Naar de sportschool!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:58

SjakieXX schreef:
Normaal deed ik veel aan krachttraining, maar ik wil me komende tijd gaan richten op vetverbranding, het liefst door een beetje uitdagende cardio of HIIT. Heeft iemand daar nog interessante trainingen voor?

Ik vind Tabata wel heel leuk zelf, dat kan je ook makkelijk zelf doen. Ik doe dat wel eens op vakantie, even snel sporten.

Needje

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:04

Waarom denkt iedereen nog steeds dat je met cardio meer vet verbrand? :o

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:08

Ik zou de krachttraining er ook gewoon inhouden en op je rustdagen of na je krachttraining nog wat HIIT doen :j Ikzelf gooi er tegenwoordig leuke nieuwe oefeningen van Natacha Oceane in, ze plaatst veel oefeningen/filmpjes op o.a. Instagram.

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:11

Needje, dat denk ik zeker niet maar wil het wel als een losse training gaan toevoegen, mijn excuses als ik dat zo over heb laten komen. Kracht staat nog centraal in mijn trainingen. Wil liever de cardio in een training alleen zetten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:16

Als je niet afvalt met de krachttraining die je doet eet je waarschijnlijk "te veel".
Simel gezegd is de enige manier om af te vallen minder eten als dat je verbrand.

edit: Je kan altijd wat extra's toevoegen qua cardio of HIIT

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:19

Tabata inderdaad! Lekker afwisselend en intensief. Op spotify kan je playlists vinden voor als je alleen wilt trainen, maar ik doe het meestal in een groepsles, dan ga ik toch nog net iets dieper. Spinning doe ik ook af en toe, vind ik lekker maar om regelmatig te doen voor mij iets te eentonig.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:53

Ik heb wel het idee dat ik met cardio meer verbrand hoor dan alleen kracht. Daar haal ik echt nooit 400kcal mee. Dus in dat opzicht gaat het dan sneller met cardio.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 16:03

Nou, na echt bijna een half jaar niks gedaan te hebben ( 0 motivatie), ga ik vanavond weer rustig aan beginnen. Ondertussen 18 weken zwanger, dus van de week even met onze instructeur overlegd wat wel en niet kan/mag. Vooral rustig beginnen, niet te lang en goed naar mezelf luisteren! Wish me luck :D

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 16:24

ingedebruijn schreef:
Ik heb wel het idee dat ik met cardio meer verbrand hoor dan alleen kracht. Daar haal ik echt nooit 400kcal mee. Dus in dat opzicht gaat het dan sneller met cardio.

Tijdens de workout verbrand je inderdaad meer, maar hoe meer spier jij aanmaakt hoe meer jij de dag door (dus na je workout) ook blijft verbranden. Met cardio maak je geen spier aan en verbrand je wel calorieeen tijdens de workout zelf (en dus vet, maar in het ergste geval uiteindelijk dus ook spier..), maar op die manier zul je ook minder kcal kunnen eten per dag en zul je dit sowieso aan moeten blijven passen naar mate je minder weegt.
Terwijl je met krachttraining je metabolisme juist meer een boost geeft. Hoe meer spier je hebt, hoe meer kcal je verbruikt en ook kunt innemen (heb je dan ook nodig ivm onderhouden van de spieren en voorkomen van afbraak).
Een combinatie van kracht en cardio is daarom aan te raden.

Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk/goed uitleg :+

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 16:27

ingedebruijn schreef:

Maar met cardio bouw je weer niet echt spieren op. En spieren verbranden in rust sowieso meer.
En met een goede training haal ik de 400 kcal wel.
Maar iedereen moet gewoon lekker doen waar zij zich goed bij voelt! _/-\o_
Ik geef alleen aan dat cardio niet nodig is. En dat voeding de basis is.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 17:11

Dat sowieso hoor! Combinatie van alles is key. Bedankt voor de toelichting!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 17:12

loez schreef:
Nou, na echt bijna een half jaar niks gedaan te hebben ( 0 motivatie), ga ik vanavond weer rustig aan beginnen. Ondertussen 18 weken zwanger, dus van de week even met onze instructeur overlegd wat wel en niet kan/mag. Vooral rustig beginnen, niet te lang en goed naar mezelf luisteren! Wish me luck :D

Heel veel succes maar ook plezier!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 17:14

loez schreef:

Gefeliciteerd met je zwangerschap! :D Veel plezier vanavond, rustig aan en doen wat prettig voelt :j

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 17:54

Danku dames! Komt goed! :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 17:59

ingedebruijn schreef:

Ik haal met een krachttraining echt makkelijk 700 kcal in een ruim uur hoor := Dat lukt me met cardio niet (tenzij ik een uur met een hellingspercentage van 12% en 6 kmh loop, dan haal ik het misschien net :') ) Daarbij vind ik cardio ook gewoon ontzettend stom. :D Maar iedereen moet inderdaad vooral doen waar hij/zij zich goed bij voelt! En ook doen wat je leuk vindt natuurlijk

Loez: gefeliciteerd met je zwangerschap! :) en veel plezier met sporten!

Ik werk vandaag tot half 6 en daarna lekker trainen. *\o/* En aankomende week ben ik een week vrij. Daar ben ik wel aan toe...

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 18:12

Misschien verbruik ik dan wel meer dan ik denk met kracht. Hoe meten jullie dat? Ik ben na alleen kracht helemaal niet moe dus daarmee heb ik niet het idee dat ik veel heb verbrand.

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 18:23

Dreamy schreef:
Tijdens de workout verbrand je inderdaad meer, maar hoe meer spier jij aanmaakt hoe meer jij de dag door (dus na je workout) ook blijft verbranden. Met cardio maak je geen spier aan en verbrand je wel calorieeen tijdens de workout zelf (en dus vet, maar in het ergste geval uiteindelijk dus ook spier..), maar op die manier zul je ook minder kcal kunnen eten per dag en zul je dit sowieso aan moeten blijven passen naar mate je minder weegt.

Hier wil ik toch nog even op reageren. Met iedere vorm van cardio bouw je ook spieren op, met de ene vorm meer dan bij de andere. Tuurlijk, je bouwt minder volume op dan bij pure krachttraining. Maar zeker workouts als HIIT/Tabata zijn erop gericht om je lichaam iedere keer nieuwe impulsen te geven zodat het nooit "makkelijk" wordt en je verbranding hoog blijft. Door steeds iets dieper te gaan en gewichten te verhogen blijf je bovendien spier opbouwen.
Om vet te verliezen heb je inderdaad geen cardio nodig, maar om lekker allround fit te worden en daarbij vet te verliezen is het wel heel nuttig om het onderdeel van je trainingsregime te maken :) . Maar goed, ik ben fan van HIIT/cardio/gemixte workouts en doe juist zelden tot nooit puur kracht. En toch heb ik aardige spieren en hoef ik niet steeds minder te eten om op hetzelfde gewicht te blijven, zoals ik mensen op internet vaak hoor zeggen ;) . Niks tegen krachttraining trouwens, wilde gewoon mijn visie even delen :) .
Laatst bijgewerkt door prulletje op 01-02-19 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 18:23

Frummels schreef:
ingedebruijn schreef:

Ik haal met een krachttraining echt makkelijk 700 kcal in een ruim uur hoor := Dat lukt me met cardio niet (tenzij ik een uur met een hellingspercentage van 12% en 6 kmh loop, dan haal ik het misschien net :') ) Daarbij vind ik cardio ook gewoon ontzettend stom. :D Maar iedereen moet inderdaad vooral doen waar hij/zij zich goed bij voelt! En ook doen wat je leuk vindt natuurlijk

Loez: gefeliciteerd met je zwangerschap! :) en veel plezier met sporten!

Ik werk vandaag tot half 6 en daarna lekker trainen. *\o/* En aankomende week ben ik een week vrij. Daar ben ik wel aan toe...

700 in een uur :oo ?
Ik heb een Fitbit die het bijhoud, natuurlijk alleen tijdens de training de calorieën die je na kracht verbrand kan ik niet echt terugzien (alleen over de hele dag)
Krachttraining heb ik vaak rond de 360-380, bootcamp en boksen vaak 400-420
Dus op zich verschilt dat niet zo heel erg.
Als ik tijd heb train ik met krachttraining wel wat langer als een uurtje

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 18:49

Krachttraining is moeilijk te meten met en horloge. Omdat als je kracht in je armen zet de bloedvaten wat dichtgedrukt worden. Dus je zal altijd meer verbrand hebben als dat je horloge aangeeft.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:47

Vandaag weer heerlijk kunnen trainen. Had een week geen kracht getraind maar sommige oefeningen gingen me zelfs makkelijker af dan de week ervoor. Verbaast maar blij dus. Nu donderdag nog een laatste training en dan zaterdag de run. Heb er super veel zin in.

Jullie nog getraind?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:55

Bij deze ga ik vanaf maandag 3 keer per week naar de sportschool. Maandag, woensdag, zaterdag.
Frustrerend is dat ik duidelijk buikspieren begin te voelen, maar het laagje eroverheen maar niet kwijtraak. Word gefrustreerd van die cellulitisbuik. :\

Hiervoor ging ik dus op dinsdag of woensdag en zaterdag.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:00

Fijn Inge!
Succes Lous, frustrerend inderdaad. Een collega van mij is echt heel gespierd (deadlift 120kg etc) maar bij haar zie je het eigenlijk ook amper.

Vanmorgen bootcamp gedaan, wat een fantastisch weer was het daarvoor. Ik had iets meer ontbeten dan normaal, en dat icm het zonnetje zorgde echt voor een heerlijke training. Had nog wel een uur gewild :+

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:04

Ik ga morgen weer!
Afgelopen week was het een beetje hectisch door school enzo :).

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:14

Suuszels schreef:
Fijn Inge!
Succes Lous, frustrerend inderdaad. Een collega van mij is echt heel gespierd (deadlift 120kg etc) maar bij haar zie je het eigenlijk ook amper.

Vanmorgen bootcamp gedaan, wat een fantastisch weer was het daarvoor. Ik had iets meer ontbeten dan normaal, en dat icm het zonnetje zorgde echt voor een heerlijke training. Had nog wel een uur gewild :+

Echt zalig weer he!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:15

Lous schreef:
Bij deze ga ik vanaf maandag 3 keer per week naar de sportschool. Maandag, woensdag, zaterdag.
Frustrerend is dat ik duidelijk buikspieren begin te voelen, maar het laagje eroverheen maar niet kwijtraak. Word gefrustreerd van die cellulitisbuik. :

Hiervoor ging ik dus op dinsdag of woensdag en zaterdag.

Heb ik ook hoor. Overal zie je verandering maar dat buikje blijft. Zal vast ooit wel strakker worden en anders maar niet.