GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 12:41

Dat zal bij het gros van de gebruikers ook zo zijn. Dat is namelijk wat het lichaam wil. Dat wil terug naar de oude situatie. Als je dan de rem van de eeetlust haalt. Of te wel de medicatie stopt. Dan komt dat terug. En kom je in de oude situatie terecht die niks met wilskracht te maken heeft. De disbalans komt terug met alle bijkomende klachten. Dit is ook de reden waarom veel mensen het medicijn in een onderhoudsdosering moeten blijven gebruiken.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:14

Ik ben van mening dat die spuit juist veel dingen doet en dat als je stopt dat het niet zo zeer het teveel eten perse is.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:15

Jennyj01 schreef:
Dat zal bij het gros van de gebruikers ook zo zijn. Dat is namelijk wat het lichaam wil. Dat wil terug naar de oude situatie. Als je dan de rem van de eeetlust haalt. Of te wel de medicatie stopt. Dan komt dat terug. En kom je in de oude situatie terecht die niks met wilskracht te maken heeft. De disbalans komt terug met alle bijkomende klachten. Dit is ook de reden waarom veel mensen het medicijn in een onderhoudsdosering moeten blijven gebruiken.

Dan zeg je dat je het ook zonder medicatie had gekunnen. Voelt tegenstrijdig. Dus ben ik niet mee eens.

Ryder

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:45

Dat kan toch ook, je kúnt afvallen zonder medicatie. Wil niet zeggen dat het mét medicatie niet net zo goed een strijd is. Maar de ‘eetrust’ maakt het mentaal wel veel prettiger. En ik kan me goed voorstellen dat wanneer je zou stoppen en dan weer last krijgt van een continu gevoel van trek hebben / behoefte aan eten, mensen vervallen in hun oude (eet)patroon.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:50

Ryder schreef:
Dat kan toch ook, je kúnt afvallen zonder medicatie. Wil niet zeggen dat het mét medicatie niet net zo goed een strijd is. Maar de ‘eetrust’ maakt het mentaal wel veel prettiger. En ik kan me goed voorstellen dat wanneer je zou stoppen en dan weer last krijgt van een continu gevoel van trek hebben / behoefte aan eten, mensen vervallen in hun oude (eet)patroon.

Los van de rust. Ik val zeker meer af bij dezelfde hoeveelheden eten met medicatie dan zonder. En als ik nu een paar dagen uit eten ga val ik af ipv 2 kilo aankomen. Het spul doet bij mij veeeeeel meer dan alleen eetlust remmen.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:56

Dat is toch super! Heel fijn dat het zo goed voor je werkt! Maar het principe van ‘je (een algemene ‘je’, niet per se jij) kunt afvallen zonder medicatie’ klopt toch gewoon, los van jouw supergoede ervaring met een GLP1? Wsl dan op een andere manier en langzamer.

Mijn ervaring met Mounjaro is ook heel positief trouwens. De eetrust die ik ervaar vind ik fantastisch. Ik ben weer terug naar 2,5mg als dosis en het afvallen gaat daarmee bij mij beter dan met 5mg of met 7,5mg.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 14:17

Als ik netjes afviel met wat wat honger was ik hier nooit aan begonnen. De eetrust is nooit de reden geweest en ik denk dat dat voor veel mensen is.

Het ging erom dat je alles uit de kast moet trekken, zo weinig eten en nog geen beweging op de weegschaal. En als je een keer uiteten gaat bam meteen weer de deksel op je neus. Die cirkel is doorbroken.

De eeuwige strijd waarbij er amper tot niks gebeurde.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 14:21

Ik ben ook niet tegen GLP1 medicatie hoor.

Maar ik denk dat het grootste gedeelte van de mensen met overgewicht geen fysieke ziektes hebben die het afvallen belemmeren. Want waarom is er dan nu veel meer overgewicht dan 30 jaar geleden. Toen was er ook genoeg patat en chips etc.

Wel snap ik (ik ben ook veel te dik) heel goed dat in de huidige maatschappij gezond eten en afvallen soms echt super lastig kan zijn. Idem dito voor genoeg bewegen met al onze kantoor banen.

Toen ik medicatie had waardoor ik geen eetlust had (Ritalin) en 15.000-20.000 stappen per werkdag zette vlogen de kilo’s er ook af. :P

Maar zoveel bewegen naast een kantoorbaan en weinig eten als je wél honger hebt dat zijn echt lastige dingen.

Maakt niet dat ik vindt dat iedereen het zomaar online moet kunnen bestellen. Maar daarvoor moet er een beter beleid komen vanuit de overheid oid.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 15:03

Ryder schreef:

Niet "veel prettiger" maar "mogelijk".
Ik kan zonder medicatie 10 kilo afvallen. Weet je hoe dat gaat?
Koken "nee. niet snaaien, niet doen, laat die kaas staan, doe de koelkast dicht, ok een stukje komkommer dan dat is niet erg, ik neem nu alvast mijn toetje dan kan ik nu rustig koken"
Afruimen "nee, niet de borden leeg eten dat hoeft niet het mag in de vuilnisbak jij bent niet de vuilnisbak borden moeten leeg de vaatwasser in maar jij hoeft ze niet leeg te eten doe dat laatste beetje uit de pan in een bakje in de koelkast voor morgen als kliekje".
In de avond "nee, dat kliekje hoeft niet op dat is voor morgen ga nu geen kaas eten doe het niet doe het niet ah poedersuiker toch gedaan je ben slecht je bent slap je bent een trut morgen weer een dag nou dan toch maar dat wijntje ik ben toch al slecht bezig oh dan maar 3 glazen wij he daar krijg je honger van dus maar een kracker met kaas op een been kan je niet lopen dan maar drie"

Met opzet met slechte interpunctie geschreven om de chaos te duiden. Beetje "prettig voelen" amme hoela. Zo werkt dat niet.
Ik vind het al rete knap dat ik zo 10 kilo was afgevallen. Altijd maar knagen, zowel een knagend brein en stemmetje als qua eten. Want ja, snoepen dan maar met komkommer, wortel, magere ham. Om gek van te worden. Nooit rust.
Praat me niet van wilskracht. Dat ik nooit 120 heb gewogen is pure wilskracht geweest.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 16:31

Het is voor mij de combinatie van beiden. Minder eetlust (maar dan vooral de minder zin in foute dingen) en een reset van mijn metabolisme. Er gebeurt absoluut meer dan alleen de eetlust minderen. De minder trek in foute dingen helpt ook wel natuurlijk. Al is het nu op de onderhoudsdosering ook echt niet easy peasy hoor. Je moet wel degelijk wat discipline tonen.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 16:34

Hee ik ben niet tegen je he rien, ik ben het zelfs met je eens ;) ik weet PRECIES hoe dat gaat. Bij mij hetzelfde. Ben nu 20kg kwijt waarvan 14 met medicatie en dat ging in hetzelfde tempo als de 6 daarvoor. Het dempen van die stem in je hoofd is goud waard, de wetenschapper die dat heeft uitgevonden verdient wat mij betreft de Nobelprijs.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:01

Ryder schreef:
Hee ik ben niet tegen je he rien, ik ben het zelfs met je eens ;) ik weet PRECIES hoe dat gaat. Bij mij hetzelfde. Ben nu 20kg kwijt waarvan 14 met medicatie en dat ging in hetzelfde tempo als de 6 daarvoor. Het dempen van die stem in je hoofd is goud waard, de wetenschapper die dat heeft uitgevonden verdient wat mij betreft de Nobelprijs.

Maar voor niet iedereen geldt dat en het komt nu voor mij over alsof het maar een makkelijke uitweg is want zonder kan het ook.

Maar er kan van alles meer tegenwerken.

Hormonen, ik heb bijv lipoedeem, en god weet nog meer. Dat het niet simpel te zeggen is: zonder medicatie zou het ook kunnen maar nu is het gewoon makkelijker/prettiger of hoe je het omschreef.

Mijn constatering dat als ik zelfs precies hetzelfde zou doen met of zonder medicatie dat er een wezenlijk verschil zou zijn tussen zonder gebeurd er amper iets en met een uitschieter met een etentje al niks en met medicatie wel met dezelfde gedragingen.

Jij mag je mening geven, uiteraard maar het komt wel kort door de bocht over. Anders zaten we hier niet in dit topic.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 15-10-25 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:01

Suzanne F. schreef:
Nieuwe richtlijn huisartsen: medicijnen sneller inzetbaar voor mensen met ernstig overgewicht
https://rtl.nl/nieuws/binnenland/artike ... oor-mensen

Een gezonde levensstijl blijft het uitgangspunt. Ja joh, natuurlijk. Maar wat niet wordt begrepen is dat deze medicatie helpt om een gezonde levensstijl te ontwikkelen en te houden.
Als je mij ooit had verteld dat ik lekker zou smullen van een stukje zalm en een bord sla met komkommer, dan had ik je echt voor gek verklaard. Maar mijn smaak en trek is echt veranderd. Ik heb geen zin meer in aardappels en friet en veel vlees. Tuurlijk af en toe. Maar mijn smaak is echt veranderd. En de eetlust natuurlijk.
Ozempic en Mounjaro staan trouwens beiden nog niet op de lijst las ik. Bizar hoor. Maar er zit al wat beweging in. Ze zien natuurlijk dat het massaal online wordt gekocht.

https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/obesitas

En als je een gevaarlijk hoge buikomtrek hebt en geen obesitas?
Waarom staat daar niets over.
Wel dat die buikomtrek gemeten word.
Maar het aantal centimeters lijkt niet opgenomen te zijn.

Iemand die daar meer van weet?

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:43

Dat lijkt me een hele goede vraag om aan je huisarts te stellen, DuoPenotti. Edit: hangt denk ik wel af van hoe je huisarts er sowieso in staat. Hier schrijven ze het aan niemand voor, ook niet na een GLI (dan alleen Saxenda) en ook niet als je bijv een hoge bloeddruk hebt en obesitas. Maar niet alle huisartsen gaan zo precies om met die richtlijn lees ik hier.

Zonnetje, dan kwam het anders over dan ik het bedoelde. Het ging mij puur om het principe of het ook zonder kan. Ja, maar die weg is precies zoals je zegt veel en veel zwaarder. Niet voor niets vallen zoveel mensen terug in oude patronen (weet ik helaas alles van).
Ik ben heel erg benieuwd naar de lange termijneffecten van GLP1, of het meer mensen nu wel lukt om op gewicht te blijven. En vooral of dat mezelf nou wel eens een keertje lukt. Als het dat effect heeft hoop ik ook van harte dat de medische wereld minder terughoudend wordt met voorschrijven. Want obesitas is wat mij betreft net zo ‘erg’ als diabetes, en verdient dus ook een serieuze behandeling die goed werkt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 18:00

Ja ik denk dat er veel medische problemen voorkomen kunnen worden als obesitas beter behandeld zou worden. En niet pas als je al nare ziektes hebt zoals diabetes etc.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 18:05

Misschien schrijft hij het wel voor, geen idee.
Maar voor nu is het voor mij onbetaalbaar zonder vergoeding.
Had gehoopt dat de nieuwe richtlijnen gunstiger zouden worden.
Eigenlijk wat Marlinde zegt. Dat er ziektes voorkomen kunnen worden.

En die te grote buikomtrek kan dus ook zonder obesitas.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 18:07

Ja dat klopt! Ik denk bijvoorbeeld dat ik “gezonder” ben dan iemand met een lager BMI. Omdat bij mij het vet niet echt rondom m’n buik zit. Ik heb zelfs met een “ongezond” bmi echt een platte buik omdat ik zo gebouwd ben. :+

Terwijl ik dan qua BMI “ongezonder” ben terwijl ik minder “gevaar” loop.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 18:12

BMI zegt ook niet altijd wat. Ik had officieel net geen overgewicht maar ik leek zwaarder dan ik was. Zat echt op de buik en op de kont en bovenbenen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 18:12

MarlindeRooz schreef:
Ja dat klopt! Ik denk bijvoorbeeld dat ik “gezonder” ben dan iemand met een lager BMI. Omdat bij mij het vet niet echt rondom m’n buik zit. Ik heb zelfs met een “ongezond” bmi echt een platte buik omdat ik zo gebouwd ben. :+

Terwijl ik dan qua BMI “ongezonder” ben terwijl ik minder “gevaar” loop.

Ja klopt.

Ik heb een vriendin, stuk kleiner dan ik, die pas vertelde dat ze net zo zwaar is dan ik.
Ik zei echt, dat kan niet!
Ze heeft altijd een wespen taille gehad, nee die heeft ze niet meer.
Maar nog steeds geen dikke buik.
Ja ze heeft altijd vrij dikke billen en kuiten gehad, maar best goed verdeeld.
Dus viel zo niet op!

Ik zit echt wel in een gevaren zone en dat besef ik mij heel goed.
En zelfs met afvallen, wat me met keto een beetje was gelukt, blijft het daar natuurlijk lekker zitten....
Dus er zal bij mij best veel af moeten om uit die gevarenzone te komen.

En ja sorry, dat lukt mij dus niet ;(

En uiteraard is mijn bmi ook te hoog, maar geen obesitas.

Baal echt flink dat het dus niet echt mee is genomen in de richtlijnen...echt flink |(
Had er zo op gehoopt...

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 19:44

Zijn jullie eigen huisarts eigenlijk ervan op de hoogte dat je een glp1 traject volgt?

Ik heb mijn arts er nog niet van op de hoogte gesteld. Zou misschien wel handig zijn

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 19:50

fjordjes schreef:
Zijn jullie eigen huisarts eigenlijk ervan op de hoogte dat je een glp1 traject volgt?

Ik heb mijn arts er nog niet van op de hoogte gesteld. Zou misschien wel handig zijn

Dat hoor je eigenlijk wel te doen. Ik heb het niet gedaan. Misschien dat ik het wel een keer meld, dat ik nu op een onderhoudsdosering zit. En wat het resultaat is geweest.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 15-10-25 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 19:50

Ik ben jaloers op mensen met weinig buik ;( Ik heb een gezond bmi nu maar alles zit rond mijn buik.. Daarom wil ik eigenlijk nog meer afvallen maar ben bang dat het dan nog meer uit mijn gezicht verdwijnt ipv rond mijn middel :=

Mijn huisarts is op de hoogte, en weigert mee te werken/denken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 19:53

Mariska_28 schreef:
Ik ben jaloers op mensen met weinig buik ;( Ik heb een gezond bmi nu maar alles zit rond mijn buik.. Daarom wil ik eigenlijk nog meer afvallen maar ben bang dat het dan nog meer uit mijn gezicht verdwijnt ipv rond mijn middel :=

Mijn huisarts is op de hoogte, en weigert mee te werken/denken.

Is bij mij ook een beetje. Heb ook nog klein buikje. Maar is ook vel denk ik. Gezicht is bij mij al wat ingevallen en dat wil ik niet nog verder. Gewicht is ook prima nu. Buikje gaat alleen weg met trainen denk ik.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 19:56

Suzanne F. schreef:
Buikje gaat alleen weg met trainen denk ik.

Ik vrees dat trainen ook niet helpt, je kunt er meer spier onder trainen, maar dat 'eet' het vet ook niet op :')

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:15

Klopt, maar een buik sterkere bespiering doet slanker aan dan een buik zonder bespiering. Heb zelf morgen een intake staan bij een sportschool hier in de buurt, zou leuk zijn als het allemaal net wat strakker kan. Mijn buik is na 2 zwangerschappen kort op elkaar en dan nu dat snelle gewichtsverlies ook niet meer wat het geweest is :=
Ik ga voor de volgende pen een dosis hoger denk ik. Ben nu 18kg kwijt in 21 weken dus mag echt niet klagen, maar wil nog 10kg kwijt dus heb ook nog wel even te gaan.