In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:17

@Aria_zz,
Welkom terug. Maar wel rot dat deze psycholoog niet in staat blijkt om jouw angst de nek om te draaien. Goed dat er zicht is op een andere!

BloemBloem

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:06

Ik weet niet of dit stom is, want ik zet niet graag "zomaar"
iets online, maar nu ben ik erachter, tenminste, dat denk ik
dat wanneer je je kwetsbaar opstelt je er wellicht sterker uit kan
komen :).

Afgelopen jaar is door diverse gebeurtenissen heel erg zwaar
geweest. Ik dacht dat ik heel stoer was, en alles wel aan kon,
tot nu zeg maar ;)

Ik vroeg mij af of hier mensen zijn met derealisatie klachten :)?

Heel veel teruglezen lukt mij niet, want zelfs schrijven, typen of
lezen kost mij heel veel moeite.

Ook natuurlijk een hele dikke knuffel voor iedereen, je kan beter
maar je been breken, weet je bijna zeker dat je na 6 weken weer
genezen bent!

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:20

BloemBloem schreef:
Ik vroeg mij af of hier mensen zijn met derealisatie klachten :)?

Ik heb er wel eens last van gehad in periodes dat het echt niet goed met mij ging...

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:24

Periode dat het echt niet goed gaat heb ik zeg
maar nu! :)

Waarschijnlijk is het gekomen door veel te lang onder
veel te hoge stress te hebben gestaan, zonder te hebben
kunnen ontspannen.

Mag ik vragen wat bij jou geholpen heeft?

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:40

Als ik hier last van had, vroeg mijn hond telkens mijn aandacht (meestal door met zijn neus tegen mijn been te duwen en dan naar mij te blijven kijken). Hij voelde dat heel goed aan als ik er last van had en deed dit dan ook systematisch totdat ik hem aandacht gaf en het dus even voorbij was. Hij had dit niet geleerd, deed het gewoon uit zichzelf (al kan je het wel aan een hond aanleren)...
Als ik "weg" was, begon ik ook vaak te staren zonder echt veel waar te nemen. Ik heb dan ook geleerd om, als ik dat zelf merkte, ergens naar te kijken en te proberen mijn aandacht te richten op hetgeen ik zag, bewust kijken en zien zeg maar.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:43

Ja het prikkelen van je zintuigen, ik snap wel een beetje
wat je bedoeld. Jaren geleden heb ik hier al eerder last van
gehad, maar toen nog erger, en kon ik er met niemand over praten.
Nu weten al mijn dierbaren het, en dat lucht op, maar het gaat maar
niet weg, wat ik ook probeer ;(.

Het is heel beangstigend. Zeker als ik teveel prikkels krijg....
Ik moet al moeite doen om "normaal" tv te kunnen kijken.

9 jan. heb ik een intake met een psychologe waar ik jaren
geleden al eens geweest ben, en ik heb mijn man vanmiddag
st. janskruid en bach rescue spray laten halen. Ik hoop dat ik niet
aan de medicijnen moet.

Dit alles kost mij zoveel vreselijk veel energie, en ik word er zo
verdrietig van dat ik langzaamaan ook een beetje in de put raak.
Oooo wat klinkt dit allemaal deprimerend zeg, maar helaas, het
is voor nu even de waarheid. Door die derealisatie, kan ik ook niet echt
genieten van bepaalde dingen, want ik ben er totaal niet bij..... :x

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:36

Het gaat niet zozeer om het prikkelen van je zintuigen. Ik vind het moeilijk om uit te leggen, maar het komt er eenvoudig gezegd op neer dat je nagaat welk gedrag je stelt als je derealiseert. Wat is er typisch aan jou te merken als je last hebt van derealisatie? Doorgaans merk je dat zelf niet echt op, maar moet je dit van anderen vernemen (bv therapeut, je man,...). Bij mij was dat dus gaan staren zonder echt veel te zien zeg maar. Wat je dan doet is een alternatief zoeken voor dat typische gedrag (in mijn geval dus bewust gaan focussen en gedetailleerd gaan kijken). In mijn geval was het als het ware het omgekeerde gaan doen. Maar dat moet niet noodzakelijk. Je gaat op zoek naar een alternatief dat je makkelijk kan toepassen in verschillende situaties.
Goed dat je terug hulp gaat zoeken. Ik hoop dat het je goed zal helpen !

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:01

Hoi Bloembloem,
Welkom!
Ook ik heb derealisaties gehad in heftige periodes.
Ik herken dat het beangstigend kan zijn.
Wat mij hielp was acuut proberen de stress te verminderen. Ten eerste de stress 'wat gebeurt er?' - antwoord 'het is weer zo laat'.
Een keer naar mijn buik ademen, mijn voeten op de vloer voelen of mijn billen in de stoel.
En als het kan even diep zuchten, ogen dicht, schouders los draaien, hand heel zachtjes op voorhoofd.

En dan vaststellen, "dat er nu dus iets heftigs speelt" en dan proberen te verzinnen of ik de druk voor mezelf iets lager kan maken.

Op zich is het triest dat je niet kunt genieten van leuke dingen - maar dat zijn nu eenmaal dingen die energie kosten, punt. Hoeveel energie ze ook op een andere manier opleveren omdat ze leuk zijn.
Die energie heb jij nu helaas te weinig, dus lukt het niet.
Heel naar, maar door de bakens te verzetten ben je er het snelste door.
Sommige dingen helaas schrappen, elke nacht proberen goed en lang te slapen en elke dag bewegen, liefst in de buitenlucht. Geen alcohol en veelnoten, fruit, groenten en plantaardig eiwit eten.
En maak je geen zorgen 'dat je wellicht aan de medicijnen moet', anti depressiva helpen hier niet tegen en slaapmedicatie doorgaans ook niet.
(Al zijn er naast de Rescue wel voedingssupplementen die zouden kunnen helpen.)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:38

Voor wat betreft het niet kunnen genieten ( wat ik tot een paar maand terug nog nooit had ervaren): Probeer heel bewust elke dag een activiteit te plannen waar je van zou kunnen genieten. Dit hoeft niet lang te zijn, als je hem maar bewust plant. Ik ben vandaag dus aan het tekenen geslagen en doe dit heel bewust in het hier en nu. Ik ben niet bezig met wat er allemaal is gebeurd (piekeren) en ik ben ook niet bezig met wat er straks of in de toekomst allemaal moet. Gewoon in het hier en en nu zijn. Het is onredelijk om te denken dat er dan geen gedachten mogen zijn. Die komen hoe dan ook. Laat ze als een wolkje voorbij drijven of stuur ze weg als ze heel hardnekkig zijn.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:40

Ik ben momenteel nogal van de inspirerende teksten:

Loslaten is de hoop opgeven op een beter verleden

Pas als je zwak mag zijn, kun je sterk worden

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:40

Ikkkke, bedankt voor je berichtje. Alles ging best goed hoor. Tot de examens en het blokken weer in zicht kwam en alles moeilijker bleek dan ik had gedacht. Ik zal je vragen eens doornemen en opschrijven om te zien of ik er eerlijk op kan antwoorden.

Janneke, ze heeft geholpen met de acute problemen die toen speelden en dat zorgde voor een betere periode. Maar blijkbaar speelt er meer en daar wil ik dan ook een andere aanpak voor.
Nu is het doorbaggeren tot de examens en ik wil er juist met volle moed aan beginnen, niet zo.

Maar goed.

Ikkkke, wel,mooi dat je hond dat zo aanvoelt en nuttig om er dan ook iets mee te kunnen doen.

Bloem, jammer dat je er idd niet helemaal van kan genieten. Maar hopelijk komt dat dan wel. En medicijnen moet je alleen nemen als je er ook achter staat. Sint janskruid heeft mij toch al geholpen ook.

Janneke, dat laatste stuk vind ik mooi gezegd.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:24

Aria, In deze periode hebben denk ik behoorlijk wat studenten last van faalangst. Ook ik heb daar last van (gehad) bij examens. Het heeft bij mij erg lang geduurd en leek me maar niet te lukken daar echt vanaf te komen. Maar uiteindelijk is het me toch gelukt. Misschien heel stom, maar ik heb zeker vorig jaar ontdekt dat mijn punten vaak hoger waren als ik juist minder deed. Niet dat ik dan niet leerde, maar ik was minder perfectionistisch bij het leren en legde mijn boeken sneller aan de kant, nam meer pauze en besteedde meer tijd aan ontspanning. Mij heeft dat best wel geholpen. En ja ook wel wat het gedacht dat ik gewoon heb gedaan wat ik kon...
Ik zeg niet dat het jou op deze manier ook gaat helpen. Faalangst kan zich op verschillende manieren uiten (door bv perfectionistisch te worden, maar ook door heel erg uit te gaan stellen). In elk geval, ik wil maar zeggen: er zijn meerdere mensen die met dit probleem te maken hebben en je kan er echt wel vanaf raken...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:29

Ikkkke, ja absoluut, dat weet ik. Maar, hoe zeg ik dat. Die periode van idd minder doen en toch genoeg doen heb ik al gehad. En toen ging het idd beter. Maar met alles wat er gebeurd is... Ik heb deze zomer keihard geblokt voor herex, alles op alles proberen zetten voor zover ik nog iets in me had... En het was niet genoeg. En dan ben ik veranderd van richting en daar zijn 2 vakken die ik niet kan. Echt niet. Die gaan echt niet goed komen. Ook al leer ik, doe ik mijn best. Ik kan het niet omdat ik blokkeer.
Normaal zat ik nu in mijn afstudeer jaar in mijn andere richting, die overgens graag deed maar dat het teveel geworden was, teveel werk, te weinig vrije tijd en teveel problemen met ex. En ik zou afstuderen dit jaar. Ik zou een diploma halen. En nu, nu heb ik niets meer en zit met een richting die ook niet echt loopt....

Sorry voor het ego bericht.
Das niet netjes van me.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:17

Aria, ik heb je een pb gestuurd

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:58

Aria_zz schreef:
Ik heb deze zomer keihard geblokt voor herex, alles op alles proberen zetten voor zover ik nog iets in me had... En het was niet genoeg.

:(:)
Citaat:
dan ben ik veranderd van richting en daar zijn 2 vakken die ik niet kan. Echt niet. Die gaan echt niet goed komen. Ook al leer ik, doe ik mijn best. Ik kan het niet omdat ik blokkeer.

Heel frustrerend! !
Maar ook hier zijn heussies waar "kruiden" tegen gewassen, die blokkades zijn goed te slopen, het is vooral een kwestie van weten hoe dat gaat.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:11

Fijn dit.. 2 weken zonder psychiater zitten.. Ik heb het idee dat ik alles kapot maak, zowel mezelf als iedereen om mee heen. Ik weet het gewoon allemaal niet meer en het lijkt nooit eens beter te worden, betere dagen zijn lang geleden en het gaat alleen maar bergafwaarts. Elke dag ben ik weer bang voor wat er komen gaat, elke dag erger dan de vorige, ik weet niet meer wat ik hier nog doe. ;(

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:13

Zo, weer even flink bijgelezen :o
Dikke :(:) voor jullie allemaal.
Hoe is het met je River? Fijn dat je medicatie goed helpt. En hoe is het met je vermoeidheid en zwangerschap?
Spannend Osmo! Echt super dapper dat je deze stap gaat zetten en fijn dat hij voor jou op het juiste moment komt.
Jolien, fijn om te horen dat het goed gaat! Houden zo :D
Duplo; hoe is het met opbouwen van je werk? En lichamelijk?

Hier een bewogen maand geweest.. Zie [EJL-ITP] Weer een jaar met Malvin.. alleen met bijzonder eind!
Het gaat op zich goed met me, maar deze spanning en dan ook nog de drukte van de december maand, hebben het uiterste van mijn lijf gevergd. Vandaag weer bij de psychosomatische fysio geweest, die de laatste tijd vooral met m'n nek bezig is. Maar vandaag een oefening gedaan om te 'voelen'. Jeetje, ben er nooit zo van.. dmv aanraking tot je geest komen. Maar men, wat was dat heftig! Er kwam een hoop gevoel omhoog. Nu wekelijks zo'n sessie.
Over twee weken weer naar psychiater. Er zat weer zo'n zes weken tussen.. lang hoor.. vooral in zo'n bewogen periode. Maar goed, ik doe het nog :D

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:15

ilangok schreef:
Fijn dit.. 2 weken zonder psychiater zitten.. Ik heb het idee dat ik alles kapot maak, zowel mezelf als iedereen om mee heen. Ik weet het gewoon allemaal niet meer en het lijkt nooit eens beter te worden, betere dagen zijn lang geleden en het gaat alleen maar bergafwaarts. Elke dag ben ik weer bang voor wat er komen gaat, elke dag erger dan de vorige, ik weet niet meer wat ik hier nog doe. ;(

Jeetje, wat moet dit een heftige periode voor je zijn! Allereerst wil ik je heel veel sterkte wensen!
Is er iets waar je een klein beetje van opfleurt? Paardje, sporten, tekenen, spelletje spelen oid?

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:19

Suusenmalvin schreef:
ilangok schreef:

Jeetje, wat moet dit een heftige periode voor je zijn! Allereerst wil ik je heel veel sterkte wensen!
Is er iets waar je een klein beetje van opfleurt? Paardje, sporten, tekenen, spelletje spelen oid?

Nouja, naar m'n paard gaan is het enige waar ik nog een beeeetje van ontspan ect. maar het gevoel is er nogsteeds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:20

ilangok schreef:

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:23

Janneke, Dankje, ja idd, het is de manier vinden hoe. Hoop dat ik die vind.

Ilangok, zijn er ook dingen die je kunt doen die wel lukken, of waar je gewoon even rustig van wordt? En twee weken is niet heel lang, en elke dag is toch een dagje dichter tot wanneer je naar de psychiater kunt, niet?

Suusenmalvin, ik denk dat de feesten idd nogal zwaar zijn.
Psychosomatische fysio, daar had ik nog nooit van gehoord, lijkt me best zwaar idd! Wel,fijn dat het effect heeft. Goed het nieuwe jaar in dan hopelijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:23

@ ilangok
Balen hoor dat het zo slecht gaat!
Heb je van je psych oefeningen oid meegekregen om jezelf tenminste elementair overeind te houden....?
Bijv als de zon schijnt even naar buiten, top 2000 luisteren, elke dag tekenen, als je je rot voelt, je afvragen welke smaak thee je het liefste zou drinken....?

En een naar idee, hoor, dat je alles kapot zou maken. Nou kan ik wel gaan roepen dat dat "vast wel mee zal vallen", maar ik herken het gevoel (en zo akelig als ik me toen voelde, ik werd er nog akeliger van) - BRRRRR!!!!

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 09:32

@Aria_zz Tja, niet echt. Nu in deze periode is 2 weken wel erg lang.

@Janneke2 Ik heb wel met d'r afgesproken dat ik zo veel mogelijk naar mijn paard ga en ik een paar keer in de vakantie iets "onderneem" (met vriendinnen afspreken, wandelen ect).

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:24

Wat een drukte ineens

Iedereen die het zwaar heeft sterkte en een knuffel :(:)

Aria, ik denk dat het niet raar is dat je een terugval hebt. Ik merk zelf ook dat het niet een stijgende lijn is qua verbetering maar af en toe even stabiel of idd een terugvalletje.

Suusen malvin, wat een mooi nieuw paardje heb je zeg. Een positief iets om je te focussen.

Hier gaat het werk opbouwen op zich goed, soms nog wat wazig in mijn hoofd alsof ik m'n evenwicht een beetje kwijt ben.
Ademhaling blijft een beetje hangen maar echt last van hyperen heb ik gelukkig niet meer gehad

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:55

Sorry ik heb bijna geen energie meer over om bij te lezen en te reageren. Maar wilde even zeggen dat er op mn werk goed Word gereageerd op mn ziek zijn. Nog nooit zo meegemaakt maar ze hebben alles goed geregeld dus kan t nu echt even loslaten en gewoon mijjn tijd nemen.

Iedereen een hele fijne jaarwisseling gewenst endat 2015 maar een beter jaar mag worden en vooral leerzaam.

Ik lig weer in bed :)