De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:33

Eerlijk? Als ik bv bejaard was dan zou ik niet op mijn medemensen vertrouwen maar zelf een paar weekjes thuisblijven en boodschappen voor de deur laten zetten. Lijkt me sowieso ook makkelijker te realiseren dan de halve beroepsbevolking huisarrest geven.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:33

MizzMontana schreef:
Bij heel veel berichten vraag ik me af waar ‘hier’ is :o

Dat komt omdat veel Bokkers of geen woonplaats hebben ingevuld, of er een soort cryptogram of raadsel van hebben gemaakt. Iets waar wij beiden ook schuldig aan zijn :o .
"Hier" is bij mij de 3 noordelijke provincies: woon in Drenthe, werk in Groningen, vriend woont in Friesland.

Urbiezira

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:36

Misschien een idee om in ieder geval de provincie waar je woont/werkt erbij te zetten als je het hebt over wat je in je omgeving opmerkt. Dan is het in een oogopslag duidelijk voor diegenen die hun woonplaats niet hebben ingevuld, of voor als je je op dat moment ergens anders bevindt dan in je woonplaats.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:37

Joman schreef:
MizzMontana schreef:

Voor mij is dat Friesland, nog geen besmettingen en vind het dan ook niet gek dat ouderen hier nog met het OV gaan.
Zit je in Brabant is het weer een ander verhaal.

Maar dit is toch een beetje een utopie; denken dat er nog geen besmettingen zijn. Ze zijn niet officieel gemeld, dat is iets anders dan dat ze er niet zijn.

Het zou mij niets verbazen als ze er nog niet zijn. Het noorden had een week eerder vakantie dan het zuiden. Degenen die daarvan in Noord Italië op vakantie zijn geweest zijn waarschijnlijk net voor de besmetting/uitbraak aan geweest. En "wij" vieren geen carnaval. Wat niet wegneemt dat er wel mensen naar het zuiden of naar Duitsland gaan om daar carnaval te vieren. Misschien meer geluk dan wijsheid m.b.t. dat laatste dan misschien.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:38

karuna schreef:
Sjips sjips sjips %) -O- -:(- %) huisarts belde die heeft naar aanleiding van bericht van vrijdag van huisartsenpost. En zijn ontploft tegen de ggd vanmorgen kennelijk. En zijn nu een test aan het eisen. Omdat zij niet meer geloven dat ik niet besmet ben.

Mocht dan nu wel getest worden, en positief dan ja wat dan? Wat had ik meer kunnen doen? Heb vrijdag zaterdag en zondagochtend contact gehad met huisartsenpost en zij met ggd. En nee maakt u zich geen zorgen, u kunt naar uw vader want u bent absoluut niet besmet. Omdanks die woorden toch afstand gehouden van mijn paps. En de hele week ervoor ook.

Voor nu gv moet mijn kant op komen (was net klaar op zijn werk, heb zijn baas nu gesproken ook) en tot nader order mogen we van huisarts nergens heen. En zijn baas is ook van mening na wat gevloek op de ggd ook, hij gaat nergens heen tot er nu echt duidelijkheid is. Ook van die kant gaat er dus contact met ggd opgenomen worden. Zodat er nu echt duidelijkheid komt ben ik nu wel of niet besmet. -O-

En o ja de koorts is weer gezellig terug, zo ook het gehoest, weer even klachtenvrij geweest en nu golf nummer 3. -O-

Off-topic vraag, sorry. Ik lees heel vaak in jouw Posts ‘gv’, wat betekend dat?! :?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:40

Roodvos schreef:
MizzMontana schreef:

Dat komt omdat veel Bokkers of geen woonplaats hebben ingevuld, of er een soort cryptogram of raadsel van hebben gemaakt. Iets waar wij beiden ook schuldig aan zijn :o .
"Hier" is bij mij de 3 noordelijke provincies: woon in Drenthe, werk in Groningen, vriend woont in Friesland.

Hinderlijk vind ik dat.

Zie net dat ik Ballenbak heb ingeruild voor blaricum :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:43

Roodvos schreef:
Joman schreef:

Maar dit is toch een beetje een utopie; denken dat er nog geen besmettingen zijn. Ze zijn niet officieel gemeld, dat is iets anders dan dat ze er niet zijn.

Het zou mij niets verbazen als ze er nog niet zijn. Het noorden had een week eerder vakantie dan het zuiden. Degenen die daarvan in Noord Italië op vakantie zijn geweest zijn waarschijnlijk net voor de besmetting/uitbraak aan geweest. En "wij" vieren geen carnaval. Wat niet wegneemt dat er wel mensen naar het zuiden of naar Duitsland gaan om daar carnaval te vieren. Misschien meer geluk dan wijsheid m.b.t. dat laatste dan misschien.

Je weet toch helemaal niet wanneer de eerste besmettingen er waren? Je weet ook niet wanneer men precies besmet is geraakt en ook niet wie er nu precies besmet is. Het enige dat we weten is dat er in Italië een mega uitbraak is sinds enkele dagen.
Carnaval zal in Brabant ongetwijfeld het aantal besmettingen hebben verveelvoudigd, maar Nederland is zo dichtbevolkt en Nederlanders reizen zoveel in binnen en naar buitenland, dat besmettingen echt wel verder zijn dan wat nu wordt weergegeven.

Het virus kan 3 tot 5 dagen overleven buiten het menselijk lichaam op allerlei voorwerpen, mits de condities 'goed' zijn. Dit betekent dat mochten de condities in een trein goed zijn, en een trein rijdt van Eindhoven naar Groningen, en daarin hebben een aantal besmette lui gezeten, het virus zo kan worden overgedragen zonder dat daar uberhaupt menselijk contact aan te pas komt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-03-20 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:43

Giolli schreef:
Off-topic vraag, sorry. Ik lees heel vaak in jouw Posts ‘gv’, wat betekend dat?! :?

Goede Vriend dacht ik :D

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:45

Ik denk dat mensen er vaak niet bij stil staan dat men niet kan ruiken waar hier is. Ik denk dat ik me daar ook wel eens schuldig over maak. Wakkerdam is ook maar van een spelletje -O-

Joman schreef:
Het virus kan 3 tot 5 dagen overleven buiten het menselijk lichaam op allerlei voorwerpen, mits de condities 'goed' zijn. Dit betekent dat mochten de condities in een trein goed zijn, en een trein rijdt van Eindhoven naar Groningen, en daarin hebben een aantal besmette lui gezeten, het virus zo kan worden overgedragen.

3-5 dagen? ik meende ergens anders gelezen hebben dat het 20 minuten ofzo was.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:46

pmarena schreef:
Giolli schreef:

:D

Goed verzonnen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:47

Ladybird schreef:
Ik denk dat mensen er vaak niet bij stil staan dat men niet kan ruiken waar hier is. Ik denk dat ik me daar ook wel eens schuldig over maak. Wakkerdam is ook maar van een spelletje -O-

Joman schreef:
Het virus kan 3 tot 5 dagen overleven buiten het menselijk lichaam op allerlei voorwerpen, mits de condities 'goed' zijn. Dit betekent dat mochten de condities in een trein goed zijn, en een trein rijdt van Eindhoven naar Groningen, en daarin hebben een aantal besmette lui gezeten, het virus zo kan worden overgedragen.

3-5 dagen? ik meende ergens anders gelezen hebben dat het 20 minuten ofzo was.

Nee, Nederland houdt 3 dagen aan. In Hongkong houden ze 5 dagen aan.

MizzMontana

Rambogirl schreef:
Heel raar. In Oosterhout is er ook een besmetting, maar deze is niet gemeld...

Ze staan wel onder controle van de ggd lees ik. Dan is het toch gemeld?
Of ik begrijp het verkeerd.

Roodvos dat is wel een aardige theorie inderdaad, die week eerder vakantie en geen carnaval kan best wel uitmaken.

Joman, er zijn vast onbekende gevallen in noord Nederland, maar die blijven of niet lang onbekend, of zullen iemand anders aansteken zodat het toch bekend wordt. Tot die tijd rustig doorleven denk ik, met het verstand er bij dat je thuis blijft als je klachten ervaart.
Brabant zijn de meeste gevallen en ik zou daar zelf nog iets strenger zijn dan hier in Friesland.

BigOne

Needje schreef:
Ging toch juist om hoge dosering vitamine C? :o

In China hebben zeer zieke patienten behandelt met een zeer hoge dosis C via infuus, het leek wat te helpen want vit C staat er om bekend vrije radicalen op te ruimen en daar komt tijdens de ziekte een gigantische hoeveelheid van voor in het lichaam. Deze mensen kregen 30.000 eenheden gedurende 7 dagen, langer mag niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:48

Needje schreef:

Vit-C boost de weerstand iets, maar Vit-D vermindert de longaantasting.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:50

pmarena schreef:
Giolli schreef:

Ja dat heb ik ook een keer gevraagd.
Is Goede Vriend en dat is dus niet haar partner.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:50

Gypsy schreef:
Eerlijk? Als ik bv bejaard was dan zou ik niet op mijn medemensen vertrouwen maar zelf een paar weekjes thuisblijven en boodschappen voor de deur laten zetten. Lijkt me sowieso ook makkelijker te realiseren dan de halve beroepsbevolking huisarrest geven.

Ik zou als ik bejaard was ook de medemens niet meer vertrouwen na wat er allemaal geroepen word op internet (dat het virus mooi opruimt en alles in die trant....)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:53

BeFunny schreef:
pmarena schreef:

:D

Goed verzonnen :j

Niet verzonnen, maar een keer gevraagd want ik werd er gek van dat ik het niet wist :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:54

Joman schreef:

En onder gunstige omstandigheden kan het tot 9 dagen buiten het menselijk lichaam actief blijven (vochtig kouder weer en bepaalde oppervlakken).

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:55

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:57

DubbelDun schreef:
Joman schreef:

En onder gunstige omstandigheden kan het tot 9 dagen buiten het menselijk lichaam actief blijven (vochtig kouder weer en bepaalde oppervlakken).

Waar staat dat dan? Dat heb ik nog niet gelezen. Wel interessante materie.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:58

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 18:02

Gypsy schreef:

Ja, deze komt vaker voorbij. Maar even realistisch: wanneer daarmee beginnen, en hoe lang dan? Want in China woedt het virus vanaf, laten we zeggen, 1 december. Dat is dus al 3 maanden, en ze zijn er nog niet vanaf. Er zijn nog dagelijks nieuwe besmettingen, maar het loopt wel heel sterk terug.

Laten we even voor het gemak zeggen dat het in Nederland op 1 maart is begonnen. Dan moeten alle ouderen dus minimaal de komende 3 maanden, dat is dus tot 1 juni, maar binnen blijven?

Hoe stel je dat voor bij ouderen die (alleen) in een appartement wonen? Drie maanden lang eenzame opsluiting zonder luchten?
En je leest hier al van jonge mensen dat ze geen geld hebben om boodschappen te laten bezorgen. Eenzaamheid onder ouderen is serieus een probleem. Die hebben geen sociaal vangnet die de boodschappen voor de deur kunnen zetten. Van welk geld moeten die ouderen die alleen AOW krijgen dan de boodschappen laten bezorgen?

Ik snap de redenatie hoor, maar ik vind het absoluut onhaalbaar en onrealistisch. En vandaar de oproep van het RIVM om solidair te zijn met de ouderen in de samenleving, je verantwoordelijkheid te nemen en de hygiëne en andere maatregelen in acht te nemen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 18:04

Joman schreef:
DubbelDun schreef:

Waar staat dat dan? Dat heb ik nog niet gelezen. Wel interessante materie.

https://www.journalofhospitalinfection.com/current

Edit; link deed het niet, maar het is het derde artikel op deze site
Laatst bijgewerkt door MizzMontana op 09-03-20 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 18:04

DubbelDun schreef:
Needje schreef:

Vit-C boost de weerstand iets, maar Vit-D vermindert de longaantasting.

Zie mijn post voor dit, over behandeling van patienten in china en het is niet bewezen dat D ook dit virus kan verminderen. Art kwam uit 2017.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 18:10