Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DubbelDun schreef:En onder gunstige omstandigheden kan het tot 9 dagen buiten het menselijk lichaam actief blijven (vochtig kouder weer en bepaalde oppervlakken).
Joman schreef:Waar staat dat dan? Dat heb ik nog niet gelezen. Wel interessante materie.
bigone schreef:@Vit-D: Zie mijn post voor dit, over behandeling van patienten in china en het is niet bewezen dat D ook dit virus kan verminderen. Art kwam uit 2017.
Gypsy schreef:Schijnt dat die oudjes met die erge storm ook gewoon op stap gingenEerlijk? Als ik bv bejaard was dan zou ik niet op mijn medemensen vertrouwen maar zelf een paar weekjes thuisblijven en boodschappen voor de deur laten zetten. Lijkt me sowieso ook makkelijker te realiseren dan de halve beroepsbevolking huisarrest geven.
DubbelDun schreef:Ik lees hier hele tegenstrijdige berichten over.DubbelDun schreef:En onder gunstige omstandigheden kan het tot 9 dagen buiten het menselijk lichaam actief blijven (vochtig kouder weer en bepaalde oppervlakken).Joman schreef:Waar staat dat dan? Dat heb ik nog niet gelezen. Wel interessante materie.
Dat ben ik tegen gekomen op een Engelse medische site.
Joman schreef:Roodvos schreef:Maar dit is toch een beetje een utopie; denken dat er nog geen besmettingen zijn. Ze zijn niet officieel gemeld, dat is iets anders dan dat ze er niet zijn.
Het zou mij niets verbazen als ze er nog niet zijn. Het noorden had een week eerder vakantie dan het zuiden. Degenen die daarvan in Noord Italië op vakantie zijn geweest zijn waarschijnlijk net voor de besmetting/uitbraak aan geweest. En "wij" vieren geen carnaval. Wat niet wegneemt dat er wel mensen naar het zuiden of naar Duitsland gaan om daar carnaval te vieren. Misschien meer geluk dan wijsheid m.b.t. dat laatste dan misschien.
Joman schreef:Je weet toch helemaal niet wanneer de eerste besmettingen er waren? Je weet ook niet wanneer men precies besmet is geraakt en ook niet wie er nu precies besmet is. Het enige dat we weten is dat er in Italië een mega uitbraak is sinds enkele dagen.
Carnaval zal in Brabant ongetwijfeld het aantal besmettingen hebben verveelvoudigd, maar Nederland is zo dichtbevolkt en Nederlanders reizen zoveel in binnen en naar buitenland, dat besmettingen echt wel verder zijn dan wat nu wordt weergegeven.
Het virus kan 3 tot 5 dagen overleven buiten het menselijk lichaam op allerlei voorwerpen, mits de condities 'goed' zijn. Dit betekent dat mochten de condities in een trein goed zijn, en een trein rijdt van Eindhoven naar Groningen, en daarin hebben een aantal besmette lui gezeten, het virus zo kan worden overgedragen zonder dat daar uberhaupt menselijk contact aan te pas komt.
PlukenKrul schreef:Ik woon in Italië. Een mede expat in Italië heeft onderstaand bericht geschreven (zijn dus niet mijn woorden). Maar delen werd gewaardeerd.
Voor al mijn vrienden in Nederland:
Heel Lombardije in quarantaine. Het economisch centrum van Italië op slot.
Toeristen blijven al weken weg, hotels en restaurants moeten noodgedwongen hun deuren sluiten, werkgevers kunnen hun werknemers niet meer betalen, families halen het einde van de maand niet meer. De steden zijn leeg. Het is een onwerkelijke situatie.
Een economische ramp voor een land dat toch al niet zo sterk in zijn schoenen stond.
Ongeorganiseerd? Ik denk juist dat Italië zijn best heeft gedaan om het niet uit de hand te laten lopen.
Nederlanders, jullie staan daar, waar wij twee weken geleden stonden. Waar Italië drastische maatregelen heeft genomen vanaf het begin (lees: scholen, bibliotheken, theater, musea, universiteiten zijn al gesloten vanaf 23 februari. Dorpen waar de meeste besmettingen waren, zijn vanaf het begin in quarantaine gezet), gaat in Nederland, in Brabant het sociale leven gewoon verder. Mensen gaan naar de disco, carnaval wordt gevierd, concerten worden gegeven.
In Italië zijn er 30.000 tests uitgevoerd in de eerste weken.
Er wordt ons nu gevraagd zo veel mogelijk binnen te blijven. Ons sociaal leven op stop te zetten. De kinderen beginnen deze week of zijn al begonnen met videolessen.
Mensen zijn aan het hamsteren omdat ze bang zijn dat er straks niks meer te halen valt.
In Lombardije zijn 3 grote vliegvelden, één ervan met intercontinentale vluchten. Vliegtuigmaatschappijen houden het voor gezien, vele landen hebben hun grenzen op slot gegooid voor de Italianen. Ik werk op Bergamo, waar Ryanair de grootste maatschappij is. 400 vluchten gecancelled, mensen mogen het gebied in of uit alleen voor strikte redenen. Vliegtuigen vertrekken met minder dan 20 passagiers, maar op het moment vertrekken ze nog wel.
Overdreven? "Aan de griep sterven jaarlijks ook duizenden mensen".
Zeg dat maar aan de mensen in de gezondheidszorg. Ziekenhuizen overvol, geen plaatsen meer op de intensive cares. Gepensioneerde artsen en verplegers worden opgeroepen, net als mensen die hun opleiding nog niet hebben afgerond. Iedereen in de ziekenzorg werkt dubbele uren, met alle stress en risico die het met zich meebrengt. Dit zijn de helden van deze situatie.
Er wordt hier zelfs gepraat over een leeftijdsgrens voor opname. Mensen die meer kans hebben om te overleven zouden welkom zijn, de anderen.....
Dít is de situatie waar we nu in zitten. Dweilen met de kraan open, ik weet het. Het is niet tegen te houden, maar misschien wel een beetje af te remmen.
Ik weet dat dit virus waarschijnlijk voor de meeste mensen geen problemen geeft, maar omdat het zo besmettelijk is, zijn er veel mensen die wél problemen hebben. Oudere mensen, mensen met al een andere pathologie. En het blijft een onbekend virus, weten we wat het doet met een ongeboren kind?
Dus beste medemens, laten we het niet bagatelliseren, denk niet alleen aan jezelf.
Leer van de 'fouten' die Italië heeft gemaakt en probeer zo veel mogelijk thuis te blijven. Ga niet naar overvolle plaatsen met de gedachte: "Ach, ik krijg het toch niet" of "Wat maakt het uit". Kijk naar wat hier gebeurt en voel jezelf verantwoordelijk voor je medemens.
En zodra deze crisis voorbij is, boek je vakantie naar Italië, want de Italianen zullen het nodig hebben!
Whale schreef:Dat moet ieder voor zich natuurlijk weten. Ik hoop dat mijn concert in mei gewoon doorgaat tegen die tijd.
bigone schreef:1 dag zonder klachten? Dan mag je uit thuisisolatie
Mensen die zijn besmet met het coronavirus mogen 24 uur nadat hun klachten zijn verdwenen weer naar buiten. Ze hoeven zich ook niet meer te laten testen, meldt het RIVM. Eerder was dat nog wel zo. Ook gezinsleden van besmette mensen worden niet meer standaard getest als ze klachten krijgen. Volgens het protocol van het RIVM moeten zij toch al zoveel mogelijk thuisblijven en dan heeft testen weinig meerwaarde, zegt het instituut.
Het beleid is aangepast omdat het RIVM de beperkte testcapaciteit wil gebruiken voor het opsporen van nieuwe patiënten. Ook kunnen mensen die geen verschijnselen meer hebben het virus niet verder verspreiden.
Ik vind dit toch wel link, rivm gaat er dus vast van uit dat je geen verschijnselen meer hebt je niet meer besmettelijk bent. Volgens mij is dat nog niet bewezen maar we zullen zien.
Inmiddels weer iemand overleden meneer uit Goirle .
Maar het gevaar bestaat dus nu dat gezinsleden die al 14 dagen in zelf-quarantaine zitten maar láter klachten hebben gekregen op dezelfde dag weer naar buiten gaan als de eerste besmetting !Citaat:Ook gezinsleden van besmette mensen worden niet meer standaard getest als ze klachten krijgen. Volgens het protocol van het RIVM moeten zij toch al zoveel mogelijk thuisblijven en dan heeft testen weinig meerwaarde, zegt het instituut.