GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Doef

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 13:14

Is het mogelijk om een weekje te stoppen als je op 0,25 mg zit? Afgelopen vrijdag mijn kat in moeten laten slapen en voel me vreselijk, normaal was/is zaterdag mijn prikdag, zou de 3e zijn maar ik ben zo verdrietig dat ik er afgelopen zaterdag geen zin in had, nu nog steeds niet, krijg sowieso al geen hap door mijn keel dus daar zal het niet aan liggen...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 13:48

Zonnetje81 schreef:
Amalarab schreef:
Wat mij opvalt aan de balie in de apotheek is dat de patiënten die Mounjaro, Ozempic enz gebruiken niet perse slanker worden.
Ik vind het interessant om hier te volgen vanuit mijn vak! En als het ooit betaalbaar wordt, ga ik er zelf ook mee beginnen. Want bij velen van jullie werkt het wel degelijk goed bij afvallen +:)+

Nou als mensen dat aan mij niet zouden zien dan moeten ze naar de opticien {:}
Ik zit al op 2 maten kleiner en ga dadelijk naar 3 maten kleiner.

Misschien heb jij de diabetes mensen aan je balie?

Wat super voor je! *\o/*

Ik denk dat dat idd het overgrote deel diabeet is. Ik kan dat verschil niet goed zien (in de pc) als ik iets aflever.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 16:34

Doef schreef:
Is het mogelijk om een weekje te stoppen als je op 0,25 mg zit? Afgelopen vrijdag mijn kat in moeten laten slapen en voel me vreselijk, normaal was/is zaterdag mijn prikdag, zou de 3e zijn maar ik ben zo verdrietig dat ik er afgelopen zaterdag geen zin in had, nu nog steeds niet, krijg sowieso al geen hap door mijn keel dus daar zal het niet aan liggen...

Nee dat zou ik niet doen. Je lichaam moet wennen aan de medicatie. Je moet een balans in je bloed houden/opbouwen. Dus ik zou toch gewoon de medicijnen nemen. Je moet echt proberen je aan de 7 dagen te houden. Je bent nu al veel te laat eigenlijk. Het is medicatie hè? Je bouwt een spiegel op en je lichaam moet wennen en leren omgaan met het hormoon. Je kan niet zomaar dan wel en dan niet een spuitje zetten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 16:38

Amalarab schreef:
Wat mij opvalt aan de balie in de apotheek is dat de patiënten die Mounjaro, Ozempic enz gebruiken niet perse slanker worden.

Bijzonder. Misschien zie je het gewoon nog niet. Bij mij ging het pas iets opvallen toen ik 10% van mijn lichaamsgewicht kwijt was.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 17:38

Nieuwe richtlijn huisartsen: medicijnen sneller inzetbaar voor mensen met ernstig overgewicht
https://rtl.nl/nieuws/binnenland/artike ... oor-mensen

Een gezonde levensstijl blijft het uitgangspunt. Ja joh, natuurlijk. Maar wat niet wordt begrepen is dat deze medicatie helpt om een gezonde levensstijl te ontwikkelen en te houden.
Als je mij ooit had verteld dat ik lekker zou smullen van een stukje zalm en een bord sla met komkommer, dan had ik je echt voor gek verklaard. Maar mijn smaak en trek is echt veranderd. Ik heb geen zin meer in aardappels en friet en veel vlees. Tuurlijk af en toe. Maar mijn smaak is echt veranderd. En de eetlust natuurlijk.
Ozempic en Mounjaro staan trouwens beiden nog niet op de lijst las ik. Bizar hoor. Maar er zit al wat beweging in. Ze zien natuurlijk dat het massaal online wordt gekocht.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:26

Wat veranderd er nu dan?

Veel huisartsen hadden al de leefstijlcoaching als stap 1 en als dat niet werkt, ze GLP medicatie pas overwegen?
En als je huisarts mee werkt, kun je Saxenda al vergoed krijgen toch? Of moet je het dan alsnog zelf betalen?

Ironisch wel dat ze Mounjaro niet goed keuren terwijl dat veruit het meeste wordt gebruikt.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:27

De nieuwe richtlijn lijkt veel strenger dan wat het nu is?
Het artikel heeft het over een bmi van 35 en 40+, en bij mijn huisarts vertelde ze mij 27 met problemen of 30+

Vind het ook wel raar dat ozempic en mounjaro niet meegenomen worden daarin. Deze medicijnen zijn veel beter, en het ljikt mij dat met 2-3 jaar op de markt dat er wel genoeg data is over de veiligheid daarvan.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 21:07

Deri schreef:
Het artikel heeft het over een bmi van 35 en 40+, en bij mijn huisarts vertelde ze mij 27 met problemen of 30+

Vind het ook wel raar dat ozempic en mounjaro niet meegenomen worden daarin. Deze medicijnen zijn veel beter, en het ljikt mij dat met 2-3 jaar op de markt dat er wel genoeg data is over de veiligheid daarvan.

27 en 30 zijn de grenzen voor start van mysimba toch?
Nu zijn voor vergoeding van saxenda de grenzen gelijk aan de criteria voor bariatrie (35 met gerelateerde gezondheidsproblemen of boven 40), dat lijkt ook zo in de NHG standaard opgenomen te zijn als ik de eerste berichtgeving zo zie. Ik heb de definitieve versie nog niet bekeken, doe ik in komende dagen wel een keer als ik ergens tijd heb.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 23:12

Zijn er mensen met ervaring met de griepprik of corona vaccinatie icm mounjaro?
Vermoed niet dat het elkaar bijt ofzo, maar was benieuwd naar evt klachten ofzo.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 23:59

Zijn er ook mensen die de galblaas er uit hebben en daarna zijn begonnen?

Ik ben uit mezelf 27 juli kwijt, maar ook mijn galblaas :+ Wanneer ik nu de vragenlijst invul bij getwellis, kom ik meteen niet meer in aanmerking? Ik zou nog graag meer afvallen, maar na veel gedoe met die galblaas (3x geopereerd) lukt het me niet meer...

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 00:12

gomir schreef:
Deri schreef:

27 en 30 zijn de grenzen voor start van mysimba toch?
Nu zijn voor vergoeding van saxenda de grenzen gelijk aan de criteria voor bariatrie (35 met gerelateerde gezondheidsproblemen of boven 40), dat lijkt ook zo in de NHG standaard opgenomen te zijn als ik de eerste berichtgeving zo zie. Ik heb de definitieve versie nog niet bekeken, doe ik in komende dagen wel een keer als ik ergens tijd heb.

27-30 zijn de waardes die ik verteld kreeg toen ik erheen ging voor mounjaro.
Ik ken mysimba niet, dus dat weer ik niet.

Vulina schreef:

Ik ben uit mezelf 27 juli kwijt, maar ook mijn galblaas :+ Wanneer ik nu de vragenlijst invul bij getwellis, kom ik meteen niet meer in aanmerking? Ik zou nog graag meer afvallen, maar na veel gedoe met die galblaas (3x geopereerd) lukt het me niet meer...

Mounjaro/Ozempic word afgewezen als je galblaasproblemen hebt, vanwege de extra stress daarop vanwege het medicijn.
Als je geen galblaas meer hebt zou het geen probleem moeten zijn. Je zou eventueel contact met ze op kunnen nemen en navraag doen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 00:34

Die galblaas vraag is in dit topic al eerder langsgekomen.
Vul nee in en geef bij het interview aan dat de galblaas verwijderd is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 00:44

Wat een dom advies.
Ga met deze vraag naar een arts.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 07:17

Vulina schreef:

Kilo :+ geen juli..

Ik had het online ingevuld en na het ja antwoord, werd ik meteen afgewezen.
Ik zal eens gaan bellen dan..

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 07:28

Doef schreef:

Ik ben in het begin van het traject eens een paar weken gestopt omdat ik alleen maar misselijk was en continu verkouden. Wilde zien of dat door de medicatie en slechte weerstand kwam. Misschien wel. Misschien niet. Daarna weer gestart. Tijdens deze stopperiode kwam de honde en trek wel weer snoeihard terug.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 08:45

Als ik lees dat na het stoppen en opnieuw beginnen de werking minder kan zijn (weet niet meer wie dat hier zo ervaren had, heb het online ook weleens gelezen) zou ik er geen risico mee willen nemen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 08:54

rien10 schreef:
Wat een dom advies.
Ga met deze vraag naar een arts.

Bij Wellis vul je een formulier in. Daarna volgt een gesprek met een arts (of diens assistent?). Zet je 'ja' in je formulier, krijg je meteen een afwijzing en dus geen vervolggesprek. In dat gesprek kun je alsnog vertellen dat je galblaas is verwijderd.

Bij mij en bij anderen in het topic was het geen probleem voor de medicatie.
Iets wat eerder in dit topic al te lezen viel. Dus geen dom advies, maar praktijkervaring waarbij overleg met een arts helemaal niet wordt uitgesloten.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 09:02

Hierover heb ik een vraag. Wanneer krijg je bij Wellis dat gesprek dan? Ik heb de vragenlijst ingevuld en krijg dan gelijk de optie tot het betalen en leveren van Ozempic. In het stappenoverzicht zou je daarna pas beroep kunnen doen op begeleiding. Hadden jullie echt vooraf een gesprek?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 13:03

Faringo schreef:
Hierover heb ik een vraag. Wanneer krijg je bij Wellis dat gesprek dan? Ik heb de vragenlijst ingevuld en krijg dan gelijk de optie tot het betalen en leveren van Ozempic. In het stappenoverzicht zou je daarna pas beroep kunnen doen op begeleiding. Hadden jullie echt vooraf een gesprek?

Nee, je bestelt en betaalt en dan moet je nog wat dingen aanleveren per mail. Medicatieoverzicht en je ID. En dan wordt een gesprek ingepland, telefonisch.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 13:07

Maar dat voelt voor mensen die niet weten hoe het werkt als de omgekeerde wereld. Dus dat is begrijpelijk.

En wat ik hier lees, als je het product dan niet gaat gebruiken krijg je het geld toch teruggestort.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 13:11

Ah op die manier, zo zag ik het niet helemaal terug. Thanks voor je info. Nu nog even de knoop doorhakken voor mezelf of ik de stap durf te gaan zetten. Kan er ook nog geen vinger opleggen waarom ik het niet zou doen. Mijn brein is momenteel in standje eten, werk, eten, werk. Om gek van te worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 13:12

Zonnetje81 schreef:
Maar dat voelt voor mensen die niet weten hoe het werkt als de omgekeerde wereld. Dus dat is begrijpelijk.

En wat ik hier lees, als je het product dan niet gaat gebruiken krijg je het geld toch teruggestort.

Ja als je toch niet geschikt blijkt uit het telefoongesprek dan krijg je je geld teruggestort.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 13:15

Faringo schreef:
Ah op die manier, zo zag ik het niet helemaal terug. Thanks voor je info. Nu nog even de knoop doorhakken voor mezelf of ik de stap durf te gaan zetten. Kan er ook nog geen vinger opleggen waarom ik het niet zou doen. Mijn brein is momenteel in standje eten, werk, eten, werk. Om gek van te worden.

Als je bij Wellis bestelt dan heb ik een code voor je als je wilt, dan krijg jij korting en ik ook op de volgende bestelling: REFRDQFSCWP

Is even een stap maar voor mij is het een gamechanger geweest. Had het wel gehoopt maar nooit gedacht dat ik er zoveel mee zou afvallen en me er zo goed bij zou voelen. Ik was bang voor bijwerkingen etc of dat het niks zou doen. Maar geen van beide.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 13:22

Ik was vandaag bij apotheek om volgende pen te halen en vroeg gelijk om wat 1ml spuitjes. Hadden ze niet, alleen per doos van 100st.
Moest daarna na assistente voor B12 prik en gevraagd of zij wist waar ik ze per stuk kon kopen.
Na uitleg waarom ik ze nodig had kreeg ik er zo 4 mee.
Dat was heel lief!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 13:24

cissy schreef:
Ik was vandaag bij apotheek om volgende pen te halen en vroeg gelijk om wat 1ml spuitjes. Hadden ze niet, alleen per doos van 100st.
Moest daarna na assistente voor B12 prik en gevraagd of zij wist waar ik ze per stuk kon kopen.
Na uitleg waarom ik ze nodig had kreeg ik er zo 4 mee.
Dat was heel lief!

Waar heb je die voor nodig dan? Is dat om het laatste restje eruit te halen? Een insulinespuit?