Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:29

In België heet kwark volgens mij platte kaas.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:48

kim345 schreef:
Nee kwark is kwark. Ken je dat niet of woon je niet n Nederland?

Magere kwark zitten per 100g maar 52 kcal in en 9 gram eiwit. Vult dus goed en vrij laag in kcal. Wel de naturel nemen, die met een smaakje ziten minder eiwitten in en meer kcal

Nee woon inderdaad niet in NL, maar oke platte kaas dus :D (thanks hierboven) ik zal eens zoeken in de winkel naar een gezonde variant :)!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:11

Inderdaad eentje nemen die ongezoet is, dus gewoon naturel. Wil je een smaakje kun je er beter wat zelfgepureerde (of gesneden) vruchten doorheen doen, cacaopoeder, zoiets.

The_Cat schreef:
Kwark = Yoghurt? :p

@ secricible je zei van dath et een maaltijd is met veel koolhydraten, dus daarom bedoelde ik is het dan de bedoeling dat je zo'n maaltijden beter vermijd en lagere koolhydraten zoekt?

Nee, dat bedoelde ik niet te zeggen.
Kijk, je hebt bepaalde eisen die altijd gelden in een "gezonde" voeding: voldoende vezels, voldoende groente, voldoende vocht, zo min mogelijk bewerkte producten.
Dat geldt eigenlijk voor iedereen wel, maar is ook erg breed. Daarnaast moet je ook nog naar de persoon kijken, wat past bij iemand? Iemand die veel duursport heeft veel koolhydraten nodig, bij krachtsport veel meer eiwitten. Iemand met diabetes of insulineresistentie valt het beste af bij weinig koolhydraten, enz. enz.
Voor mij geldt dat ik het het beste doe op weinig koolhydraten om af te vallen. Wil ik dus gewicht kwijt eet ik weinig koolhydraten. Een ander voelt zich misschien prettiger met wat meer koolhydraten en wat minder eiwitten en vetten, ook prima. Dat is dus echt voor jezelf zoeken wat werkt.

Afhankelijk van wat voor jou werkt kun je gaan kijken wat voor eetpatroon voor jou "gezond" is. Voor mij zou een ontbijt zoals jij noemde betekenen dat ik bijna al mijn koolhydraten voor een dag al op heb, en dus zou ik dat geen prettig ontbijt vinden. Ik ontbijt liever met kwark, whey en een klein beetje havermout. Voor iemand die veel koolhydraten eet zou het misschien juist een superfijn ontbijt zijn.

Je moet dus echt naar de individu kijken wat werkt. En dan is een maaltijd ook nog onderdeel van een geheel dagmenu. Als ik de rest van de dag geen koolhydraten zou eten zou jou ontbijt prima in mijn eetpatroon passen en dus "gezond" zijn.
Wat ik wil zeggen is dat ik moeite heb om 1 maaltijd als "gezond" of ongezond te bestempelen. Kijk liever naar een eetpatroon.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:07

Aha :) bedankt voor je uitleg! zeer verhelderend.

Nu misschien een domme vraag, maar is kwark/platte kaas vullender dan yoghurt? :p ik ontbijt nu (buiten vandaag dan met de mugcake) normaal met alpro soya mild lemon en 2 granencrackers.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:19

Ja want zoals gezegd zorgen eiwitten voor een vol gevoel.
In magere yoghurt zitten minder eiwitten dan in magere kwark. Ik weet niet hoeveel er in die alpro soya zit maar ik gok minder aangezien deze een smaakje heeft.
Even opgezocht is het deze?
https://www.alpro.com/benl/producten/pl ... oen-limoen
Zit slechts 3,6 gram eiwit in (tegenover 9 gram in magere kwark, platte kaas dus) en iets meer kcal (77 tegenover 55.)
Ik gok dat een bak kwark beter zal vullen. Om een smaakje eraan te geven kun je er kaneel over strooien, of bessen enz. Kan ook uit de diepvries, gewoon direct over de kwark !

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:23

ok tnx! en nog handig voor op de trein :D

patatkraamJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:39

Hoi iedereen, mag ik mee kletsen? :)

Nadat ik twee jaar geleden 10 kilo was afgevallen, was er van de winter weer 7 aangekomen, inmiddels ben ik er daarvan weer 5,5 kwijt. Ik probeer rustig af te vallen in de hoop dat er geen jo-jo effect komt. :)

Ik let eigenlijk voornamelijk op de calorieën, en dat ik voldoende groente etc eet, maar dat doe ik eigenlijk sowieso wel. En natuurlijk voldoende beweging.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:40

Welkom!

patatkraamJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:41

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:28

Mijn lijstje voor vandaag:
O: vanille kwark met 2 eetlepels muesli.
T: twee kiwi's en een sprits koek (niet goed voor me).
L: twee bruine boterhammen met kipfilet en een beker optimel.
T: een appel.
A: aardappelen, sla en een gekookte ei

Op dit moment heb ik erg veel moeite om te bewegen. Ik ben vaak na mijn werk erg moe en heb even totaal geen motivatie. Ik mag van mezelf nu zondigen tot zaterdag en dan ga ik het weer oppakken.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 17:12

Mijn lijstje (1600 kcal):
O: 200 gram Optimel magere kwark appel kaneel, twee passievruchten
L: Ciabattina met zelfgemaakte tonijnsalade (mijn favoriet! _/-\o_ )
T: Starbucks Skinny latte
A: 200 gram sperziebonen, 150 gram aardappelschijfjes, Toscaanse Carré, biertje
T: Zoute popcorn in de bioscoop

patatkraamJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 18:04

Netjes allebei!

Mijn lijstje:
O: twee bruine boterhammen met vruchtenhagel
L: 350 gr doperwten en een bruine boterham geroosterd
T: optimel yoghurt vanille, klein bakje
A: vegetarische nasi

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 10:24

O: Een witte bol met aardbeien.
T: een banaan
L: twee bruine boterhammen met kipfilet
T: een appel
A: lasagna
B: 2 uur op de fiets.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:28

Hi allemaal,

Mag ik me hier ook melden? Ben al goed op weg maar kan soms wel wat inspiratie/motivatie gebruiken.

Ik ben niet zo groot (1.60) en was boven m'n magische grens van 70 kilo. Ben al niet heel slank van mezelf maar wil zeker weer naar de 65 en liefst nog minder. Ik werk op een benzine station met Delifrance erbij in dus dat is soms wel erg verleidelijk := Probeer goed water te drinken en beweeg al vrij veel. (Paarden aan huis) maar daarbij extra ben ik begonnen met Jilian Michaels (die ik best pittig vind := ) en 2 keer in de week rondje hardlopen. Dagelijks rijd ik ook paard waarvan 1 keer springen en 1 keer cross per week.

Zal alvast een lijstje voor vandaag maken;

O: Bakje kwark met frambozen en bakje koffie
T: Appel en cappucino
L: Bruine pistolet met kipfilet, gekookt ei en rucula
T: -
A: Ovenschotel met gehakt, gourgette, tomaatjes, ui en oude kaas

B: halfuur paardrijden, JM workout

patatkraamJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:54

Probeer je het hardlopen op te bouwen of ren je altijd gewoon een rondje?

Mijn lijstje voor vandaag is:
O: 2 boterhammen met hagelslag
L: tosti met jonge kaas en een bakje vanille optimel yoghurt
A: Twee wraps met groenten en rundergehakt (100 gram)

B: 30 minuten hard lopen, uur lopen en 20 minuten fietsen

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:37

Zo, ik ben ook weer terug :+ Afgelopen week zat ik in Berlijn voor vakantie, de hele week eigenlijk amper op m'n eten gelet en veel cocktails gehad maar stond net op de weegschaal en ben amper wat aangekomen dus dat scheelt een hoop :) Was een beetje bang voor het ergste maar gelukkig niet! Deze week sporten weer oppakken :D

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 13:23

Ahhh dat is echt super fijn! :D

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 15:40

Kan iemand mij even verder helpen?
Ik at veel te veel kh (vooral wit brood, soms wel tot 10 sneden per dag).
Daar probeer ik nu verandering in te brengen.
Als ontbijt meestal beschuit(volkoren) of special k ontbijtgranen natuur.
S middags regelmatig een wrap (met zalm en kruidenkaas)
En als ik brood eet probeer ik geen wit brood meer te eten maar wel meergranen/volkoren.

Maar nu vroeg ik mij af of ontbijtgranen en wraps en beschuit veel scheelt in kh...
Ik probeer ook meer salades te eten als maaltijd in plaats van brood en minder aardappels te eten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:09

ikkebenhier schreef:
Kan iemand mij even verder helpen?
Ik at veel te veel kh (vooral wit brood, soms wel tot 10 sneden per dag).
Daar probeer ik nu verandering in te brengen.
Als ontbijt meestal beschuit(volkoren) of special k ontbijtgranen natuur.
S middags regelmatig een wrap (met zalm en kruidenkaas)
En als ik brood eet probeer ik geen wit brood meer te eten maar wel meergranen/volkoren.

Maar nu vroeg ik mij af of ontbijtgranen en wraps en beschuit veel scheelt in kh...
Ik probeer ook meer salades te eten als maaltijd in plaats van brood en minder aardappels te eten.

Je bent koolhydraten met koolhydraten aan het vervangen, redelijk nutteloos dus. Mag ik vragen waarom je mindert in khd? Khd heb je ook gewoon nodig in je dieet en om af te vallen is het niet nodig om te minderen. Kcal zijn leidend.
Gebruik je MFP? Dan kan je wel zien hoeveel khd je eet. Als je met eiwit vet en khd rond de 30-35% zit dan zit je in principe goed. Meer eiwit is beter natuurlijk, maar zo hou je toch een oogje op je macro's.

Khd minderen, dan zou je bijv meer eiwitten kunnen eten. Omelet, kwark, Skyr etc. Alleen dan minus ontbijtgranen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:20

IMANDRA schreef:
ikkebenhier schreef:

Je bent koolhydraten met koolhydraten aan het vervangen, redelijk nutteloos dus. Mag ik vragen waarom je mindert in khd? Khd heb je ook gewoon nodig in je dieet en om af te vallen is het niet nodig om te minderen. Kcal zijn leidend.
Gebruik je MFP? Dan kan je wel zien hoeveel khd je eet. Als je met eiwit vet en khd rond de 30-35% zit dan zit je in principe goed. Meer eiwit is beter natuurlijk, maar zo hou je toch een oogje op je macro's.

Khd minderen, dan zou je bijv meer eiwitten kunnen eten. Omelet, kwark, Skyr etc. Alleen dan minus ontbijtgranen.

Omdat mijn menu voorheen hoofdzakelijk bestond uit brood, brood en brood. 4-5 keer per dag at ik brood. Als maaltijden en tussendoortjes (vooral witbrood, zachte broodjes, ...)
Ik ben wel slank, maar ik blijf met een buikje zitten. En ik denk dat het ligt aan de KH.
Wat is MFP? Dat ken ik niet.
Ik gebruik nu my fitness pal, en ik zit nooit boven mijn aantal kcal.
Maar toch krijg ik niks eraf (ik ben 3kg bijgekomen de laatste maanden en wil terug naar mijn huidige gewicht)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:29

MFP = My Fitness Pal.
Maar in plaats van drastisch khd te minderen, is het dan geen idee om 2x per dag brood te doen (s ochtends en s middags) en dan tussendoor fruit te pakken, of groenten, of een proteinereep oid?
5x een sneetje brood is al 400 kcal en dat is zonder beleg.. Eet je 5x een dubbele boterham dan is het al 800kcal. Hoeveel kcal eet je nu per dag :)?

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:33

IMANDRA schreef:
MFP = My Fitness Pal.
Maar in plaats van drastisch khd te minderen, is het dan geen idee om 2x per dag brood te doen (s ochtends en s middags) en dan tussendoor fruit te pakken, of groenten, of een proteinereep oid?
5x een sneetje brood is al 400 kcal en dat is zonder beleg.. Eet je 5x een dubbele boterham dan is het al 800kcal. Hoeveel kcal eet je nu per dag :)?

Woeps... blond :p

Gisteren at ik 1.599, daarvoor 1.667, 2.01, 1.629
dus gemiddeld 1.500-2.000 denk ik.

Ik probeer inderdaad minder ongezonde tussendoortjes te eten en meer groente en fruit

patatkraamJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:50

In brood zitten vind ik,stiekem nog best wat calorieën inderdaad.kd zou ik niet weten,daar Let ik niet op. Qua calorieën zit je zo te zien wel goed. Bij mij duurde het ruim 1,5 maand voor ik begon af te vallen,toen het op gang was bleef en blijf ik afvallen. ik at toen rond de 1800 calorieën,misschien duurt het nog FF omdat je lichaam nog moet omschakelen?

Vandaag lijstje
O 2 boterhammen hagelslag
L een tosti met kaas en een klein bakje yoghurt
A kip kerrie
T m&ms

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 11:02

O: Een witte bol met aardbeien en zoetstof, een beker halfvolle melk.
T: Twee nectarines
L: Twee maisboterhammen met jong belegen kaas en een glas halfvolle melk.
T: Een appel
A: pastasalade
B: uur fietsen en half uur paardrijden.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:22

Zo ik ben zondagavond terug van vakantie gekomen. Op vakantie niet eens echt gek gegeten ofzo en heb ook bijna elje dag veel baantjes gezwommen als zijnde sport.

Zondag hele dag in de auto terug gezeten en dat was dus wel echt slechte dag. Gisterochtend de schade bekeken op de weegschaal en die gaf 1kg zwaarder aan dan voor ik op vakantie ging. Maar wist dat dat kwam door die slechte zondag, dus gister meteen netjes eten en vanmorgen was er meteen alweer 0.7kg af. Nu dus nog 0.3kg zwaarder dan voor de vakantie, valt me reuze mee dus!

Nu weer terug aan het sporten en netjes eten bijhouden enzo. Nog minimaal 3 kg eraf maar het liefst nog 8kg eraf!