Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 11:19

Karl66 schreef:
Ik snap het gezeur ook niet zo. Je hebt toch geen minister nodig om je te vertellen dat het niet slim is om deze kerst allemaal bij elkaar te gaan zitten? Zonder lockdown waren we ook echt niet met de hele familie tijdens kerst bij elkaar gaan zitten. Het rare idee dat een overheid je eerst moet vertellen dat je verstandig moet gedragen, omdat je dat anders zelf niet kan verzinnen.

Ik snap het gezeur ook niet. Rij naar een sneltest straat en je kunt gewoon getest worden. Gister was het er ook nog een komen en gaan.
Beetje meer zelf verantwoording zal de mens sieren.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 11:21

Reproductie getal (die 1.25) gaat inderdaad voornamelijk over de groei van besmettingen. Een land kan dus al een laag reproductie getal hebben maar nog op de top van de piek zitten als reproductie getal weer onder 1 komt gaan de besmettingen om laag.

Ook is ons reproductie getal van 4 december en dusniet meer recent

Als laatste moet je bij de aantallen per 100.000 kijken naar hoe dit cijfer uw opgebouwd in Nederland word dit cijfer per dag uitgegeven andere landen kiezen er voor om besmettingrn van een week neer te zetten

Pabie

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 11:22

Getallen juist interpreteren is ontzettend lastig en dat maakt zo'n pandemie ook moeilijker.
Het is dat ik een studie doe met betrekking tot getallen en data, het meeste is echt niet zo duidelijk en makkelijk te begrijpen...

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 11:23

In Ede gaat er militair personeel helpen in een verzorgingshuis. Veel bewoners en personeel besmet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 11:24

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 11:25

Het R getal zegt niets over exacte aantallen.

Het verteld hoeveel mensen 1 besmet iemand gemiddeld verder besmet.

Reproductie onder 1: gemiddeld worden er minder nieuwe mensen besmet.

Reproductie boven 1: gemiddeld worden er meer nieuwe mensen besmet.

Stel, je hebt 2 besmette mensen.
Die besmetten er 8. (Ieder besmet er 4)
R is dan 4 terwijl het aantal exacte nieuwe besmettingen 8 is.

Stel je hebt 100 besmette mensen.
Die besmetten er 50.
(Dan besmet ieder er gemiddeld een halve.)
R is dan 0,5 terwijl het exacte aantal nieuwe besmettingen 50 is.

Kortom, je kunt een lagere R hebben bij meer fysieke besmettingen.

Ik heb de laatste dagen de cijfers van Frankrijk en Nederland niet zelf bekeken.

Maar het is dus niet ondenkbaar dat er in Nederland op dit moment meer besmette mensen zijn, maar dat die R wel wat lager ligt.
Om het volledig te weten moet ik echt de cijfers van beide landen induiken. (Heb ik nu geen tijd voor)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 11:30

Pabie schreef:
Reproductie getal (die 1.25) gaat inderdaad voornamelijk over de groei van besmettingen. Een land kan dus al een laag reproductie getal hebben maar nog op de top van de piek zitten als reproductie getal weer onder 1 komt gaan de besmettingen om laag.

Ook is ons reproductie getal van 4 december en dusniet meer recent

Als laatste moet je bij de aantallen per 100.000 kijken naar hoe dit cijfer uw opgebouwd in Nederland word dit cijfer per dag uitgegeven andere landen kiezen er voor om besmettingrn van een week neer te zetten

Bij ons is dat r getal over de ziekenhuisopnames

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 11:33

Cookies schreef:
In Ede gaat er militair personeel helpen in een verzorgingshuis. Veel bewoners en personeel besmet.

Ik vroeg me toevallig gisteren af, mbt het tekort aan vpk, of er idd vanuit het leger ook hulp komt. Daar zijn immers ook veel vpk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 11:42

Femke_Tweety schreef:
Het R getal zegt niets over exacte aantallen.

Het verteld hoeveel mensen 1 besmet iemand gemiddeld verder besmet.

Reproductie onder 1: gemiddeld worden er minder nieuwe mensen besmet.

Reproductie boven 1: gemiddeld worden er meer nieuwe mensen besmet.

Stel, je hebt 2 besmette mensen.
Die besmetten er 8. (Ieder besmet er 4)
R is dan 4 terwijl het aantal exacte nieuwe besmettingen 8 is.

Stel je hebt 100 besmette mensen.
Die besmetten er 50.
(Dan besmet ieder er gemiddeld een halve.)
R is dan 0,5 terwijl het exacte aantal nieuwe besmettingen 50 is.

Kortom, je kunt een lagere R hebben bij meer fysieke besmettingen.

Ik heb de laatste dagen de cijfers van Frankrijk en Nederland niet zelf bekeken.

Maar het is dus niet ondenkbaar dat er in Nederland op dit moment meer besmette mensen zijn, maar dat die R wel wat lager ligt.
Om het volledig te weten moet ik echt de cijfers van beide landen induiken. (Heb ik nu geen tijd voor)

Dit verhaal snap ik en kende ik.

Blijkbaar is het dus zo dat als jij 66,99 miljoen mensen hebt met elke dag 10.000 besmettingen die er bij komen je een reproductie getal van 1,36 kunt hebben
en dat als je 17,28 miljoen mensen hebt met elke dag 10.000 besmettingen het reproductie getal lager kan zijn nl 1,25. Hier is al 2 weken het aantal besmettingen behoorlijk stabiel. Dus het gaat niet van 1000 naar 1300 etc. Het blijft op de zelfde aantallen hangen.

OK Bijzondere conclusie vind ik dat!

Ik moet stoppen met dit te gaan begrijpen want ik heb over 2 uur hier vrienden die komen eten en moet dus de keuken in.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 12:03

Dan klopt het cijfer in Frankrijk wellicht niet? Als de aantallen besmettingen niet toenemen, is de R0 rond de 1.

Ineke2, over dat bericht is het hier al eerder gegaan. Dit blijkt niet te kloppen (of is later ingetrokken, mij niet duidelijk). Een negatieve test is alleen nodig als je langer dan 48 uur in België zou willen verblijven. Overigens las ik over een jongetje met co-ouders in NL en BE, die om de week in Nederland en België is. Niet te doen natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door veerledec op 25-12-20 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 12:04

Zag ze hier net nog weer naar de kerk lopen (09.45). :n

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 12:08

veerledec schreef:
Dan klopt het cijfer in Frankrijk wellicht niet? Als de aantallen besmettingen niet toenemen, is de R0 rond de 1.

Ineke2, over dat bericht is het hier al eerder gegaan. Dit blijkt niet te kloppen (of is later ingetrokken, mij niet duidelijk). Een negatieve test is alleen nodig als je langer dan 48 uur in België zou willen verblijven. Overigens las ik over een jongetje met co-ouders in NL en BE, die om de week in Nederland en België is. Niet te doen natuurlijk.

Als het cijfer 1,35 is en je hebt 10.000 besmettingen dan is de week erop 13.500.

In Nl met 1,25 is het dan 12.500.
Ik ga dit eens goed volgen komende weken.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 12:11

Nee, het was op 4 december (niet gecheckt maar dat las ik hier) 1,25. En zo zijn we aan de stijging van de afgelopen week(weken) gekomen. Het R0 getal zegt niets over de toekomst, is in dit geval alleen een vaststelling van hoe het in het verleden was. Vervolgens kan je dan natuurlijk kijken wanneer de R0 goed bleek en wat er toen eventueel anders was bijvoorbeeld.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 12:12

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 12:13

Kijk dan ook even naar de data: NL heeft een R uit die minstens 2 weken oud is. Ik weet niet of Frankrijk dat ook doet?

Ik geloof zelf niet dat er met de vingers wordt geknoeid. Ik geloof wel dat het een redelijk slecht idee is om de R zo belangrijk te maken voor een land waarin minstens de helft niet snapt wat het over gaat. Dan zien ze de R op 0.89 staan en denken: ooow we kunnen weer! Het gaat goed! Maar in de eerste plaats is die R van 2 weken terug en kan inmiddels alweer heel anders zijn, en ten tweede zitten we met een R van 0,89 nog heel erg lang aan deze pandemie vast.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 12:14

Bizar die kerkdiensten .. ik vind dit zo'n dikke middelvinger naar de maatschappij als het net als in Barneveld om grote groepen gaat die ook nog eens geen afstand houden.

En hoewel ik eigenlijk niet iemand ben die zegt ''als die dat doet, mag ik dat'' betrap ik me soms wel op een dergelijke gedachte. Vandaag komen er 2 mensen, mijn ouders. Gisterenavond en morgen ben ik alleen met mijn kinderen. Ik kom dus niet aan mijn max. aantal gasten.
Maar oud en nieuw zou ik dat bijv. willen vieren met een vriendin. En dan zijn we met net 1 iemand teveel als de regel van 2 gasten vanaf 13 jaar nog geldt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 12:15

pien_2010 schreef:
veerledec schreef:

Als het cijfer 1,35 is en je hebt 10.000 besmettingen dan is de week erop 13.500.

In Nl met 1,25 is het dan 12.500.
Ik ga dit eens goed volgen komende weken.

Nope, dat is te kort door de bocht.

Ik heb geen tijd om nu de hele nuance in dat verhaal uit te werken,

Maar heeft ook te maken met hoeveel er daadwerkelijk getest wordt, hoeveel mensen je mist, hoeveel tijd er tussen de besmettingen zit (vandaag 1 nieuwe wil niet zeggen dat die morgen al de volgende besmet heeft), cijfers die gedeeltelijk ingevuld móeten worden aan de hand van schattingen (en achteraf bijstellen) etc.

In een rechtstreeks en simpel rekenvoorbeeld kan ik me jouw gedachtengang voorstellen.
Maar er speelt helaas meer mee dan alleen dat.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 12:15

Afbeelding
R loopt steeds 2 week achter om betrouwbarder te zijn

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 12:17

In Belgie rekenen ze daar ook de ziekenhuisopnamen bij in

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 12:17

Over de kerkdiensten, we kunnen ons er druk over maken of het niet snappen , ik snap de mensen ook niet die kerstavond naar dat gezinslid, de volgende dag naar de volgende en tweede kerstdag weer naar familie gaan. Risico op verspreiding is net zo groot. Kerk waar 600 man in past en nu 30 mensen zitten, tja.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 12:20

Volgens mij zijn de regels voor velen ook niet zo duidelijk, want ik zag een foto van een hele betrouwbare vriendin die op FB trots een foto van haar 'volgensderegels' kerstdiner neerzette. Van in totaal 5 gasten. Drie huishoudens in totaal, maar 5 gasten. Zonder afstand.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 12:21

veerledec schreef:

Ik denk toch wel echt dat het bericht klopt. Nogmaals ik hoorde het deze morgen op de radio en deze artikelen zijn van vandaag:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/6834962 ... nscontrole

https://www.ad.nl/binnenland/live-negat ... ~a2790692/

Het is om winkelend publiek weg te houden, dus dan gaat het niet alleen om een verblijf met overnachting.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 12:31

Wij zijn ook uitgenodigd om lekker gezellig te gourmetten... ouders zijn op leeftijd. Moeder heeft een longaandoening en oma is 98.
Tsja heel apart vinden ze het dat wij niet komen.
Bijzondere wereld l.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 12:32

Ja, zo is het door België wel gebracht, maar dat is ingetrokken (of verkeerd overgekomen). Op de website van de Rijksoverheid staat de 48 uur. De veiligheidsregio hier benadrukt steeds ook dat de berichtgeving (vanuit de Nederlandse en Belgische media) niet klopt op dit punt.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 12:37

bigone schreef:
Over de kerkdiensten, we kunnen ons er druk over maken of het niet snappen , ik snap de mensen ook niet die kerstavond naar dat gezinslid, de volgende dag naar de volgende en tweede kerstdag weer naar familie gaan. Risico op verspreiding is net zo groot. Kerk waar 600 man in past en nu 30 mensen zitten, tja.

Ik vraag me af of er netjes aan die 30 gehouden wordt en er voldoende afstand wordt gehouden? En of die kerkgangers kerst verder ook niet met familie of vrienden buiten hun huishouden vieren? In Barneveld werd er geen afstand gehouden en kwamen er 's ochtends honderden mensen bijeen en in de middag weer. En dit zal niet de enige kerk zijn.

Voor mij is persoonlijk sociaal contact heel belangrijk. Ik vind het heel belangrijk een vriend of vriendin eens een knuffel te kunnen geven. Ik vind het erg heftig dat mij dit nu verboden kan worden. Dat er zelfs bemoeid wordt met of ik een vriend binnen mijn of zijn huis een knuffel geef. Of met het aantal mensen dat je in huis uitnodigt. Ik snap gewoon niet waarom de grondwet in dit geval niet aangepast kan worden, waardoor kerken zich ook aan de regels moeten houden. Kerkdiensten kun je prima vanuit huis bijwonen en je geloof draag je toch bij je? Dat kun je thuis ook praktiseren.

Ik zit met kerst, op vanavond na, gewoon alleen met mijn 2 thuiswonende jonge kinderen. Ik houd me aan de regels. Ook nu met kerst. Sterker nog in zou vanavond nog een gast extra mogen ontvangen en morgen 3. Maar ik kan best een jaartje kerst zo doorbrengen.

MAAR .... ik merk op sociaal vlak dat het zijn tol begint te eisen. Ik werk in de zorg en ben zo bang besmet te worden. Ik ben niet bang zelf ziek te worden, maar meer anderen te besmetten en ook de gevolgen (isolatie, quarantaine kinderen) vind ik heftig.
Ik heb gewoon zo'n behoefte aan een knuffel van een vriend. Gezellig iets kunnen ondernemen met elkaar en onze kinderen. Ik zit al in een lastige persoonlijke situatie.
Ik wil zo snel mogelijk terug naar iets normaler. Als mensen gewoon in groepen kerkdiensten bij gaan wonen, helpt dan niet mee. Dat maakt me gewoon boos. Ik kan er geen begrip voor opbrengen.