Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 07:37

Jnien schreef:
Iedereen is lekker bezig!
Welkom aan de nieuwe ;)

Ik train lekker door, maar ben vooral veel bezig met ons ‘honden-kind’ haha.

Tevens wil ik wat afvallen, dus eet ff minder koolhydraten (nee nee, ik laat ze niet weg) en merk dat het even mijn hardlopen beinvloed. Maar dat komt wel weer.

Hier nog een fotootje van ons ‘kind’ :D

[ [url=m/bo17km.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bij mij een beetje andersom: zou een paar kilo bij mogen voor meer uithoudingsvermogen. Maar als ik zwaarder word, dan vind ik mezelf ook meteen té zwaar en lijkt het lopen niet te lukken. "Spiegies" spelletje :D

Dit weekend SWM Heukelom als groom achterop. Gisteren al hindernissen verkend, vandaag de dressuur en vaardigheid

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 08:18

Gem schreef:
Jnien schreef:
Welkom aan de nieuwe ;)

Tevens wil ik wat afvallen, dus eet ff minder koolhydraten (nee nee, ik laat ze niet weg) en merk dat het even mijn hardlopen beinvloed. Maar dat komt wel weer.

Bij mij een beetje andersom: zou een paar kilo bij mogen voor meer uithoudingsvermogen. Maar als ik zwaarder word, dan vind ik mezelf ook meteen té zwaar en lijkt het lopen niet te lukken. "Spiegies" spelletje :D

Dit weekend SWM Heukelom als groom achterop. Gisteren al hindernissen verkend, vandaag de dressuur en vaardigheid

Ik heb precies hetzelfde als jij ja. Geen idee hoe dat op te lossen :+

Noeps

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 09:02

Spiermassa opbouwen. Dus krachttraining! Ik ben beduidend beter gaan hardlopen sinds ik 1 a 2 keer per week iets van kracht/bootcamp/PT doe.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 10:02

Ik sport ook 1/2 keer per week bij Basic Fit :).
En dan puur krachttraining, cardio doe ik met hardlopen wel :+.

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 13:36

Jnien schreef:
Welkom aan de nieuwe ;)

Wat een prachtige hond! Zal nu inderdaad veel tijd kosten! Wil je uiteindelijk ook samen met de hond gaan hardlopen?

hwn schreef:
Helaas zit ik wel even op de bank: nog steeds pijn aan mijn bekken door 10 dagen geleden van mijn paard te vallen, toch wat te hard op mijn zij beland. Maar komt binnenkort wel weer goed.

Dat is een beste klap geweest, heb je het laten nakijken of er geen letsel is?

Noeps schreef:
Spiermassa opbouwen. Dus krachttraining! Ik ben beduidend beter gaan hardlopen sinds ik 1 a 2 keer per week iets van kracht/bootcamp/PT doe.

Ik denk dat dit de beste tip is inderdaad om harder/langer te kunnen rennen. het krachtuithoudingsvermogen is een belangrijk onderdeel bij activiteiten.

Ik heb vandaag voor het eerst 5 km achter elkaar volgehouden om te rennen. Mijn vriend loopt veel hard, dus die is met mij mee gerend als stimulans. 6,32" gemiddeld gelopen, binnen 33 minuten voor elkaar gekregen dus ik ben trots op mezelf en klaar voor mijn eerste hardloopwedstrijd komend weekend!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 13:43

Ik heb mijn laatste duurloop voor de halve marathon van Enschede erop zitten. Ruim 18km door het bos.
Van de week nog één kort loopje en dan mijn best doen om rustig aan te doen tot zondag. En hopelijk niet ziek worden, want ik heb veel zieke kinderen in mijn klas :\

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 14:49

Hmm ja ik train wel kracht maar het helpt niet echt. Ik moet denk ik meer bij gaan eten nu ik veel langere afstanden loop. Ik ben 1,73 en woog altijd 62-63 kg maar nu ik veel meer loop weeg ik nog maar 56 kg -O-

Heerlijk supervixen! Even wat extra vitamines eten om fit te blijven!
Hoelang van tevoren loop jij nog? (Voor een wedstrijd)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 15:34

Ik ben ook 1.73 en weeg 64/65 kilo. Eten is geen probleem hier :'). 56 kilo is wel wat weinig, maar het ligt ook aan je bouw. Als ik 60 weeg krijg ik opmerkingen dat ik te dun word.

Ik heb een jaar lang drie keer per week kracht getraind naast het hardlopen. Ik kreeg wel meer spiermassa, maar ging er niet veel beter van hardlopen. Ik denk dat je dan een goed hardloopschema moet hebben van een goede trainer en ook techniek moet trainen om beter te lopen.

Ik denk dat ik van de week dinsdag of woensdag voor het laatst loop. En dan een rustige 8 tot 10km. Zondag is de halve.

Verder ligt het helemaal aan de afstand en soort wedstrijd hoeveel rust ik pak van tevoren. Kan een dag zijn, maar ook drie dagen. Of geen rust. In mei en juni heb ik een weekend met zaterdag en zondag een loop :P
Hoe druk het op mijn werk is en hoe ik in mijn vel zit speelt ook nog mee.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 16:48

Hier ook geen probleem met eten :’) ik ben 1m84 en weeg 70-71 kilo maar voel me beter rond 67.

Bij mij hielpen de oefeningen van de kine wel voor het lopen. Ga proberen weer wat op te pakken. Waarschijnlijk met yoga. En dansen :j

Hwn: 10 dagen is lang om pijn te hebben. Ik zou er ook niet te lang mee blijven lopen maar toch even langs de dokter gaan als het volgende week niet beter is.

SV: dat lijkt me altijd zo stresserend als je dan zo’n baan hebt waar je makkelijk een virus kunt overnemen, net voor een wedstrijd. Duimen dat je niet ziek wordt dus!!

Ik heb vandaag de Wolvenloop mee gelopen in Puyenbroeck. Deze week ging echt slecht qua sporten. Enkel maandag 20 minuten gelopen en hoewel het tempo goed was voelde het erg zwaar en het gevolg was dat ik de rest van de week niet wou lopen of dansen (ook wel extreem lange dagen met werk en verplaatsingen gehad). Gisteren was het erg laat geworden en ook wel wat gedronken dus ik dacht laat maar zitten. Maar gek genoeg toch lekker opgestaan deze ochtend en had er zin in!

De loop was met tijdsregistratie waardoor de start behoorlijk chill was. Eerste km kon je door de drukte niet doorlopen pas daarna kon ik wat tempo pakken. Was iets onder de 30min binnen denk ik dus erg blij mee! (5km)

Was wel mijn oortjes vergeten en heb thuis ook mijn twee streekbiertjes laten vallen ... -O- ^)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 17:11

Dat is altijd zo jammer als je in het begin niet kunt opschieten door de drukte. Gelukkig heb je nog lekker kunnen lopen!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 17:21

Ik vond het eigenlijk wel ok, ging sowieso niet voor een strakke tijd. Vorige keer stond ik helemaal vooraan en vond ik het juist minder dat iedereen zo snel ging en ik niet haha. Dus nu voelde het juist ‘lekker’ om te denken van hey ik kan wel nog een stukje sneller :D

Heb zeker lekker gelopen!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 17:25

Netjes poes! Wel jammer van de biertjes zeg.

Ik heb voor het eerst weer 14km gelopen. Laatste keer was kennelijk in juni 2018 (laatste maand met m’n Polar, in juli overgestapt op Garmin) want ik kreeg van mijn horloge een berichtje dat het zogezegd mijn langste afstand ooit was :Y). Eerste 11km samen met vriend. Maar hij had een kater en zware benen dus het laatste stuk heb ik alleen gelopen. Was prima, gemiddeld 5:42 per km en geen last van m’n hak gehad. Fit genoeg voor de 10 mijl volgende week!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 17:53

Strakke tijd noeps!

En zonde idd. Blijkbaar keek ik ook heel beteuterd want er is iemand gestopt om te vragen of het wel ging en of ze iets kon doen voor me.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 18:09

Ik zie allemaal goede tijden voorbij komen hier! Lekker bezig dames :D .

Afbeelding
6,5 kilometer over de hei/bos paar km van ons huis. Wel met soms wandelen, werd soms wel een beetje zwaar :+.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 08:35

Wat is iedereen goed bezig! :D Het was ook heerlijk weer om te lopen!

Ben jij nu off-road gaan hardlopen Es_ther?

Ik heb gisteren een trainingsrondje gedaan van 11km met gemiddelde tijd 5.28. Ging wel lekker! Heb een tijdje geleden last gehad van mijn knieën tijdens het hardlopen en ben steeds zo bang dat het weer terug komt... Ik weet namelijk nog steeds niet waar dat nu vandaan kwam. Maar tot nu toe gaat het gelukkig goed!

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 10:11

Jeetje wat is iedereen goed bezig zeg! Ik vraag me af hoe vaak zou je moeten hardlopen per week als beginnend hardloper?

Ik kan inmiddels met gemak 5km hardlopen en ben het steeds meer aan het uitbouwen naar de 10 dat gaat nog behoorlijk moeizaam. Ik merk wel dat als ik 3x per week hardloop waarvan 1 intervaltraining een aanslag is op mijn knieën

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 10:16

JumpingRider schreef:

Ik heb gisteren een trainingsrondje gedaan van 11km met gemiddelde tijd 5.28. Ging wel lekker! Heb een tijdje geleden last gehad van mijn knieën tijdens het hardlopen en ben steeds zo bang dat het weer terug komt... Ik weet namelijk nog steeds niet waar dat nu vandaan kwam. Maar tot nu toe gaat het gelukkig goed!

Jup! Was niet helemaal de bedoeling, maar was wel even lekker :).

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 10:28

_Lobke_ schreef:
Jeetje wat is iedereen goed bezig zeg! Ik vraag me af hoe vaak zou je moeten hardlopen per week als beginnend hardloper?

Ik kan inmiddels met gemak 5km hardlopen en ben het steeds meer aan het uitbouwen naar de 10 dat gaat nog behoorlijk moeizaam. Ik merk wel dat als ik 3x per week hardloop waarvan 1 intervaltraining een aanslag is op mijn knieën

Je spieren moeten er ook echt even aan wennen!
+ je hersteltijd mag niet te lang zijn,
Wat je kunt doen is naar 3 x per week gaan maar dan 3 x korter die samen net zo lang zijn als ongeveer 2 x per week in totaal zeg maar.
Dan kun je weer uitbouwen. :)

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 10:42

Es_ther schreef:
JumpingRider schreef:

Jup! Was niet helemaal de bedoeling, maar was wel even lekker :).

Wel mooie omgeving! Maar lijkt me erg zwaar voor je enkels. En ook vermoeiend dat je steeds over iedere stap na moet denken? Of valt het mee?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 10:44

Off-road / trail lopen is juist het mooiste wat er is <3

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 10:47

Het nadenken over elke stap valt wel mee, maar het is wel uitkijken als je off road loopt. Ik ben al twee keer gevallen tijdens een trailrun.
En dan merk ik de dag erna wel dat ik geen 20 meer ben -O-

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 10:50

_Lobke_ schreef:

Hoe zien je andere trainingen eruit? En hoe verdeel je de 3 trainingen over de week?

Ik lig heerlijk in bed naar Rotterdam te kijken. Alweer een jaar geleden dat ik daar liep en God wat kriebelt het. Hopelijk kan ik volgend jaar meedoen, samen met vriendlief is nu het wilde plan. Is een maand voor we gaan trouwen, hoe vet is het dan om samen nog een marathon te doen O:).

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 11:32

Dankjewel voor jullie reacties.

Liespower94: hoe lang mag je hersteltijd maximaal zijn als beginnend hardloper?

Noeps: ik doe meestal 1 intervaltraining (daar heb ik het vaak wel behoorlijk zwaar mee) 1x 5km en 1x 45 minuten hardlopen en kijken hoever ik kom daarin ben ik wel wat aan het spelen met de snelheid

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 11:49

Supervixen schreef:
Het nadenken over elke stap valt wel mee, maar het is wel uitkijken als je off road loopt. Ik ben al twee keer gevallen tijdens een trailrun.
En dan merk ik de dag erna wel dat ik geen 20 meer ben -O-

Moest inderdaad hier en daar wel goed uitkijken door de boomwortels enzo. Maar het was wel echt lekker!
Merk wel dat het zwaarder was dan rondje park, mijn kuiten hebben spierpijn :') .
Zo maar lekker rondje bos met pony met dit mooie weer.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 12:16

_Lobke_ schreef:
Dankjewel voor jullie reacties.

Liespower94: hoe lang mag je hersteltijd maximaal zijn als beginnend hardloper?

Noeps: ik doe meestal 1 intervaltraining (daar heb ik het vaak wel behoorlijk zwaar mee) 1x 5km en 1x 45 minuten hardlopen en kijken hoever ik kom daarin ben ik wel wat aan het spelen met de snelheid

Dat ligt er net aan hoe zwaar je training natuurlijk was :)
En de meningen zijn daar heel erg over verdeeld!
Zo vind ik het niet erg om te lopen terwijl ik nog wat spierpijn heb maar doen anderen dat weer niet.
Dus luister vooral naar je gevoel.
In het begin had ik soms wel 2 dagen echt last en kon ik de derde dag pas weer los terwijl ik nu bijna dagelijks zou kunnen (dit doe ik natuurlijk niet, loop 3-4 x per week)
Maar ik denk altijd als ik zin heb en mijn lijf voelt goed, dan ga ik. Dus echt luisteren naar je lijf :)