[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:37

Barbalala, ik zou toch zeker voor de Mirena gaan. Dan maar even er voor sparen, in verhouding is het goedkoper dan iedere maand de pil. En als je hem bij de huisarts laat plaatsen is het goedkoper dan in het ziekenhuis. De tweede dag na plaatsing was ik al niet meer ongesteld (terwijl dat normaal wel 7 dagen duurde) en ben daarna ook nooit meer ongesteld geworden. Ik wou dat ik hem tien jaar eerder had laten plaatsen!

Briiet

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:18

LuckyLuna ik heb de prikpil 2 jaar gehad en ben er mee gestopt.
ik had geen krampen meer maar werd vaker ongesteld niet zo hevig maar toch heel onregelmatig.
ik ben 20 kilo aan gekomen en mijn borsten zijn ook 2 cupmaten gegroeid vandaar dat ik er weer mee ben gestopt want ik bleef kilo's aan komen.
verder geen problemen.
voelde me er wel veilig bij alleen wist ik nooit wanneer ik ongesteld werd.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:37

Inney schreef:
ja, maar bijna een maand lang?

Als je een doorbraakbloeding krijgt en je blijft de pil nemen, kan het zijn dat je ook ongesteld blijft.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:04

De Mirena is nu helaas echt geen optie voor mij zoals eerder gezegd.
Vandaar mijn vraag naar de prikpil. :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:05

Ik heb nu een jaar een spiraaltje (geen koperspiraal) en ben er nog iedere dag blij mee.
Ik liep gewoon leeg voor 7 dagen en nu 2 dagen heel licht vloeien.

Had het eerder moeten doen heb tenminste weer een normaal leven en kan weer als ik ongesteld ben gewoon mijn ding doen zonder om het half uur te moeten verschonen.

Koperspiraal zeggen ze van dat je nog meer last van je menstruatie krijg dan normaal

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:09

Dat kan inderdaad, gelukkig bij mij niet het geval.
Maar ben inderdaad ook wel beu om 7 dagen leeg te lopen. (Om nog niet te spreken van de pijn in m'n borsten.)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:20

Barbalala, ik lees dat het geen optie is financieel...
Realiseer je wel dat het zomaar kan zijn dat je prikpil niet verzekerd is en je iedere 12 weken naar je huisarts moet en je dit echt niet mag vergeten.

Ik ben nu 100€ kwijt en 5 jaar ervan af.. ( al moet ik zeggen dat ik de rekening nu 5 maanden later nog niet binnen heb) Dat is €20 per jaar..

Wuis wat jij zegd over het verschil tussen huisarts of ziekenhuis is er niet... Bij beide moet je alleen de Mirena betalen, geen behandelkosten.

Eigenlijk is het gekkigheid want Mirena is gewoon een anticonceptie alleen ingeschreven als een middel tegen de overgang waardoor hij niet als anticonceptie wordt gedekt in je zorgverzekering..

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:25

Ik betaal 13 euro per 12 weken geloof ik voor de prikpil.
Ik eb er verder geen problemen mee.
Ik werd de eerste paar keer vlak voor de prik niet ongesteld maar wel doorbraakbloeding, nu heb ik helemaal niks meer.
ik zit er volgens mij al bijna 2 jaar aan nu.
Wel lees ik overal dat je er onvruchtbaar van kan worden en dat het lang duurt dat je weer zwanger kan raken.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:43

BarbaLala schreef:
Hallo dames, ik meld me hier ook weer een keer met een vraag.
Sinds 2,5 jaar heb ik een koperspiraaltje waar ik qua anticonceptie an sich niet te klagen over heb. (Af en toe last met seks, maar verder niet.)
Echter wel nog steeds last van mijn menstruatie, die altijd al zwaar is geweest overigens.
Nu zat ik te denken om naar de huisarts te gaan om te overleggen voor de prikpil.
Ik wil namelijk van de ellende van elke 4 weken ongesteld zijn, af.
Nu las ik op internet over de "normale" prikpil en de Sayana?
Die laatste zou zorgen voor minder gewichtstoename?

Om een kort verhaal lang te maken, ik weet dat ieder lichaam anders reageert, maar ik ben toch benieuwd naar de bijwerkingen die jullie ondervinden van de prikpil.
En blijft je menstruatie na verloop van tijd echt helemaal weg? (Voor mij 1 van de redenen om voor deze vorm van anticonceptie te kiezen.)

Hier bevalt de Sayana erg goed. Ik kan echt zeggen dat ik m'n leven terug heb.
Niet meer om de haverklap moeten verschonen. En na een week uitgeteld zijn door het bloedverlies.
Gewichtstoename is minimaal. Het bloedverlies werd vanaf de eerste maand gebruik minder, vanaf een aantal maand niks, noppes nada meer.

klein nadeel elke 12-13 weken even langs de huisarts/ apotheek om te laten zetten. is zo gedaan. En het wordt niet volledig vergoed. Al valt dat wat mij betreft weg tegen wat je anders aan verbandmiddelen kwijt bent.

Ik vindt het een verademing.
Geen gedoe, geen bloedarmoede meer, en hier de oorzaak van de hevige bloedingen ook aangepakt.
En dat met een relatief licht middel.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:02

Bonnyyyyyy schreef:
Ik betaal 13 euro per 12 weken geloof ik voor de prikpil.
Ik eb er verder geen problemen mee.
Ik werd de eerste paar keer vlak voor de prik niet ongesteld maar wel doorbraakbloeding, nu heb ik helemaal niks meer.
ik zit er volgens mij al bijna 2 jaar aan nu.
Wel lees ik overal dat je er onvruchtbaar van kan worden en dat het lang duurt dat je weer zwanger kan raken.

Laat ik vooropstellen dat ik geen Pro Mirena ben maar ter vergelijk..

Je moet minimaal 4 (4,33333) keer per jaar prikken = 4 x €12 =48 * 5 jaar = €240

Mirena is €128 voor 5 jaar :)

Prikpil kan ook heel fijn zijn, maar de duur is zo kort en je moet er nog relatief vaak aan denken. Vergeet je het kan je eigenlijk direct de pineut zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:41

A_nouk schreef:
Barbalala, ik lees dat het geen optie is financieel...
Realiseer je wel dat het zomaar kan zijn dat je prikpil niet verzekerd is en je iedere 12 weken naar je huisarts moet en je dit echt niet mag vergeten.

Ik ben nu 100€ kwijt en 5 jaar ervan af.. ( al moet ik zeggen dat ik de rekening nu 5 maanden later nog niet binnen heb) Dat is €20 per jaar..

Wuis wat jij zegd over het verschil tussen huisarts of ziekenhuis is er niet... Bij beide moet je alleen de Mirena betalen, geen behandelkosten.

Eigenlijk is het gekkigheid want Mirena is gewoon een anticonceptie alleen ingeschreven als een middel tegen de overgang waardoor hij niet als anticonceptie wordt gedekt in je zorgverzekering..

Ik wou hem in het ziekenhuis laten zetten omdat mijn huisarts dit alleen op één bepaalde dag in de week doet, waarop ik niet kon. Maar de huisarts vertelde mij toen, dat ik dat kon laten doen, maar,dan veel meer geld kwijt was (rond de 250 euro). Ik moest nu 160 euro betalen, maar over 5 jaar gerekend vind ik dat niet duur.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:44

Dan is je huisarts verkeerd voorgelicht want dat is niet het geval :)
Plaatsen bij de gyneacoloog is even duur als bij de huisarts en valt gewoon in je ziektekosten verzekering.

Citaat:
Als u een spiraaltje laat plaatsen bij een gynaecoloog, dan wordt de zorg niet uit uw aanvullende verzekering vergoed, maar uit uw basisverzekering. Deze zorg valt namelijk onder ziekenhuiszorg.

http://www.cz.nl/vergoedingen/anticonceptie ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:46

Ja en dat valt bij de meeste mensen gewoon onder hun eigen risico.. tenzij ze dit al opgemaakt hebben dus moet je alsnog betalen...

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:53

Mijn ervaring is dat een consult in het ziekenhuis, danwel met doorverwijzing niet onder het eigen risico valt.

Heb de afgelopen maanden inmiddels op verschillende afdeling in het ziekenhuis doorgebracht, met en zonder doorverwijziging en de consulten zelf vallen allemaal buiten eigen risico. Medicijnen krijg ik voor rekening eigen risico consult is vergoed.

Dit waren:
- Gyneacoloog, Dermatloog en Spoedpost.

Maar kan natuurlijk zijn dat dit niet bij alle zorgverzekeraars zo is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:55

Tot nu toe valt het bij mij wel elk jaar onder het eigen risico als ik naar de reumatoloog of dermatoloog moet.. ben er dan ook in 1 klap doorheen := ik krijg de facturen altijd meer dan een half jaar later :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:56

Alles in het ziekenhuis is voor eigen risico alleen die facturen daarvan komen pas later..

Zodra je eigen risico op is betaald de verzekering.

Ik heb helaas ook ervaring := vorig jaar

- SEH, Longarts, Neuroloog, Ambulance

Rekeningen kwamen pas half jaar later.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:55

Nouja ik weet het ook niet, maar dat werd mij dus verteld. Daarom heb ik een dag vrij genomen om hem te plaatsen. Ik vraag me trouwens wel af waarom ik 160 euro moest betalen en ander mensen hier 100? Kregen jullie een deel vergoed ofzo? Ik moest het 100% zelf betalen.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:56

Even iets anders tussendoor:
Ik slik nu sinds 1 maand de pil (lichte vorm) en ben nu net in mijn peroide.
Ik merk dat ik erg last heb van buikpijn (al kan dit ook te maken hebben met mijn spijsvertering) en hij is best hevig.
Kan het zijn dat dit ligt aan de 'eerste' keer? Of heb ik gewoon pech?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:07

Eerste hulp en huisartsen post valt allebei zeker uit je eigen risico.. Deze hebben beide al volledig alles gedeclareerd en is door mijn ziektekosten vergoed :)

Of ik moet misschien heel goed verzekerd zijn :')

Dermatoloog en gyneacoloog kan nog komen dan..
Zal morgen eens kijken wat cz ook alweer precies vertelde over gyneacoloog, heb ze hierover gemaild :)

Lieniefarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:17

Ik ben opzoek naar een nieuwe pil, en heb even wat rondgekeken! Voor mij lijkt de Lovette of de Qliara het beste, maar hebben jullie er ervaringen mee?

Waarom ik naar een nieuwe pil aan het zoeken ben, is omdat ik er echt al een paar heb gehad.. Microgynon 30, en de Yaz 24+4, heb nu de NuvaRing, maar heb me toch vreetbuien en een ruik vermogen waar je bang van word... , bij de Microgynon 30 was vooral pijnlijke borsten en gewichtstoename, doe niet moeilijk over 3 kg, maar wel over 10 kg!

Bij de Yaz 24+4 werd ik gewoon uiteindelijk niet meer ongesteld.. voor sommige ideaal, voor mij niet.
Aangezien dat ik een vaste vriend heb doe ik het niet meer met een condoom, en om nu elke maand een zwangerschapstest te halen omdat je niet ongesteld word is ook weer wat...

Dus vandaar ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen over de Lovette of de Qliara! Hoop dat jullie me kunnen helpen!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:40

Pfff nog steeds drama hier. Ik ben nu weer 32 dagen overtijd. Vorige x was ik ook een maand overtijd en kwam vrij weinig bloed bij kijken. Ik heb wel veel last van stoelgang en mijn blaas doet ook beetje raar de laatste weken. Heb 2 testen gedaan en waren negatief maar het zegt natuurlijk niet alles. Zojuist een consult hij huisarts aangevraagd. Mensen die hier ervaring mee hebben?

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:03

Ik zit best wel met een belangrijke vraag eigenlijk en zal het erg tof vinden als jullie meedenken:
Ik slik nu sinds 1,5 maand ongeveer de pil (met pauze tussendoor) en zit nu al een tijdje met het volgende:

21 juli (dus over een tamelijk tijdje) ga ik op vakantie voor 3 weken naar Frankrijk. In die tijd wil ik dus graag de pil slikken en niet ongesteld worden.

Hoe kan ik dat het beste doen? Ik ben nu net klaar met mijn eerste pil-slik week, wat zal betekenen dat ik over 3 weken weer in mijn periode zit. Als ik het zo doorreken ben ik weer de sigaar ergens rond 27 juli ofzo. Wat dus halverwegen mijn vakantie valt..
Hoe kan ik dit leuk verschuiven? Of is dat erg dom?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:05

Je kunt toch gewoon een keer een strip doorslikken? Dat kan echt geen kwaad hoor, ik slikte soms wel 5-6 maanden door zonder stopweek :)

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:10

Hoef ik dan niet bang te zijn voor een doorbraak o.i.d.? Want dat betekend dat ik hem 2 weken éxtra door zal moeten slikken.. :)

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:43

ik kom hier even binnenvallen..

zit zo'n 3 jaar aan de pil, altijd netjes op tijd in genomen en stopweken gehouden. mijn menstruatie is altijd al heel onregelmatig geweest, maar nu spant het de kroon.

ben nu bijna 4 maanden geleden gestopt met het slikken van de pil om te kijken of dit zou helpen voor mijn huid (acné achtig). en sinds die laatste pil al niet meer ongesteld geweest.

heb voor de zekerheid al een test gedaan, die was (gelukkig) negatief. kwam er later wel achter dat deze test over datum was..

iemand eerder zo'n lang uitgebleven menstruatie gehad en enig idee?
zal ik mijn huid weer 'verpesten' en gewoon maar weer gaan slikken om te zien of het weer op gang komt, of toch maar even langs de dokter?

(en heeft iemand ideeën voor een pil oid. zonder bijwerkingen voor mijn huid?)