Het corona vaccin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:21

Nou mooie test of het vaccin werkt heb ik nu -O-

Klasgenoot positief getest quarantaine is net wel net niet. Anderen klagen wat over klachten maar ze zoeken ook excuses om niet naar school te hoeven. Ik voel me prima! Alleen hadden we dus al in quarantaine gemoeten. Gelukkig is iedereen op stage gevaccineerd... Ik moest toch al wat oppassen omdat mijn moeder besmet kon zijn.

Morgen al op dag 6 dus ik verwacht dat ik ook met mijn eigen overdreven maatregelen (bij raam zitten mondkapje toch ophouden onder de les extreem veel afstand van klasgenoten) mijzelf wel heb gered. Pfoe zo blij dat ik gevaccineerd ben vindt het wel vervelend maar ben nu niet extreem bang.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:38

Nikass schreef:
Ik begrijp het heel goed Morrie! En die angst is toch reëel, dus waarom zou je daar hulp voor moeten krijgen? Op dit moment is angst geen onterechte raadgever.

Angst kan goed zijn maar het hoeft niet je dagelijkse leven te beïnvloeden.
En op het moment dat ik het zo ervaar dat ik niks meer durf omdat ik bang ben voor mijn medemens is het tijd voor mij om aan de bel te trekken. Maar misschien is het omdat ik anders in het leven sta

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:22

Misschien loop je minder gevaar? Voor sommige mensen is iedereen die je tegenkomt een potentiële besmetting = een doodvonnis. Hoezo zou dat je leven niet hoeven te beïnvloeden?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:25

Precies, het is pas een probleem als je het zelf een probleem vindt en het wordt een stoornis als het doorslaat en je bv vanaf nu de rest van je leven binnenblijft als je ook bang geworden bent voor elk snotvirusje.

Maar corona is momenteel echt een reeël risico voor mensen met een risicovoorgeschiedenis. Ik ben dat niet, dus ik ben niet bang en ga gewoon naar buiten, maar anderen zijn dat wel, en blijven liever binnen.

Ik ken overigens wel meer mensen als risicogroep die al een jaar in quarantaine leven.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 08:42

Nikass schreef:
Misschien loop je minder gevaar? Voor sommige mensen is iedereen die je tegenkomt een potentiële besmetting = een doodvonnis. Hoezo zou dat je leven niet hoeven te beïnvloeden?

Ik ken mensen die dik maar dan ook dik in de risicogroep vielen. Een iemand met een aangeboren hart en long ziekte, heeft in het ziekenhuis gelegen vanwege corona, is 2 keer gebeld dat hij heel slecht lag. En die doet nu alles weer wat hij voor corona ook deed. Een oom van mijn man terminale kanker, kreeg er corona overheen in het ziekenhuis. Maar daar heeft hij helemaal niks van gemerkt. Hij is overleden aan complicaties van zijn kanker. En zo ken ik er meer, die er gewoon goed doorheen zijn gekomen ondanks onderliggend lijden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 08:55

Dus?
Dan moet je je maar niet zo druk maken als je veel risico loopt? Je cardioloog negeren als die aangeeft hoe voorzichtig je moet zijn?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 08:58

Nikass schreef:
Dus?
Dan moet je je maar niet zo druk maken als je veel risico loopt? Je cardioloog negeren als die aangeeft hoe voorzichtig je moet zijn?

Dat zeg ik nergens. Voorzichtig zijn is goed. Maar het is niet per definitie zo dat vallen in een risicogroep gelijk staat aan een doodvonnis als je corona krijgt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:02

Nee niet voor iedereen (volgens mij zeg ik dat ook nergens) Maar voor sommige mensen wel.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:13

Dan nog als risicogroep kun je genieten van naar buiten gaan de natuur in en andere kleine dingen..

Mijn zus was vorig jaar ook zo bang tot ik zei dan kom je na maanden je huis uit en word je overreden
Want dat risico is netzo groot als buiten corona oplopen.

Er zijn risico's maar met een beetje verstandig handelen kun je meer dan alleen binnen zitten.

sureido

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:17

Maar als je morgen van de trap valt en sterft heb je je laatste jaar alleen maar in angst gespendeerd, tja..

Ik leef sowieso altijd volgens het motto morgen kan de laatste zijn, ben ook absoluut niet bang voor de dood. Maar is natuurlijk ieder voor zich. Ik denk als de tijd voor je er is, dat die er toch wel komt. Dan wel door Corona of dan wel van de trap af donderen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:21

Echwel schreef:
Dan nog als risicogroep kun je genieten van naar buiten gaan de natuur in en andere kleine dingen..

Mijn zus was vorig jaar ook zo bang tot ik zei dan kom je na maanden je huis uit en word je overreden
Want dat risico is netzo groot als buiten corona oplopen.

Er zijn risico's maar met een beetje verstandig handelen kun je meer dan alleen binnen zitten.

Waar hoor je mij zeggen dat die mensen alleen binnen zitten?
Ik geef alleen aan de angst van Morrie heel goed te begrijpen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:24

sureido schreef:
Maar als je morgen van de trap valt en sterft heb je je laatste jaar alleen maar in angst gespendeerd, tja..

Ik leef sowieso altijd volgens het motto morgen kan de laatste zijn, ben ook absoluut niet bang voor de dood. Maar is natuurlijk ieder voor zich. Ik denk als de tijd voor je er is, dat die er toch wel komt. Dan wel door Corona of dan wel van de trap af donderen.

Sorry maar dit is wel heel makkelijk praten.
Als je gegronde redenen hebt om bang te zijn zet je dat niet zomaar even opzij.
Soms leer je door levenservaring de werkelijke waarde van het leven.
Is het je al eens letterlijk overkomen dat je de dood in ogen hebt gekeken?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:26

Mijn buurman is ook heel angstig.
Hij heeft zowat alle risico dingen>
Zwaar longpatient, obesitas, diabetes, bijna 68 jaar.
Als die corona krijgt weet je eigenlijk bijna zeker dat hij het niet overleeft.
Hij is erg veel buiten, juist. Zijn kinderen en kleinkinderen mogen niet eens binnen komen. Iedereen in de tuin, ook van de winter.
Hij is erg goed in houtbewerken dus daar is hij nu veel mee bezig, maar hij komt verder nergens. Zijn vrouw daarom ook niet. Eten word gebracht en een dag in de garage laten staan.
Heel extreem, maar ik snap het wel :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:32

@Nikass Ja :) en juist dat heeft me geleerd dat het leven grillig en ondoorgrondelijk is en dat je ook risico's moet nemen als je daardoor kan genieten. Maar iedereen moet die afweging voor zichzelf maken denk ik.

Ik denk dat een beetje angst voor corona prima is. Het is een rotvirus. Maar ook mensen die zwaar in de risicogroep vallen kunnen herstellen. Ik heb 90-jarige met een bak comorbiditeit er doorheen zien fietsen tegen alle verwachtingen in. Het is gewoon russisch roulette.

En zonder jou persoonlijk aan te spreken nikass. Ik zie nu een groep mensen ontstaan die al jaren in de risicogroep vielen. Sommigen namen niet eens de griepprik. Gingen naar alle verjaardagen, ook in het griepseizoen en zoende daar met een stotterende tante Sjaan, no problem.
En die sluiten zich nu al een jaar volledig op voor corona.
En corona is geen griep, dat weet ik. Maar het contrast is in sommige gevallen wel heel groot.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:43

Nikass schreef:
sureido schreef:

Sorry maar dit is wel heel makkelijk praten.
Als je gegronde redenen hebt om bang te zijn zet je dat niet zomaar even opzij.
Soms leer je door levenservaring de werkelijke waarde van het leven.
Is het je al eens letterlijk overkomen dat je de dood in ogen hebt gekeken?

Ja, dat heb ik, en juist daardoor denk ik, geniet van het leven, want het kan zomaar morgen voorbij zijn.

Verder ben ik wekelijks op begrafenissen, en daardoor denk ik ook wel, ook al ben je nog zo voorzichtig, als je het oploopt, loop je het op. Hoe voorzichtig je ook bent. Corona krijgen is uiteraard erg maar ik ken genoeg mensen die risicogroep zijn en er gewoon doorheen gefietst zijn. Meer dan die eraan gestorven zijn of in het zkh beland zijn.. ik denk dat angst niet altijd een goede raadgever is, want het leven is juist al zo kort.

Maar het staat nogmaals morrie goed in haar recht wel zo te leven. Maar ik snap Purny haar reactie wel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 10:28

secricible schreef:
@Nikass Ja :) en juist dat heeft me geleerd dat het leven grillig en ondoorgrondelijk is en dat je ook risico's moet nemen als je daardoor kan genieten. Maar iedereen moet die afweging voor zichzelf maken denk ik.

Ik denk dat een beetje angst voor corona prima is. Het is een rotvirus. Maar ook mensen die zwaar in de risicogroep vallen kunnen herstellen. Ik heb 90-jarige met een bak comorbiditeit er doorheen zien fietsen tegen alle verwachtingen in. Het is gewoon russisch roulette.

En zonder jou persoonlijk aan te spreken nikass. Ik zie nu een groep mensen ontstaan die al jaren in de risicogroep vielen. Sommigen namen niet eens de griepprik. Gingen naar alle verjaardagen, ook in het griepseizoen en zoende daar met een stotterende tante Sjaan, no problem.
En die sluiten zich nu al een jaar volledig op voor corona.
En corona is geen griep, dat weet ik. Maar het contrast is in sommige gevallen wel heel groot.

Die groep snap ik ook niet hoor! Dat gaat echt niet op voor de mensen over wie ik het heb.

Een traumatische ervaring beïnvloed je. En ja, je leert genieten van de dag, want morgen kan het over zijn. Maar de angst om dood te gaan, of om iemand te verliezen als dat al eens bijna is gebeurd, is denk ik heel voorstelbaar.

Voorzichtig kun je wel zijn en desondanks er op uit gaan en genieten! Zeker!
Maar als je nu buiten komt en mensen gewoon niet de moeite willen nemen om afstand te houden, dan is het best lastig. Probeer maar eens de rustige plekjes te zoeken, terwijl helemaal alleen afgelegen zijn ook weer een gevaarsrisico is.

Natuurlijk zijn de wonderen de wereld nog niet uit, misschien sta je er ook anders in als je 90+ bent? Maar als je een veertiger, vijftiger bent, kinderen hebt, nog zo in het leven staat en het nog niet wil loslaten... Dat is echt niet eenvoudig als je prognose zo somber is.
Juist het gevoel dat het Russische roulette is vergroot de angst. Het zou een stuk simpeler zijn als een paar maatregelen opvolgen je garanties zou bieden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 10:31

Sureido Ik lees mezelf toen ik jong was :D En wat mis ik die spirit. Echt waar.
Niet dat ik nu oud ben, maar toch... O:) :')

Moderna levert volgende week geen vaccins lees ik :roll:

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 10:32

Sureido ik bedoel het absoluut niet onaardig, maar ik ging ook heel anders met dingen om toen ik in de 20 was.
Dat is niet om jouw visie te bagatelliseren, ik vind het heel knap dat je zo positief in het leven staat. Maar "met de leeftijd" kun je wel voorzichtiger en soms angstiger worden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 10:37

Nikass schreef:
Sureido ik bedoel het absoluut niet onaardig, maar ik ging ook heel anders met dingen om toen ik in de 20 was.
Dat is niet om jouw visie te bagatelliseren, ik vind het heel knap dat je zo positief in het leven staat. Maar "met de leeftijd" kun je wel voorzichtiger en soms angstiger worden.

Tja en dan door stomme pech kun je iets krijgen wat nog ernstiger is dan Corona..
Heb zelf ook het idee als je niet beweegt en niet buiten komt dit ook ernstige gevolgen kan hebben....

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 10:56

Ach Nikass, het is mij al bekend dat jij door mijn leeftijd mijn reacties niet echt serieus neemt en alles maar op mijn leeftijd afschuift. Prima hoor :)

Iets angstiger en voorzichtiger is prima te begrijpen, maar helemaal jezelf opsluiten tot Corona voorbij is lijkt mij persoonlijk geen manier van leven.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:20

Echwel schreef:
Nikass schreef:

Tja en dan door stomme pech kun je iets krijgen wat nog ernstiger is dan Corona..
Heb zelf ook het idee als je niet beweegt en niet buiten komt dit ook ernstige gevolgen kan hebben....

Ik weet niet waar jij dat leest hoor??
Niet in mijn berichten in elk geval.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:21

sureido schreef:
Ach Nikass, het is mij al bekend dat jij door mijn leeftijd mijn reacties niet echt serieus neemt en alles maar op mijn leeftijd afschuift. Prima hoor :)

Iets angstiger en voorzichtiger is prima te begrijpen, maar helemaal jezelf opsluiten tot Corona voorbij is lijkt mij persoonlijk geen manier van leven.

Als eenmaal de vaccinaties geweest zijn, zo verwacht ik, dan blijft covid onder ons, alleen net als een griep en niet meer zo dramatische afloop voor teveel mensen, want het lichaam herkent de corona spike. Dus zelfs met de mutaties verwacht ik dat over paar maanden de zooi aardig voorbij is.
Tot zo lang super voorzichtig doen, vind ik alleen maar verstandig.
Tja, ik ken risico patiënten waarvan de gezonde partner doodziek is geweest van de covid en zij kregen helemaal niets, en zo kent iedereen wel sneue verhalen van mensen die de afspraak voor de pfizer hadden staan, hartstikke vitaal waren en inmiddels begraven zijn. Zo sneu, en je doet er niets aan.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:26

Maar Pien, voorzichtig doen kan, maar jij komt toch ook gewoon nog onder de mensen? Ondanks je heel voorzichtig bent? Het lijkt mij uitermate ongezond om nooit de deur uit te komen, geen frisse lucht en geen beweging.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:27

sureido schreef:

Prima dat jij mijn vriendelijk geformuleerde bericht zo interpreteert. Dat zegt inderdaad wat over jou, Sureido. Niet speciaal over je leeftijd, maar wel over hoe je in elkaar zit. Je werkt niet de indruk enig begrip te hebben, want je hebt vooral oog voor de moeilijke situatie van jongeren. En gek genoeg hoor ik dan wel ineens dat ze opgesloten zitten op hun studentenkamer. Je kan er toch gewoon op uit gaan zeg je? Dus waar heb je het dan eigenlijk over?

Je hebt mij daarentegen nergens horen praten over "helemaal jezelf opsluiten"
Dus ik stop ermee om daar op in te gaan (Echwel slaat namelijk ook volledig de plank mis met haar reacties die suggereren dat ik dat gezegd heb)

Pien inderdaad: eerst de inenting, dat verkleint het risico aanzienlijk. Maar voorzichtig blijven sowieso nog een hele tijd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:35

sureido schreef:
Maar Pien, voorzichtig doen kan, maar jij komt toch ook gewoon nog onder de mensen? Ondanks je heel voorzichtig bent? Het lijkt mij uitermate ongezond om nooit de deur uit te komen, geen frisse lucht en geen beweging.

Vooral buiten. Vandaag gaan we met de buren borrelen binnen en dat is heel lang geleden. Zij hebben een negatieve test.
Maar wij zijn nu extra voorzichtig want vaccinatie komt in zicht en om ons heen zijn te veel mensen besmet en echt ziek ervan, vooral in Nl, Frankrijkgaat niet goed. Heel verdrietig.
Dus ik zie binnen niemand en alleen buiten met wandelen of een leuke Franse babbel bij passeren van kennissen.