel netjes bij! Liberty heeft een soort zeepaardje als bles! :P ik vind de vos trouwens wel errrrrrrg leuk!! :))

Het is ook niet zo gek dat je je niet zo lekker voelt... als ik zo lees wat je allemaal hebt gedaan, wandelen, poetsen, kloten met dekens enz... dat is vermoeiend die 0 conditie heeft!! Vergeet dat nket! En je bent nog niet heel lang geleden geopereert!

Wel fijn om te lezen dat de paarden je zo goed doen! Maar vergeet daarbij niet dat je een brak lichaam hebt! :(:)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:34

Je zit daar erg mooi zeg! mooie stallen ook en praktisch allemaal.
Wat zijn die rode dingen in je zadelkamer links aan de muur? zitten daar bandage's in?
Hert word echt tijd dat alles nou eens goed gaat werken bij jou,je bent al zolang bezig.
Sterkte!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:13

Mooie stal en zadelkamer! Een handige tip waar ik heel blij mee is, is zelfklevend klitteband; bij mij zit het op de ladekast (van ikea) en ik gebruik het om beenbeschermers, e.d. tegenaan te plakken als ik ze bv wil laten drogen.

(foto van internet gejat)

Afbeelding

en voor meer ideeen
https://nl.pinterest.com/explore/tack-r ... anization/

Verder als altijd een hele dike knuffel, maar dat spreekt vanzelf.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:30

Wauw Quir, mooie stallen! De paarden zien er ook heel vrolijk uit! En wat fijn dat je er zo van kunt genieten!

Komt de mindere werking van de drain niet door de nieuwe klep? Je gaf eerder aan, dat wanneer je meer bezig bent, de drain het ook beter lijkt te doen. Mogelijk staat die dan wel goed ingesteld voor wanneer je je straks beter voelt en meer gaat doen?

Wat een goed idee Lielle vab dat klittenband Lielle!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 17:06

Ik heb de paarden net al binnen gezet (en even met ze geclickerd, zij zijn minstens zo enthousiast als ik Hahaha. Liberty snapte het na twee keer al, nu elke keer als ik click doet ze haar mond wijd open zodat ik eten erin kan leggen :') ), het is nu alweer donker, maar het is nu ook rond 0/+1. Dus dooit, daarnaast regent het ook nog, echt levensgevaarlijk. Later gaat t weer erg koud worden, dus zal het nog meer ijsbaan gaan worden ben ik bang.

Afbeelding

Ik kan met de paarden gelukkig langs de weg nog in de sneeuw lopen, maar moet t wel oversteken naar de stal toe. Urya is wel super voorzichtig, maar Liberty is wat dat betreft nog een onbehouwen baby haha. Zo corrigeert wel snel en dan ook super voorzichtig, maar ze ging dus bijna op haar kont (één achterbeen schoof onder haar buik).

Moet ze maar leren, ga ze niet binnen houden hierom in ieder geval (dan kan ik ze wel tot april/mei gaan ophokken :+ ), de wei is goed te doen en niet glad of zo. En t is maar een klein stukje. :)

Op die link staan echt super handige dingen Lielle! En dat klittenband is ook echt heel handig. Van de zomer wil ik de zadelkamer helemaal goed gaan inrichten (ook zorgen dat ie op slot kan, dat kan nu nog niet dus durf mijn zadels er ook niet neer te leggen) en nu echt al handige dingen gezien!
Zadelkamer is niet super groot (denk 5x2m, ook niet klein natuurlijk), moet ook nog iets maken om het voer goed in kwijt te kunnen, zat te denken aan van die bakken van Ikea die je kunt stapelen, maar dan nog wel erin kunt. Erhm, snap je? O:)

Zadelkamer is verder ook verwarmd.

Die rode (volgens mij zijn ze eigenlijk roze, haha) dingen zijn inderdaad om bandages in te doen, maar ze zijn erg groot.

Maar meeste van mijn spullen zitten nog allemaal in verhuisdozen en vuilniszakken, dus heb nog genoeg te doen. :=
Heb ook niet zo veel pony/cob maatjes (vrijwel alleen full), dus moet ook nog veel hebben haha.

Liberty heeft inderdaad een zeepaardje als bles, leuk hé. :))

Door bewegen wordt het hersenvocht in mijn buik beter en sneller opgenomen, daardoor wordt de druk in de buik lager en kan de drain makkelijker aflopen. Dus niet zo zeer de klep die door bewegen beter gaat doen, maar doordat de druk in de buik afneemt. Nu kan dat sowieso nog wel verbeteren, door antibiotica zijn mijn darmen sowieso al niet zo blij (ontstekingen in de darmen, dankzij antibiotica).

Helaas niet echt t idee dat de drain het verder goed doet. We hebben verwijzing geschreven voor de neurochirurg, dus benieuwd wat zij gaan zeggen. Wel grappig, hier verwijs je dus jezelf. :D
Haha.

Verder nu echt ziek, al een dag of twee. Virusje vecht harder dan mijn lichaam doet of kan doen. :+
Slechte weerstand helpt ook niet natuurlijk...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:47

ik zal wat foto's maken van oplossingen waar ik blij mee ben, mss kun je er iets mee. Ik heb bv twee oude billy boekenkasten, planken op de juiste hoogte, vouwkratten erin en schildertape aan de voorkant met wat erin zit.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:56

Ben benieuwd lielle
Altijd op zoek naar oplossingen, zadelkamer ziet er hier regelmatig ontploft uit.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 18:08

de oplossing is natuurlijk meteen opruimen, maar ja ;-)

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 18:15

:+

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:19

Alice laat me gerust weten als je ergens niet uitkomt qua Zweeds. Ik ben behoorlijk thuis in de medische terminologie en heb genoeg Zweedse collegae.
bigone schreef:
Groot voordeel is dat bijna alle zweden heel goed engels kunnen dus maar snel naar die neurochirurg.

In de praktijk blijkt dat nogal tegen te vallen.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:31

En hoe was Bas zn 1e werkdag??

Kan Bas je noet gewoon vastbinden als hij naar zn werk gaat? En als hij er is mag je even naar de paarden? :P

KEEP IT CALM!!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 10:21

Gisteravond een [laatste] stukje programma gezien over een teveel aan hersenvocht bij kinderen,die hadden een shunt of drain.
Nu was er weer iets nieuws waardoor ze dan geen drain hoefde enz.enz.
Was op TLC en begon rond 22.00 uur geloof ik. Miss. dat je er iets mee kan?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 10:34

Die docu heb ik inderdaad ook gezien Gohya; 'My Baby's Head Keeps Growing'. Ging over kindjes met een waterhoofd. Ze doen in een ziekenhuis in Afrika een nieuw soort behandeling die goed lijkt te werken, ook op de lange termijn;

https://cure.org/hydrocephalus/

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 10:50

Vanillia schreef:
Die docu heb ik inderdaad ook gezien Gohya; 'My Baby's Head Keeps Growing'. Ging over kindjes met een waterhoofd. Ze doen in een ziekenhuis in Afrika een nieuw soort behandeling die goed lijkt te werken, ook op de lange termijn;

https://cure.org/hydrocephalus/

Ja klopt! dat zag ik ook nog dat het in Afrika was enzo. Vond het heel intressant en dacht gelijk aan Alice.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 11:17

Ik kan zo niet terug vinden wat ze precies doen, maar verwacht ETV (Endoscopic third ventriculostomy)?

Probleem is dat ik geen hydrocephalus heb, bij mij gebeurd ook precies het tegenovergestelde. Bij hydrocephalus (waterhoofd, overigens niet zeldzaam) wordt gewoon normaal hersenvocht aangemaakt, maar kan dit niet vanuit de hersenkamers verder naar de rug, etc. Vaak omdat de overgang naar het derde ventrikel dicht of vernauwd is. ETV werkt in dit geval wel, ze maken namelijk die overgang groter. Bij hydrocephalus is verder normaal gesproken geen probleem met aanmaak of afvoer van hersenvocht. Doordat het niet de hersenkamers uit kan, worden deze dan ook erg groot/wijd.

Bij mij is de druk overal extreem hoog (niet alleen in de hersenkamers, maar ook om de hersenen, in de rug, etc), mijn hersenkamers worden daarom ook juist heel smal en dicht gedrukt door de hoge druk (zijn zelfs nu zo goed als weg/dicht, ik heb slit ventrikels (ook wel slit ventricle syndrome)). Anatomisch gezien is het bij mij normaal, maar aanmaak en/of afvoer is (ernstig) verstoord. Waarom, dat is onbekend, bij mij is er een groot vermoeden dat trombose een rol speelt.

Bij hydrocephalus werkt een shunt overigens vaak veel beter dan bij wat ik heb, omdat de druk alleen hoog is in de hersenkamers en deze niet snel leeg gedraineerd worden (al kan er nog altijd overdrainage ontstaan). Bij mij worden de hersenkamers leeg gedraineerd, maar de druk is overal hoog en vaak zuigt de drain dan vacuüm tegen de wand van de hersenkamers (vooral ook, omdat er nauwelijks ruimte is in de hersenkamers, de shunt is vaak al groter dan de ruimte). Terwijl de druk nog steeds hoog is. Ook het plaatsen is lastiger (moet ook met neuronavigatie, bij hydrocephalus niet), bij hydrocephalus zijn de kamers zo groot dat ze altijd meteen goed zitten en dus ook minder risico's.