De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:40

PlukenKrul schreef:
Ik woon in Italië. Een mede expat in Italië heeft onderstaand bericht geschreven (zijn dus niet mijn woorden). Maar delen werd gewaardeerd.

Voor al mijn vrienden in Nederland:

Heel Lombardije in quarantaine. Het economisch centrum van Italië op slot.
Toeristen blijven al weken weg, hotels en restaurants moeten noodgedwongen hun deuren sluiten, werkgevers kunnen hun werknemers niet meer betalen, families halen het einde van de maand niet meer. De steden zijn leeg. Het is een onwerkelijke situatie.
Een economische ramp voor een land dat toch al niet zo sterk in zijn schoenen stond.

Ongeorganiseerd? Ik denk juist dat Italië zijn best heeft gedaan om het niet uit de hand te laten lopen.
Nederlanders, jullie staan daar, waar wij twee weken geleden stonden. Waar Italië drastische maatregelen heeft genomen vanaf het begin (lees: scholen, bibliotheken, theater, musea, universiteiten zijn al gesloten vanaf 23 februari. Dorpen waar de meeste besmettingen waren, zijn vanaf het begin in quarantaine gezet), gaat in Nederland, in Brabant het sociale leven gewoon verder. Mensen gaan naar de disco, carnaval wordt gevierd, concerten worden gegeven.

In Italië zijn er 30.000 tests uitgevoerd in de eerste weken.
Er wordt ons nu gevraagd zo veel mogelijk binnen te blijven. Ons sociaal leven op stop te zetten. De kinderen beginnen deze week of zijn al begonnen met videolessen.
Mensen zijn aan het hamsteren omdat ze bang zijn dat er straks niks meer te halen valt.
In Lombardije zijn 3 grote vliegvelden, één ervan met intercontinentale vluchten. Vliegtuigmaatschappijen houden het voor gezien, vele landen hebben hun grenzen op slot gegooid voor de Italianen. Ik werk op Bergamo, waar Ryanair de grootste maatschappij is. 400 vluchten gecancelled, mensen mogen het gebied in of uit alleen voor strikte redenen. Vliegtuigen vertrekken met minder dan 20 passagiers, maar op het moment vertrekken ze nog wel.

Overdreven? "Aan de griep sterven jaarlijks ook duizenden mensen".
Zeg dat maar aan de mensen in de gezondheidszorg. Ziekenhuizen overvol, geen plaatsen meer op de intensive cares. Gepensioneerde artsen en verplegers worden opgeroepen, net als mensen die hun opleiding nog niet hebben afgerond. Iedereen in de ziekenzorg werkt dubbele uren, met alle stress en risico die het met zich meebrengt. Dit zijn de helden van deze situatie.
Er wordt hier zelfs gepraat over een leeftijdsgrens voor opname. Mensen die meer kans hebben om te overleven zouden welkom zijn, de anderen.....
Dít is de situatie waar we nu in zitten. Dweilen met de kraan open, ik weet het. Het is niet tegen te houden, maar misschien wel een beetje af te remmen.
Ik weet dat dit virus waarschijnlijk voor de meeste mensen geen problemen geeft, maar omdat het zo besmettelijk is, zijn er veel mensen die wél problemen hebben. Oudere mensen, mensen met al een andere pathologie. En het blijft een onbekend virus, weten we wat het doet met een ongeboren kind?
Dus beste medemens, laten we het niet bagatelliseren, denk niet alleen aan jezelf.
Leer van de 'fouten' die Italië heeft gemaakt en probeer zo veel mogelijk thuis te blijven. Ga niet naar overvolle plaatsen met de gedachte: "Ach, ik krijg het toch niet" of "Wat maakt het uit". Kijk naar wat hier gebeurt en voel jezelf verantwoordelijk voor je medemens.
En zodra deze crisis voorbij is, boek je vakantie naar Italië, want de Italianen zullen het nodig hebben!

Als ik dit soort dingen lees, vind ik het jammer dat er niet een hele dikke like-knop op Bokt zit. Want echt +:)+
Dit is waar het over gaat. Het virus geeft de meeste individuele mensen geen hele grote problemen. Maar geeft wel heel veel problemen als veel mensen tegelijk ziek worden. En de situatie in Italie geeft aan dat dit niet denkbeeldig is.

Wij kunnen een uitbraak remmen door allemaal een steentje bij te dragen. Niet door panisch te gaan doen. Wel door te zorgen dat we niet bijdragen aan een verspreiding. Iedereen kan vrij simpel wat doen: de adviezen van het RIVM opvolgen. En zorgen voor goede hoest-, nies- en handhygiëne.

lovee schreef:
56 nieuwe besmettingen, gemeld ja... Niet iedereen meld zich of wordt getest

De afgelopen weken zijn er elke dag vele honderden tests uitgevoerd. Ze testen de mensen die hoog risico lopen omdat ze in besmet gebied zijn geweest, contact gehad hebben met een besmet persoon of zich in het ziekenhuis melden met luchtwegproblemen. Al die testen bij elkaar hebben tot nog toe slechts 321 besmette gevallen opgeleverd.

Het is ontzettend veel in het nieuws. Maar al die aandacht ervoor zorgt ook dat mensen de kans dat ze het zelf hebben behoorlijk gaan overschatten. En zorgt dat ze denken dat het verschrikkelijk veel voorkomt in Nederland. Je kunt je afvragen of dat beeld klopt.

Wat overigens wel een beetje vervelend is, is dat van steeds meer mensen de besmettingsbron niet duidelijk is. Dat maakt het lastig om de uitbraak te remmen. Maar dat betekent niet dat er ontzettend veel mensen het hebben zonde het te weten. Dan waren er onderhand veel meer testen positief terug gekomen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-03-20 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:41

Hier volgens de kaart niks, maar ik denk dat het wijs is om er vanuit te gaan dat het hier (en elders op "open" plekken) waarschijnlijk ook al wel zal zijn maar gewoon (nog) niet aangetoond... het is natuurlijk niet zo dat het pas "echt" wordt nadat het op zo'n kaart is gezet...

germie

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:45

Afbeelding

Waar facebook mee komt. :D ik heb geen eens een wish account.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:46

pmarena schreef:
Hier volgens de kaart niks, maar ik denk dat het wijs is om er vanuit te gaan dat het hier (en elders op "open" plekken) waarschijnlijk ook al wel zal zijn maar gewoon (nog) niet aangetoond... het is natuurlijk niet zo dat het pas "echt" wordt nadat het op zo'n kaart is gezet...

Het is vrij normaal dat die gevallen clusteren he? Waar mensen samenwonen, besmetten ze elkaar. Vooral in familieverband, werk etc. Witte vlekken is dus precies wat je in deze fase kunt verwachten.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:49

Joman schreef:
Berdien schreef:
Nou hier in het noorden zijn we nog mooi veilig. Hier ook geen gekke praktijken in de supermarkten, iedereen doet gewoon zijn ding.

Dat er nog zoveel vluchten van en naar de rode gebieden in Italië gaan vind ik wel een bijzonder iets ja. Hoe makkelijk kun je het een virus maken...

Groningen komt heus wel aan de beurt. Het zou me niet verbazen als uiteindelijk toch wat Vindicat studenten met het virus rondlopen. En als zij het niet zijn, dan wel anderen die lekker door NL aan het reizen zijn :)

Ik ben heel benieuwd hoe dat uit gaat pakken en toch denk ik dat het mee zal vallen. zij zaten niet in het rode gebeid, maar zon beetje op de Franse grens zoals ik begreep.
Maar goed, Vindicat kan het nooit goed doen. Ook als nu iemand besmet word dan zal het altijd de schuld van de skivakantie zijn. Ook als die student bij zn ouders in brabant is geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:50

Ladybird schreef:
Joman schreef:

Groningen komt heus wel aan de beurt. Het zou me niet verbazen als uiteindelijk toch wat Vindicat studenten met het virus rondlopen. En als zij het niet zijn, dan wel anderen die lekker door NL aan het reizen zijn :)

Ik ben heel benieuwd hoe dat uit gaat pakken en toch denk ik dat het mee zal vallen. zij zaten niet in het rode gebeid, maar zon beetje op de Franse grens zoals ik begreep.
Maar goed, Vindicat kan het nooit goed doen. Ook als nu iemand besmet word dan zal het altijd de schuld van de skivakantie zijn. Ook als die student bij zn ouders in brabant is geweest.

Joh, Vindicat of een andere club van 900 mensen die ergens in een gebied met elkaar op vakantie gaat, relatief dichtbij de haard van Europa. Heeft niks met Vindicat te maken hoor.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:53

Ik had volgens mij ook gelezen dat Vindicat 200 km van het rode gebied af zat, maar mensen lezen alleen dat ze zijn gaan skiën in Noord - Italië en dat het Vindicat is. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:56

sureido schreef:
Ik had volgens mij ook gelezen dat Vindicat 200 km van het rode gebied af zat, maar mensen lezen alleen dat ze zijn gaan skiën in Noord - Italië en dat het Vindicat is. :+

Volgens mij valt dat allemaal wel mee. Overigens vind ik dat ze die slechte naam aan zichzelf te wijten hebben, maar dat doet niet ter zake.
Het gaat mij enkel om een grote groep, en zeker studenten die dicht bij elkaar staan, met elkaar drinken en wellicht het bed delen. Het kan niet anders dan dat daar besmettingen uit voort komen.

Overigens lijkt het me een illusie te denken dat provincies nog vrij zijn van besmettingen. Er wordt zo weinig getest en sommigen hebben milde klachten, hetgeen niet wordt gemeld. Dus er is helemaal geen zicht op het aantal besmettingen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:59

Joman schreef:
Ladybird schreef:
Joman schreef:

Joh, Vindicat of een andere club van 900 mensen die ergens in een gebied met elkaar op vakantie gaat, relatief dichtbij de haard van Europa. Heeft niks met Vindicat te maken hoor.

Eens he! Ik denk ook nog steeds niet dat dat persee fout was he! ze hebben de adviezen opgevolgd wat er gezegd is. Ik denk dat het ook wel mee zal vallen. Vindicat heeft gewoon ook zijn naam niet mee op dit moment door hoevaak ze slecht in het nieuws zijn geweest. Dat probeer ik in het 2e deel te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:01

Ladybird schreef:
Joman schreef:

Ik verwacht ook dat Vindicat wel mee gaat vallen. Ze zaten enkele tientallen kilometers van gebied waar op dat moment uitbraken waren. Ze zijn uitgebreid geïnformeerd over wat ze moeten doen en laten. De vier mensen met symptomen waren niet besmet. En ze hebben de hele groep in beeld. Dit in tegenstelling tot alle andere vakantiegangers die in Noord Italie zaten en waarover we helemaal niet weten wanneer ze zijn teruggekeerd, waar ze precies vandaan kwamen en waar ze heen zijn gegaan.

Maar als het onverhoopt toch tegenvalt en er zitten er alsnog een paar tussen, dan is het wel een hele grote groep die contact met elkaar heeft gehad. Je kunt ze wel weer heel makkelijk opsporen dan.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:04

Berdien schreef:
Nou hier in het noorden zijn we nog mooi veilig. Hier ook geen gekke praktijken in de supermarkten, iedereen doet gewoon zijn ding.

Dat er nog zoveel vluchten van en naar de rode gebieden in Italië gaan vind ik wel een bijzonder iets ja. Hoe makkelijk kun je het een virus maken...

wacht maar.. als die 900 studenten ineens los de stad door gaan en toch besmet blijken :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:05

Maar ook hier geldt dat iedereen die daar rondliep als werknemer uit het besmette gebied kon komen en (nog) geen symptomen vertoonde. Verder vindt ik het erg 'verdacht' dat ze één dag eerder terug reisden en precies de dag er op het hele gebied daar een lock-down kreeg (inside intel?? )

Overigens hoor ik dat het dagelijks slikken van 25 mcg Vitamine D een duidelijk verschil kan maken in de heftigheid waarmee een virusinfectie de longen kan aantasten (bron BMJ 15/2'17).

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:07

Misschien is Vindicat inderdaad gewaarschuwd en dat kan ik best begrijpen, dat Nederland 900 studenten terug wil hebben voordat Italie dicht gaat. Ze stonden in contact met de GGD en die hebben ook geen verbod opgelegd om te gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:11

DubbelDun schreef:
Maar ook hier geldt dat iedereen die daar rondliep als werknemer uit het besmette gebied kon komen en (nog) geen symptomen vertoonde. Verder vindt ik het erg 'verdacht' dat ze één dag eerder terug reisden en precies de dag er op het hele gebied daar een lock-down kreeg (inside intel?? )

Overigens hoor ik dat het dagelijks slikken van 25 mcg Vitamine D een duidelijk verschil kan maken in de heftigheid waarmee een virusinfectie de longen kan aantasten (bron BMJ 15/2'17).

Vit D heeft een ontstekingsremmende werking maar of dit ook voor dit virus geldt?? Dit virus veroorzaakt vervelende zaken in de longen, maar een goed vitamine niveau zal zeker goed voor de weerstand zijn.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:14

Las dat er vanavond weer een crisisberaad is

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:18

Ik kom hier ook meepraten nu ik zelf ook dingen merk van het coronavirus. Wij kregen overigens een mail van de uni vandaag dat het tentamen donderdag doorgaat. Ik vind het vrij onverstandig om 700 studenten in 1 zaal te zetten, overigens ook genoeg uit Noord-Brabant.

Daarnaast snap ik ook niet dat er nog zoveel oudere mensen zijn die met het ov gaan, en dan ook nog in de spits.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:20

moonsparkle schreef:
Las dat er vanavond weer een crisisberaad is

Waar is die crisisberaad?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:21

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:23

Nathalie18x schreef:
Daarnaast snap ik ook niet dat er nog zoveel oudere mensen zijn die met het ov gaan, en dan ook nog in de spits.

Tja, misschien geven zij er ook weinig om dat ze het krijgen. Mijn oma gaat ook gewoon met het ov, ze moet toch van punt A naar B komen. Hier hobbelen de ouderen gewoon lekker rustig hoor.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:27

Ging toch juist om hoge dosering vitamine C? :o

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:29

Bij heel veel berichten vraag ik me af waar ‘hier’ is :o

Voor mij is dat Friesland, nog geen besmettingen en vind het dan ook niet gek dat ouderen hier nog met het OV gaan.
Zit je in Brabant is het weer een ander verhaal.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:29

MizzMontana schreef:

Voor mij is dat Friesland, nog geen besmettingen en vind het dan ook niet gek dat ouderen hier nog met het OV gaan.

Provincie Utrecht.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:30

Heel raar. In Oosterhout is er ook een besmetting, maar deze is niet gemeld...

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:30

MizzMontana schreef:

Ja sorry! Ik reis dagelijks van Rotterdam naar Veenendaal en kom dan over Utrecht. Toch wel gebieden met besmettingen en ik zou geen risico nemen als oudere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:31

MizzMontana schreef:

Maar dit is toch een beetje een utopie; denken dat er nog geen besmettingen zijn. Ze zijn niet officieel gemeld, dat is iets anders dan dat ze er niet zijn.