GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:30

Als de huidige dosis werkt, wat blijkt na je mooie resultaat! zou ik persoonlijk nog niet ophogen.
Zou ik pas doen als het niet meer voldoende werkt, wie weet bij de laatste 3 kilo pas nodig bijvoorbeeld?

Ik ben met mijn 11 jarige dochter met overgewicht afgelopen maand ook met een soort GLP1 traject voor kinderen hier (Oostenrijk) begonnen.
1x per week bijeenkomst, een half jaar lang "verplicht" en daarna nog een half jaar nazorg op vrijwillige basis.
We hebben 3 bijeenkomsten gehad. Soms zijn het gesprekken, ouders en kinderen hebben dan elk een eigen groepsleider. Soms is het gewoon spelenderwijs bewegen voor de kinderen. We gaan later in het programma ook samen boodschappen doen en een kookworkshop staat ook op het programma.
Ik ben benieuwd wat zijn er van mee kan nemen.
Gisteravond hadden we online een meeting met een arts over de medische oorzaken en gevolgen.
Ging ook nog even over medicatie.
Saxenda was vanaf 12 jaar maar nu zelfs in ernstigere gevallen vanaf 6 jaar mogelijk zei zij en wordt dan vergoed. Andere middelen niet.

Zonnetje81

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:47

Geven ze het ook aan kinderen?

Ik heb persoonlijk mijn twijfels bij kinderen op jonge leeftijd een traject te laten volgen ivm juist eetproblematiek veroorzaken in de toekomst.

Hoe ervaar jij het traject? Misschien doen zij het juist heel kundig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:55

Bedoel je geen GLI opisop?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:58

Volgens mij niet want ze gaan saxenda voorschrijven. Zal iets nieuws zijn. Ben heel benieuwd want je wil je kind het lees besparen van overgewicht en het gedoe met eten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 21:09

Goh medicatie ook onder 18 jaar? Tja waarom niet eigenlijk. Ook daar zie je kinderen die door bekende of onbekende redenen veel te zwaar zijn. Het kan heel wat jeugdtrauma’s schelen als overgewicht daarmee te verhelpen is. Maar het aanleren van een gezonde levensstijl moet centraal staan natuurlijk. Maar ik had vroeger ook al aanleg om zwaarder te zijn dan de andere kinderen. Terwijl ik echt niet meer of anders at.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 21:23

fjordjes schreef:
Zijn jullie eigen huisarts eigenlijk ervan op de hoogte dat je een glp1 traject volgt?

Ik heb mijn arts er nog niet van op de hoogte gesteld. Zou misschien wel handig zijn

De mijne sinds een week. Ze staat er achter en gaat het middel voorschrijven zodat ik het blijvend kan gebruiken. Dan hoef ik de kosten van de kliniek niet meer te dragen. Alleen nog het middel.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 22:17

secricible schreef:
Bedoel je geen GLI opisop?

Ja dat bedoel ik inderdaad :7

Medicatie werd tijdens de meeting genoemd als mogelijkheid als al het andere niet werkt.
Hoofdmoot is uiteraard leefstijl aanpassen.
Hoe jonger je overgewicht aanpakt hoe makkelijker en met een beter toekomstperspectief.
Vanaf 10 jaar werd het moeilijker, het beste voor het 6e levensjaar.
Ze noemde ook nog een ander medicijn, een andere ouder begon daarover.
Dat was Metformin. Werd nu niet meer voorgeschreven door de nieuwe spuiten die een veel beter resultaat gaven.

@Suzanne, zij gaf aan dat gewicht 60% aan je genen ligt. Dus daar kun je ook pech mee hebben inderdaad.
Deze dochter is ook altijd een stuk steviger geweest dan onze oudste dochter, die goed slank is.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 07:49

Zonnetje81 schreef:
Jennyj01 schreef:
Dat zal bij het gros van de gebruikers ook zo zijn. Dat is namelijk wat het lichaam wil. Dat wil terug naar de oude situatie. Als je dan de rem van de eeetlust haalt. Of te wel de medicatie stopt. Dan komt dat terug. En kom je in de oude situatie terecht die niks met wilskracht te maken heeft. De disbalans komt terug met alle bijkomende klachten. Dit is ook de reden waarom veel mensen het medicijn in een onderhoudsdosering moeten blijven gebruiken.

Dan zeg je dat je het ook zonder medicatie had gekunnen. Voelt tegenstrijdig. Dus ben ik niet mee eens.

Dat hoeft ook niet. Maar zeggen dat het zonder medicatie ook had gekund is absoluut niet waar. Want dan had ik het echt wel zonder gedaan. Ik ben niet impulsief dit traject ingegaan. Moet er heel veel voor laten en heb er inmiddels behoorlijk wat geld in zitten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 07:59

Ik had dit nooit zonder de medicatie gekund. Heb het weleens geprobeerd maar na een maand volledig afzien, pijn in mijn lijf en honger lijden was er 0,2 kilo af. Toen ben ik meteen een frikandel gaan halen en mijn motivatie was weer 0.
Er ging gewoon niks af, echt bizar. En met de medicatie vloog het eraf, elke week tussen de 0,5 en 1 kilo. Zonder afzien en zelfs zonder sporten.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 08:00

Ik had dit ook niet zonder gekund, dat heb ik met 30 jaar lang af en aan lijnen wel bewezen helaas. Ik viel wel af, maar de honger/trek was op een gegeven moment onhoudbaar.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 11:32

Vanmorgen mij eerste prik gezet.
Was nog beter te doen, dan de injecties die ik vroeger moest zetten bij een migraine aanval.
Maar wat doen jullie met de gebruikte naalden? Waar hebben jullie een naaldencontainer vandaan gehaald? Ga daar zo ook even de huisarts over bellen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 11:33

Mijn kliniek kwam vandaag met een geniaal afbouwschema: 3 maanden lang wekelijks 2,5mg :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 11:36

Hahaha en daarna?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 12:11

ikkeniet schreef:
Vanmorgen mij eerste prik gezet.
Was nog beter te doen, dan de injecties die ik vroeger moest zetten bij een migraine aanval.
Maar wat doen jullie met de gebruikte naalden? Waar hebben jullie een naaldencontainer vandaan gehaald? Ga daar zo ook even de huisarts over bellen.

Als het goed is kun je die zo krijgen bij je apotheek

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 14:17

Dees schreef:
Mijn kliniek kwam vandaag met een geniaal afbouwschema: 3 maanden lang wekelijks 2,5mg :D

nou succes :D

ik blijf het toch lastig vinden dat stabiliseren, de dagen hebben zoveel verschil |(

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 19:08

Dees schreef:

Nou dat is wel geniaal bedacht zeg.
Ik ben elke week paar klikjes teruggegaan tot ik weer op de startdosering zat.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 15:48

Ik heb mij vanmorgen gewogen en zit nu op 67,8 kilo! *\o/* ik heb in geen 15 jaar (zij het niet langer) zo licht gewogen!!!! Het lichtste was 69 kilo, dit was door dieet en sporten, maar door medicijnen daarna alles weer aangekomen + 5 kilo (86 kilo woog ik toen na 3 maanden).

Ben hier wel echt heel erg blij mee. Steeds een stapje dichter bij het einddoel! Sporten is helaas nog niet echt gelukt, druk en ook erg moe. Gisteren met Walibi fright night 22.000 stappen gezet, voel het in m’n bekken en rug helaas

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 16:30

Supergoed zeg!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 16:47

Wauw wat goed! Snap dat je daar ontzettend blij mee ben.

Hier gaat het ook erg goed, het vliegt er lekker af allemaal en voel me prima.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 17:12

Fjordjes wat ontzettend knap ook zeg! *\o/* hoeveel ben je nu in totaal kwijt sinds je startdatum ?

Ik verlies nu ongeveer per maand 2 kilo als ik het schema terug kijk die chatgbt voor mij in elkaar heeft geflanst. Totaal 16,9% ongeveer van mijn gewicht kwijt nu. Het gaat nu wel iets langzamer, in het begin verloor ik meer per maand.

Afbeelding

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 20:01

Vandaag de dag 23,6 kg!

Ik ben bijna 1/3e van mijn doel kwijt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 22:17

Wat fijn fjordjes!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:29

Nu ik me meer heb verdiept in wat GLP-1 precies doet en waarom het bij mij zo goed werkt, besef ik dat ik volgens mij hartstikke insulineresistent was. Als ik kijk naar de symptomen en het feit dat ik eigenlijk niet kon afvallen dan begrijp ik nu veel beter wat GLP-1 in mijn lichaam doet en dat dit voor mij dus veel gezonder is. Ik denk dan ook dat het juist goed is als ik het in lage dosering blijf nemen. Voor mij is het echt die regulering van insuline wat het verschil maakt. Niet eens zo het minder eten want dat deed ik niet veel. Al at ik veel te veel suikers maar dat is achteraf logisch verklaarbaar. Ik ben zo blij dat ik dit hier hebt ontdekt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:19

Dan zou het inderdaad logisch zijn om op een onderhoudsdosis te blijven :j

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:52

Ik vraag me af of er gewoon nog steeds dingen zijn mbt insuline en hoe bepaalde hormonen en darmflora en weet ik wat invloed hebben op gewicht, cravings, eetstoornissen en dergelijke, waar de medische wetenschap gewoon nog steeds niet helemaal inzicht in heeft over hoe het nou echt werkt.