Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MichieldeM

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 21:19

Oef, spit is erg pijnlijk. Als je stuur hoog genoeg zet zou fietsen eigenlijk wel moeten helpen. Schoenen en plaatjes gaan trouwens veel verschil maken (alleen niet voor je rug).

Ik ga morgen eens op zoek naar een fatsoenlijk fietsshirt. Tot nu toe kocht ik al mijn kleding bij de Decathlon, maar ik ben erg lang en bij de Decathlon neemt van M naar XXL de breedte net zo hard toe als de lengte. Alles zit dus altijd veel te los.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 00:26

Ik ben nu ook wel benieuwd naar die foto HC!
Gebruiken jullie trouwens ook Strava?

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 00:30

Babeth schreef:

Ja ik zit op Strava, vind het leuk om m'n ritjes mee bij te houden.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 08:29

Morguh ...nou het lijkt erop dat het vandaag misschien gaat lukken
met mijn fietscomputer .Hij zit in de verzending .
Het ding moest van de Franse markt gehaald worden 8)7 ( terwijl hij in het
warehouse van 's Heerenberg ligt := )
Een beetje in gewikkeld allemaal ...
Hoop dat hij in de ochtend in de winkel binnen komt , dan kan ik er
nog heen fietsen vandaag .

@Taartje , leuk hoor samen met een clubje fietsen :j
Zo te lezen kun je het beste eens voor een bike-fit gaan :j
Zodat je fiets geheel op je in gesteld word .
Heb ik in 2016 ook laten doen ..is echt super .
Heb zelfs een "zit" test (afdruk van bibs ) gedaan om er achter te komen
wat voor een zadel ik nodig heb .

Yep ..ik gebruik ook Strava , maar hou ook via de Polar Flow alles bij .

Mijn (sport) rustdag gisteren was heerlijk , kon ik meteen uitgebreid
boodschappen doen . :D

Wist trouwens niet dat de fietsen van LIV pas een paar jaar op de
Europese markt zijn . :wow:

Oh ja ...en de Giant -store waar ik altijd heen ga , krijgt het eventueel
voor elkaar voor mij een LIV tri-suit te regelen **\O/**

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 09:03

Giant/Liv heeft idd gescheiden collecties per land
Ik heb MTB kleding van Liv die in van de Duitse collectie is (vriend heeft een fietsenwinkel)
Wel leuk als je op de Liv site van land wisselt dan kan je de collecties allemaal zien
Het MTB aanbod is in andere landen ook groter dan wat er hier in de markt komt

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 09:24

@Duplo , daarom duurt het ook zo lang voordat ik mijn fiets computer heb :=
Deze stond nog niet eens op de Nederlandse website ...maar wel op de Duitse .
En uiteindelijk was hij voor de Franse markt :roll:

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:45

Babeth schreef:

Ik ben ook groot fan van Strava. Vooral ook te zien dat ik met het sporten wel vooruitgang boek (alleen niet net na de griep >;) ).

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 12:29

Time2tri bikefit wil ik inderdaad laten doen, maar pas als ik het echt leuk blijf vinden en dan wil ik gelijk voor een nieuwe fiets gaan.

Maar met m'n lijf heb je zelfs kans dat dat niet uitmaakt, als ik nu iets te heftig aan rustige yoga doe heb ik al een blessure, dus het is wat lastig. Spit kwam waarschijnlijk ook vooral door m'n werk helaas..
Eerst maar even alles gaan ervaren!

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 12:39

Maar hoe ga je er plezier aan krijgen als je niet lekker “ zit “ ?
Juist een goede bike fitter kan je optimaal op je fiets zetten ondanks lichamelijke problemen .

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 12:43

Time2Tri schreef:
Maar hoe ga je er plezier aan krijgen als je niet lekker “ zit “ ?
Juist een goede bike fitter kan je optimaal op je fiets zetten ondanks lichamelijke problemen .

Maar ik zit heerlijk hoor!
Enkel erna is m'n lijf overbelast.
Is heel normaal bij hypermobiliteit.
dus moet gewoon even iets minder naar beneden zitten en m'n zadel moet daardoor nu wat breder.
Is lastig uitleggen als je het zelf niet hebt.
Zelfs het fietsen met spit deed geen pijn, kon toen even ontspannen.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 17:02

Taartje, een goed passende fiets is echt ontzettend belangrijk!! Je kan nu overigens ook een bikefit doen met deze fiets en later een eventuele nieuwe fiets ook zo aan laten passen. Dan kan je in een zoektocht naar een nieuwe fiets ook opzoek naar een fiets met een geometrie die direct al wat meer bij je past.

Ik gebruik Strava en Polar Flow :j

Vandaag echt een super leuke training gehad. Ruim 4 uur op de fiets gezeten *D
Het was de seizoensopener, dus we kregen sur place training van een prof. Het lukte aardig en merkte vooruitgang, maar ik blijf wel een beetje bang om te vallen daarmee en durf dan niet zo goed O:)
Daarna zijn we nog gewoon een rondje lekker gaan fietsen, met onderweg sprints en techniek oefeningen voor bochten. Al met al nog 80km gefietst. Echt leuk om de vooruitgang te merken, krijg echt het idee dat ik meer controle heb over mijn fiets :D

Time2Tri, heb jij je fietscomputer inmiddels binnen?

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 17:22

Lauraennala schreef:
Ik gebruik Strava en Polar Flow :j
Time2Tri, heb jij je fietscomputer inmiddels binnen?

Polar Flow heb ik uiteraard ook :D
En nee ... -O- helaas geen computertje .
Hij is iig wel op de post .
Na ja hoop dat hij dan komende week aan komt .
Balen , maar helaas niets aan te doen .

Net terug van een rondje fietsen (48 km ) ,
moest volgens trainingsplan plan 1:30 uur op 75/85 % van max HF . Met 5 X 1 min intervallen op 85/85% van max HF .

Klinkt goed je training Laura :j
Controle over je fiets hebben is heel belangrijk . 80 km is al wat .
Morgen hebben we de eerste team rit van het jaar . Krijgen vooraf de handtekens en hoe je te gedragen in een groep opgefrist .
We gaan in drie groepen , en het word een niet al te lange rit werd al door onze trainer aangekondigd .

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 17:25

Jammer dat hij niet binnen is! Mooie training ook :)

Controle is inderdaad heel belangrijk, maar het scheelt ook een berg energie dat je niet steeds bij hoeft te sprinten als ze allemaal voor je de bocht perfect aansnijden en jij het gevoel hebt te moeten remmen :+

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 18:41

Nog niet binnen? Jammer! Heb je voor die HR percentages ooit iets van een sportest gedaan, of ga je uit van de leeftijdregels trouwens?

Ik heb vandaag eindelijk 2 passende fietsshirts gevonden. Ik ben lang en niet dik, shirts (en wandelbroeken) nemen meestal net zo veel toe in breedte als in lengte, dus het is lastig om iets te vinden dat niet als een aardappelzak om mijn lijf hangt.

En hier nog een foto van mijn mountainbike, een 29 inch Trek. Dat 29 inch rolt wel heerlijk trouwens!

Afbeelding

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:07

Fijn dat je passende shirts hebt gevonden! Welk merk ben je op uitgekomen?

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:28

@ Michiel , ik heb een sporttest gedaan .
Maar zou er nu weer eens 1 moeten doen.
Mijn Max HF is 10 slagen lager dan de leeftijdsregel .

Lekker kleurtje je MTB :j
Top ... passende shirts gevonden +:)+

Ik wil voor Mallorca nog een fietsbroek erbij halen . Eventueel nog nieuwe schoenen . En wil nog een nieuwe helm :o .
Ehhhh , en dan zeggen ze dat een paard veel geld kost :=

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:41

Lauraennala uiteraard ga ik dat wel doen.
Zit een hele goede hier in de buurt, maar kost 200 euro en dat heb ik nu niet even liggen, anders ging ik vandaag nog!

Michieldem fijn dat je eindelijk wat hebt kunnen vinden! En inderdaad een hele mooie kleur MTB!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 00:18

Ok, weer in de bergen. Als het weer mee zit, morgen foto van de fiets-

MichieldeM schreef:
Ik heb vandaag eindelijk 2 passende fietsshirts gevonden. Ik ben lang en niet dik, shirts (en wandelbroeken) nemen meestal net zo veel toe in breedte als in lengte, dus het is lastig om iets te vinden dat niet als een aardappelzak om mijn lijf hangt.

Tja, ik hou van overmaat ruim en op de mtb vind ík strak lycra geen pan; ben meer van het freestyle loose fit, aardappelzak *D

Citaat:
En hier nog een foto van mijn mountainbike, een 29 inch Trek. Dat 29 inch rolt wel heerlijk trouwens!

Lekker frisse kleur hoor +:)+

Wij gaan voor 27,5 omdat het merkbaar wendbaarder is en idem lichter. Ja, 29 rolt makkelijker doch voor ons gebruik hier weegt het niet op tegen de voordelen van 27,5: Mijn complete voorwiel met schijfrem, band en al weegt slechts slechts 1495 gram :wow: en dat is dubbel _/-\o_ in technische stukken, op single tracks en afdalingen.

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:36

Lauraennala schreef:
Fijn dat je passende shirts hebt gevonden! Welk merk ben je op uitgekomen?

Het logo is wat onduidelijke en ik ben niet zo thuis in de merken, maar het is Ale of Ole? Niet goedkoop, maar ik was het na 15 shirtjes passen wel zat.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:40

Ale zou goed kunnen! Schijnt goede kleding te zijn :j

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:40

Huertecilla schreef:
Ok, weer in de bergen. Als het weer mee zit, morgen foto van de fiets-

MichieldeM schreef:

Tja, ik hou van overmaat ruim en op de mtb vind ík strak lycra geen pan; ben meer van het freestyle loose fit, aardappelzak *D

Citaat:

Lekker frisse kleur hoor +:)+

Wij gaan voor 27,5 omdat het merkbaar wendbaarder is en idem lichter. Ja, 29 rolt makkelijker doch voor ons gebruik hier weegt het niet op tegen de voordelen van 27,5: Mijn complete voorwiel met schijfrem, band en al weegt slechts slechts 1495 gram :wow: en dat is dubbel _/-\o_ in technische stukken, op single tracks en afdalingen.

Op de mountianbike maakt het me minder uit, hoewel erg los wel iets makkelijker aan takken blijft hangen. Op de weg is fladderende kleding, zeker met tegenwind, gewoon irritant.

Ja, 29 inch is niet heel wendbaar, dat wordt versterkt door de nog meer flexxende banden en wielen. Als ik het stuur omgooi buigt eerst de band, dan het wiel en enige tijd later gaat de fiets de bocht om. Maar ik ben toch niet erg van de technische stukken (daar ben ik veel te groot en lomp voor), dus dan past 29 inch beter bij mijn rijstijl en lichaamsbouw. Ik moet wel toegeven dat ik verder alleen ervaring heb met 26 inch, 27,5 heb ik nog niet geprobeerd.

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:41

Lauraennala schreef:
Ale zou goed kunnen! Schijnt goede kleding te zijn :j

Mag ook wel voor dat geld :')

Het zonnetje schijnt hier volop, ik ga zo weer een rondje doen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:02

Wakker geworden in een wit landschap. Sneeuw, natte, YUK en kkkkoud. Ben benieuwd wat het wordt vandaag.

MichieldeM schreef:
Op de mountianbike maakt het me minder uit, hoewel erg los wel iets makkelijker aan takken blijft hangen. Op de weg is fladderende kleding, zeker met tegenwind, gewoon irritant.

Je hebt nog niet gezien waamee ík op straat fiets??

_O- _O-

Wij rijden met relatief smalle stuurtjes; de mijne is 690mm en ik heb dunne, stevige grips. Dat stuurt directer en raakt minder boomstammen.

Iest steviger, losser kleding zit minder in de weg en beschermt juist tegen schrammen. Met strak lycra is elke tak een schram en ook blijft lycra juist overal aan haken waar katoenachtig resistenter is en er langs schaaft.
Mijn favoriet broeken zijn een oude 3/4 motorcross en een afgeknipte canvas docker. Beiden vol gaten en winkelhaken van de vele stuiters. Moet er niet aan denken hoe dat met lycra zou zijn; was dat mijn huid! Zit al genoeg onder de littekens :roll:

Citaat:
Ja, 29 inch is niet heel wendbaar, dat wordt versterkt door de nog meer flexxende banden en wielen. Als ik het stuur omgooi buigt eerst de band, dan het wiel en enige tijd later gaat de fiets de bocht om. Maar ik ben toch niet erg van de technische stukken (daar ben ik veel te groot en lomp voor), dus dan past 29 inch beter bij mijn rijstijl en lichaamsbouw. Ik moet wel toegeven dat ik verder alleen ervaring heb met 26 inch, 27,5 heb ik nog niet geprobeerd.

De carbon 27.5 is echt heerlijk direct.

Wat betreft rollen is het met bánden een veel groter verschil imo.
El Cheapo met binnenband in modderprofiel versus een zeg Conti RaceKing tl maakt meer uit dan 26 vs 29-
Ook de breedte en bandenspanning maken veel verschil.
Een comfie zachte 27+ ís me toch een partij sloom!!

De 29" is imo vooral een marketing hype via de ´journalisten´. Er zijn niet zo bar veel aspecten in de mtb waar fabrikanten zich in kunnen onderscheiden en/of modellen vernieuwen.
Een vijftal jaren terug werd 27,5 gepromoot en ging de halve wereld van 26 of 29 naar 27,5.
Toen weer 29 met een parallel naar 27.5+ etcetera.
Het is verbazend hoe iedereen achter de pars aanholt en niet zélf probeert: wat de profies rijden is maar heel beperkt representatief. Die rijden nl. wat hun baas, de fabrikant, hen voorzet.
Even als relativerend perspectief; in Downhill is 26" nog steeds een succesvolle keuze want het meest licht, stijf, direct. Enneh voor hobbels heb je luchtbanden en vering :)*

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:24

Ik denk dat jij wat fanatieker mountainbiket dan ik :) Plus dat ik nog een gravel bike en racefiets heb, ik loop hard en pak ook nog wel eens de skeelers. Ik wil het liefst kleding die ik voor al die dingen kan gebruiken.

De 29's rollen wel echt heel lekker en ik ga over het algemeen op de fiets naar de mountainbikeroutes, dan is het echt wel een flink voordeel. Eens over de banden trouwens, met de banden waarmee mijn gravelbike uit de winkel kwam was ik gewoon 4 km/u gemiddeld langzamer.

Edit: Net terug van ene rondje mountainbikeroute Otterlo trouwens, ging echt heerlijk. Zelfs met 29 inch ;). Lekker op het randje van de grip in zo'n beetje elke bocht, lekker als je in zo'n flow zit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 12:26

MichieldeM schreef:
Ik wil het liefst kleding die ik voor al die dingen kan gebruiken.

Dat wil ik ook. Zou ik voor dagelijkse leven ook graag willen.
Helaas.... kleed me een paar keer om per dag ;( en dat is exclusief fietsomkleden.

We hebben gewoon twee stapels kleding boven de twee verschillende sets schoenen. Ook al zijn mij raceschoenen al mtb volgens de fabrikant en hebben we mtb pedalen, is dat voor het onvermijdelijke onverhard, niet mtb genoeg voor mtb hier.
Op de mtb hebben we platte pedalen; lichte bergschoenen en FiveTen freestyle.
Zelfs de jacks zijn nauwelijks uitwisselbaar omdat op de weg zoals je zelf al opmerkt de snelheid veel hoger is en de inspanning veel minder varieert.
Nú echter beter neopreen-pak en strandkiezel-schoenen op de weg én terrein...