Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 00:43

Hoi, nieuwe Bokker hier. Lijkt me leuk om mee te kletsen. Jullie ervaringen vind ik leuk en motiverend :D

Misschien even kort voorstellen? Ik loop een paar jaar. Ben ooit met tegenzin begonnen om fit te worden, maar inmiddels verslingerd aan deze hobby. Mijn loopjes zijn meestal kort (5-10km) en lekker rustig (ik ben niet snel :D ) hoor.

Mijn doel voor 2025: de halve marathon in de stad hier, in maart. De 10km hier heb ik al een paar keer gedaan maar ik wil weer eens een grens verleggen :) Daarvoor volg ik al een tijdje een fijn schema.

iirrssjjee

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 04:49

Ik zal even wat reageren, dat heb ik al lang niet meer gedaan... Zoontje is toch aan het nachtbrakers, dus heb tijd om even bij te lezen....

@99 Mooie tijd voor een eerste 5km! Heel knap. Ik bleef altijd op de 6:00min/km steken. Vlak voor de zwangerschap werd het meer 5:45min/km dus je hebt een mooie tijd hoor!

@sall mooie stabiele tijden van je interval!

@goof gefeliciteerd met je eerste PR van dit jaar :D ! Op naar meerderen.

@leonie87, leuk spinning! Heb ik tot een aantal jaar geleden ook gegeven!

@myka, de Lansingerlandrun toevallig? Dan zal ik je aanmoedigen, die loopt mijn man ook! Hihi

@lies_sparkle, wat cool met je pony samen hardlopen! En 3:45 is wel echt hard hoor! Jeetje haha

@supervixen, mooie plaatjes weer!

@koekie, wat fijn! Je kan iig weer een begin gaan maken!

@fenn, je moet ergens weer beginnen he! En ik denk dat je dankzij je krachttraining het wel snel opbouwt hoor!

@suliko, mooi jaaroverzicht zeg! Flink wat kms in de benen!

@leeslampje, welkom bij de club! Mooi doel om naartoe te werken en ook wel haalbaar aangezien je al flink wat kms rent :)

Ik heb na oudejaarsdag nog niet gelopen. Ik heb uiteindelijk 3 rondjes gedaan met de loop! 2x achter elkaar een rondje, 1 ronde rust en toen nog een rondje. Ik kwam uiteindelijk op 9km in iets van 56min. Prima tevreden! Daarna druk geweest met zolder opruimen en babykamer behangen enz. Kost best wat energie, dus noet even prioriteiten stellen en energie verdelen. Ik hoop wel van 't weekend weer een loopje te kunnen doen. Een km 4 a 5 is het streven.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 08:54

leeslampje schreef:
Hoi, nieuwe Bokker hier. Lijkt me leuk om mee te kletsen. Jullie ervaringen vind ik leuk en motiverend :D

Misschien even kort voorstellen? Ik loop een paar jaar. Ben ooit met tegenzin begonnen om fit te worden, maar inmiddels verslingerd aan deze hobby. Mijn loopjes zijn meestal kort (5-10km) en lekker rustig (ik ben niet snel :D ) hoor.

Mijn doel voor 2025: de halve marathon in de stad hier, in maart. De 10km hier heb ik al een paar keer gedaan maar ik wil weer eens een grens verleggen :) Daarvoor volg ik al een tijdje een fijn schema.

Welkom en mooi doel! Is het toevallig de Stevensloop waar je je halve wilt gaan lopen?

Respect Suliko voor jouw lange bijleespost!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 09:46

Welkom leeslampje!

Wauw Suliko, wat een post van jou!
Lekker aantal kilometers ook, en mooie PR’s!

Lekker die trainingen Leonie! En wat loop jij snel zeg!

Hier niet zoveel te melden. Gisterenavond na werk sportschool geweest. Vandaag op werk na rustig aan doen, morgenochtend Florijn loop in Woudenberg, ging nou nog iemand die lopen?

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 10:16

Sall, ook hier een iWatch en ik kan het ook niet vinden.

Puera, lief dat je het vraagt. In het kort, we gaan de sondevoeding ophogen met voor nu als doel zorgen dat er niet nog meer af gaat en dat is heel dringend nodig. En ze gaan een MDO plannen met al mijn zorgverleners. Doel is om met iedereen vanuit zijn/haar expertise te gaan kijken, brainstormen en out of the box gaan denken in hoe we mij in leven kunnen houden, dat ik niet opgeef. Maar dat zijn 5 verschillende zorgverleners dus dat is even een puzzel. Ze weten allemaal van elkaars bestaan uiteraard maar hebben niet allemaal contact met elkaar.

Koekie, dankjewel! Ergens ben ik blij te lezen dat je mij leest als een optimistisch mens. Ik ben dat van nature namelijk niet. Maar heb er in mijn leven wel in gewonnen waardoor me dat nu beter afgaat. Ik heb al vaak gedacht was ik maar een geboren optimist......

Leeslampje, welkom en wat een tof doel!

Ik heb afgelopen woensdag bij uitzondering toch even kort buiten gelopen. Of weggewaaid. Ik werd knettergek binnen. Wel pas ik het sporten inmiddels zoveel mogelijk aan. Gelukkig mag ik het wel blijven doen van mijn arts. Hij geeft ook aan van op de bank/in bed liggen word jij fysiek en mentaal alleen maar nog slechter en dat is iets wat niemand wil.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:40

Suliko schreef:
Goof, zijn dat de akasha's? Veel plezier ermee, ik ben enorm blij met mijn La Sportiva's, geven zoveel steun en stabiliteit! Beetje laat, maar nog van harte gefeliciteerd, als ook met je PR!
Wat leuk dat je je al voor trailruns hebt ingeschreven, ik verwacht ook aan 1 of 2 van die je noemt mee te doen!

Klopt, akasha 2. Ik heb ze nog niet uitgeprobeerd, ben erg benieuwd.
Leuk, je zal vast andere afstanden lopen dan ik haha, maar wie weet zien we elkaar.
En mooie 5km gelopen zeg!

Welkom Leeslampje, mooi doel. Succes.

Xx, bijzondere vondst onderweg, grappig. Ik herinner me dat ik vroeger als tiener een keer de pony van de melkboer vond toen ik ergens langs fietste, die was losgebroken. Die heb ik toen aan het halster naast de fiets meegenomen naar de manege en daar hebben ze de melkboer gebeld die hem weer opgehaald heeft.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:43

Wauw wat gaat het hier weer hard in 1 dag! :')

Sv het was idd te mooi weer!

Wat een goed nieuws Koekie! Ofja, iig beter dan verwacht zullen we maar zeggen. Hopelijk val de schade mee, doen de pillen hun werk en loopt het met een sisser af!

Tiggs hagelbuien zijn nooit heel fijn :+ maar ach mag de pret niet drukken toch?

Oe 996 dat is wel even spannend! FIjn dat ze het goed in de gaten houden.

Puera wel leuk dat je het zo met een collega direct uit het werk kan doen. Lijkt me gezellig!

Welkom Fenn en Leeslampje

Respect voor jou post Suliko!
Ja ik ben wel altijd van het verbeteren hahaha. Maar zoals gezegd, ik weet niet of het dit jaar het doel gaat zijn. Je kon wel eens gelijk hebben dat de afstanden me wat meer lonken. Maar een ultra zie ik mezelf echt nog niet doen!
Jij ook filnke km gemaakt! Lekker hoor. Heb bij jou altijd het idee dat je al veel langer rent maar dat komt omdat het je volgens mij vrij makkelijk afgaat :j

XXL, snap dat je nog flink kapot van bent, is ook niet gek he!
EN hardloop vereniging. Ik zou het ook wel willen maar krijg het ook gewoon niet passend bij ales wat ik al doe. Maar het is zo leuk! Dus als er een andere is, zou ik zeggen, doen!

iirrssjjee sterkte met het nachtbraken.

Succes vast Samantha. Hoop dat je niet te veel last hebt.

Lughnassadh ik denk ook dat het sporen je hoofd uiteindelijk wel helpt... Maarja ik snap het dilema. Is gewoon wandelen geen optie? (zou voor mij wrs ook niet genoeg zijn hoor dus geen oordeel!).

Hier gister gespind dus. Wilde vanmorgen gaan bootcampen maar had de wekker uitgezet want ik was zo vreselijk moe na ook een aantal slechte nachten door mijn zieke dochter. En ik heb nog flink spierpijn van woensdag. Werd uiteindelijk te laat wakker en ik denk dat dat ook gewoon prima is.
Zo naar de fysio en dan de tandarts... Daarna even sportschool zodat ik op mijn eigen tempo en gevoel kan trainen. Ik wil voor de vakantie nog een langere loop doen (voor mijn begrippen is dit alles boven de 12 km :') even voor de goede orde) maar ze geven wel pet weer af zondag en maandag. Achja, anders worden we nat he.
ik vind het wel lastig om mijn garmin happy te krijgen wat betreft de anearobre training, zelfs de spinning vond hij niet de moeite -O- . Dus ik moet nog een keer een stevige interval ertussendoor gooien maar dat gaat voor de vakantie niet meer lukken helaas. Misschien op vakantie :Y)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 12:38

Welkom leeslampje.

Er is helaas erg slecht weer voorspeld voor zondag, uiteraard de dag waarop ik mijn long run gepland heb. Veel sneeuw.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 14:47

Niks zo leuk als sneeuw!

Ik ga zo naar het noorden om familie en vrienden op te zoeken maar ik overweeg tot zondag te blijven zodat ik kan lopen in de sneeuw!

Welkom leeslampje!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 15:15

Jaaa! Lopen in de sneeuw in het bos, dat is zo mooi!
Maar helaas zondag ga ik klimmen in Nijmegen en dus loop ik morgen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 15:37

Hier voorspellen ze zondag 10 graden -O- en ik heb dan een nieuwjaarsloop.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 15:43

Ja rennen in sneeuw is prima te doen toch?
Ik ga morgen lopen, dus zondag niet.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 17:19

Wat fijn dat de cardioloog stappen neemt, koekie!

Wow respect Suliko voor je bijleespost en al je afstanden!

Zin in sneeuw!

Ik heb mijzelf op een Brooks hardloop regenjas getrakteerd
Er was in de uitverkoop alleen maat S beschikbaar.
Nou past hij zeker, alleen zit hij strak rond mijn borsten.
Op de planning staat nog wel 5kg afvallen, maar aan de andere kant, moet hij nu ook goed zitten

Twijfel, twijfel

Hij is zo mooi <3

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 18:19

Welkom leeslampje!

Sall, heb je hem met gewone of met sportbh gepast? Dat kan bij mij ook nog vaak verschil maken in hoe iets past.

Ik vind rennen in de sneeuw ook echt heerlijk <3 Ben momenteel op wintersport en vind het bijna jammer dat ik echt te veel doe al om ook nog te gaan hardlopen :') Wel in de outlet een paar on cloudflows op de kop kunnen tikken voor een lage prijs! Komende week maar eens uittesten, ben benieuwd.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:18

996981 lijkt me heftig zo’n familiaire kwaal! Zeker als je zo’n sportieve familie hebt.
Puera, lekker zo’n herstelloopje na je trail.
Fenn, lekker om weer begonnen te zijn. Ook waardevol om krachttraining gedaan te hebben denk ik zo, scheelt hopelijk blessures?
Suliko, pittig je nachten met nieuwjaar! Veel km heb je gemaakt afgelopen jaar. Is zwemmen niks voor je? Dan heb je de triatlon straks. :P Mooi tempo op je 5k!
XxLMMxX, wat een avontuur joh tijdens je rondje. Houd het in ieder geval levendig, haha. Loopgroepje lijkt mij ook leuk, beetje stok achter de deur en wat gezelligheid inderdaad.
Leeslampje, welkom! Wat voor schema volg je? :D
Irisje, ja, die inderdaad! Wij vissen een beetje in dezelfde loopvijvers. Voor jou te laat in de zwangerschap denk ik?
Lughnassadh, fijn dat het voor nu even ‘opgelost’ is, kan me voorstellen dat het heel lastig is om mensen in de zorg bij elkaar te krijgen denk ik.. In ieder geval heel fijn dat ze wel de moeite ervoor echt nemen! Sterkte :*
Leonie87, klinkt als een drukke week. Garmin is nooit tevreden, lekker laten gaan. :')
Sall, lekker hoor een nieuwe jas. Met dit weer geen overbodige luxe.
M_ontana, cloudflows moest ik even opzoeken. Ben benieuwd wat je er van vind!

Vandaag 11km gelopen, nog spierpijn van de krachttraining van gisteren. Toch weer gedaan. Heb op zondag 14km op de planning staan, beetje sneeuw moet ik aan kunnen denk ik zelf. :')

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:32

@myka. Jep! Hahaha. Ik ben dan ruim 36 weken zwanger, gaan we maar niet doen dan :+

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 20:51

Sall schreef:
Wat fijn dat de cardioloog stappen neemt, koekie!

Wow respect Suliko voor je bijleespost en al je afstanden!

Zin in sneeuw!

Ik heb mijzelf op een Brooks hardloop regenjas getrakteerd
Er was in de uitverkoop alleen maat S beschikbaar.
Nou past hij zeker, alleen zit hij strak rond mijn borsten.
Op de planning staat nog wel 5kg afvallen, maar aan de andere kant, moet hij nu ook goed zitten

Twijfel, twijfel

Hij is zo mooi <3

Die heb ik ook en hij is prachtig! Ik vond 'm wel vrij krap (zit tussen maat M en L in en heb maat L van het jasje).

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 21:53

Respect voor je leespost Suliko! En wat een heftige dagen hebben jullue achter de rug... bizar wat en debielen er bestaan... Wat een kilometers heb je oom afgelegd, zowel te been als op de fiets! Wat een uithoudingsvermogen moet je hebben!

XxLMMxX een verloren pony... ben duidelijk niet de enige die onderweg gekke dingen tegenkomt :)) Een loopvereniging lijkt mij dan weer niks... maar dat komt misschien ook omdat ik juist loop om even géén verantwoordelijkheid of verplichtingen te hebben... Wil niet dat lopen als een moetje gaat voelen na al het andere dat ik al moet :) Kan me voorstellen dat als je wat serieuzer bent je er veel aan kan hebben! Zowel qua sociaal aspect als qua tips.

Welkom Leeslampje!

Wat heerlijk iirrssjjee lekker de babykamer op orde maken! Is het je eerste kindje?

Lughnassadh wat fijn dat je even buiten hebt gelopen! Kan me voorstellen dat je daar mentaal weer even energie en hoop uithaalt.

Leonie weer APK :D

M_ontana ik ken een aantal mensen die cloudflow's hebben voor ''gewoon'' en die zijn er lyrisch over! Wil ze zelf ook graag eens proberen. Ben benieuwd wat jij er van vindt!

Sneeuw voorspeld bij jou Myka? hier niks... Jammer, zonder paarden is sneeuw best leuk :))

Mijn lijf voelde goed na de eerste keer 5km! Een beetje lage rugpijn, maar durf niet te zeggen of dit wel/niet door het lopen komt. Is iets waar ik vaker last van heb. De dames besloten ineens allebei tot 07:30 te slapen, waar ze normaal rond 05:30 wakker zijn momenteel. Ik had daar goed op geanticipeerd maar heb dus uiteindelijk meer dan 9 uur geslapen :+ dat was behoorlijk lang geleden, dus dat lange liggen kan ook wennen zijn geweest voor mn rug :') Ik had vanmiddag helemaal getimed om een langere wandeling te doen tussen de natte sneeuw buien door. Niet dus... Compleet verregend. Maar wel twee blije kindjes en twee blije hondjes...

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:07

@99.. nee 2e kindje! De oudste is vlak voor de kerst van kamer verhuisd, die heeft een hele nieuwe kamer. Deze baby krijgt dus zijn kamer, maar wel met nieuw behang enz :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:30

iirrssjjee schreef:
@99.. nee 2e kindje! De oudste is vlak voor de kerst van kamer verhuisd, die heeft een hele nieuwe kamer. Deze baby krijgt dus zijn kamer, maar wel met nieuw behang enz :)

Wat leuk! Mijn ervaring is dat je de tweede er gewoon bij doet :D al ben ik wel gezegend met twee makkelijke kindjes

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:49

Leeslampje, welkom, mooi doel!

iirrssjjee, heel netjes!

Samantha, thanks! Ik loop morgenmiddag bij woudenberg met collega's! Vind het wel een late start om 14:00, ben ik niet aan gewend.

Lugh, fijn dat ze gaan proberen om alle zorgverleners en behandelaren om een tafel te krijgen. Als begeleider in de zorg zelf kan ik beamen hoe waardevol en ook verhelderend en verfrissend in aanpak het kan zijn als je alle betrokken instanties bij elkaar krijgt en bovenop een casus gaat zitten, dat kan echt goede ontwikkelingen tot stand brengen, dus hopelijk voor jou ook! Goed dat je even lekker buiten hebt kunnen bewegen!

Goof, nou, ik hoef niet altijd ergens de verste afstand te lopen hoor. ;)

Leonie, ben benieuwd wat het jaar je gaat brengen, aan afstanden of pr's! En in het begin voelde het niet zo, dat het me makkelijk afging, heb ook wel vaker tot 7 km ergens opgebouwd en weer afgehaakt in het rennen de afgelopen jaren (ik denk dat er wel ergens bewijs is te vinden dat ik me 3x eerder in dit topic heb gemeld en toen stil ben gebleven :+ ), maar door de basis van de fietsreizen die ik heb gemaakt ging het opeens makkelijker en kan nu wel zeggen dat het me makkelijk afgaat!
Goed dat je rustig aan hebt gedaan vandaag! En herkenbaar, ik krijg mijn garmin ook zelden tevreden over mijn anaerobe trainingen. Hij vindt mijn studie-werkverkeer op de fiets als ik die track meestal meer anaeroob (door het stoppen bij de stoplichten) dan mijn snelle loopjes. :')

Sall, kan je wel nog goed met je romp en armen bewegen? Als je merkt dat dan de jas toch iets in de weg zit, zou ik het helaas niet doen, hoe mooi hij ook is!

Myka, heb er wel eens aan gedacht... maar ik ben echt een rampzalige zwemmer. _O- Al denk ik dat ik het met borstcrawl wel zou kunnen als ik dat zou oefenen (had als kind veel moeite met de schoolslag), maar voor nu voel ik nog niet de ambitie. Ik heb ook geen racefiets, alleen een tourfiets, dus fiets wel makkelijk ver, maar niet zo snel.
Goed gelopen en in de sneeuw moet vast goedkomen!

99, ja echt vreselijk, blij dat het voorbij is! Ik vind het vooral heel leuk om onderweg te zijn! :D
Heerlijk hoor, zolang slapen! Balen van de regen, maar klinkt als een goede dag. Op zich is lage rugpijn niet een heel gek iets als je begint met hardlopen, hoor het vaker in ieder geval en zelf ook wel eens gehad. Kan zijn dat je met een iets te holle rug loopt of corespieren mist, maar een betere loophouding en core ontwikkel je ook met meer lopen. :)

Ik ben gister voor het eerst wezen boulderen, heel gevaarlijk, want ik wist dat ik dat leuk zou vinden en ik heb geen tijd voor nog een hobby. :') Ging me best goed af! 18 routes gedaan op level 3,4 en 5, waarvan 14 voltooid en de andere bij verhoede pogingen niet verder gekomen en op een gegeven moment zat er geen kracht meer in mijn armen. Nu sta ik stijf van de spierpijn van mijn onderarmen tot aan mijn rug, dus rustig aan gedaan _O- Had wel nog die snelle 5 km erna gelopen, mijn benen kunnen inmiddels meer aan dan mijn bovenlijf.

Morgen 10 km woudenberg, deels verhard en deels onverhard, kortere run, maar ik ga niet voor het verbeteren van mijn PR, daarvoor heb ik te weinig energie van alle bagger nachten afgelopen week.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:59

Ja core is sowieso niet wat het ooit geweest is na twee zwangerschappen… misschien wel goed om daar meer aandacht aan te besteden :j succes morgen! Klinkt wel als een leuke loop

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:22

O dat is inderdaad laat Suliko!

Succes alvast, ik loop om 11u. M’n paard staat ook in Woudenberg dus ik ga daarna meteen rijden.
Rijbroek over m’n fusion heen en gaan. :D

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 00:05

Succes morgen !

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 09:18

Suliko goed gedaan dat boulderen. Ik vond het leuk voor een keertje, maar dat was het dan wel. Morgen gaan wij klimmen in Nijmegen. Heb ik van mijn zusje gekregen. Ook leuk voor een keertje. Heb geen kracht in mijn bovenlijf, dus dat wordt gegarandeerd ook spierpijn.

Succes morgen!