Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 10:20

Succes en veel plezier Samantha!

SV, leuk, klimmen, veel plezier! Ik vind het toch ook wel leuk voor vaker, maar hoeft niet wekelijks. Goede vriendin/huisgenoot van me klimt heel veel, ik probeer haar aan het trailrunnen verslingerd te krijgen en zij mij aan het klimmen. Dus ik zie nog wel klim- en trailrunweekenden aankomen in de toekomst. :')
Ook succes met de spierpijn alvast, want jemig, je gebruikt wel echt veel van je bovenlichaam dat je anders niet veel gebruikt. :=

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 10:29

Heerlijk allemaal, jullie plannen.

@leeslampje welkom!
@Sv veel plezier met klimmen
@irsje wanneer ben je uitgerekend?

Ik wilde gisteravond een rustig loopje doen, maar ik zag dat mijn bovendruk wel wat zakte maar mijn onderdruk juist veel te hoog was (heel apart) dus dat leek me toch niet zo'n goed plan.
Tja ook een beetje een nadeel dat ik dagelijks moet meten. Mss ga ik het eigenwijs maar gewoon om de dag doen, wellicht iets beter voor mijn gemoedstoestand :)
Vandaag maar eens kijken

Waar lopen jullie eigenlijk als het donker is? Ik werk 5 dagen dus doordeweek loop ik eigenlijk altijd in het donker. Normaal loop ik hier heel graag de dijk af een natuurgebied in, maar daar voel ik me in het donker, compleet onverlicht, niet heel comfortabel bij. Dat betekent dat ik dan door de wijk, over fietspaden moet lopen. Minder leuk want best druk maar goed, het is dan even niet anders. Kom maar op met het voorjaar :+

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 11:35

Wat een lange bijleespost suliko! En leuk boulderen en klimmen. Beide ook best veel gedaan. Uiteindelijk nooit consequent genoeg en alleen in de hal. Krijg je aan het begin lekker veel spierpijn van idd.

Mooie loopjes ook allemaal en leuk veel lopers in Woudenberg.

Ik was vandaag voor loopje twee. Iemand vroeg hoe oud m'n jongste is, die is 6 maanden. Doel is rustig opbouwen. Ik wil de Nijmeegse vierdaagse lopen, dus wandel ook veel. Daarnaast in oktober weer de devilstrail hier in de buurt (Doorn).

Vandaag lekker rondje, 12 keer 30 sec en 1 min herstel. Mooi winters in het bos:

Afbeelding

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 12:01

Fenn, leuk, ja, ik vind klimmen/boulderen ook een te dure hobby voor erbij, dat helpt. := Maar af en toe doen is wel leuk! Mooi, de bruine natuur nu met de mist, kan dat toch ook wel waarderen!

Koekie, in de wijk zelf lopen vind ik ook wat saai, maar ik heb het geluk dat ik hier in Utrecht eindeloos langs kanalen kan lopen en bruggen oversteken. Dat zijn ook vaak brede paden met genoeg ruimte.

Ik heb net voor 45,- een zo goed als nieuw paar La Sportiva Akasha II gescoord op vinted. :wow: Voor dat geld kon ik het niet laten om ze te proberen naast mijn Bushido's waar ik heel tevreden mee ben. Ik wil al langer een 2e paar trailschoenen erbij, omdat de salomons die ik heb na 15 km blaren geven en mijn asics die ik ooit als eerste paar trailrunschoenen kocht toch wat log vindt. Dus ik ben benieuwd!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 12:06

Mooie aankoop!! Ik ben helaas geblokkeerd op Vinted -O-
Boulderen lijkt me tof, ik ken iemand die het heel fanatiek doet, gaaf hoor. Ik heb het zelf nog nooit gedaan, heb ook geen enkele spierkracht in mijn armen, dus ik kom niet van de grond af denk ik.

Fenn, heerlijk zo in het bos.

Koekie, ik heb het geluk nooit in het donker te lopen, maar zo wel, zou ik lekker in de woonwijken blijven. Minder leuk, maar goed.

Ik heb volgens Garmin een loop gepland staan vandaag, maar ik ben niet vooruit te branden en ben nog niet van de bank af gekomen. Dus we zullen zien of ik nog ga of niet :')

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 13:42

Net voor het het eerst met de beide dames in de Thule “hard” gelopen. Wat is dat leuk! Maar ook zwaar! Het is echt even wennen, maar zeker voor herhaling vatbaar :j geen bijzondere stats, maar we hebben wel even een frisse neus gehaald :))

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 14:03

Waarom ben je geblokkeerd Goof?

Koekie ik loop gewoon in onze wijk als het donker is, veel dezelfde rondjes. Ik loop meestal een keer per week in het donker.

99 dat lijkt me ook zwaar zeg.

Hier net 15km getraild met 412 hoogtemeters. Ik zat er niet lekker in, tussen de oren wilde het niet zo vandaag. Dus iets korter gelopen dan gepland, maar alsnog een goede heuveltraining.

Afbeelding

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 15:25

Ik vind lopen in de verse sneeuw ook wel mooi maa als het prut word of nog een keer aanvriest dan mag het wel weg zijn :')

Succes met je run morgen Tiggs. Hoop dat je het droog houd. Hier geven ze 35mm...

Sall id als je er fijn in kan bewegen (armen voor en achter) dan houden anders niet hoor, dat is zonde.

Haha goed te horen dat Garmin nooit tevreden is :')

996981 ja APK, was ook nog naar de kapper geweest hahaha.
Beetje lage rugpijn kan prima door het lopen komen. Echt kwestie van rustig opbouwen zodat je hele lijf kan winnen aan de schokken.

Suliko, ik vond die eerste 5 km opbouwen ook het allerlastigste moet ik zeggen. Maar idd met het fietsen je basis omhoog zal zeker geholpen hebben!
Boulderen is leuk! klimmen ook! Ik heb het veel gedaan en vond het echt altijd super leuk. Zou het nu niet meer kunnen maar kan me voorstellen dat je mega spierpijn hebt!
Ben benieuwd hoe de woudenbergloop is gegaan.
Oe voor €45 hardloop schoenen is wel een koopje als ze goed passen!

Ook voor jou Samantha!

Kan me voorstellen dat het verontrustend werkt Koekie. Is het meten en gewoon toch gaan lopen geen optie? De cardioloog zegt dat het kan en je kan altijd gaan wandelen toch? Of werkt het zo niet? (misschien denk ik te simpel hoor :o )

Als het donker s loop ik over de verlichte fietspaden. Niet zo leuk maar wel zo fijn/veilig.

Heerlijk Fenn ziet er mooi uit!

Go Goof *\o/* Go Goof!
hoe kom je aan een vinted block?

Sv die dagen heb je ook bij natuurlijk. Maar 15 km en met zoveel HM heb je toch nog een flink stuk gelopen!

Hier gister rustig wat gedaan in de sportschool en ik merkte dat mijn lijf daar echt blij mee was. Vanmorgen training gegeven en daarna 30 min rustig nog wat gelopen. Lekker gewoon zonder doel even rondje om een van mijn favo vennen heen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 15:28

@leonie zo simpel is het wel in principe; als je bloeddruk niet te hoog is, mag ik gewoon opbouwen.
Maar alleen dan. Nu dus wandelen of heel voorzichtig in zone 2 lopen. Alleen zie ik in de meting daarna wel dat het erg verhoogd is. Ik kan niet goed inschatten welke verhoging nog normaal is bij inspanning en elke niet. Maar mijn gevoel zegt dat 1 min joggen en 1 min wandelen x 8 ofzo, geen kwaad kan. Tenslotte zou (intensief)bewegen juist goed moeten zijn bij een hoge bloeddruk.

Ik ben denk ik gewoon wat onzeker geworden door alles.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 15:33

Wel lekker gelopen vandaag, was wel koud zeg.
Heb er 1:35 over gedaan, zeker geen PR, maar gezien mn blessure ben ik tevreden.
Wilde daarna paard meteen doen maar had het zo koud, toch terug naar huis om te douchen haha.
Dus rijd nu die kant weer op,

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 16:07

Ja snap ik heel goed koekie! Ik denk gewoon toch uitproberen en op tijd gaan lopen... Langzaam weer vertrouwen terug krijgen in je lijf. En hopelijk wordt het ook steeds beter!

Ah goed gedaan Samantha. Nu niet te veel last? Het is idd fris vandaag!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 16:38

Koekie ik snap het helemaal dat je onzeker wordt, is ook niet gek toch? Je lijf laat je immers in de steek.

Samantha goed gedaan! Was inderdaad fris, maar weinig wind, dat scheelt dan weer.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 17:03

Goed gedaan Samantha. De wind maakte het fris ja.
Koekie, snap ik. Je moet wel kunnen bouwen op je lijf. Ik herken je gevoel met betrekking tot mijn burn out, ik kon ineens niet meer op mijn hoofd vertrouwen en da's echt kak.
SV, toch 15km gelopen, knap gedaan dan.

Ja, die blokkade op Vinted, kennelijk kwam mijn advertentie over alsof ik een bedrijf was ofzo en ik ben meteen geblokkeerd en dat was het. Ik baal onwijs.

Ik ben vanmiddag toch nog van de bank af gekomen voor een rondje en heb de Garmin training gelopen. Ik moest 2 blokjes van 4x 40 seconde op 4.50. Sh*t, dat is voor mij echt knetterhard lopen _O-
De recovery tussendoor moest vervolgens op 8.50, maar dat is zo langzaam dat dat me echt niet lukt.

Maar al met al lekker gelopen en op 8km totaal uitgekomen.

Afbeelding

En bij thuiskomst drukte mijn man me een cappucino met Baileys in mijn handen om op te warmen +:)+

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 18:58

Wat een goede koop Suliko!

Ik moet ook eens vaker op Vinted kijken, vind het zo lastig zoeken.

Heb nu wel last ja, maar niet anders dan als ik m’n dagelijkse dingen doe. En zit nog aan de medicatie natuurlijk.

Lekker gelopen Goof! O die baileys in de koffie, lekker!

Dat is wel lastig ja Koekie, zou daar ook onzeker van worden.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 22:51

@koekie, half maart word de kleine verwacht! Ben nu dus 31 weken op weg :)

Vandaag een loopje over het strand gedaan. Iets compleet anders! Mijn schoonmoeder zit in een zorghotel ivm een heupoperatie. Ik kan niet zo goed met haar door 1 deur, zeker niet nu ze behoevend is en zich gedraagt als een vrouw van 90 :+ . Ik vond het dus een mooie gelegenheid om daar ter plekke te gaan hardlopen :)

Afbeelding

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 23:28

Snap je helemaal iirsssje :+

Die onzekerheid begrijp ik ook Koekie!

Zag mooie loopjes voorbij komen

De jas heb ik idd terug gestuurd.
Mich heeft een maat M gevonden en die komt er nu dus aan :):)

Morgen hopelijk een long run

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 00:29

Vandaag de 11 km day trail bij het Amsterdamse bos gedaan. Het lopen ging erg lekker. Wel gladde modderige stukken onderweg, geen droge voeten gehouden haha.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 05:20

Strand is ook mooi iirssssje.

Hier was ik om 2 uur al wakker, daarom zit ik nu al achter de pc. GRRRR.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 06:44

Mooi loopje irisje. En wat knap dat je met 31 weken nog zo goed gaat en kan hardlopen. Lekker bezig. Vervelend wel van je schoonmoeder.

Mooi stuk xmll. Amsterdamse bos is ook mooi.

Succes met rennen vandaag sall.

Lekker loopje en lekkere beloning goof!

Lijkt me ook ingewikkeld koekie, rustig aan iets doen dan maar? Sterkte iig.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:50

Mooie getallen en PR’s, Suliko! Lekker fanatiek bezig! Stom hè, dat je bij Garmin geen overzichten obv datum kunt genereren.
Gaaf dat je bent wezen boulderen. Volgens mij doet/deed Sherivey dat ook.

Gelukkig dat je die pony veilig terug kon brengen, LMM. Weer een modderige trail gelopen? :))

Welkom leeslampje. Mooie doelen!

Hopelijk vindt dat MDO snel plaats, Lugh en komen er goede dingen uit. Fijn dat je toch nog wat kunt blijven sporten.

Garmin is inderdaad niet snel tevreden te stellen, Leonie. Ik heb ook vaak status Aanhouden met als opmerking dat ik te weinig anaeroob doe.
Groot gelijk dat je even op eigen tempo traint na die slechte nachten. Straks lekker bijkomen op vakantie!

Heb je nog sneeuw gezien, Lies?

Veel plezier op wintersport, Montana!

Lekker gelopen, Myka?

Heerlijk, zo’n wandeling, 99… ondanks de natte sneeuw. Ik dacht dat Thule een gebied was maar Google zei wat anders. :)) Ideaal!

Heb je nog kunnen lopen, Koekie?
Ik train op dinsdagavond met een loopgroep en op donderdags loop ik na vijven met een collega.
In m’n eentje loop ik thuis in principe niet, dat schijnt niet veilig te zijn. Dan zou ik eerder met de auto ergens heenrijden en m’n rondje(s) in de bebouwde kom lopen.

Heerlijk Fenn, het begin is er weer!

Toch even lekker eruit geweest, SV!

Toppie Goof, mooie kammetjes! Lekker thuiskomen, die cappuccino ziet er goed uit!!

Het nuttige met het aangename verenigd, Irisje. Een andere omgeving is altijd leuk, vind ik.

Hopelijk past de M beter, Sall!

Pfoe, da’s wel heel vroeg, germie! Heb je nog kunnen lopen?

Bij ons valt het qua sneeuw heel erg mee… tegen…
Er ligt amper wat. Vrijdagnacht was hier meer gevallen.
Gisterochtend met z’n drieën gelopen, ietsje meer dan 13 km. Was vrijdag naar de sportschool geweest voor krachttraining, dat voelde ik de eerste helft nog wel. Uiteindelijk lekker gelopen.

Heb me vanochtend opgegeven voor twee trails van RFR: 1 maart Drentsche Aa - 24 km en 12 april Hart van Drenthe - 28 km. :):)

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 14:40

De beste wensen voor iedereen!
Leuk om van iedereen de plannen voor het nieuwe jaar te lezen. Ik hoop iets meer consistentie in het hardlopen te krijgen.
Nu viel er regelmatig een training uit door vanalles en nog wat. Wil het lopen meer prio gaan geven.
En ik hoop dit jaar mijn eerste run te kunnen doen. Ben door alle mooie plaatjes hier gemotiveerd geraakt om dan eens een trailrun te gaan proberen. Kijken hoe dat bevalt.

Heb wel steeds bijgelezen de afgelopen week, maar door kleine verbouwing thuis en een paar dagen Amsterdam niet meer gereageerd hier.
Was nooit eerder in het Rijksmuseum geweest. Vond het heel mooi, maar mijn benen en gewrichten doen nu echt pijn van al het staan en slenteren.

Gisteren toch maar begonnen met mijn tweede opbouwschema. Dit gaat naar een half uur hardlopen aan 1 stuk. Voelde redelijk zwaar met mijn vermoeide benen, maar toch alles kunnen lopen.
5' warmlopen 5x4' hardlopen afgewisseld met 1' wandelen en dan 5' uitjoggen.
In ieder geval op deze manier mijn eerste 5km afstand behaald, dus dat voelt wel tof.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 15:20

En een PR dus, toppie!! *\o/*

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 17:18

XxLMMxX schreef:
Vandaag de 11 km day trail bij het Amsterdamse bos gedaan. Het lopen ging erg lekker. Wel gladde modderige stukken onderweg, geen droge voeten gehouden haha.

Oh cool!! Ik wist niet dat deze bestond :o
Ik woon daar vlakbij!

Yes een PR busymissy!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 18:01

Leuke inschrijvingen Puera.

Goed gedaan BusyMissy!

Het klimmen was leuk, maar ook wel weer genoeg voor een jaar. Ik denk dat ik een hele week spierpijn krijg in mijn bovenlijf :')

Afbeelding

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 18:11

Leuk Puera! Ik ga komende zaterdag, zijn altijd mooie trails!

Goed zeg BusyMissy!

Haha dapper SV! Dat zal ongetwijfeld spierpijn veroorzaken!

Ik heb vanochtend een lesje core van Les Mills gedaan, vanmiddag nog even 9 km gelopen. Heerlijk in de harde wind en stromende regen, doet het brein altijd goed :D