Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Morris

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:00

Ik heb lange broek aan gehad, maar ik ben een koukleum en loop me ook niet helemaal de kleplazerus (recreant :D )
Wel last van m'n hak gekregen, dat is minder leuk. Doet echt pijn bij het afrollen. -O-

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:09

oew morris, niet goed! Eerder last van gehad? Heb je iets anders gedaan dan normaal (andere ondergrond, nieuwe schoenen, zwaarder trainingschema oid) waardoor het zou kunnen komen?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:26

Nee nooit eerder last van gehad. Ik ben wel iets fanatieker/sneller gaan lopen, misschien dat dat het is.
Ik moet nog goede schoenen kopen, ik heb nu gympies (noem ik ze), merkloos.
Ik heb net Les 26 met Evy voor beginners gedaan.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:35

aig... die nieuwe schoenen zou ik dan nu toch wat hoger op mn prio lijstje zetten :+ blessures, je hebt ze eerder dan dat je er weer vanaf bent!

Ik ken de lessen van Evy niet, hoeveel loop je nu (afstand of tijd)?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:48

Volgende les 1X 10 en 1X 20 min hardlopen, tussen beide 2 minuten wandelen. Een kleine 5 km. Na de volgende les zou dan 1X 30 min op het programma staan. Dan is Evy voor beginners afgelopen. Ik vind het eigenlijk best geinig om te doen.
Ik ben niet de jongste meer, 40, maar ik kan het conditioneel goed volhouden. Eigenlijk heel goed volhouden, dat verbaast me echt, ik zou niet weten wanneer ik zo fanatiek gelopen heb.
Trouwens ik heb braaf Evy gevolgd, dus rustig aan opgebouwd.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:53

netjes! Ik zou echt even voor goede schoenen kijken, je vindt het leuk en wilt dit blijven doen toch? Investeerd 100 euro en je weet dat het leuk blijft.

en 40, meot prima gaan toch! Mn vriend is 44, die doet cross triathlon dingen (gewoon 3 uur sporten met een hele hoge hartslag) en loopt de hele marathon. Hij is ook pas 4 jaar geleden begonnen ofzo :)

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:57

Ah leuk om te horen, dat vanaf de 40 nog best fanatiek gesport kan worden. Ik denk wel dat het je makkelijker afgaat als je je bouw mee hebt. Ik ben een redelijk licht gewichtje en niet te lang, maar ook niet te kort.

Ik wil zeker nog wel door met hardlopen, dus ik zal vrij snel naar Zwolle toe crossen, daar is m'n vriend toen ook geweest. Maken ze beeldopnames van je 'loopje'en dan kunnen ze je schoenen adviseren.
Moet je dan ook je oude schoenen meenemen. Weet iemand dat?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:58

Romy wat klinkt dat lopen op het strand trouwens megagaaf!
Hebben jullie ook dat overal waar je komt met vakanties e.d. je bedenkt 'Oh, hier kan ik leuk hardlopen, oh, dat is een mooie route'? Mijn moeder herkende die tic nog van haar hardloopperiode :Y)

Ik loop in een lange broek, vind dat toch best wel lekker. Gisteren bij de 4Mijl zag ik een paar meiden in een kort broekje en hemdje, dat leek me wel héél optimistisch :=

Morris, ik zou toch maar sneller voor nieuwe hardloopschoenen gaan!

Mijn rechterenkel speelt de laatste tijd op bij het hardlopen. Heb daar nooit blessures / breuken aan gehad, maar de banden aan de buitenkant worden nu gevoelig. Vermoed dat dat komt omdat ik enigszins scheef sta en dat wellicht compenseer. Probeer nu eerst zelf die banden sterker te maken met evenwichtsoefeningen uit de yoga en door te letten op mijn houding tijdens lopen. En anders ga ik toch maar even naar de fysiotherapeut. Gelukkig zit zijn kantoor naast het mijne *lang leve werken in een gezondheidscentrum*.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:03

absoluut waar! Als je eerst met 30kg overgewicht eraf trainen begint zal het lastiger zijn. En eerlijk is eerlijk, zonder vooruit gang motiveert het ook niet!

Ik zou het wel doen, dan kunnen ze zien waarop je gewend bent om op te lopen. Het kan bv zijn dat je aan de binnenkant inzakt, als je dat gewend bent en ineens volledig corrigeert krijg je er last van terwijl het nu goed gaat.

klinkt zuur plien, handig dat je er zelf iets van af weet!

hahahaha jaa dat herken ik!! Mijn droom: http://www.swissalpine.ch/cms/index.php?aid=1008 Dan wel de halve hoor.. maar hoe vet om te finishen in de sneeuw op de top van een berg in hartje zomer :D

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:23

Heb gister lekker gelopen, intervallen heuvelop, maar twijfelde ook heel erg over wat aan te trekken! :brr: Uiteindelijk lekker mn lange-mouwen shirt aangedaan en t was heeeerlijk :=
@Morris, zou ook zeker gaan voor nieuwe schoenen.. De afrolling van je voet, demping bij de hak als je een hak-landing heb etc zijn echt belangrijk voor het lopen.. En zoals Romyv ook al zegt, je hebt eerder blessures dan dat je ervanaf bent ;) Heb zelf behoorlijke tijd last gehad van de 'lopersknie', toen heb ik ook mn lopen moeten veranderen en de steunzolen uit mn schoenen gehaald en nu loop ik stukken beter.
@Romyv, thnx voor het compliment! Heb er wel hard voor getrained, en wil a.s. juni bij de Ladiesrun heel graag de 10 onder de 45 minuten lopen.. voor mij de 'magische' grens, hoop dat ik het kan, zeker na de Marathon.. merk nu ook al dat al die lange afstanden het makkelijker maar om de korte afstanden sneller te lopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:47

Wat een tempo heb je erin zitten als je de 10 onder de 45 loopt! Dan ga je bijna 2x zo hard als ik _O-

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:53

mee eens!!! Ik begon met een basistempo van rond de 10km/h (10.3 op de 5 km, 9.5 op de halve marathon) en zit nu op de 11.5 (12,5 op de 5 km, hoop 11 te halen op de 21) en dat kost me meer moeite dan langere afstanden weg te hakken...

Collega's hebben de mening dat wanneer je sneller gaat, je ook automatisch verder kan. Als je nl een half uur kan rennen kom je eerst 5 km verder en uiteindelijk doe je in dezelfde tijd 10. zit wel wat in!

heb je een streeftijd voor de marathon?

Lente, de formule die ik gebruik is de afstand : tijd X 60
dus 10:45X60= 13.3 Km/h

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:09

Klopt Romyv! Ik heb bijgehouden hoe lang en hoeveel km/uur ik heb gelopen:

3,6 km in 23 min; 9,4 km per uur
3,7 km in 27 min; 8,2 km per uur
3,6 km in 23 min; 9,4 km per uur
3,7 km in 26 min; 8,3 km per uur
4,9 km in 35 min; 8,4 km per uur
3,5 km in 18 min; 11,7 km per uur
6,2 km in 38 min; 9,7 km per uur
6,4 km in 40 min; 9,6 km per uur
3 km in 19 min; 9 km per uur...
4,8 km in 27 min; 10,5 km per uur + 0,8 km in 4,41 min; 10,9 km per uur
5,7 km in 32,32 min; 10,5 km per uur
6 km in 35,24 min; 10,2 km per uur
6,4 km in 36,25 min; 10,5 km per uur

Kan je zien dat ik wel wát wissel in snelheid, maar het toch voornamelijk oploopt. En de afstanden worden ook steeds langer ;).

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:29

netjes hoor!!! mooi overzichtje, jammer dat ik dat niet heb van mezelf..

Ik weet wel dat ik mn eerste 10km (na 3 weken training ofzo) liep in 1.03. Daarna liep ik 15 km in 1.33. Half jaar later het lopen weer opgepakt met de 7 heuvelen in 1.28, 4 manden rust om weer te starten met CPC 21.1 in 2.15. sinds CPC ben ik echt serieus aan het trainen en doe nu 10km in 49min en hoop de 21.1 binnen 2 uur te doen en dan CPC in 1.50 (dan heb ik 25 min winst in een jaar training) :D

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:32

Na 3 weken is een 10 km run best een flinke afstand! Zou dan zelf eerder voor 5 km kiezen ;). Ik wil nu ook meer op snelheid gaan trainen, straks de 7 heuvelen (nacht-versie), 5 km, en dan moet ik toch met mijn groep mee kunnen lopen :D.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:52

Sting schreef:
Na 3 weken is een 10 km run best een flinke afstand! Zou dan zelf eerder voor 5 km kiezen ;). Ik wil nu ook meer op snelheid gaan trainen, straks de 7 heuvelen (nacht-versie), 5 km, en dan moet ik toch met mijn groep mee kunnen lopen :D.

Mocht je nog iemand weten: ik heb mijn startbewijs voor de Zevenheuvelennacht 5K ter overname! Ik kan helaas niet mee doen ivm Pfeiffer. Dus als iemand wil/durft.. ;)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:56

Romyv schreef:
netjes hoor!!! mooi overzichtje, jammer dat ik dat niet heb van mezelf..

Ik weet wel dat ik mn eerste 10km (na 3 weken training ofzo) liep in 1.03. Daarna liep ik 15 km in 1.33. Half jaar later het lopen weer opgepakt met de 7 heuvelen in 1.28, 4 manden rust om weer te starten met CPC 21.1 in 2.15. sinds CPC ben ik echt serieus aan het trainen en doe nu 10km in 49min en hoop de 21.1 binnen 2 uur te doen en dan CPC in 1.50 (dan heb ik 25 min winst in een jaar training) :D

Mooie doelen zeg!!

Ik wil nu ook gaan opbouwen naar de 10K of 12K. In het voorjaar is in de buurt een leuke run, volgens mij 12K. Mooi doel om in de winter mee aan de slag te gaan. Mijn vriend wil wel samen met mij trainen :D! Hij wilde eerst niet samen lopen omdat ik nog bezig was met trainen voor de 30min achter elkaar en hij dat met gemak loopt, maar nu is bij bang dat hij gechickt gaat worden door mij :').

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:58

de alle eerste keer liep ik al 6 km in 35 min dus daarom was de 10 een mooi doel. Mn streven was binnen 6 weken training 15km in 90 min te lopen, is uiteindelijk gelukt in 5,5.. Daarna weer een half jaar mn hardloopschoenen in de kast gegooid omdat ik geen nieuw doel had, daarom de halve marathon gaan lopen.

Sinds ik triathlons doe, loop ik pas serieus. Daarvoor dus niet :+

plien, hahahaha heel goed!! Het is idd niet fijn lopen als je niet op hetzelfde niveau zit. Mijn vriend loopt ook aanzienlijk beter maar ik hou het met hard werken wel bij! Heb nu het 'geluk' dat ik hij geblesseerd is geweest dus zitten nu aardig gelijk :)

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:20

@Romyv, ik ren nu de halve in 1:46 uur, en mn streeftijd voor de marathon (had eerst geen streeftijd en wilde m gewoon uitlopen, maar ben nu zo aan het trainen dat ik er toch eentje heb opgesteld, doelen zijn belangrijk ;) ) en ik wil m graag in 3:30 uitlopen. Dat zou betekenen 42.195 / 210 *60 = 12 km/h
Weet niet of ik dat ga redden, zit met mn 21 km daar nu ook op, en dan moet ik nog een keer die 21 km haha! Maar goed, ik heb nog tijd om ernaartoe te trainen! Leuk dat er hier toch lekker veel mensen actief en serieus bezig zijn met hardlopen!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:01

Dat is een behoorlijk tempo Votti! Maar ik ken het; een doel is zeker belangrijk :).

@Amaryllis: Ik heb je oproepje doorgegeven aan onze groep, wellicht zijn er nog mensen die willen! :) Is de inschrijving verder al dicht/uitverkocht?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:07

Sting schreef:
Dat is een behoorlijk tempo Votti! Maar ik ken het; een doel is zeker belangrijk :).

@Amaryllis: Ik heb je oproepje doorgegeven aan onze groep, wellicht zijn er nog mensen die willen! :) Is de inschrijving verder al dicht/uitverkocht?

Ik geloof dat je je nog wel in kan schrijven ja.. Helaas voor mij haha :')

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:24

ik vind doelen absoluut belangrijk, maar geld denk ik niet voor iedereen. Ik kan me niet/nauwelijks niet "vermaken" met alleen een rondje hobbelen zonder mezelf over de pijngrens heen te trekken als ik geen vooruit boek. Over die grens trekken doe ik met een doel voor ogen :)

Klinkt wel gaaf die 5K savonds, jammer dat ik dan net terug ben uit de USA dus zal jetlagged zijn vrees ik

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:30

Ach, 5 km moet wel lukken toch? ;)

Maar inderdaad, ik wil ook graag sneller of verder dan de vorige keer komen! :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:39

Op dit moment vind ik hetnjuist heerlijk om gewoon te lopen :-) maargoed ik ben dan ook gewoon lekker weer aan t opstarten met rennen met evy.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:33

Oh nog meer mensen die meedoen met de zevenheuvelen! *\o/* Ook nog mensen die de 15 km lopen?