Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:36

vivana schreef:
secricible schreef:
Je spreekt jezelf gruwelijk tegen vivana. Als covid geen drol uit maakt, hoe kan de capaciteit van de IC dan tekort schieten, als die de afgelopen 5 jaar gemiddeld voor 25% onbezet was.
Wat is er ineens gebeurt in 2020 dat we van gemiddeld 700-800 mensen op de IC nu ineens de IC's vol hebben liggen. Terwijl reguliere zorg afgeschaald is?

kijk jij geen tv??

Kan je het gewoon hier onderbouwen in plaats van naar een vage richting te verwijzen.

En nee, de ic's liggen niet vol met 80+'ers.

Echwel

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:37

Gisteren hoorde ik dat de groep 50-60 jarigen heel kwetsbaar is..
Die zijn dus nog volop in het leven.....

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:40

safina schreef:
vivana schreef:
En voor diegene die durven zeggen,ik hoop dat je niet geholpen wordt als je in het ziekenhuis mocht belanden, de gemiddelde nederlander betaald elke maand ziekte kosten! Dus dat recht heb je gewoon.

Ja, dat recht heb je gewoon. Maar als ze geen bedje meer hebben om je in te leggen en vooral: geen gekwalificeerd personeel voor aan dat bedje, dan kan je nog zoveel recht hebben, maar je krijgt het niet.
Er zijn ontzettend veel mensen wiens operatie of behandeling is uitgesteld omdat er geen plek meer is in het ziekenhuis. Zelfs ziekenhuizen die tijdelijke opnamestops hebben op de spoedopnames. Een collega van me (was overigens kerngezond), ligt nu met covid in een ziekenhuis op 2 uur rijden van hier. Hier was geen plek. Wat heb je aan dat recht als er zoveel mensen tegelijk ziek worden?

Klopt wat je zegt,maar helaas hoor je ook andere verhalen rondgaan van ziekenhuis personeel die het dus niet druk hebben...Dus..het blijft gissen voor iedereen,als je de debatten kijkt blijft de vraag waarom de ic nog altijd niet is uitgebreidt.
En waarom is er niet genoeg zorgpersoneel,om NL het zo nodig vond om jaren op ze te bezuinigen. Dus wiens schuld is dat nu eigenlijk?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:40

Arabesk schreef:
idinn schreef:
Er zit nogal een verschil in 'tegen maatregelen zijn' en 'de hele situatie ontkennen'. In het laatste geval ben je gewoon een wappie. Ik ken persoonlijk geen wappies gelukkig, maar moet toegeven dat mijn bubbel bestaat uit 80% hoog opgeleiden, die lijken niet heel vatbaar voor fabeltjesfuiken. Daarvan zijn er wel tegen de maatregels, maar met de kanttekening dat ze ze wel netjes opvolgen. Omdat ze ook beseffen dat hun mening gebaseerd is op beperktere informatie en kennis en kunde als dat de beleidsmakers tot hun beschikking hebben.

Ik heb m'n halve Facebook opgeschoond. Aanhangers van alternatieve vormen van paard knuffelen lijken 1 op 1 gevoelig voor complottheorieën.

En er zitten ook mensen met HBO/vwo tussen.

Het blijkt ook wel vaak zo te zijn dat hoog opgeleide mensen vaak gevoeliger zijn voor bepaalde dingen ook voor bijv stoornissen. Ik zie ook wel mensen met een laag niveau die het aanhangen. Maar vaak heb ik daarbij het idee dat ze niet begrijpen wat er aan de hand is of het heel moeilijk vinden te begrijpen hoe het allemaal zit. De doelgroep waar ik mee werk weten de meesten ook niet dat er een gevaarlijke ziekte rondgaat op een stuk of 3 na maar zelf die snappen het nog niet volledig. Voordeel is wel dat je dan ook niet zoveel mee krijgt van de ellende

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:43

Zebrastreep schreef:
Arabesk schreef:
Ik heb m'n halve Facebook opgeschoond. Aanhangers van alternatieve vormen van paard knuffelen lijken 1 op 1 gevoelig voor complottheorieën.

En er zitten ook mensen met HBO/vwo tussen.

Het blijkt ook wel vaak zo te zijn dat hoog opgeleide mensen vaak gevoeliger zijn voor bepaalde dingen ook voor bijv stoornissen. Ik zie ook wel mensen met een laag niveau die het aanhangen. Maar vaak heb ik daarbij het idee dat ze niet begrijpen wat er aan de hand is of het heel moeilijk vinden te begrijpen hoe het allemaal zit. De doelgroep waar ik mee werk weten de meesten ook niet dat er een gevaarlijke ziekte rondgaat op een stuk of 3 na maar zelf die snappen het nog niet volledig. Voordeel is wel dat je dan ook niet zoveel mee krijgt van de ellende

Vergeet ook niet dat hoogopgeleiden juist hun kennis vaak overschatten, juist omdat ze hoogopgeleid zijn. Zijn best wat wappies onder de hoogopgeleiden.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:46

vivana schreef:
Klopt wat je zegt,maar helaas hoor je ook andere verhalen rondgaan van ziekenhuis personeel die het dus niet druk hebben...Dus..het blijft gissen voor iedereen,als je de debatten kijkt blijft de vraag waarom de ic nog altijd niet is uitgebreidt.
En waarom is er niet genoeg zorgpersoneel,om NL het zo nodig vond om jaren op ze te bezuinigen. Dus wiens schuld is dat nu eigenlijk?

Omdat het jaren duurt om IC personeel goed op te leiden....

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:47

vivana schreef:
safina schreef:
Ja, dat recht heb je gewoon. Maar als ze geen bedje meer hebben om je in te leggen en vooral: geen gekwalificeerd personeel voor aan dat bedje, dan kan je nog zoveel recht hebben, maar je krijgt het niet.
Er zijn ontzettend veel mensen wiens operatie of behandeling is uitgesteld omdat er geen plek meer is in het ziekenhuis. Zelfs ziekenhuizen die tijdelijke opnamestops hebben op de spoedopnames. Een collega van me (was overigens kerngezond), ligt nu met covid in een ziekenhuis op 2 uur rijden van hier. Hier was geen plek. Wat heb je aan dat recht als er zoveel mensen tegelijk ziek worden?

Tja, er gaan ook verhalen rond van aliens die je in je reet gaan proben. Dat er verhalen rondgaan wil nog niet zeggen dat die verhalen juist zijn. Of een goede weergave zijn van de werkelijkheid/Nederland. Kan best zijn dat er een heel afgelegen ziekenhuis ergens in groningen/friesland rustiger is, maar dat betekent nog niet dat dat een goede weergave is voor Nederland als geheel, en dus betekent het ook niet dat er geen problemen zijn met inzet van zorg waardoor deze maatregelen nodig zijn hè.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:49

Zebrastreep schreef:
Arabesk schreef:

Vergeet ook niet dat hoogopgeleiden juist hun kennis vaak overschatten, juist omdat ze hoogopgeleid zijn. Zijn best wat wappies onder de hoogopgeleiden.

Dat misschien ook maar met een hoge opleiding wordt heel veel druk van je verwacht. Sommigen verzuipen onder deze druk en krijgen te maken met psychische problemen. Maar ik ben niet persoonlijk heel snel onder de indruk als iemand zegt ja maar ik ben in opleiding van dat en dat. Zulke mensen heb ik ook wel in de klas gehad die wisten alles al dus ze hoefden geen boeken te kopen of op te letten. Maar als ze dan wat uit moesten leggen wisten ze het nooit maar ze hadden de lesstof al wel gehad :') ik kan ook wel zeggen ja maar ik doe gehandicaptenzorg dus ik weet 100% hoe ik moet begeleiden. Ook al zit ik in het laatste jaar er is nog zoveel te leren. Zoals mijn begeleider altijd zegt sommige leerprocessen gaan altijd door en stoppen nooit.

En in Nederland hebben we nu eenmaal 17 miljoen virologen met allemaal een eigen visie op het corona virus :') alleen gaan sommige mensen hier iets te serieus mee door wat ik ook begrijp thuis zitten kan je op den duur helemaal gestoord maken dat je bijv complotten gaat onderzoeken of lezen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:57

vivana schreef:
kijk jij geen tv??

zeg gewoon wat je wilt zeggen.

vivana schreef:

"verhalen rondgaan"
Kijk gewoon naar de cijfers, in plaats van te luisteren naar N=1 verhalen. Kijk hoe de bezetting op dit moment op de IC is en kijk hoe de bezetting is in de reguliere zorg. En vergelijk die met de afgelopen 5 jaar en dan heb je gewoon je conclusies, in plaats van "van horen zeggen".
Dan zie je namelijk, opnieuw, dat we de afgelopen jaren meer dan genoeg IC-bedden hadden. 25% leegstand gemiddeld. Zelfs met de griepgolf van 2018 hadden we niet meer dan 350 mensen op de IC liggen met de griep en dat is het enige moment in die 5 jaar dat de rek eruit was.
Check dan even hoeveel IC-bedden er het afgelopen jaar gevuld waren en dan zie je dat we gemiddeld 3-5x zo'n hoge IC druk hadden dan de afgelopen 5 jaar. En in 2018 waren er 0 maatregelen getroffen en nu hele bakken en TOCH is de ICdruk zoveel hoger. Rara, hoe kan dat?
Dat heeft geen bal meer met bezuinigen te maken, dat heeft gewoon te maken dat er een gigantische piek is dit jaar. En die piek heet corona.

En wellicht verrast het je: maar gekwalificeerd ziekenhuispersoneel leidt je niet in 9 maanden op. Dus in een epidemie nog proberen op te schalen naar 3-5x zoveel personeel, of zelfs 12x als je geen maatregelen had gewild is een illusie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:08

Las vanochtend dat het merendeel van de inwoners een vaccinatiebewijs grotere vrijheid mag geven aan mensen die de prik gehaald hebben. Dus wanneer iedereen de kans heeft gehad om de prik te halen en het flakkert weer op met besmettingen dan kan alles open blijven maar heb je alleen toegang met een bewijs. Ook mensen die nog niet vaccineren lijkt dit een goede optie omdat de economie dan niet weer de dupe is. Lijkt mij ook een prima idee, geen wedstrijden,cafebezoek of winkelen wanneer je geen prik hebt, mensen die niet gevaccineerd mogen worden word wel iets op gevonden. En om het waterdicht te maken want bewijsjes kun je vervalsen misschien de chip van Bill er toch in(geintje)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:29

ja die vent moet toch blijven de dollars binnenrijven voor die dure hobby van zijn dochter .. als je telkens de beste paarden wil blijven kopen voor je dochter .. en ondertussen ook de 3 duurste paaardenspulletjes in US en BE
laat de vaccins en de chipjes maar van de band rollen :Y)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:47

Arabesk schreef:

Dat verbaast mij dan weer niets.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:49

Bloemetje75 schreef:
vivana schreef:

Omdat het jaren duurt om IC personeel goed op te leiden....

maar als ik onderstaand quote lees dan bedenk ik me toch dat de overheden en hun bezuinigingen het personeel nu met een veel hogere werkdruk heeft opgezadeld
men had nu toch heel veel werk van het ic personeel ( en ander zorgpersoneel ) kunnen afnemen die door niet zorg personeel ( of met korte opleiding tussen 1 ste en 2 de golf ) overgenomen kunnen worden
ik vind het niet alleen maar steeds de schuld van de burgers .. de overheden hebben ook heel erg gefaald op meerdere vlakken

raket schreef:
Als ik kijk naar toen ik begon zijn er buiten de registraties die hier boven genoemd zijn wel wat taken door bezuinigingen bijgekomen.

Eerst hadden we een secretaresse, superfijn. Scheelde veel telefoontjes en regelzaken.
Bloedsuikers en infuzen werden door het lab geprikt, doen we zelf nu.
Anti decubitusmatrassen mogen door de schoonmaak niet meer van het bed gehaald worden bij ontslag, dat is te zwaar voor hun. Dus dat doen we nu zelf... net als bedden afhalen bij ontslag...
We hadden fulltime een medewerker in de huiskamer, dat scheelde met eetmomenten en tussendoor enorm, functie is nog 1/3 van over.
En zo kan ik nog meer dingen opnoemen. Los gezien zijn het kleine dingen. Opgeteld kost het mij een hoop tijd en vooral veel momenten dat ik van mijn werk wordt gehaald.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:51

Tja, kan wel kloppen. Als jij normaal gesproken mensen behandelt met complexe botbreuken heb je nu waarschijnlijk wat minder te doen omdat die er nu wat minder zijn. Betekent niet dat je collega's op de IC het niet druk hebben.
Dit hoorde je nou nooit over het lerarentekort :)) "Hoor eens, leraren muziek en beeldende vorming zijn er in overvloed, waarom gaan die niet gewoon wiskunde geven?" :=

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:52

bigone schreef:
Las vanochtend dat het merendeel van de inwoners een vaccinatiebewijs grotere vrijheid mag geven aan mensen die de prik gehaald hebben. Dus wanneer iedereen de kans heeft gehad om de prik te halen en het flakkert weer op met besmettingen dan kan alles open blijven maar heb je alleen toegang met een bewijs. Ook mensen die nog niet vaccineren lijkt dit een goede optie omdat de economie dan niet weer de dupe is. Lijkt mij ook een prima idee, geen wedstrijden,cafebezoek of winkelen wanneer je geen prik hebt, mensen die niet gevaccineerd mogen worden word wel iets op gevonden. En om het waterdicht te maken want bewijsjes kun je vervalsen misschien de chip van Bill er toch in(geintje)

ik vind het nog geen halleluja zoals jij het schrijft :n
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... d=msedgntp

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:02

Gaat ook niet gebeuren Besita maar dat betekend niet dat mensen er niet voor kunnen zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:04

besita schreef:
maar als ik onderstaand quote lees dan bedenk ik me toch dat de overheden en hun bezuinigingen het personeel nu met een veel hogere werkdruk heeft opgezadeld
men had nu toch heel veel werk van het ic personeel ( en ander zorgpersoneel ) kunnen afnemen die door niet zorg personeel ( of met korte opleiding tussen 1 ste en 2 de golf ) overgenomen kunnen worden
ik vind het niet alleen maar steeds de schuld van de burgers .. de overheden hebben ook heel erg gefaald op meerdere vlakken

raket schreef:
Als ik kijk naar toen ik begon zijn er buiten de registraties die hier boven genoemd zijn wel wat taken door bezuinigingen bijgekomen.

Eerst hadden we een secretaresse, superfijn. Scheelde veel telefoontjes en regelzaken.
Bloedsuikers en infuzen werden door het lab geprikt, doen we zelf nu.
Anti decubitusmatrassen mogen door de schoonmaak niet meer van het bed gehaald worden bij ontslag, dat is te zwaar voor hun. Dus dat doen we nu zelf... net als bedden afhalen bij ontslag...
We hadden fulltime een medewerker in de huiskamer, dat scheelde met eetmomenten en tussendoor enorm, functie is nog 1/3 van over.
En zo kan ik nog meer dingen opnoemen. Los gezien zijn het kleine dingen. Opgeteld kost het mij een hoop tijd en vooral veel momenten dat ik van mijn werk wordt gehaald.

Dit gaat sowieso niet over de IC specifiek he?
Ik werk niet in het ziekenhuis, maar hoor om me heen wel dat dit soort dingen al worden ingezet. Ik ben met je eens dat het helpend was geweest als dat landelijk gecoördineerd was geweest. Maar ik zie in onze verpleeghuizen dat bijvoorbeeld zelf koken door zorg is afgeschaft en vervangen voor leveranciers of vrijwilligers. Idem met schoonmaak. Waar mogelijk wordt de zorg steeds meer ingezet voor de essentiele zaken die echt door gediplomeerd personeel moeten gebeuren.

Ook in ziekenhuizen lees ik initiatieven van horeca-personeel dat komt ondersteunen in niet-essentiele zorgtaken en ik weet dat een vriendin van mij ging solliciteren als IC-buddy, waarmee ze IC-personeel ging assisteren in taken die niet per sé hoeven te worden opgepakt door gediplomeerd personeel.
Tegelijkertijd heeft het personeel er ook een aardige buts taken bijgekregen, doordat men zo min mogelijk mensen op de afdelingen wil hebben, familie niet op bezoek mag komen en ze constant beschermende kleding moeten aantrekken (en dat kost tijd).
Als laatste merken wij iig in de verpleeghuizen dat wij ook een deel van onze niet hoogst-noodzakelijke administratie gewoon hebben laten vallen en dat de inspectie ook heeft toegezegd hiermee akkoord te zijn voor deze tijd. Ik kan me voorstellen dat dat in ziekenhuizen ook zo is.

Hiermee een deel opschalen is dus zeker haalbaar, en ook voor een deel wel gedaan. Maar het is een illusie om te denken dat je met efficienter inzetten van poppetjes ineens kan opschalen naar 3-5x zoveel IC bedden.

Overigens denk ik wél dat hier de oplossing zit voor een volgende pandemie. Omschrijf welke zorgtaken écht door een gediplomeerde IC-vpk gedaan moeten worden en welke dingen ook door een normale vpk. En zet op alle taken die door niet-gediplomeerd personeel gedaan moeten worden horeca-medewerkers in, aangezien de horeca gewoon altijd de pineut blijft bij dit soort situaties. Die kunnen ook prima betaald worden, aangezien er nu bergen geld naar steunmaatregelen moeten.

Maar dan blijft het wel zo dat je moet zorgen dat het personeel ook geschoold wordt op opgeschaalde werkpunten, op een manier dat ze die kennis bij noodsituaties snel tevoorschijn kunnen halen. Dat lukt je niet als je al in de noodsituatie zit en je personeel overbelast is. Dan is de ruimte er gewoon niet meer om mensen ook nog te gaan bijscholen om zo je poppetjes te kunnen bewegen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:13

bigone schreef:
Gaat ook niet gebeuren Besita maar dat betekend niet dat mensen er niet voor kunnen zijn.

Je schreef het neer alsof het een feit is maar dat blijkt niet

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:23

x
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 16-01-25 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:25

Er wordt in Nederland helemaal niet bezuinigd op de zorg. Het enige wat we proberen is de groei van de kosten van de zorg te beperken, maar in de praktijk groeien onze zorguitgaven jaarlijks en dat is echt het tegenovergestelde van bezuinigen.

Je kan je wel afvragen of al dat geld efficiënt besteed wordt en daar is de zorg zelf mede debet aan. Niet de mensen op de werkvloer, maar wel de mensen in de zorg die jaarlijks een gigantische zak geld van ons krijgen en die niet erg efficiënt en als een goede huisvader benutten. Zorginstellingen moeten namelijk met elkaar concurreren om patiënten binnen te halen en dat doen ze niet met het aantal handen aan het bed, wel met bijvoorbeeld dure apparatuur of mooie gebouwen. Dus als je wat aan het aantal handen aan het bed wil doen in combinatie met een rem op de groei van de kosten, dan wordt het tijd om eens wat aan die concurrentiestrijd te gaan doen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:51

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 14:12

Loretta schreef:

Kanonne, die dame met de jodenster was wel een helder licht zeg...
"Waar ga je morgen heen?"
"Den haag"
"Wat is daar?"
"Dat weet ik nog niet"

Oke dan :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 14:17

secricible schreef:
Loretta schreef:

Kanonne, die dame met de jodenster was wel een helder licht zeg...
"Waar ga je morgen heen?"
"Den haag"
"Wat is daar?"
"Dat weet ik nog niet"

Oke dan :D

Sowieso is de vergelijking met de Tweede Wereld Oorlog belachelijk.

Die beroepsdemonstranten moeten die niet werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 14:42

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 14:50

Dit is wel wat je over het algemeen ziet, veel 50 jarige vrouwen!! Zou wel eens weten waarom juist die groep zo mee gaat in die theorieën.