Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:39

Lente schreef:
3,5 km/h? Word je dan niet gek?

Gek? Van langzaamheid? :))

Sting

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:40

Zou ik ook zeggen Lente! Dat lijkt me behoorlijk langzaam als wandeltempo :P. Maar ik ga ook niet erg hard hoor ;).

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:42

Nou ja, de wandelminuut is bedoeld om je hartslag weer zo laag mogelijk te krijgen en om je ademhaling weer normaal te krijgen. Dan kan ik in m'n wandelminuut wel 5/6/7 km/h gaan wandelen, maar dan is je lichaam niet in een minuut hersteld en dat is juist precies wat je wil bij intervallen. :)

Mijn hartslag is in mijn sprint rond de 150/160 en daalt naar 110 in mijn wandelminuut. Als ik na die minuut weer ga sprinten is mijn ademhaling ook weer normaal. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:01

Haha ik wandel uit mezelf op 6 km. Begin pas wat te dribbelen rond de 8,5 als ik een beetje in training zit. Écht rennen met techniek kan ik pas rond 14

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:14

Nou, chapeau. :') Dan zou jij moeten intervallen met 6 km/h en 17/18 km/h.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:28

Ja, dat gaat dus niet :') Stomme lange benen :')

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:55

Mmm, denk dat ik die intervallen ook ga proberen Sas. :j Ik heb alleen een hekel aan intervallen, maar weet dat het goed is. := Ik loop liever lange stukken. :j

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:58

Saskia: hoe weet jij dat je tijdens die intervallen ook echt met die snelheden loopt? Meet je dat op dat moment?

Ik doe ze nu met wandelen/hardlopen, maar merk dat mijn ren- en looptempo's per dag zoveel van elkaar verschillen. Een gemiddeld tempo voor ieder interval zou echt ideaal zijn :)

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:02

Szan schreef:
Saskia: hoe weet jij dat je tijdens die intervallen ook echt met die snelheden loopt? Meet je dat op dat moment?

Ik doe ze nu met wandelen/hardlopen, maar merk dat mijn ren- en looptempo's per dag zoveel van elkaar verschillen. Een gemiddeld tempo voor ieder interval zou echt ideaal zijn :)

Oh, dat was misschien een beetje onduidelijk, sorry, ik interval in de sportschool op de band. :)
Zo kan ik exact meten hoe lang ik loop, hoe snel ik loop en hoe hoog mijn hartslag is. En ik interval altijd na mijn training (een uur krachttraining), dus dan ben ik toch in de sportschool.

Liedje schreef:
Mmm, denk dat ik die intervallen ook ga proberen Sas. :j Ik heb alleen een hekel aan intervallen, maar weet dat het goed is. := Ik loop liever lange stukken. :j

Ik vind het echt zwaar relaxed. :)) Je bent met iets meer dan een kwartiertje klaar, je krijgt er super veel energie van en je hebt echt het idee alsof je écht iets hebt gedaan. Lopers komen vaak in een bepaald ritme waarbij ze 'oneindig door zouden kunnen lopen', snap je wat ik bedoel? Dat is heel fijn voor je conditie, maar doet verder niets voor je verbranding en spieren. Met intervallen verbrand je echt vetmoleculen. :)

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:04

Ik meet m'n snelheid met een app op m'n telefoon. :)

Het is inderdaad wel handig als je weinig tijd hebt. :j Maar met een kwartiertje heb ik écht niet het idee dat ik veel gedaan heb. :+ Juist dat lange is zo lekker :)) Maar ik moet het maar gewoon een keer doen :D

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:05

Saskiaatje schreef:
Oh, dat was misschien een beetje onduidelijk, sorry, ik interval in de sportschool op de band. :)
Zo kan ik exact meten hoe lang ik loop, hoe snel ik loop en hoe hoog mijn hartslag is. En ik interval altijd na mijn training (een uur krachttraining), dus dan ben ik toch in de sportschool.

Oh ja, dat wordt moeilijk buiten :+ Misschien toch eens kijken of een abonnement op de sportschool het aanschaffen waard is.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:07

Je hebt gelijk Annetje, maar vaker lopen is gewoon geen optie bij gebrek aan tijd (echt waar, dat roep ik niet zomaar).
Ik kán 10 km lopen, alleen wil ik tot die tijd één a twee keer per week lopen om te onderhouden. Interval zal dus voor mij niet geschikt zijn denk ik.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:08

Liedje schreef:
Ik meet m'n snelheid met een app op m'n telefoon. :)

Het is inderdaad wel handig als je weinig tijd hebt. :j Maar met een kwartiertje heb ik écht niet het idee dat ik veel gedaan heb. :+ Juist dat lange is zo lekker :)) Maar ik moet het maar gewoon een keer doen :D

You won't know until you try. :))
Ik ben serieus op na een goede interval, terwijl ik echt niet moe ben als ik thuiskom van 3 kwartier hardlopen. :')

En als ik ga hardlopen heb ik inderdaad ook een app, maar sprinten en op je telefoon kijken tegelijk raad ik af. :))

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:13

Szan schreef:
Saskiaatje schreef:

Oh ja, dat wordt moeilijk buiten :+ Misschien toch eens kijken of een abonnement op de sportschool het aanschaffen waard is.

In principe kan je het ook doen op gevoel. :)
Ik heb een track gemaakt met zelfgekozen muziek, waarbij ik met fade ins en fade outs werk, zodat ik kan horen wanneer ik moet gaan sprinten. Tijdens m'n 30 seconden sprint heb ik dan muziek waarop ik helemaal los ga (bijvoorbeeld Waiting all night van Rudimental), na 30 seconden daalt het volume en begint er een rustig liedje, die duurt dan 1 minuut, and so on. Op die manier weet ik precies wanneer ik moet gaan sprinten en wanneer ik moet gaan wandelen, dus hoef ik niet op een klok te kijken.

Met betrekking tot snelheid kun je dat gewoon aanvoelen. Tijdens de 60 seconden rustig wandelen, aanvoelen dat je weer op adem komt, dat je hartslag daalt, en tijdens de sprint op ongeveer 80/85% van je kunnen rennen. Je kunt het ook aan je spieren voelen, als je echt gaat sprinten zul je je bovenlichaam iets naar voren buigen en je buikspieren aanspannen, dat is nog een onderdeel dat intervallen zo goed maakt. :)) En niet op 100% van je kunnen gaan, want dat hou je geen 8x vol. Ook niet op 50% van je kunnen gaan, want dan doe je geen interval. Aanvoelen wat voor jóu 80/85% van je kunnen is. Dan maakt snelheid ook niet uit, da's namelijk voor iedereen anders, kijk maar naar het verschil tussen Lente en mij. Mijn broer wandelt op 8 km/h en sprint op 22 km/h. Dat zie je mij ook niet doen. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:22

Wat ik grappig vind aan interval is dat ik bij elke sprint makkelijker ga lopen. Als ik dat buiten doe en dan terugkom in mijn lager tempo ga ik onbewust ook steeds sneller lopen. Zo begin ik met inlopen op dribbelen op 7,5... Dan is mijn sprint rond de 10,5 maar dan zit ik nog in mijn dribbelpas... Vervolgens vertraag ik naar rond de 8,5. Komt er weer een sprint dan ga ik naar de 12, en ik vertraag naar de 9,5. Ik ga pas écht soepel lopen als ik vervolgens een sprint trek naar de 13-14. Dan ga ik om in paardentermen te spreken door mijn lijf lopen, ik krijg meer veerkracht, maak ruimere passen en dan krijg je wat ik wel eerder benoemd heb als 'het gevoel alsof je en hertje bent' :))

Maar goed, nu komt het vaak neer op 6 k/m u op 10% helling op de loopband een minuut lang, dan 10 (11, 12) op 1% ook een minuut en dan weer 6km/u op 10%. Ik moet zeggen dat ik de helling zwaarder vind. Wel goed voor mijn bilspieren maar dat is fietsen ook :D

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:30

Het is inderdaad precies wat jij zegt. Als het goed is merk je ook dat je algemene conditie er enorm op vooruit gaat. Eind vorig jaar ben ik begonnen met hardlopen, toen sportte ik nog niet, en toen kwam ik met moeite bij les 22 van Evy (11-2-11-2-8-2) en toen kon ik echt niet meer. :') Nu ben ik dus zondag een rondje gaan lopen en heb ik 3,5 km achter elkaar gelopen en was ik daarna nog steeds niet moe/buiten adem/wat dan ook. En dat komt allemaal doordat ik interval na m'n training, wat ik nu sinds een maand of twee doe.

Daarbij 'went' je lichaam er heel snel aan. In het begin schoot ik tijdens m'n sprint naar een hartslag van 170/180 en was ik na m'n minuut wandelen op 140. Nu is dat al tijdens de sprint 150 en tijdens wandelen 110. Ik ben m'n snelheid nu dus ook aan het opvoeren. :j In het begin was 12 km/h mijn sprint, inmiddels zit ik op 14 km/h. En dat ga ik steeds verder verhogen. Haha, ik ben erg enthousiast over intervallen, zoals te merken is. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:51

Haha intervallen is inderdaad lekker. Toch vind ik duurloop ook wel heel fijn. Gewoon het idee dat je loopt en loopt en loopt en niet eens moe wordt. Zo'n "run Forrest, run!!"-gevoel.

Tot je doorloopt tot de schenen het begeven en je ze een paar dagen later met intensieve interval helemáál sloopt dan -O-

Ik ga komende tijd weer wat strakker sportschool plannen anders komt de klad erin. En ik ga dus meer fietsen, spieren en conditie opbouwen zonder overmatige belasting (en flink calorieën verbranden, laats bij een fietstocht van 2 uur rond de 1700!)

En dan in het nieuwe jaar weer combineren tussen duurloop en interval.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:30

Interval is wel fijn, maar ik zou niet zo goed weten hoe ik dat buiten zou moeten doen...
Ik blijf het voorlopig toch maar bij duurloop buiten houden, wel zo makkelijk. Heb er net een rondje van 6 km in 35,24 op zitten. Wat zeggen jullie, komt dat goed zondag om dan 6,4 km binnen de 36 minuten te halen? Zit wel een flínke helling in het parcours, maar met dit tempo moet dat kunnen toch? (ja, ok, niet met dít tempo, maar ietsje sneller kan nog wel ;) ).

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 07:27

Sting! Dat komt vast goed joh! Ik zou me niet al teveel focussen op de snelheid en zorgen dat je gewoon lekker rent.

Ik heb gisteren ook weer interval gedaan. Is nu mijn derde keer en het ging nu een stukje beter. Ik ren 1 tot 2 km in een gewoon tot langzaam tempo en daarna ga ik steeds 1 minuut sprinten. Na die minuut sprinten ga ik 1 minuut zachtjes rennen, of wandel ik. Uiteindelijk heb ik 22 minuten gelopen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:23

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:32

Heej allemaal! Ben nieuw op dit forum, maar doe al een tijdje aan hardlopen... heb me ingeschreven voor de Marathon van Rotterdam in 2014, nog meer mensen hier? Heb er erg zin in, maar merk ook dat ik door de lange duurlopen minder zin krijg om elke week weer die 20+ km te lopen... Iemand nog leuke tips /muziek oid voor onderweg om de moed er weer in te kriigen? Loop nu 22km in 1 uur 48 min... zie dat er hier ook aardig wat fanatiekelingen zitten, leuk!!!

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 17:15

Gewoon je eigen muziek opzetten haha, dat vind ik het leukste om mee te lopen en raak ik dus ook niet verveeld bij :'3

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:59

Votti, misschien kun je voor jezelf doelen stellen? Of je inschrijven voor een halve marathon of andere lopen waarvoor je dus moet trainen?

Sting, hoe ging je loop vandaag? Is het gelukt?

Nou Sas, ik heb vandaag de intervallen gedaan. :7 Vond er echt geen klap aan en ging voor geen meter. :') Heb wel besloten het te blijven doen, dan niet in plaats van een duurloop, maar een keer extra. :)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:05

Is helaas niet gelukt om binnen de 36 minuten te blijven... Maar: ben wel tevreden verder, ging best goed. Vorig jaar 42,45 gelopen, nu 36,25. Dus volgend jaar móét het lukken :P.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:17

Alsnog netjes hoor!
Ik heb twee uurtjes gekeken naar de 4mijl. Maar jeetje, wat een guur weer vandaag :brr: