Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 14:58

996981 schreef:
Voor mijn gevoel loop ik helemaal niet zo hard… ben vrij lang, 1,78m. Misschien dat ik daardoor van mezelf al langere passen/meer snelheid maak? Of zal het toch aan de achternaam Bolt liggen? :') _O-

Vind ik leuk. :))

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 15:03

996981 schreef:
Voor mijn gevoel loop ik helemaal niet zo hard… ben vrij lang, 1,78m. Misschien dat ik daardoor van mezelf al langere passen/meer snelheid maak? Of zal het toch aan de achternaam Bolt liggen? :') _O-

:') :') :')

Ik ben idd dwergformaat

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 15:08

Mooie grafiekjes zo Sall. Toch altijd leuk om te zien :Y)
ZO snel ben ik nou ook weer niet haha. Op de grote wedstrijden kom ik niet in de buurt van het podium hoor :')

Je hebt idd een heel pittig tempo 99 voor een eerste 5! Over jaar of 2 loop je mij voorbij :j
Zal de achternaam wel wezen ja _O-

Ben benieuwd hoe die bevalt Tiggs!

Lekker begin van het jaar Goof!

ik ga zo een training geven en dan een spinning les deels geven/ deels meedoen. Hoop over maand of 2/3 ook daarin de lessen zelfstadig te kunnen gaan geven *\o/* .
Ik weet niet wie het vroeg maar woensdag vertrekken wij op vakantie!

Myka

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 15:16

Allemaal nog een gelukkig nieuw jaar *\o/* op naar een mooi nieuw jaar vol veilige km!

Ik heb dit jaar al 3 loopjes op de planning staan, de eerste is in februari 30km. Ben benieuwd. 4x in de week hardlopen gaat nu lichamelijk beter, alleen qua tijd nog niet altijd makkelijk. :')

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 15:42

Lekker gelopen!

Haha met langere benen kom je wel veel verder!

Ik heb met de lunch intervallen gedaan samen met mijn shet :D

Het moest 8 x 200 op 3:45 worden, het werden er 6 x, de eerste keer snapte Coco het niet en de laatste keer was hij moe :+ . Maar de andere 6 gingen super, hij lekker in galop door de berm en ik sprinten over de weg. Super leuk om samen te doen!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 16:12

Mooie snelle 5km 99. Haal ik niet.

Hier net met iemand gewandeld, 4.3km. Niet ver, maar hij is herstellende van kankerbehandeling.
Vanavond nog interval is het plan.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 16:27

Wat een goede interval Sall!

En 99 wat een mooi tempo heb je al zeg, dat belooft nog wat!

Goof wat heb je dat goed gedaan. Mooi van genieten!

Haha lies, samen met je shet, dat is een mooie combi.

Het was te mooi weer om niet te gaan, dus ik heb een trailtje van 10km gelopen. Genoten! Morgen een dagje hardlooprust na drie dagen rennen en dan zaterdag denk ik weer een langere afstand met heuvels.

Afbeelding
Afbeelding

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:06

Wauw @99 wat een tempo, om jaloers van te worden ;) Top!

Ik ben vandaag bij de cardioloog geweest. Wat een fijne arts! Jonge vent die van de korte klap is (hou ik wel van) ECG afwijking is niet iets heel belangrijks, hoef ik me niet druk over te maken. Bloeddruk wel. Hij gaf gewoon heel eerlijk aan dat mijn huisarts steken laat vallen want mijn bloeddruk is gewoon een 'onbehandelde hypertensie' Omdat het al langer niet onder controle is, kan er schade zijn aan vaten. Hierom wil hij een echo van het hart laten maken om de pompkracht te zien. Dat gebeurt over 2 weken al.

Meteen de dosering van de medicijnen omhoog. Dat had dus allang gekund maar mijn ha zei steeds dat we er niet 'nog een pilletje bij konden doen' Eh wel dus, ik zit gewoon op de begindosering :( :(

Nu moet ik dus thuis elke dag mijn bloeddruk meten. Ik mag gewoon voor nu de beginnersstukjes lopen, met idd hartslag in zone 2.
Maar.... hij zag geen enkel probleem om weer verder conditie op te bouwen, als ik tijdens de thuismetingen zie dat mijn bloeddruk lager is door de verhoogde dosering *\%/*

Ik ben zoooo blij! Ik was echt bang dat ik voorlopig niets meer mocht doen en er meer aan de hand was.
Hij moest lachen dat ik zo blij was dat ik weer mag sporten, want hij ziet gemiddeld een wat oudere populatie dus dit vond hij wel leuk :D

Hij heeft wel benadrukt dat ik echt nog meer moet afvallen, dat dat deel van het probleem kan zijn. Dat weet ik natuurlijk, daarom was ik juist meer aan het sporten en ben ik al 7 kilo kwijt.

Pfff dat lijkt iig allemaal met een sisser af te lopen.
Morgen weer een jog-wandel rondje dus *\o/*

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:11

Nou dat is dan toch deels goed nieuws Koekie! Ik zou alleen wel het vertrouwen in mijn huisarts kwijt zijn. Ga je er iets mee doen, als in: een gesprek en eventueel overstappen?

Ik heb lekker gelopen! De zon was heerlijk, de hagelbui minder haha.
Hartslagmeter bevalt goed, ook wat nieuwe statistieken erbij.
Ik ben trouwens 1.72m maar neem volgens Garmin blijkbaar kleine stappen, want mijn verticale ratio is niet zo goed. Terwijl grondcontacttijd en verticale oscillatie dat wel zijn.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 17:17

Wat een goed nieuws koekie. Nu alleen hopen dat je vaten geen schade hebben opgelopen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:21

He Koekie, wat fijn om te horen zeg. Dat moet een opluchting zijn, fijn dat je weer mag gaan lopen.

SV, mooi! Heerlijk om met dit weer in een bos te lopen.
Laatst bijgewerkt door Goof op 02-01-25 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:40

Wat fijn Koekie!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 18:10

Goed bericht koekie. Hier juist een huisarts die bij m'n vader met een 85-135 al pillen wilde voorschrijven (wat hij logischerwijs geweigerd heeft). Dus het tegenovergestelde van bij jou.
Het schijnt inderdaad dat je bloeddruk daalt als je afvalt, maar ja, dan moet afvallen natuurlijk wel lukken. En niet iedereen kan (gemakkelijk) afvallen. Het begin is er bij jou, hopelijk stagneert het niet (dat doet het bij mij, ondanks intensiever trainen, voor het mooie zouden er ook nog een paar kg af mogen, maar denk dat ik blijf hangen op waar ik nu op zit, ben zo iemand die dik word van lucht).

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 19:42

Fijn Koekie! Kan me voorstellen dat het een geruststelling is. Nu hopelijk snel een verlaging van je bloeddruk met de medicatie!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 20:26

Wat fijn Koekie! Uit ervaring kan ik zeggen dat ze inderdaad blij zijn als ze mensen jonger dan 80 mogen onderzoeken :)) hopelijk krijgen jullie de bloeddruk onder controle.

Ze vermoeden dat er bij ons in de familie iets genetisch is waardoor gezonde mensen ineens een infarct krijgen. Gebeurde bij m’n oom op z’n 30e, bij m’n opa op z’n 40e en m’n moeder op haar 38e. Mn moeder heeft het gelukkig overleefd, m’n opa en oom niet. Allemaal sportieve mensen (opa liep triatlons, mama kreeg haar infarct terwijl ze in de sportschool stond). Bij m’n broer en mij is (nog) niks te zien, maar we worden wel gemonitord en iedere 2 jaar onderzocht :j de assistenten en cardioloog lijken altijd oprecht blij als ik er ben :+

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:25

Jeetje, dat is ook wat, 996981! :oo Fijn dat jullie goed in de gaten worden gehouden.

Goed nieuws, Koekie! Hopelijk helpen de medicijnen. Lekker weer opbouwen met lopen!

Fijn dat je lekker gelopen hebt, Tiggs… op de hagelbui na dan. :=

Haha, geweldig Lies, intervallen met de shet. :))

Oh heerlijk, SV! Groot gelijk dat je bent gegaan!

Leuke vooruitzichten, Myka.

Wat leuk dat je allemaal trainingen geeft, Leonie! Heerlijk, vakantie!

Na het werk een rondje stad gelopen met m’n collega. Ging eigenlijk best wel lekker, afgeklokt op 7,5 km. Afgelopen dinsdag had ik de trail van zondag nog wel aardig in de benen zitten, vandaag nergens last van.
Maar even kijken wat we komend weekend gaan doen… voor zondag is er sneeuw voorspeld, ook wel leuk!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:40

Hier net intervallen gedaan, 10 keer 200m met 100m rust. Ik heb 7 keer de gevraagde snelheid gehaald, de laatste 3 keer net niet, maar scheelde niet veel. Ik ging dood.
Maar sinds ik die hartslagband heb komt m'n hartslag niet meer boven de 160 en dus niet meer in zone 5. Denk dus echt dat er wel wat nog niet goed is met de zones. Ik heb echt wel hard getraind vanavond, maar 0 anaeroob volgens Garmin en dat kan gewoon niet gezien de uitputting die ik mezelf heb aangedaan, haha.
Maar verder tevreden, 7.3km gedaan, uurtje getraind. Nu nog wat drinken, Spaanse les en straks douchen.

@99, is elke 2 jaar genoeg als je een spontaan infarct in de familie hebt zitten? Of is het iets wat je op zich wel kunt zien aankomen? Lijkt me ergens toch een raar gevoel dat iets dodelijks in de familie zit.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:47

Fanatiek germie!

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:55

Lekker bezig allemaal, leuk om te lezen! Gefeliciteerd met je pr goof. En ook 99. Heftig van die medische voorgeschiedenis.

Mooie interval Germie.

En was inderdaad super lekker weer sv.

Ik ben 1 januari gestart, mag geen naam hebben nog. Maar voelt goed om weer te gaan. Ik heb krachttraining gedaan heel m'n zwangerschap door en in herstel. Dat merk ik nu, ga toch eenvoudig harder. Iemand nog leuke tips voor online workouts voor hardlopers?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:08

Inderdaad fanatiek Germie! Mijn ECG, en echo’s zijn steeds normaal. Zodra daar wat gaat afwijken kunnen iets. Eerder niet. Ik hoorde laatst dat ze onderzoeken doen naar een gen mutatie die ervoor zorgt dat je hart ineens ziek wordt. Het onderzoek staat nog in de kinderschoenen en ben helaas de naam vergeten… als daar meer over bekend is wil dat nog wel graag onderzoeken :j nu is het cru gezegd vooral afwachten en een beetje gezond proberen te leven…

Wat goed Fenn! Hoe lang geleden ben je bevallen? :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:22

996981 schreef:
Inderdaad fanatiek Germie! Mijn ECG, en echo’s zijn steeds normaal. Zodra daar wat gaat afwijken kunnen iets. Eerder niet. Ik hoorde laatst dat ze onderzoeken doen naar een gen mutatie die ervoor zorgt dat je hart ineens ziek wordt. Het onderzoek staat nog in de kinderschoenen en ben helaas de naam vergeten… als daar meer over bekend is wil dat nog wel graag onderzoeken :j nu is het cru gezegd vooral afwachten en een beetje gezond proberen te leven…

Dat las ik ook, is bij de rivier/het gebied Worm toch? Of althans, daar komt de genmutatie vandaan.

Germie, bij mij ging ook met hartslagband m’n hartslag lekker over de 180 :')

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:47

Tiggs schreef:
996981 schreef:

Dat las ik ook, is bij de rivier/het gebied Worm toch? Of althans, daar komt de genmutatie vandaan.

Germie, bij mij ging ook met hartslagband m’n hartslag lekker over de 180 :')

Even gekeken, dat is het niet. Gaat juist om een mutatie die ik het noorden van NL is ontstaan pln heet het. Maar dus geen idee of wij dat hebben en ook geen idee of ik het wil weten…

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 23:23

Top van je PR, Goof!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 00:16

Zo, ik moest even bijkomen van 3 nachten lang terror vuurwerkgeweld in mijn wijk (is in het nieuws gekomen, ik heb maandagnacht de politie gebeld en met o&n helaas 112 moeten bellen), éindelijk weer een nacht fatsoenlijk kunnen slapen. 8)7

Goof, zijn dat de akasha's? Veel plezier ermee, ik ben enorm blij met mijn La Sportiva's, geven zoveel steun en stabiliteit! Beetje laat, maar nog van harte gefeliciteerd, als ook met je PR!
Wat leuk dat je je al voor trailruns hebt ingeschreven, ik verwacht ook aan 1 of 2 van die je noemt mee te doen!

Leonie, pas maar op, voor je het weet raak je verslingerd aan trails én afstanden en ga je opeens een ultra lopen. :+ Maar klinkt als leuke plannen! En leuk om ieder zijn agenda te delen voor het jaar, ik ga er nog even voor zitten wat ik komend jaar wil doen, maar heb al wel wat plannen.
Mooi jaaroverzicht hoor! Hele mooie PR's heb je ook, en pfff 'ze kunnen allemaal sneller', vertel me dat je een strever bent zonder te zeggen dat je een strever bent. _O-

Ieris, lekker bezig hoor, 35 km! Maar klopt, je hebt veel dezelfde paadjes gepakt en dus ook de koningslaan. Dat is dat stuk rechtuit als een laan, met hele hoge bomen aan weerszijden, gaat heftig op en neer met een boomwortels en modder. :D Was de route terug richting Loenen ook nog leuk?
Dat is een jaaroverzicht om trots op te zijn, heel knap gedaan!

Namiro, hé wat rot dat je liesblessure weer om de hoek kwam kijken! Klinkt erg pijnlijk! Wel stom als er zoveel onverhard wordt beloofd en het dat niet is, je liep dan zeker ook op trailschoenen? Ik hoop van harte dat je lies goed komt te herstellen en je er weer tegenaan kan dit jaar!

SV, hele leuke foto van jullie samen! Ondanks minder kilometers dan anders, nog steeds een heel mooi jaaroverzicht, hopelijk 2025 een jaar met meer energie voor jou!
Leuke tip van de extratrail, die ga ik opslaan!

Leuke plannen Puera, en wat heb je lekker veel gelopen dit jaar zeg!

Germie, dat is zeker een jaaroverzicht om tevreden mee te zijn! Zwemmen, paardrijden en mesten is wel echt anders dan gerichte krachttraining, dat is ook iets wat je sterker en sneller kan maken en dat kan helpen met de hoeveelheid spierpijn die je ervaart, je doet het ook makkelijk thuis, maar goed!
Waarom je nog steeds denkt dat het nodig is al een marathon te lopen als je al een schema bent begonnen, snap ik echt niet, je kan toch prima dit schema gebruiken om fitter en sneller te worden, zodat je daadwerkelijk een marathon kan rennen zonder heel erg terug te vallen in tempo of te moeten wandelen tussendoor? Waarom jezelf niet meer tijd gunnen om het echt goed (en comfortabeler) te kunnen doen? :) Zeggen dat bokt je niet steunt, is flauw, er worden genoeg onderbouwde reacties gegeven die aansturen op jou willen behoeden voor ongemak en overbelasting vanuit goede bedoelingen. Zulke reacties heb ik ook wel eens gehad en ik waardeer ze, want ik weet dat ik te hard van stapel kan lopen en dan is het fijn als anderen je terugfluiten. Het blijft een topic waar iedereen vrij zijn verhalen en reacties mag geven, ik doe mijn best om net zoveel energie te stoppen in het delen van mijn eigen verhalen als reageren op die van anderen, jij bent vooral bezig met je eigen verhaal opdringen, ook jammer. Misschien kan je inderdaad beter een dagboek beginnen als hier niemand reageert zoals jij dat wil en je toch niet veel geeft om wat de rest doet.

Ninus, supermooi totaal ook! En helemaal supermooi dat je weer fit bent en geniet!

Imay, ook al zo'n mooi overzicht en een goed voornemen!

XxLMM wat verdrietig, heel veel sterkte :(:) Fijn dat het hardlopen geeft geholpen om je hoofd leeg te maken!

iirrssjjee, mooi jaaroverzicht en knap hoe consistent je bent blijven lopen met je zwangerschap!

Fenn, welkom terug! :D Ik loop in de avond vaak wel lekker, dan ben ik fysiek al los van de dag (de ochtend is wat stijver), lekker mijn hoofd leegmaken, daarna tevreden neer kunnen ploffen en lekker kunnen slapen!

Koekie, dat is zeker goed om aan vast te houden! Ik heb altijd een beetje te doen met mensen die nog aan het opbouwen zijn in korte afstanden, wetende hoe lekker je je kan voelen na een aantal kilometers. Maar het wisselt ook hoor, soms voelt het vanaf het begin al heel lekker!
Wat een verhaal, maar wat ontzettend fijn dat je eindelijk erkenning hebt gekregen, het meevalt, je weet wat je moet doen en weer lekker mag lopen. Top begin van het nieuwe jaar!

MuSLi, woehoe, wat een lekkere start van het jaar zeg, dat tempo doe ik je nog niet na.

Piekossj, mooie plannen en wat fijn dat je gaat verhuizen naar een plek waar je je wel thuis voelt! Heel tof hoor, in Uppsala, dat is ook niet zo ver van Stockholm toch? Of ja, vast ver voor Nederlandse begrippen, maar je snapt wat ik bedoel. :') Fantastisch lijkt me, om in de Zweedse natuur te kunnen lopen!

Lies, heerlijk en leuke plannen voor het eerste kwartaal!

Samantha, wat apart van die ontsteking, hoe is het nu met je heup? Jij hebt ook echt een goed jaar gehad zeg!

Lisitano, wat een goed jaar om op terug te kijken! Mooie eindsprint heb je in december nog gehad. :D Heerlijk in de Ardennen, wel balen dat je ziek bent geworden, maar fijn dat je van tevoren er nog even uit bent geweest.

Eef_Bam, oliebol wel binnen kunnen houden? :') Ook een overzicht om hartstikke trots op te zijn!

Sall, lekker bezig!

99, echt heel netjes voor je eerste 5 km! Ben benieuwd wat je nog meer in petto hebt!

Tiggs, mooie plannen heb je! Wat betreft de elektrolyten, suiker hou je wel in elektrolyten en wil je ook! Daar loop je deels op. Het ging me vooral om de verhouding en soorten zouten (dus niet alleen NaCl) ten opzichte van de vulling en rest van de elektrolyten. Ik gebruik zowel de sport als hydratatie variant! Tof dat je een hartslagband hebt!

Dat was mijn mega bijleespost. Leuk om iedereen zijn jaaroverzichten en beginnende plannetjes te lezen! Van mij ook de allerbeste wensen voor het komende jaar, met heel veel gezellige, genietende, avontuurlijke, gezonde, blije kilometers met een beetje afzien erbij. **\O/**

Ik kijk ook terug op een heel goed eerste volle jaar van hardlopen sinds ik halverwege 2023 ben begonnen. Mijn eerste trailrun evenement was dan wel eind december 2023, maar ook dat is iets dat ik helemaal ontdekt heb dit jaar en flink van geniet. Ik was helaas een dag te laat met een screenshot maken van mijn overzicht op garmin, waardoor januari wegvalt en natuurlijk is garmin zo gebruiksonvriendelijk dat je dat niet anders kan instellen. :') Dus handmatig mijn cijfertjes en ter illustratie een blij hoofd.

Ik heb dit jaar in totaal 1070,70 kilometer gerend, gemiddeld 89,23 pm en 20,59 per week. Wel met een dip in mei en juni door kinkhoest en opnieuw een grote dip in september en oktober door mijn enkelblessure. := In december liep ik de meeste kilometers, 140,40.
Maar liep ik ook mijn eerste halve trailmarathon op precies 6:00 in 2:06:40, mijn snelste 10 km in 51:43 en mijn snelste 5 km in 24:59. Mijn verste afstand was mijn eerste ultra van 51,70 kilometer! In totaal liep ik 12.208 hoogtemeters. :D

Naast rennen heb ik ook een hoop gefietst, 2606,10 kilometer met 20.163 hoogtemeters en het meeste fietste ik in augustus in Noorwegen, 1104,20 kilometer.

Afbeelding

Ik wijk deze week iets af van mijn Ben Parkes schema, liep vorige week ruim 20 kilometer meer dan op de planning, doe deze week iets rustiger aan doordat ik in het weekend een snellere 10 km loop in plaats van een easy run. Maar goed, dat maakt ook niet uit, het is een leidraad voor kilometers en vooral voor consistent lopen en meer tempo's en intervallen doen. Dus bij elkaar doe ik alles wel, maar ik ga niet een korte easy run doen als ik een langere trailrun kan doen natuurlijk.
Vandaag 5 km tempo gelopen, zelf bedacht, elke kilometer harder, dat ging heel netjes! Alleen de 4e kilometer was aanpoten, maar moest een grote brug op rennen.

Afbeelding

Afbeelding

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 00:25

Super bedankt voor al jullie sterkte wensen.
Ik heb al jullie berichten gelezen, maar mijn hoofd voelt nog te warrig om persoonlijk te reageren. Probeer ik van de week.

Vandaag een rondje van 12 km hardgelopen, lekker rustig aan.
Onderweg kwam er een pony op mij afgerend. Ingevangen en geadopteerd natuurlijk :).
Nee grapje, ze bleek van de plaatselijke manege en ik heb haar terug gebracht. Maar ik voelde wel een hele hoop blijheid toen ik met die pony in mijn hand rondliep. Dus blijkbaar is mijn paardenhobby nog niet voorbij.

Ik twijfel om dit jaar ook bij een hardloopvereniging te gaan. Mijn vorige vereniging is in oktober gestopt. En ik loop nu voor het eerst zonder. Dat bevalt opzich goed want het is lekker flexibel en ik werk onregelmatig.
Kan nu mooi mijn eigen routes bedenken. Maar ergens mis ik ook wel een beetje de sociale contacten. Dat maakt dat ik evt wel voor een loopgroepje wil gaan kijken. Maar ik denk dat ik het op dit moment nog niet hard genoeg mis haha