Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:34

De streng gelovigen , daar zijn wel veel meer redenen van besmetting. Ze wonen vaak op de biblebelt, grote gezinnen, speciale scholen waar de pubers van verre heen reizen. En juist daarom zouden ze, ondanks dat ze zich keurig aan de regels houden , de kerkdiensten online moeten houden . Loop je toch iets minder risico op verspreiding .

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:36

Vayo schreef:
lenaa_tje schreef:
Dat is de kwestie die dus zo enorm lastig is. Ik ben om die reden heel blij dat de er 2 mensen die wij verzorgden nu zijn overleden... dat klinkt raar maar dit hadden ze beide niet willen meemaken. 1 heeft ook heel bewust hier voor gekozen, die wilde met Corona zo niet leven. Ook dat recht heb je natuurlijk.

Ik begrijp heel goed wat je bedoeld! Hoewel het een enorm ethisch vraagstuk is, vind ik wel dat er gekeken mag worden naar wat deze mensen zelf willen. Alleen in bijv. een verzorgingshuis zullen er altijd mensen zijn die wel graag opgehaald kunnen worden door familie of bezoek ontvangen, en het risico willen nemen corona te krijgen. Maar er zal ook een groep zijn die dit niet wil. Dat zij samen in één verzorgingshuis leven maakt het dan zo moeilijk.

Heb je trouwens autopech? :(:)

Je kan het inderdaad ook nooit voor alle partijen het goed doen..

Ik heb inderdaad auto pech

Vayo

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:37

Ahhh nee en dat op eerste kerstdag ook nog eens! Hopelijk is er hulp onderweg!!!??? Ik hoop dat je snel weer warm onderweg bent.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:38

veerledec schreef:
Tenzij Frankrijk een glazen bol heeft of wetenschap die nog niet breed bekend is, kan je niet weten wat de R0 is vandaag (of twee dagen geleden).

Van mij hoeft reizen ook niet, maar ik moet er wel doorheen om in de bewoonde wereld te komen, en dan is het toch fijn dat dat nog kan.

Tuurlijk wel. Frankrijk kijkt over een week en geeft dan de cijfers. Dat is dus een gemiddelde van alle nieuwe besmettingen elke dag opgeteld een week lang tov de vorige week en dan kijk je naar de verhoging.
Toen het hier heel heftig was kregen we dit elke dag in de mailbox. En landelijk en regionaal.

Balen Lenaatje. Sterkte met de autopech.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:40

hier is de parkeerplaats bij de kerk bomvol en er staan ook rijen fietsen en dan nog degenen die lopend gaan.
Na de dienst gaan ze bij elkaar op de koffie, ik zie het gewoon gebeuren, ze lopen van de kerk met groepjes naar een huis (ik woon hoog en kan zo de huiskamers in kijken van de huizen achter me) en zitten met 10 -12 man in de huiskamer na te babbelen ofzo. Dat deden ze altijd al, maar nu nog steeds dus.
De ambulances rijden af en aan hier, zelfs de brandweer is ingezet voor patientenvervoer las ik net op P2000. Dat zijn vast niet allemaal mensen die van de trap gevallen zijn....

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:40

Dan is het de R0 van vorige week + de incubatietijd. Dus dan wordt het misschien niet zo benieuwd, maar het is nog steeds de R0 van het moment dat die besmettingen zijn opgedaan, dus dat is altijd in het verleden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:42

Morrie schreef:
hier is de parkeerplaats bij de kerk bomvol en er staan ook rijen fietsen en dan nog degenen die lopend gaan.
Na de dienst gaan ze bij elkaar op de koffie, ik zie het gewoon gebeuren, ze lopen van de kerk met groepjes naar een huis (ik woon hoog en kan zo de huiskamers in kijken van de huizen achter me) en zitten met 10 -12 man in de huiskamer na te babbelen ofzo. Dat deden ze altijd al, maar nu nog steeds dus.
De ambulances rijden af en aan hier, zelfs de brandweer is ingezet voor patientenvervoer las ik net op P2000. Dat zijn vast niet allemaal mensen die van de trap gevallen zijn....

Zo krijg je vanzelf minder buren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:42

veerledec schreef:
Dan is het de R0 van vorige week + de incubatietijd. Dus dan wordt het misschien niet zo benieuwd, maar het is nog steeds de R0 van het moment dat die besmettingen zijn opgedaan, dus dat is altijd in het verleden.

Klopt maar een RO van 3 December of 23 December is wel een groot verschil. Met de laatste kun je op sturen, de 1ste is 3 weken geleden dus kun je NU niets meer mee.
Mijn gasten komen, dus ik stop met Bokken nu.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:44

Ik probeer uit te leggen dat de door jouw genoemde R0 niet van 23 december is. Wel berekend op die datum waarschijnlijk, maar dat is vervolgens het getal dat van toepassing was enige tijd geleden. Maar ik leg het kennelijk niet goed uit, dus misschien wil iemand anders het proberen :P.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:45

Vayo schreef:
Ahhh nee en dat op eerste kerstdag ook nog eens! Hopelijk is er hulp onderweg!!!??? Ik hoop dat je snel weer warm onderweg bent.

Gelukkig is m’n vader auto monteur en komt die eraan.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:49

pien_2010 schreef:
veerledec schreef:

Klopt maar een RO van 3 December of 23 December is wel een groot verschil. Met de laatste kun je op sturen, de 1ste is 3 weken geleden dus kun je NU niets meer mee.
Mijn gasten komen, dus ik stop met Bokken nu.

Veel plezier met de gasten, en fijne kerst!
Veel belangrijker dan bokt.
Echt.

__

Ik heb speciaal voor jou de twee pagina's over de meest recente R0 gegevens van Nl even gekopieerd.
Met de uitleg hoe de grafiek tot stand komt.
Ik weet niet of jij deze rapportages kent, veel mensen niet.
Misschien verheldert het iets.

Dit is uit het wekelijkse rapport van de RIVM.

(Ik lees dat volledige rapport wekelijks.)

Afbeelding

Afbeelding

https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 2_1259.pdf

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 14:12

bigone schreef:
De streng gelovigen , daar zijn wel veel meer redenen van besmetting. Ze wonen vaak op de biblebelt, grote gezinnen, speciale scholen waar de pubers van verre heen reizen. En juist daarom zouden ze, ondanks dat ze zich keurig aan de regels houden , de kerkdiensten online moeten houden . Loop je toch iets minder risico op verspreiding .

De streng gereformeerde hebben geen tv en geen internet

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 14:15

Popstra schreef:

Internet wel hoor, refonet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 14:16

Morrie schreef:

Met beetje pech voor die mensen, lost dat zich vanzelf wel op.

De kerkdienst van een kennis was gewoon online zag ik. Er zullen gelukkig ook zat kerken zijn die hun verantwoordelijkheid wel nemen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 14:19

Brainless schreef:
Popstra schreef:

Internet wel hoor, refonet.

De mensen die ik hier wel eens heb werken hebben dus geen tv en geen Inet in huis.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 14:23

Dat zijn dan wel hele oude, de meeste hebben gewoon filternet of kliksafe.

Ook op het lodenstein en de driestar moeten de leerlingen gewoon werken met internet namelijk ;)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 14:24

@ Popstars
Die staat heel vaak achter de deurtjes of bij een van de kinderen op de kamer.
En internet hebben ze echt wel. Al dan niet via de mobiel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 14:26

Ken ook mensen zonder tv.. want wat daar allemaal op te zien is! Maar wel boven een computer met internet. Want daar is minder op te zien natuurlijk :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 14:32

Sheran schreef:
Kijk dan ook even naar de data: NL heeft een R uit die minstens 2 weken oud is. Ik weet niet of Frankrijk dat ook doet?

Je kunt de R van dit moment niet berekenen. Dan zou je namelijk moeten weten hoeveel mensen vandaag hoeveel mensen besmetten. Dat kan je niet weten. Daar kom je namelijk later pas achter, aan de hand van hoeveel mensen positief testen etc etc.
R is altijd een getal dat je berekent door terug te kijken.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 14:35

pien_2010 schreef:
veerledec schreef:
Dan klopt het cijfer in Frankrijk wellicht niet? Als de aantallen besmettingen niet toenemen, is de R0 rond de 1.

Ineke2, over dat bericht is het hier al eerder gegaan. Dit blijkt niet te kloppen (of is later ingetrokken, mij niet duidelijk). Een negatieve test is alleen nodig als je langer dan 48 uur in België zou willen verblijven. Overigens las ik over een jongetje met co-ouders in NL en BE, die om de week in Nederland en België is. Niet te doen natuurlijk.

Als het cijfer 1,35 is en je hebt 10.000 besmettingen dan is de week erop 13.500.

In Nl met 1,25 is het dan 12.500.
Ik ga dit eens goed volgen komende weken.

Het wordt over twee weken berekend geloof ik dus als je in week 1 10.000 hebt is t pas twee weken later 12.500

Maar het blijft lastig want het hangt vand e exacte definitie af die gebruikt is ik meende dat het in ieder geval NL 2 weken is maar er wordt ook gesproken door aantal besmettingen per persoon en dan kan de tijdsspannen weer variabel zijn namelijk afhankelijk van hoelang iemand er over doet om mensen te besmetten hangt het dan ook van af.

Ofwel het is niet makkelijk om getallen zo direct te vergelijken als je niet zeker weet of ze met dezelfde definities zijn berekend

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 14:35

Volgens mij ben ik mosterd na de maaltijd haha

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 14:37

safina schreef:
Sheran schreef:
Kijk dan ook even naar de data: NL heeft een R uit die minstens 2 weken oud is. Ik weet niet of Frankrijk dat ook doet?

Je kunt de R van dit moment niet berekenen. Dan zou je namelijk moeten weten hoeveel mensen vandaag hoeveel mensen besmetten. Dat kan je niet weten. Daar kom je namelijk later pas achter, aan de hand van hoeveel mensen positief testen etc etc.
R is altijd een getal dat je berekent door terug te kijken.

Ja, precies, my point exactly. Cijfers van nu vergelijken met de R is een beetje zinloos.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 14:43

Van het rivm, pagina 41 van het rapport dat ik net al citeerde:

Citaat:
De rapportagevertragingen en de tijdsduur tussen opeenvolgende infecties
betekenen in Nederland dat we betrouwbare schattingen kunnen maken van de waarde van
het reproductiegetal R langer dan 14 dagen geleden. Schattingen van het reproductiegetal R
recenter dan 14 dagen geleden kunnen een indicator zijn voor de uiteindelijke waarde, maar
zijn niet betrouwbaar als voorspeller. De betrouwbaarheid van de schatting wordt kleiner
voor recentere dagen, omdat de meldingen voor recente dagen nog niet volledig gerapporteerd
zijn en de aantallen meldingen voor toekomstige dagen nog niet bekend kunnen zijn. Daarom
wordt over de meest recente 14 dagen geen puntschatting van R gegeven, maar wel de boven-
en ondergrens. Op 4 december was het reproductiegetal R gemiddeld 1.25 (1.22 – 1.27, 95% betrouwbaarheidsinterval)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 14:49

Sheran schreef:
Ja, precies, my point exactly. Cijfers van nu vergelijken met de R is een beetje zinloos.

Ik ben wel heel benieuwd wat ze over een week of 2 kunnen zeggen over de verspreiding tijdens deze dagen. Ik hoop dat het meevalt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 15:14

Coby schreef:
Wij zijn ook uitgenodigd om lekker gezellig te gourmetten... ouders zijn op leeftijd. Moeder heeft een longaandoening en oma is 98.
Tsja heel apart vinden ze het dat wij niet komen.
Bijzondere wereld l.

Van oma (98!!!, wow) begrijp ik het eigenlijk nog wel.
Iedere dag kan voor haar in feite de laatste zijn, met of zonder covid. Ik zou denk ik dan ook liever gewoon van het moment genieten ipv angstig zijn.