Afvallen 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:05

Emmaa_ schreef:
Met Sonja Bakker is imo sowieso wel wat meer mis dan alleen de eierkoeken :o Ik snack vaak op crackers met pindakaas als ik wat meer kcal over heb, als ik wat minder heb neem ik twee rijstwafels met een la vache qui rit

Geen idee wat er mis is met Sonja Bakker, nooit in verdiept eigenlijk. Maar ben wel benieuwd?
@sunraggae: dat is dan toch prima? Mocht je stil komen te staan kun je altijd proberen om eens een paar dagen te tellen, dan geeft nogal eens inzicht in waarmee de winst te behalen is :)

Ik heb een paar dagen geleden een veel te lekkere cheesecake gemaakt. Weliswaar suikervrij, maar niet mager.. daar pak ik af en toe een stukje van. Toch maar eens kijken of ik dat recept nog wat kan tweaken...

Anoniem

Re: Afvallen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:13

@Achterom: Ik ben sowieso geen fan van dit soort dieten, waarbij mensen opgelegd krijgen wat ze wel en niet moeten eten en verder niet ingaan op de waarom erachter. Ze raadt imo rare dingen aan, zoals dat je beter een appelbol (570 kcal) kan eten dan twee oliebollen (samen 320 kcal), en dus dat eierkoeken een super geschikt tussendoortje zijn. Het zal ongetwijfeld werken voor heel veel mensen maar ik vind het belangrijker om ook te weten waarom je bepaalde keuzes maakt.

Daarnaast heeft ze bv ook een boek 'afvallen voor kinderen' of iets in die trant en ik heb daar echt heel veel meningen over. Ouders die hun kinderen opvoeden met het idee dat ze constant maar op hun gewicht moeten letten ipv je kinderen aansporen om gezonde keuzes te maken is imo echt heel schadelijk. In het boek voor kinderen is de balans trouwens ook echt ruk, bijna geen groenten en heel veel zuivel.

Plus ik vind dat haar boeken altijd bol staan van de hele dure merkproducten die duidelijk geld betalen om erin te mogen staan. Ze biedt geen alternatieven en schrijft die producten vaak aan alsof het de enige mogelijke gezonde keuze is. Maar goed, net wat ik zeg. Heel veel mensen zijn erg gebaat bij haar methode dus in die zin zal het wel ergens op gebaseerd zijn allemaal. Maar het is wetenschappelijk vaak heel slecht onderschreven en ze verkoopt haar mening als de enige juiste en dat is in sommige gevallen best schadelijk.

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:38

Ik heb vandaag van Lipton, zakjes thee gekocht voor ice tea. Kan je gewoon in koud water hangen en heeft je water toch een smaakje. Miss nog een optie als alle limonades afvallen. Hier zit minder dan 4 kacl in.
Ik ga het nu uitproberen dus laat het wel weten of het wat is!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:01

Mijkee_ schreef:
Ik heb vandaag van Lipton, zakjes thee gekocht voor ice tea. Kan je gewoon in koud water hangen en heeft je water toch een smaakje. Miss nog een optie als alle limonades afvallen. Hier zit minder dan 4 kacl in.

Daar heb ik gisteren naar gezocht maar die kon ik zo gauw niet vinden.

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:04

ClaudiaHS schreef:
Mijkee_ schreef:

Ik heb het bij de Albert heijn gekocht, staat bij de limonades.

Ik vind hem geslaagd! Ik heb de vlierbloesem met roos geprobeerd

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:19

Mijkee_ schreef:
ClaudiaHS schreef:

Oeh dat klinkt goed, van de week bij boodschappen maar eens naar kijken!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 08:48

Vanmorgen weer gewogen. En er gaat dus een halve kilo p.w af ongeveer.
Hopen op begin aug dat ik de 70 of net daaronder aantik.

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 08:52

Goed bezig ClaudiaHS!

Ik stond vanochtend ook op de weegschaal en toen gaf ie 80,0 kg aan *\o/* jippie! Maar dinsdag is m’n officiële weegdag dus nog even afwachten of die dan nog steeds zo positief is

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 09:07

Ik probeer me normaal om de week te wegen.
Maar kwam vanmorgen uit bed, even naar de wc geweest. In mijn ooghoek zag ik de weegschaal staan en dacht, zal ik er eens op gaan _O-
Kan duidelijk aan de broek merken dat hij losser zit.
Weegschaal bevestigd dit, dus dat geeft moed om door te gaan.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:29

Hmmmm....mijn weegschaal had het begeven. Nieuwe gekocht, geeft die ruim een kilo meer aan...daar wordt je niet vrolijk van.
Maar goed...we gaan dapper verder

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 15:28

Mijkee_ schreef:
ClaudiaHS schreef:

Ik heb net ook die met vlierbloesem en roos meegenomen en meteen in dopper gehangen, best lekker zo voor de afwisseling van gewoon water! :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 15:40

Ik vind die niet zo'n succes, maar blijkbaar kan je thee ook koud zetten. Een koude groene thee blijk ik heerlijk te vinden. 1 zakje op een halve liter en dan minimaal 6 uur in de koelkast (bij mij vaak 12-18, eind van de middag erin, eind van de ochtend eruit).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 15:52

Groene thee, of muntthee is koud erg lekker! Zwarte thee vind ik dan minder...

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 18:13

Ik drink liever water dan koude thee.
Al is af en toe een smaakje wel lekker.

Mijn lijf heeft allemaal ontstekingen en de weegschaal doet het niet.
Hopelijk helpen nieuwe batterijen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 09:46

[quote="turtlelito”]
Ik hou nu 1600 kcal aan. Dat verdeeld over 2 maaltijden, ik ontbijt nl niet (niet vanwege een dieet ofzo, ik krijg in de ochtend slecht dingen weg) en neem geen tussendoortjes. Winst zit nog wel in een wat magerdere lunch, daar zitten op het moment nog wel eens wat salades voor op brood (vet natuurlijk) en gebakken eitjes (ook weer vet) tussen.

Maar denk dat ik vooral even moet doorzetten. 'Vroeger' was een paar kilo eraf gewoon een paar weken afzien en ik was weer op gewicht, helaas gaat het vet met het stijgen der jaren op wat andere plaatsen plakken en is ook hardnekkiger. Ik heb ook echt het gevoel dat het moment in mijn cyclus steeds meer gaat meespelen, op sommige momenten lijk ik wel op te zwellen :roll: [/quote]

Wat eet je precies als lunch/diner? 800kcal per maaltijd is echt flink! Dat je niet ontbijt is niet echt een ramp maar denk dat je er wel goed aan doet om 3 a 4x per dag iets te eten. Bijv een schaaltje magere kwark voor het slapen en ergens tussen je lunch en diner nog iets. Als je alles bijhoudt in MFP, op hoeveel gram eiwit, vet en koolhydraten kom je gemiddeld per dag uit?

Edit: ik probeer de quote te fixen maar het lukt me niet haha!
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 28-06-20 09:50, in het totaal 2 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 09:49

Ik drink super veel water of spa rood zonder smaakje. Als je je levensstijl blijvend wil veranderen is zoetstof niet echt een oplossing, je kunt dan beter water leren drinken zonder zoete smaak anders blijf je altijd maar die craving naar zoet houden. Je kan wel wat smaak toevoegen door een beetje citroen, munt of frozen fruit toe te voegen. Heb je toch een smaakje maar niks zoets.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 09:52

Het maakt echt niks uit hoe je je calorieën verdeelt op een dag. 800 zou ik met gemak wegkrijgen. Heb vaker lunches gehad van rond de 1500... (treat meal) :+

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 10:11

Niet perse mee eens dat je niet kan afvallen zonder zoet. Ik had me op 1750 ingesteld per dag, bijgehouden in MFP. Sinds begin dit jaar 9 kilo afgevallen en hou me aan die 1750 maar tel de limonade die ik drink nooit mee. En dat is toch 1-1.5 liter per dag. Met water of spa erdoor. Verder neem ik rustig wat snoep of chocola mits het in het schema past :) Eigenlijk laat ik niks, ik balanceer het meer. Misschien dat ik daarom ook geen moeite heb gehad met volhouden. Het had qua verlies vast sneller gekund maar ik ben super tevreden :D

stoeltafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 10:41

Misschien als eerste stap proberen te minderen met zoetstoffen/limonade. Ik dronk het zelf al nooit (alleen water/thee), maar het is natuurlijk ook niet goed voor je tanden. En water met bv munt/citroen/limoen enz kan ook al een verbetering zijn

Ik heb gisteren 2300 kcal op (ik zit normaal zo rond de 1400, kantoorbaan nu thuis en relatief weinig beweging en sport). Had ik even nodig, een wijntje, chips, stokbrood enz. Vrijdag ook al een cheatmeal gehad. Schade lijkt mee te vallen dus vandaag weer goede moed ertegenaan.

Vanmorgen 57.5 en volgens mijn app heb ik over een maand mijn doel behaald als ik zo doorga. Ik weet nog niet hoe ik dan verder zal gaan. Ik merk nu dat het calorieen tellen vooral het verschil maakt bij mij omdat er ongemerkt zoveel ingaat.. Vanaf volgende week weer voor een paar dagen terug naar kantoor dus dan zal dat ook weer moeilijker worden.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 10:42

_Nelleke_ schreef:
Wat eet je precies als lunch/diner? 800kcal per maaltijd is echt flink! Dat je niet ontbijt is niet echt een ramp maar denk dat je er wel goed aan doet om 3 a 4x per dag iets te eten. Bijv een schaaltje magere kwark voor het slapen en ergens tussen je lunch en diner nog iets. Als je alles bijhoudt in MFP, op hoeveel gram eiwit, vet en koolhydraten kom je gemiddeld per dag uit?

Edit: ik probeer de quote te fixen maar het lukt me niet haha!

Lunch is meestal twee witte bolletjes/boterhammen met kaas/gebakken ei/salade. Ook wel eens (leve het thuiswerken :o ) tosti of een paar pannenkoeken.... Gemiddeld zo'n 600/700kcal (roomboter op de broodjes en gebruik van boter/olie bij bv gebakken ei tikt best aan).

Bij het diner houdt ik in geval van HelloFresh aan wat de omschrijving zegt (de recepten geven aan hoeveel kcal er in 1 portie zitten) en voeg daar meestal nog wat kcal aan toe omdat mijn man er meestal nog wat 'lekkers' aan toevoegt (extra kaas/room/spekkie/broodje). Dan kom je meestal tussen de 700 en 900 kcal uit. In het geval van 'zelf ontworpen' diner kom ik vaak nog hoger uit, tussen de 800 en 1000. Ik eet ook echt wel flinke porties, heb 's avonds best honger :+ .

Als ik wat minder heb gegeten tijdens de lunch neem ik rond drie uur soms een tussendoortje (beetje yoghurt ofzo). Voor de lunch heb ik echt geen behoefte aan eten, ik lunch ook vrij vroeg (om 12:00 uur).

Macro's zijn wisselend, voorbeelden bij 'zelfkookdagen': (carb/fat/protein): 100/80/80, 180/40/60, 200/80/40, 140/80/70). Trend is wel (volgens MyFitnessPal): te weinig car, te veel vet.

Ik heb deze week trouwens elke dag gewogen, er zat echt een ongelofelijk verschil in (1,5 kg)... Als ik de weging van vandaag (zeg maar de 'weekweging') aanhoudt: deze week 400 gram afgevallen. Er is in ieder geval weer een neergaande trend, daar moet ik het maar even mee doen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 10:47

Af en toe is limonade wel lekker, vind ik.
Al ben ik water uitdekraan wel steeds lekkerder gaan vinden.

Cola begint mij tegen te staan.

Zoetstoffen schijnen ook niet heel gezond voor je te zijn.

Bedenk mij nu dat ik wel zelf ijs had kunnen maken van vers fruit.
Lekker handig u het regent.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:08

Ik snap wel dat het qua afvallen niet uitmaakt alleen een blijvend gezond voedingspatroon volhouden is moeilijker als je suikerverslaafd blijft. ;)

Afvallen an sich is heel eenvoudig: je moet minder kcal eten dan je verbrand, dan val je af. Alleen gezond afvallen waarbij je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt in de juiste verhouding is een stuk lastiger. In mijn ogen passen limonadesiropen daar niet bij, want dat zijn echt ‘loze’ calorieën, als in: je lichaam heeft er echt niks aan. Natuurlijk moet iedereen dat lekker voor zichzelf weten echter is de kans dat je terugvalt of weer veel aankomt groter als je niet voldoende gezonde voedingsstoffen binnen krijgt.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:19

Je komt weer aan als je je niet aan je nieuwe levensstijl kan houden. Als je denkt dat je weer op je oude patroon kan leven.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 14:30

Neverland schreef:
Je komt weer aan als je je niet aan je nieuwe levensstijl kan houden. Als je denkt dat je weer op je oude patroon kan leven.

Denk dat dit inderdaad de key is bij je nieuwe gewicht houden :j

Ik had even een cheatweekje, maar gewoon niets aangekomen! Super blij mee :D

Net 40 minuutjes cardio workout van youtube gedaan. Bijna 300 caloriën verbrand, hier op de zolder met de overgebleven hitte lekker aan het zweten.

Het commentaar van mijn sporthorloge

"Aeroob trainingseffect 1,6. Herstel. Deze intensiteit is geschikt voor beginners, mensen die weer beginnen met sporten of hersteldagen. Hersteltijd: 5u voor u klaar bent voor uw volgende training."

Ennnn bedankt :') Ik maar denken dat ik mijn best had gedaan >;)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:12

Dide lekker bezig.
En je hebt echtje best wel gedaan.