GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 10:56

Even een start en nu foto momentje :wow:
27 maart gestart, nu -32 kilo

Afbeelding
Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 10:58

manic schreef:
Ik vraag me af of er gewoon nog steeds dingen zijn mbt insuline en hoe bepaalde hormonen en darmflora en weet ik wat invloed hebben op gewicht, cravings, eetstoornissen en dergelijke, waar de medische wetenschap gewoon nog steeds niet helemaal inzicht in heeft over hoe het nou echt werkt.

Insuline en cortisol zijn sowieso wel bekende. Door stress kan je hormoonhuishouding verstoord raken en je lichaam minder gevoelig raken voor insuline.
Het zit best ingewikkeld in elkaar. Maar ongezond eten en veel suikers helpen hier ook aan mee. Maar het probleem is de cirkel want hierdoor wordt je lichaam dus minder gevoelig voor insuline wat weer zorgt voor suikerpieken en dippen en meer zin in zoet. Het zorgt dat de vetopslag toeneemt en de vetverbranding afneemt.
Maar hoe kom je uit die cirkel? Bizar hoe goed dan deze medicatie werkt en dat het niet veel bekender/normaler is.

Dees

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 11:55

Onderschat het effect van al dat bewerkte voedsel niet. Denk dat veel van onze natuurlijke biologie een behoorlijke tik heeft gehad van alle zooi die ons verkocht wordt als zijnde gezond.
Denk zelf dat dit de oorzaak kan zijn van heel veel van onze gezondsheidsproblemen.

Goed bezig Opisop!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 12:07

Mooi verschil opisop!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 12:13

manic schreef:
Ik vraag me af of er gewoon nog steeds dingen zijn mbt insuline en hoe bepaalde hormonen en darmflora en weet ik wat invloed hebben op gewicht, cravings, eetstoornissen en dergelijke, waar de medische wetenschap gewoon nog steeds niet helemaal inzicht in heeft over hoe het nou echt werkt.

Daar is al best wat over bekend hoor :j

The Glucose Goddess heeft daar fijne boeken over geschreven.
Of bijvoorbeeld Charlotte Labee over de darmflora.
Beide hebben wetenschappelijke onderbouwing.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 12:17

Mijn cortisol is ooit gemeten als hoog.
En mijn slaap is slecht.
Kijk ik naar mijn garmin horloge zit ik zowat altijd in stress.
En dat klopt ook weer met mijn buikomvang.

Maar helaas lijkt daar toch weinig aandacht voor als je naar een huisarts gaat.

Bewerkt voedsel eet ik niet zoveel.
Meestal gewoon vers.
Zonder toevoegingen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 12:27

Ik had ook ooit een hoog cortisol en de laatste X zou het binnen de waarden zijn maar kan het mij gewoon niet voorstellen gezien mijn lichaam ook 1 en al spanning is. Ik slaap slecht, altijd moe etc

Fjordjes, wauw wat een prestatie al!!
En opisop, super netjes! Je ziet echt een gigantisch verschil!!!!!!

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:21

Jeetje wat knap Opisop! En de rest natuurlijk *\o/*
Echt veel mooie resultaten zeg!

Ik ben flink aan het afbouwen van de ozempic en zit nu op 11 klikjes (0,15) Bijna op de helft van de startdosering van 0,25 dus. Ik merk wel dat ik sneller geneigd ben om toch dat ene dropje te pakken, zeker als het op tafel staat. Maar als ik het niet zie, dan heb ik de behoefte gelukkig ook niet. In de supermarkt loop ik ook nog steeds met gemak langs alle lekkere dingen en kan ik me keurig aan het boodschappenlijstje houden. Ik kan wel wat meer eten, dus dat wordt de komende periode ook goed kijken met sporten wat het allemaal doet en of ik aan ga komen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 15:27

Heb je nog wat marge in je gewicht, of is het vanaf nu al oppassen geblazen met iedere kilo?
Dat maakt natuurlijk ook wat uit.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 16:04

opisop_shop schreef:
Heb je nog wat marge in je gewicht, of is het vanaf nu al oppassen geblazen met iedere kilo?
Dat maakt natuurlijk ook wat uit.

Nee, ik had eigenlijk nog naar de 63 kilo gewild ivm wielrennen, maar met mijn 1.73 is 66 kilo ook helemaal prima. Ik fiets nu niet meer buiten, dus moet nu een ritme vinden tussen thuis op de tacx trainen en de sportschool. Minder leuk, maar wil van het voorjaar wel weer fit en sterk de weg op, dus dat betekent de winter thuis even doorkomen :O

Ik merk dat ik in gewicht wat fluctueer tussen de 66 en 67,5. Vooral hormonaal of als ik minder heb gedronken. Op het moment dat ik daarboven kom, dan gaat het de verkeerde kant op en zal ik wat moeten aanpassen in voeding of training. Zal best wel wat gepuzzel worden...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 16:10

Maar je wilde niet nog voor die 3 kilo gaan? Of is het te veel om op een fijne manier te halen? Soms heb je zo’n punt wat moeilijk bereikbaar en te behouden is.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 16:18

Padoertje schreef:
Jeetje wat knap Opisop! En de rest natuurlijk *\o/*
Echt veel mooie resultaten zeg!

Ik ben flink aan het afbouwen van de ozempic en zit nu op 11 klikjes (0,15) Bijna op de helft van de startdosering van 0,25 dus. Ik merk wel dat ik sneller geneigd ben om toch dat ene dropje te pakken, zeker als het op tafel staat. Maar als ik het niet zie, dan heb ik de behoefte gelukkig ook niet. In de supermarkt loop ik ook nog steeds met gemak langs alle lekkere dingen en kan ik me keurig aan het boodschappenlijstje houden. Ik kan wel wat meer eten, dus dat wordt de komende periode ook goed kijken met sporten wat het allemaal doet en of ik aan ga komen.

Ok interressant, ik ben ook al aan het bedenken hoe ik het tzt wil gaan afbouwen, ik wil nog zo'n 6 a 7 kilo afvallen dus dat duurt nog wel even.

Ben jij ook helemaal tot de 1 mg gegaan?

Ik zit nu op 2 per week 0,25 dit in overleg met de arts die het voorgeschreven heeft. Ik prik op de maandagochtend en de donderdagavond, dan is de week precies goed verdeeld. Dit gaat goed.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 16:39

2x per week 2,5 mg?
Bevalt dat beter dan 1x per week 5mg?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 17:24

Ik ben nooit hoger dan de 0,5 gegaan. Ging bij mij al hard zat en ik hoefde niet zoveel kwijt. Die laatste kilo’s zouden alleen handig zijn als ik volgend jaar weer in de bergen ga wielrennen. Dan is alles wat eraf is dan mooi meegenomen zeg maar. Daarnaast doe ik veel aan krachttraining, dus gewicht van spieren neemt ook wat toe. Ik verlies nog wel centimeters, dus die laatste 3 kilo zouden dan meer zijn dat ik ruimte heb in het wel of niet aankomen zonder ozempic. Het is even aankijken wat past denk ik. Afgelopen week zat ik 1 klik hoger en dat ging ook prima.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 21:50

opisop_shop schreef:
2x per week 2,5 mg?

Hoe lees je dat?

Ik lees 2x per week 0,25 Mg als in 0,5 Mg totaal per week...

karrij schreef:
Ik zit nu op 2 per week 0,25 dit in overleg met de arts die het voorgeschreven heeft. Ik prik op de maandagochtend en de donderdagavond, dan is de week precies goed verdeeld. Dit gaat goed.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 04:51

Little_Gift schreef:
opisop_shop schreef:
2x per week 2,5 mg?

Hoe lees je dat?

Ik lees 2x per week 0,25 Mg als in 0,5 Mg totaal per week...

karrij schreef:

2x per 2,5mg zou inderdaad veelste veel zijn hahaha, klopt 2x 0,25 en dat gaat heel goed.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 05:05

Oh dat is bij mounjaro wel een normale dosis. Maar daar ging het mij niet om, het ging mij om het twee keer per week prikken.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 08:00

Ik ben eigenlijk wel blij. Ben in zo een kleine 2.5 maanden van een obese BMI naar zwaar gegaan (31,5 naar 29,2). Zo een 7 kilo eraf al.

Eigenlijk vind ik het wel prima gaan en wil met mijn 1mg gram spuit bij 0,5 blijven. Klopt het dat dat 36 klikjes zijn? Wil het nog even dubbel checken.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 08:17

Mn spijkerbroek flubberde gister toch wel heel irritant. Dus ik heb wat oude broeken uit de opslag gehaald.
Ik ben nu van maat 44 naar 42 gegaan! En die zit ook echt comfortabel/ruim. Nog niet klaar voor maat 40, maar dat zal niet lang meer duren.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 09:00

Ik ben van saxenda naar mounjaro overgestapt. Ik was wel tevreden over saxenda, maar kocht dat via marktplaats en nu dus via leefstijldirect. Begonnen met 2,5 mg, maar men wat een honger. Zaterdag begonnen en zie er wel tegenop om dit een maand vol te houden, ik merk er echt 0,0 van. Dat verzadigings gevoel van saxenda ontbreekt volledig, wat me dan ook wel weer angstig maakt voor afbouwen ooit :=

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 09:10

Hi. Hoe hebben jullie dit aangekaart bij de huisarts? Dat je hier graag mee wilt beginnen

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 09:11

Jester_ schreef:
Ik ben van saxenda naar mounjaro overgestapt. Ik was wel tevreden over saxenda, maar kocht dat via marktplaats en nu dus via leefstijldirect. Begonnen met 2,5 mg, maar men wat een honger. Zaterdag begonnen en zie er wel tegenop om dit een maand vol te houden, ik merk er echt 0,0 van. Dat verzadigings gevoel van saxenda ontbreekt volledig, wat me dan ook wel weer angstig maakt voor afbouwen ooit :=

Heeft dat niet te maken met je overstap dat je lichaam al iets anders gewend is?

Saxenda via MP kopen. Ik wist niet dat zulke dingen konden.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 09:11

corinadrenth schreef:
Hi. Hoe hebben jullie dit aangekaart bij de huisarts? Dat je hier graag mee wilt beginnen

Gewoon zeggen wat je wil :D

Ik heb een mail gestuurd. Met uitleg wat ik allemaal al gedaan heb in mn leven en of hij bekend was en open stond voor dit middel. Toen een afspraak gemaakt.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 09:17

Zonnetje81 schreef:
Jester_ schreef:

Heeft dat niet te maken met je overstap dat je lichaam al iets anders gewend is?

Saxenda via MP kopen. Ik wist niet dat zulke dingen konden.

Jaa dat denk ik, je hebt natuurlijk al wat gewenning. Maar das dan wel lastig voor de komende maand want je volgt nu gewoon het protocol van de huisarts en de apotheek, wat helemaal logisch en begrijpelijk is!

Ja en alles is te koop he, de prijzen bij wellis oid zijn soms best flink. Maar uiteindelijk ben je op mp of waar dan ook niet goedkoper uit hoor

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 09:21

Je krijgt dit dus nooit 100% vergoed?