Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 17:09

Wat een heerlijke loopjes komen er hier voorbij!

Ninus en Puera pakken gewoon ff een halve marathon
Musli heeft prachtige medailles bij elkaar gelopen tussen de beesten
SV weer lekker getraild met extra punten voor synchroon lopen :))
Suusje prachtig met hond en daarna met paard in het bos.
En Karin weer een les gedaan met Evy.
Zo leuk om jullie verhalen allemaal te lezen!

Ik heb vanmorgen lekker 15km door de polder gelopen. Het was al een ruime maand geleden dat ik die afstand gedaan had... De laatste tijd zijn het steeds 8-10 km trainingen geweest. Met over twee weken de zevenheuvelenloop voor de boeg vond ik het hoog tijd de afstand weer wat op te voeren. Deze 15 ging in ieder geval prima, best mooi door kunnen lopen voor mijn doen rond de 6:30 en ook weer even oefenen om te drinken onderweg. Er stond wel een flinke wind maar ik had gelukkig geen regen!

Schemerdier

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 17:31

Toffe medailles!

Toch de moed bijeen geraapt en een rondje gelopen in de regen :D

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 17:33

suusje26 schreef:
Gave medailles! En wat een mooie tijden gelopen zeg.

Morris, vandaag heb ik een rondje in het orderbos gelopen. Mijn paard staat vlakbij van der valk Cantharell, dus na het lopen direct daarheen voor een rondje. Maar loop ook vaak richting lieren, beekbergen en Loenen. Woon zelf vlakbij de eglantier, dus met een kilometer of 5 ben ik in het bos. Al wil ik ook wel eens richting teuge o.i.d door de weilanden lopen.

Ah, wat heerlijk zeg. Ook genoeg afwisseling met hardlopen. :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 18:41

Schemerdier schreef:
Toffe medailles!

Toch de moed bijeen geraapt en een rondje gelopen in de regen :D

Goed zo bikkel!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 18:59

Toppie Schemerdier, toch maar weer gedaan!

Lekker rondje, Kylan!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 07:21

Kylan mooi rondje ter voorbereiding op de 7 heuvelen loop.

Shemerdier toch nog gelopen, lekker hoor.

Ik ben gisteren ook gaan lopen met miezerig weer. Heerlijk gelopen, zo’n 5 km. Bij thuiskomst gedoucht en daarna ineens erg las van de zijkant van mijn voet, een stekende zeurende pijn. Geen idee waar dat vandaan komt, met lopen had ik nergens last van. Maar het is nog niet weg vanochtend, dus misschien heb ik toch ergens iets overbelast. Even een paar dagen rustig aan doen.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 08:28

Mizz Montana,jee dat is baalen van je voet, hopelijk valt het mee, en kan je snel weer van je loopjes genieten.

Schemerdier, goed bezig toch nog even er uit geweest!

SV, mooi schema je trail wedstrijden! Goed geoefend ook, leuke foto's weer.
Fijn dat jullie nog goed weer hadden

Ninus, een halve marathon gelopen qwa afstand! Goed bezig, fijn dat het nu zo lekker ging, en dat je genoten hebt van het gezelschap.

Suusje, baalen zeg dat je je nog niet helemaal top voelt, hopelijk valt het mee en ben je er gauw van af.
Heerlijke foto van je paard van bovenaf, prachtig!
Fijn dat je er toch nog even uit bent geweest.

Musli, gefeliciteerd met je tijden en medailles, echt heel erg gaaf zeg!
Mag je zeker trots op jezelf zijn!

Kylan, fijn dat je training goed ging voor de zevenheuvelenloop! Leuk dat je daar meedoet.
Ik heb hem ooit in 2011 gelopen, en dit jaar doet mijn zoontje mee aan de kidsrun, dat is met lampjes en disco muziek.

Ik had gisteren de bosloop in Malden, gelukkig droog gebleven daar.
Het ging echt heerlijk, had het gevoel dat ik vloog,tot 11km echt nergens last van, daarna begon ik mijn heupen wat te voelen.
Maar de laatste 4km gingen ook wel aardig.
Heb een nieuw pr gelopen: 1.13.56
En was daarmee 4e van alle dames, helaas net geen 3e, dan had ik een prijs gehad, volgende keer beter!
Parcours was mooi door de bossen, er zat een flinke heuvel in, en de rest was vrij vlak.
Mijn moeder deed de 10km in iets meer dan een uur, ging ook super bij haar.
Daarna heerlijke zelfgemaakte appeltaart gegeten met warme chocolademelk bij mijn ouders thuis. Heb echt genoten van de dag.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 08:33

Wow Ieris, jij bent ook al zo snel :wow: Super zeg! Vind het zo stoer dat je moeder ook loopt, mijn ouders zijn wel actief, maar niet sportief, misschien dat ik het daarom wel zo bijzonder vind. Balen van je heupen.

Wat een gave verzameling MuSli!

SV mooie foto's weer en inderdaad, pas-de-deux :))

Kylan ook mooie afstand :j

Goedzo Schemerdier *\o/*

Balen dat je last hebt MM, hoop dat het weer wegtrekt, even rustig aan is een goed idee :j

Hier de planning voor deze week proberen rond te krijgen. Denk dat ik morgenochtend even ga als het licht is, heb voor mijn doen weinig afspraken. En dan vrijdag, waarschijnlijk, weer in Wageningen.

Gaan jullie wel eens naar een sportfysio of iets dergelijks? Ik heb het management voor mijn dieren altijd beter op orde dan voor mezelf. Ben nog nooit naar een fysio geweest, maar misschien is het wel eens een goed idee. Heb nergens last van, maar het zou prettig zijn als dat zo blijft := :D

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 08:39

Klinkt als een top dag Ieris! Mooi resultaat en een hele goede manier om de dag af te sluiten. Zelf gebakken appeltaart is toch altijd het lekkerste.

Herkenbaar Ninus dat is hier ook zo geregeld voor de dieren. Zelf ga ik altijd aan de late kant pas als er iets is en zeker niet uit voorzorg. Ik overweeg wel om iets van core training te gaan doen, maar eerst even uitzoeken hoe dat in het programma past. Wil dan wel begeleid trainen. Thuis wat oefeningen van internet halen gaat hem niet worden. Zowel kwa motivatie als techniek zie ik dat niet zitten.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 08:45

Ninus ik ben wel een aantal keren bij de fysio geweest. Nu al meer dan twee jaar niet meer.

Een keer een aantal keren omdat ik een geïrriteerde peesaanhechting bij mijn heup had. Half jaar mee geklooid.

En een keer een overbelaste kuit, die is toen een aantal keren behandeld. Deed megazeer zo'n behandeling. Dan werd hij even 'gemasseerd' en mijn rug ook. Mishandeld zou een betere term zijn, daarna stonden de blauwe plekken erop.
Heb altijd wel een knoop in mijn linkerkuit die gevoelig is, maar mijn vriend masseert die af en toe. Die is iets minder hardhandig dan de fysio :')
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 07-11-22 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 08:46

Leuk Kylan dat je ook de zevenheuvelenloop gaat doen. Ik ga ook, ben erg benieuwd. Is mijn eerste keer daar, Ieris vertelde dat het ontzettend druk is en gaf nog een goede tip om een oude trui mee te nemen om je warm te houden omdat je vaak lang moet wachten tot je van start gaat... Heb jij deze loop al eerder gedaan?

Lekker bezig Schemerdier!

Ah vervelend van je voet MozzMontana, hopelijk trekt het snel weg. Heb je veel op de rand van de weg gelopen? Die lopen altijd schuin af en kan best een irritatie veroorzaken.

*\o/* _/-\o_ Wauw Ieris; wat heb jij snel gelopen zeg! Wat goed van jou en je moeder natuurlijk! Super knap. En dan nog zelfgemaakte appeltaart en chocolademelk, dat klinkt als de perfecte zondag! Hoe is het met je heupen nu?

Ninus, ik ben alleen tijdens en net na de roparun bij een sportmasseur geweest. Heb zelf een massage gun en die gebruik ik nog maar zelden, maar is wel heel fijn. Fysio ga ik ook nooit heen en denk dat dit ook niet nodig is als je geen klachten hebt. Maar af en toe een massage zou ik wel lekker vinden, alleen daar moet ik dan weer tijd voor maken en dat is nou net mijn probleem :Y)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 08:49

Suusje dat is zeker een goede tip, ik heb een keer meegedaan met de 7h loop toen het heel koud was en moest toen ook lang wachten en koelde erg af. Een gewone goedkope regenponcho houdt je ook al redelijk warm hoor.
Maar één keer en voor mij nooit meer. Veel te massaal.
De 7H nacht heb ik vaker gedaan, vond ik leuker.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 09:41

Suusje ik loop zo nu en dan wel aan de rand van de weg. Wel wissel ik dan af met aan de linker en rechter kant lopen zodat je niet steeds de zelfde schuine belasting hebt. Gisteren heb ik veel op een zandpad gelopen. Ik wacht het even een paar dagen af en hoop dat de pijn af zakt.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 09:42

Prodiciat Ieris, wat een prestatie! En appeltaart erna klinkt heerlijk :9k

Jammer van je voet MizzMontana, hopelijk is het snel weer beter. Wat jammer toch dat sport zo gezond is maar we ook oh zo snel geblesseerd raken :+

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 10:31

Balen van je voet, MM. Hopelijk zakt het snel af.

Jeetje, wat snel, Ieris! Wat stoer dat je moeder ook gelopen heeft.

Haha, herkenbaar, Ninus. Alles wordt uit de kast getrokken voor m’n paarden. :))
Ik ben al voor verschillende blessures bij de fysio geweest. In de meeste gevallen heb ik veel baat bij dry needling gehad.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 12:27

@MuSLi Wat een gaaf evenement heb je gedaan. Klinkt echt super leuk, zo drie dagen achter elkaar. Gave medailles ook. En de routes zien er ook leuk uit, voor zover dat van een plaatje af is te zien...

@Supervixen Die intervaltraining ziet er goed uit. Intens wel. En gave plannen voor de komende maanden.

@Ninus Ik ga eigenlijk alleen naar een fysio als ik al een probleem heb. De laatste keer was voor mij toen ik een hernia had 2 jaar terug. Ik ben wel recent bij een chiropractor geweest in verband met terugkerende rugklachten, maar die behandeling is inmiddels ook weer afgerond.

@Karin_deB Lekker bezig met Evy en de Safari loop.

@Kylan Verstandig om de afstand wat op te voeren met de zevenheuvelenloop in het vooruitzicht, en 6:30min/km over 15km kan ik alleen maar van dromen.

@Schemerdier Lekker gelopen gister, ondanks de regen?

@MizzMontana Balen dat je ineens last hebt van je voet. Een paar dagen rustig aan doen kan dan nooit kwaad.

@ieris Super gelopen, en een mooi PR. Gefeliciteerd

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 12:28

Bedankt iedereen voor de suggesties voor evenementen voor de eerste maanden van volgend jaar. Ik heb vooralsnog de midwintermarathon met een sterretje gemarkeerd. Wellicht niet voor de 25km omdat ik mezelf simpelweg niet genoeg vertrouw om de tijdslimiet te halen maar de 16km zou zeker haalbaar moeten zijn. De Stevensloop ziet er ook goed uit, maar die valt in een weekend waar ik hoogstwaarschijnlijk al iets anders heb staan. Zelfde geldt voor de Lenteloop in Eerbeek die dat zelfde weekend is.

Mijn planning voor komend jaar ziet er voorzichtig als volgt uit:
08-01 Egmond ½ marathon -> 10.55km
05-02 Twiskemolenloop -> 10km OF Apeldoorn Midwintermarathon -> 10Mi
16-04 Rotterdam Marathon -> 10.55km
11-06 DTS Zandvoort -> Sprint Tri
01-07 DTS Haarlemmermeer -> OD Tri
05-08 London Triathlon -> Sprint Tri
19-08 DTS Ouderkerk -> Sprint Tri
16-09 DTS Bosbaan -> Sprint Tri EN/OF 17-09 Dam tot Damloop -> 10Mi
15-10 Amsterdam marathon -> HM

Best veel evenementen, maar bij lange na niet allemaal grote doelen. Ik ben gewoon meer gemotiveerd als ik iets heb om naartoe te werken...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 13:12

Leuke vooruitzichten, alleen denk ik dat er dan bij Egmond 1/4 marathon moet staan?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 13:36

Ik lees het meer als: de loop heet Egmond halve marathon en daar loopt ze de 10,55 km.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 13:56

Imay, mooie planning! Leuk dat je de midwinter marathon er op hebt staan, kunnen we wel een boktmeeting houden op de 16km!

Ninus, ja hier ook het geld met bakken er uit voor de dieren, maar voor mezelf echt wat minder.
Ben nu wel sinds de zomer bij een hele fijne chiropractor in Apeldoorn, hij geeft ook oefeningen mee, en behandeld echt goed. Ik heb wat beenlengte verschil, en daardoor ga ik wat compenseren waardoor mijn rechterbeen sterker word als links.
Hij behandeld het en geeft oefeningen mee, waardoor ik me veel beter voel.
Hij volgt ook seminars speciaal voor sporters in zijn vakgebied, dus dat is ook wel fijn.
Bij de fysiotherapeut ben ik nog nooit geweest.

SV, ja dat vond ik ook, het was echt zo massaal, de eerste kilometers kon ik echt nauwlijks voorbij de massa mensen komen, en dan stond er bij 5km al een drank post, ging iedereen op de rem, leek wel een ketting botsing, haha.
Snap wel dat je liever aan mooie rustige trails meedoet!

Dank je iedereen! Zit nog na te genieten vandaag van de mooie wedstrijd.
Heb net nog even een rondje van 8km gewandeld met mijn paard, de spierpijn valt heel erg mee gelukkig.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:53

@MizzMontana, balen van je voet! Hopelijk is het over na een paar dagen rust.
@ieris, mooie tijd! Wat fijn dat het zo soepel voelde en ging :)
@Ninus, niet persé sportfysio maar ik ga wel elke 2 a3 weken naar een masseur. Dit doe ik al jaren en dit doe ik met name vanwege migraine en snel vastzitten in schouders en nek.
@IMAY, mooie planning! Motiveert wel :D

Ik heb mij in januari opgegeven voor een 'fun' Glow Run samen met vriendinnen, ook 5km.

Zou graag nog een Mud run willen doen. Ik twijfel tussen de Mud Masters of de Strong Viking Mud Edition.
De een is 6km, de ander 7 km. Dat zou haalbaar moeten zijn als ik trainen zo doorzet.

En misschien in juni wel zo'n 3km family edition mud run met mn dochter van 6 :D

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 18:45

Ik lees het al, ik ben niet de enige die beter voor de dieren zorgt dan voor zichzelf :D Ik ben ook niet zo van de massages, we hadden ooit vanuit mijn werkgever een tijdje stoelmassage, ik dreef ze tot wanhoop, want ontspannen op commando gaat me niet zo goed af :D
Gelukkig heb ik ook niet of nauwelijks (ben geen 18 meer natuurlijk) klachten.

Mooie lijst IMAY!

Geen ervaring met Mud runs Karin, wel met baggeren door de modder :+

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 19:12

Bedankt voor de tips voor de zevenheuvelenloop! Ik ga voor het eerst mee doen, dus die tips zijn zeker welkom. Ik zal in ieder geval even zo'n wegwerp poncho scoren.

Ieris mooi gelopen op de Bosloop! Netjes hoor in een snelle tijd!

Balen van je voet MizzMontana. Even rustig aan herstellen, dan ben je het snelst weer aan het lopen!

Ninus ik ga nooit naar fysio ofzo. Maar ik heb ook weinig klachten en blessures dus ik heb ook geen reden voor fysio :)

Imay mooie planning! Genoeg om naar toe te trainen lijkt me :))

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 19:28

Hoi ik kom even kort binnen vallen (sorry, doe dit vaker maar heb alleen 1 vraag, lees verder niet mee) :D

Ik heb voor mijn reis trialrunning schoenen gekocht, ze zitten perfect op één ding na; ze zijn wat smaller dan ik gewend ben (aan de voorkant). De lengte van de schoen is dus wel goed (zit een duim tussen nog) alleen de breedte is wat smal. Mijn Asics (gewone hardloopschoenen) zijn heel breed dus dat ben ik gewend. Maar ik moet voor in de bergen iets hebben met meer profiel.

Zou dat smalle een probleem kunnen geven? Ik heb echt oooveral gezocht en deze schoenen zitten verder echt het beste.. de demping is fijn, verder zit alles goed en stevig..

Heb ook een maat groter geprobeerd maar dan zaten er zeker 2 duimen aan de voorkant, dat was wel echt te groot en voelde ook niet meer fijn onder mijn voet.

Wat denken jullie? Een iets smalle schoen, niet riskeren of kan nog wel?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 21:09

Trailschoenen heten die dingen :P

Tja, het kan problemen opleveren, het kan goed gaan. Daar is vrij weinig over te zeggen door ons. Wij voelen niet wat jij voelt als je de schoenen aan hebt. Je merkt toch vaak pas na een wat langere afstand lopen of schoenen ècht goed zitten.
Als je teveel ruimte hebt bij je voorvoet kan dat ook weer blaren opleveren, omdat het gaat schuren.

Sowieso niet het beste idee om je schoenen pas te testen als je daar bent. Of duurt het nog even voor je gaat? Dan inlopen hier en dan weet je het.
Waar ga je heen? Op wat voor terrein ga je lopen? Welke afstanden moet je ermee afleggen? Welke schoenen heb je aangeschaft?