Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:18

Ik ben wel blij dat ik vakantie op kan nemen buiten de vaste vakantietijden, veel goedkoper :D

Maar moeders die ziek melden vanwege zieke kinderen is wel frustrerend. Natuurlijk snap ik wel waarom, want waar laat je anders een zielig hoopje ziek kind. Maar daardoor wordt mijn werkdruk acuut een heel stuk hoger, soms tot verdubbeling. Wij hebben geen invallers en we kunnen ook geen temp aanvragen bij een uitzendbureau. Dan mopper ik graag waarom papa niet even een keertie vrij neemt, eh ik bedoel zich ziekmeldt, in dit soort situaties. Als je zelf ziek, zwak en misselijk bent kan ik er meer begrip voor opbrengen

bruintje123

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:24

Wij kunnen gelukkig ook buiten de schooltijden vakantie plannen.
Maar dat kan niet iedereen.
Ik vind er buiten ook veel fijner.
Goedkoper maar vooral minder klein gespuis. Die zitten dan op school.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:25

Ja dat is ook een aangenaam bij effect van buiten schoolvakanties gaan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:30

Ik moet rekening houden met de verlofperiodes van mijn partner. Hij kan ze niet kiezen, zijn planning wisselt regelmatig en dus ook de momenten dat we samen weg kunnen. Als dat dan midden in een schoolvakantie valt... tjah. Kan ik echt niks aan veranderen. Tot nu toe nog niet meegemaakt, maar ik ga echt mijn vakantie niet opzeggen omdat een ander een kind heeft dat dan ook toevallig thuis is.

Idem met mensen wiens partner in de bouw werkt bijvoorbeeld, of waar het bedrijf een jaarlijkse vaste sluit heeft.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:32

Of je kinderen tegenkomt of niet op vakantie ligt ook enorm aan wat je graag doet. Wij zien ze eigenlijk nooit, ook al zitten we soms noodgedwongen wel vast aan een stukje van een vakantieperiode.

Ik denk dat er in Nederland echt al voldoende is geregeld voor ouders (en met name moeders) en dat een kind in 99,8% van de gevallen een keuze is. Daar zul je dus dingen voor moeten doen én moeten laten. Of zo'n anti-discriminatielobby nou helpt weet ik niet. Ik heb het idee dat het voor mijn omgeving ook niet zo speelt/relevant is. De enige structureel onbelastbare persoon na de geboorte van een kindje is in mijn omgeving overigens een man :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:38

Bij mijn man in het team gaan de vakanties gewoon op voorkeur en loting. En omdat mijn man vindt dat een werknemer beter werkt als het thuis op rolletjes loopt, is hij makkelijk met vrij geven als er een ziek kind of iets anders speelt. Er zijn altijd wel jongens uit een ander team die extra uren willen maken.

En dat we straks niet iedere zomervakantie samen weg kunnen is dan maar zo.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:42

Mijn ouders waren super geëmancipeerd. Mijn vader kon best makkelijk weg op zijn werk, maar mijn moeder kon niet even tegen een chirurg zeggen "Doei, pak jij zelf je instrumenten even, ze staan daar!" := Dus als er al iets was (zegmaar max 1x per schooljaar) dan kwam mijn vader

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 15:46

Ik snap niet helemaal waarom het überhaupt zwangerschapsdiscriminatie wordt genoemd? Bij discriminatie moet toch sprake zijn van een onderscheid dat gemaakt wordt terwijl er feitelijk geen onderscheid is? In het geval van zwangerschap is dat onderscheid er wel degelijk. Je hebt dan namelijk een (potentiële) werknemer voor je die tijdelijk lichamelijk en (zeker tegen het einde) geestelijk minder belastbaar is, zéker binnen afzienbare tijd langdurig met verlof gaat, mogelijk ook na terugkeer niet gelijk volledig en voltijds is in te zetten en die bovendien heel waarschijnlijk na de zwangerschap minder wil gaan werken dan daarvoor.
Hoe is dat een situatie waarin er geen feitelijk onderscheid is?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 16:26

Toch mag je als werkgever dit onderscheid blijkbaar niet maken.
Op de site van de Volkskrant geeft de woordvoerder van een werkgeversorganisatie als 1 van de argumenten hiervoor dat er een 'maatschappelijk belang' gemoeid is met zwangerschapsverlof, want de vrouwen in kwestie zijn de moeders van toekomstige werknemers die de oudedagvoorzieningen van komende generaties moeten gaan betalen. Om er dan ook nog nadrukkelijk bij te zeggen dat ook mensen zonder kinderen daarvan profiteren.
Behalve vergezocht vind ik dit argument persoonlijk onzinnig aangezien je net zo goed kunt stellen dat de wereld erbij gebaat is als er minder kinderen geboren worden.
Ook vind ik er een impliciete boodschap in schuilen dat kinderlozen egoïstisch zijn met hun keuze omdat zij dus geen toekomstige werknemers/premiebetalers leveren. Niet OK. Het al dan niet kiezen voor kinderen is te allen tijde een persoonlijke afweging, kinderen krijgen is geen maatschappelijke plicht.
Enige argument dat eventueel hout snijdt inzake de zogenaamde zwangerschapsdiscriminatie is dat het de gelijke kansen van vrouwen kan belemmeren. Maar er zijn andere opties dan dat moeders per definitie langere tijd (deels) uit de running is om voor de baby (peuter/kleuter) te zorgen, namelijk dat ook de man meer gaat zorgen en dat de kinderopvang beter geregeld wordt. Voor werkgevers lijkt het me ook lastig om het in je bedrijf zo te regelen dat zwangerschapsverlof wordt opgevangen zonder dat de andere werknemers eronder te lijden hebben. Om maar te zwijgen over vrouwen die tijdens hun sollicitatie 'vergeten' te vermelden dat ze zwanger zijn.
Kortom, ik begrijp wel dat dat onderscheid gemaakt wordt, en ik ben het ermee eens dat discriminatie hier een misplaatste term is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 16:33

Duidelijk omschreven Askja, helemaal mee eens :j
En laten we wel zijn: er is niemand die alleen vanuit maatschappelijk belang aan kinderen begint....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 16:34

Precies, niemand zegt ik wil kinderen want die moet de rest maar gaan onderhouden.
En daarnaast moeten we nog maar eens zien wat er tegen die tijd nog over is van de verzorgingsstaat.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 17:23

Nou als dat het plan was hebben mijn ouders mooi gefaald, mijn broer heeft permanent verzorging nodig en ik ben ook niet van plan om ooit in een bejaardentehuis te gaan werken :o Dus een 50% succes rate op een belastingbetaler is het hier geworden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 21:20

ik werk wel in een bejaardentehuis, maar dan als opname verantwoordelijke. Ik beheer de wachtlijst, toewijzing van vrijgekomen kamers na overlijden etc. Mij ga je niet zeggen dat mijn job oh zo belangrijk is dat ik absoluut een kind moet uitpoepen om dat op te volgen later.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 01:19

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:14

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:48

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:57

Qimm schreef:

-O- Gister ging de bel maar ik kon ff niet opendoen. Net de collectant gemist, zeker. Jammer!
:')

Ik vind mensen die artikelen van de Speld en Nieuwspaal serieus nemen altijd zo grappig. Zeker als het om kinderen gaat gaan sommigen echt los. Ik weet nog dat er een hele rel was ooit om een satirisch artikel over een kinder-asiel voor mensen om hun kinderen te dumpen wanneer ze op vakantie wilden. :')

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:00

Mijn eerste aanraking met de speld was een artikel over een vrouw die abortus pleegde omdat ze te weinig likes had gekregen op de eerste echo 'als mensen het kind nu al niet geweldig vinden, hoe moest dat dan de rest van zijn leven gaan'
Mensen waren RAZEND :')

https://speld.nl/2012/10/25/abortus-na- ... voor-echo/

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:10

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:23

Qimm schreef:
Mijn eerste aanraking met de speld was een artikel over een vrouw die abortus pleegde omdat ze te weinig likes had gekregen op de eerste echo 'als mensen het kind nu al niet geweldig vinden, hoe moest dat dan de rest van zijn leven gaan'
Mensen waren RAZEND :')

https://speld.nl/2012/10/25/abortus-na- ... voor-echo/

Hahahaha i love de Speld <3 Moet eerlijk toegeven dat de 1e keer dat ik zon artikel zag ik ook dacht uuuh wat.!? >;) Maar wist niet wat het inhield.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:18

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:20

Achterop het Zwitsal talkpoeder staat het meest vieze woord dat ik ken.

“Smetjes”

:r :r

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:27

mairead schreef:
Qimm schreef:

-O- Gister ging de bel maar ik kon ff niet opendoen. Net de collectant gemist, zeker. Jammer!
:')

Ik vind mensen die artikelen van de Speld en Nieuwspaal serieus nemen altijd zo grappig. Zeker als het om kinderen gaat gaan sommigen echt los. Ik weet nog dat er een hele rel was ooit om een satirisch artikel over een kinder-asiel voor mensen om hun kinderen te dumpen wanneer ze op vakantie wilden. :')

maar het staat op internet dus het is waar :))

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:09

Haha leuk geschreven stukje.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:30

Dat artikel is echt hilarisch :')