PlukenKrul schreef:Ik woon in Italië. Een mede expat in Italië heeft onderstaand bericht geschreven (zijn dus niet mijn woorden). Maar delen werd gewaardeerd.
Voor al mijn vrienden in Nederland:
Heel Lombardije in quarantaine. Het economisch centrum van Italië op slot.
Toeristen blijven al weken weg, hotels en restaurants moeten noodgedwongen hun deuren sluiten, werkgevers kunnen hun werknemers niet meer betalen, families halen het einde van de maand niet meer. De steden zijn leeg. Het is een onwerkelijke situatie.
Een economische ramp voor een land dat toch al niet zo sterk in zijn schoenen stond.
Ongeorganiseerd? Ik denk juist dat Italië zijn best heeft gedaan om het niet uit de hand te laten lopen.
Nederlanders, jullie staan daar, waar wij twee weken geleden stonden. Waar Italië drastische maatregelen heeft genomen vanaf het begin (lees: scholen, bibliotheken, theater, musea, universiteiten zijn al gesloten vanaf 23 februari. Dorpen waar de meeste besmettingen waren, zijn vanaf het begin in quarantaine gezet), gaat in Nederland, in Brabant het sociale leven gewoon verder. Mensen gaan naar de disco, carnaval wordt gevierd, concerten worden gegeven.
In Italië zijn er 30.000 tests uitgevoerd in de eerste weken.
Er wordt ons nu gevraagd zo veel mogelijk binnen te blijven. Ons sociaal leven op stop te zetten. De kinderen beginnen deze week of zijn al begonnen met videolessen.
Mensen zijn aan het hamsteren omdat ze bang zijn dat er straks niks meer te halen valt.
In Lombardije zijn 3 grote vliegvelden, één ervan met intercontinentale vluchten. Vliegtuigmaatschappijen houden het voor gezien, vele landen hebben hun grenzen op slot gegooid voor de Italianen. Ik werk op Bergamo, waar Ryanair de grootste maatschappij is. 400 vluchten gecancelled, mensen mogen het gebied in of uit alleen voor strikte redenen. Vliegtuigen vertrekken met minder dan 20 passagiers, maar op het moment vertrekken ze nog wel.
Overdreven? "Aan de griep sterven jaarlijks ook duizenden mensen".
Zeg dat maar aan de mensen in de gezondheidszorg. Ziekenhuizen overvol, geen plaatsen meer op de intensive cares. Gepensioneerde artsen en verplegers worden opgeroepen, net als mensen die hun opleiding nog niet hebben afgerond. Iedereen in de ziekenzorg werkt dubbele uren, met alle stress en risico die het met zich meebrengt. Dit zijn de helden van deze situatie.
Er wordt hier zelfs gepraat over een leeftijdsgrens voor opname. Mensen die meer kans hebben om te overleven zouden welkom zijn, de anderen.....
Dít is de situatie waar we nu in zitten. Dweilen met de kraan open, ik weet het. Het is niet tegen te houden, maar misschien wel een beetje af te remmen.
Ik weet dat dit virus waarschijnlijk voor de meeste mensen geen problemen geeft, maar omdat het zo besmettelijk is, zijn er veel mensen die wél problemen hebben. Oudere mensen, mensen met al een andere pathologie. En het blijft een onbekend virus, weten we wat het doet met een ongeboren kind?
Dus beste medemens, laten we het niet bagatelliseren, denk niet alleen aan jezelf.
Leer van de 'fouten' die Italië heeft gemaakt en probeer zo veel mogelijk thuis te blijven. Ga niet naar overvolle plaatsen met de gedachte: "Ach, ik krijg het toch niet" of "Wat maakt het uit". Kijk naar wat hier gebeurt en voel jezelf verantwoordelijk voor je medemens.
En zodra deze crisis voorbij is, boek je vakantie naar Italië, want de Italianen zullen het nodig hebben!
Als ik dit soort dingen lees, vind ik het jammer dat er niet een hele dikke like-knop op Bokt zit. Want echt

Dit is waar het over gaat. Het virus geeft de meeste individuele mensen geen hele grote problemen. Maar geeft wel heel veel problemen als veel mensen tegelijk ziek worden. En de situatie in Italie geeft aan dat dit niet denkbeeldig is.
Wij kunnen een uitbraak remmen door allemaal een steentje bij te dragen. Niet door panisch te gaan doen. Wel door te zorgen dat we niet bijdragen aan een verspreiding. Iedereen kan vrij simpel wat doen: de adviezen van het RIVM opvolgen. En zorgen voor goede hoest-, nies- en handhygiëne.
lovee schreef:56 nieuwe besmettingen, gemeld ja... Niet iedereen meld zich of wordt getest
De afgelopen weken zijn er elke dag vele honderden tests uitgevoerd. Ze testen de mensen die hoog risico lopen omdat ze in besmet gebied zijn geweest, contact gehad hebben met een besmet persoon of zich in het ziekenhuis melden met luchtwegproblemen. Al die testen bij elkaar hebben tot nog toe slechts 321 besmette gevallen opgeleverd.
Het is ontzettend veel in het nieuws. Maar al die aandacht ervoor zorgt ook dat mensen de kans dat ze het zelf hebben behoorlijk gaan overschatten. En zorgt dat ze denken dat het verschrikkelijk veel voorkomt in Nederland. Je kunt je afvragen of dat beeld klopt.
Wat overigens wel een beetje vervelend is, is dat van steeds meer mensen de besmettingsbron niet duidelijk is. Dat maakt het lastig om de uitbraak te remmen. Maar dat betekent niet dat er ontzettend veel mensen het hebben zonde het te weten. Dan waren er onderhand veel meer testen positief terug gekomen.