In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 22:44

Phen wat goed dat je voor jezelf kiest.
Iedereen eigenlijk hier die dat doet.
Ik vind het zo knap en het getuigt van zoveel lef :)

Ankem wat goed dat je zo creatief bezig bent en wat mooi dat je zo'n gebeurtenis heb meegemaakt die je raakt. Dat soort dingen geeft zin en waardering voor het leven. Iets wat heel belangrijk is.

Wil jullie bedanken voor jullie ervaringen :)

Edit: hihi janneke dat klinkt inderdaad niet slim.

Wat ik nodig heb? het vertrouwen dat ik weet hoe ik het moet gaan regelen en wat ik kan zeggen. Het vertrouwen dat het niet uitmaakt wat ze denken en dat het goedkomt.

Ik wil misschien morgen een gesprek met mijn baas aan gaan. Maar weet niet of dat slim is. Maar denk daar al weken over om eens gewoon rond de tafel te gaan.

Nog een edit: misschien gewoon doen, gewoon kantoor inlopen en vragen wat we met deze situatie kunnen, de vraag ook bij hem leggen.

Gruis

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 23:11

Soms verbaast het je hoeveel begrip bepaalde mensen voor je situatie hebben Riverrr.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 23:12

Riverrr schreef:
Wat ik nodig heb? het vertrouwen dat ik weet hoe ik het moet gaan regelen en wat ik kan zeggen. Het vertrouwen dat het niet uitmaakt wat ze denken en dat het goedkomt.

Ik wil misschien morgen een gesprek met mijn baas aan gaan. Maar weet niet of dat slim is. Maar denk daar al weken over om eens gewoon rond de tafel te gaan.

Okee - goed om te weten!
...en nu opgepast, want soms ben ik vreselijk bot en grof.
Houd je vast...!

Het vertrouwen zelf kan ik je niet geven, maar strikt genomen hoef je enkel de personeelsgids (....of hoe het maar heet op jouw werk....) te pakken, je kunt je per telefoon of per mail ziek melden of laten melden.
De hele ziekmelding hoeft niet meer dan het simpele zinnetje "bij deze meld ik mij per direct ziek" te bevatten. Uitleg is geen eis. Sorry zeggen is ook geen eis! Al mag je heus zeggen dat je het zelf anders had gewild, maar het is op, punt, finito.
Alleen als je op gegeven moment tegenover de arboarts zit, moet je specifiek zijn.

Wat mensen precies allemaal achter je rug kunnen zeggen - dat ZIJN verschrikkelijke gedachten, maar niet relevant.
Of wel, een extra reden om te stoppen.

Keiharde garantie "dat het goed komt", het spijt me dat ik dat niet kan geven, maar ik was tijdelijk bot en grof: lieverd, als je nog langer doorzwalkt op je tandvlees dan komt dadelijk de garantie dat het fout gaat...

:(:)
Enne: oma zegt maar even wat haar oma ook al zei: "angst is een slechte raadgever".
Sterkte, want je hebt het zwaar!

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 23:19

Nou die botte woorden mogen er zijn hoor janneke, Ik kan wel een schop gebruiken.
En tegelijkertijd vind ik ze ook lief.

Ik heb nu in gedachten dat ik morgen het maar ga uitleggen, ik hoef geen begrip maar wil wel het gevoel hebben dat ik het op een nette manier heb geregeld. Kijk details geef ik niet maar ik kan hem wel vertellen dat ik het mentaal niet meer trek en dat dat niet uit de lucht komt vallen.

En dan hoop ik wel dat gruis gelijk heeft maar zo niet dan heb ik wel mijn best gedaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:31

Ooo River wat ben ik trots op jou dat je nu durft stil te staan bij je werk op te zeggen.
Het doet mij goed dat je het overweegt om naar je baas die stap te zetten.

Een paar waarheden die mijn zus gaf toen ik een inzinking kreeg vorige week na dat de bijstandsconsulent bij mij had aangegeven dat ik WW aan moest vragen voor de uren waarbij ik ben gestopt met werken.
Bij het UWV bleek uiteindelijk dat ik mij moest ziek melden. Bam ik voelde mij meteen rot om mijn ex- baas, want hij was immers zo begripvol en begaan met mij.
En nu draaide hij op voor mijn ziek zijn |( .
Mijn zus zei mij dat mijn ex-baas behoord te weten wat de wet en regelgeving is als iemand weg gaat vanwege ziekte. Daarnaast stelde ze mij de vraag of ik opzettelijk ziek was geworden? nou nee dus. Dus zei mijn zus je doet dit niet opzettelijk om je ex-baas een streek te leveren. Je ex-baas behoord dit in te calculeren wanneer hij een bedrijf start en werknemers aan neemt. Jou ex-baas is daar zelf verantwoordelijk voor.
En deze woorden wil ik ook aan jou geven.
Het is heel logisch dat je hier tegen op kijkt, want je weet nu eenmaal niet wat je staat te wachten.
Je hoeft naar je baas niet specifiek te zijn, ik heb die keus toen wel gemaakt toen ik ging stoppen.
Ik heb de keuze gemaakt om mij kwetsbaar op te stellen en te vertellen wat ik ervoer tijdens mijn werk maar ook daar buiten.
Ik kreeg enorm veel begrip, iets wat ik niet had verwacht. Het fijne er aan was dat er duidelijkheid kwam en daarmee geen eigen wereld kon ontstaan van ingevulde gedachten.
Zet hem op Riverrr, je kan dit!!!

Het is ook voor mij allemaal heel erg herkenbaar. Ik speelde de redders rol binnen het gezin waarin ik op groeide, cijferde mezelf helemaal weg.
Leerde dat je confrontaties beter uit de weg kon gaan en grenzen aangeven kwam niet voor in de opvoeding.
Discussies maakten al dat ik mij geneigd voelde om te gaan bemiddelen want stel je voor dat er ruzie van kwam.
O ja de liefde vrede bewaren was mijn grootste bezigheid, iedereen moest blij en happy zijn.

Beetje bij beetje leer ik nu bij dagbehandeling dat ik mijn gedachtes mag uitspreken. Leer ik aan te geven als ik iets niet leuk vind. Leer ik "NEE" te zeggen.
Maar iets wat ik daar niet kan vinden is het opkrikken van mijn zelfwaardering en het beeld wat ik over mezelf heb.
Ik denk dat sommige van jullie dit ook wel herkennen.
Het meten met twee maten!!!
Een ander mag wel verdrietig zijn, een ander mag wel aangeven dat hij/zij iets niet leuk vind, een ander mag wel opkomen voor zich zelf en een ander is wel leuk en lief.
Maar over ons zelf kunnen we dat niet denken, we zijn streng voor ons zelf en we leggen de lat hoog voor ons zelf, we moeten ten alle tijde klaar staan voor die ander en we moeten vooral niet zeuren.

Nou ik denk dat ik niet verder hoef te beschrijven want de lijst wat we ons zelf aan doen is heel erg lang.
Maar hoe los je nu dat negatieve zelfbeeld op? Want immers een ander kan wel zeggen dat we leuk en aardig zijn maar dat geloven we immers niet.
Het is zo'n vast patroon dat we al zo lang ons eigen hebben gemaakt wat dus niet zomaar afbrokkelt.
We zijn gewoon gaan geloven dat we het niet waard zijn.
Ook op dagbehandeling zie ik dat de kern bij de meeste een slecht zelfbeeld is, het doet mij enorm verdriet als ik zie wat ouders in hun onwetendheid hun kinderen hebben aangedaan.
Mijn hart krimpt samen steeds weer en ik voel gewoon een intens verdriet omdat het ook mijn diepste wezen raakt. Het gaat dan ook om zelf.

Die grootte honger om te horen dat mensen je leuk vinden, de continue drang om complimenten te willen horen maar die vervolgens geen wortel kunnen schieten in ons.
We horen ze soms maar ten dele en kunnen ze niet ontvangen.
Ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik kon mij enorm rot voelen als ik een topic opende en er kwamen weinig reacties op.
ZE VINDEN MIJ NIET LEUK GENOEG!!! dat dacht ik dan.
Steeds maar die honger naar bevestiging en het is nooit genoeg.
En dan het weg vlucht gedrag in allerlei activiteiten om maar niet te hoeven voelen.
De verbinding uit de weg gaan als mensen dichtbij komen en oprecht geïnteresseerd zijn.
Nee want stel je voor dat ze er achter komen dat je iets pijnlijks hebt mee gemaakt dan gaan ze misschien wel door vragen.
Of stel je voor dat ze jou dan vervolgens links laten liggen.

Voor mij geldt dat mensen mij maar tijdelijk een goed gevoel kunnen geven, ik vertrouw mensen niet goed genoeg om te geloven wat ze zeggen.
Mensen hebben mij te vaak gekwetst en pijn gedaan. Er zit nog zoveel pijn in mij dat ik het liefst mensen uit de weg ga en mij verstop onder een hele grote steen.
Het enige wat mij hoop geeft is mijn geloof in mijn God, klinkt voor de hand liggend als een Christen dit zegt maar ja het is wel echt zo.
Ik heb wel een beetje een negatief beeld van God maar door "Nieuw leven" leer ik ontdekken wat God nu werkelijk vind van mij.
Gisteren heb ik een gesprek gehad met mijn coach en die vrouw heeft zoveel liefde in haar van God dat ik mij veilig genoeg voelde om mij trauma te vertellen.
Ik heb gehuild, daadwerkelijk gehuild. Al was het maar een minuut. Ze huilde mee en gaf zo'n goed gevoel om dit te ervaren.
Ergens vind ik het onwerkelijk hoe deze vrouw eigenlijk ook zo is beschadigd in het leven maar hoe ze door God tot herstel en vergeving is gekomen vind ik zo bijzonder.
En ik..... ik wil daar ook naar toe :o .

Ik hoop en ik gun het een ieder van jullie van uit het diepste van mijn ziel en hart dat jullie iets mogen vinden in het leven waarvan jullie hele hart vervuld mag raken.
Dat jullie niet meer op zoek hoeven naar bevestiging. Dat jullie mogen zijn zoals jullie zijn ook met al jullie onperfectheden. Dat jullie mogen ervaren dat jullie allemaal waarde vol zijn. Want dat zijn jullie!.
Hele dikke knuffel voor een ieder in dit topic.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 16:35

Dank je Osmo voor de mooie, maar ook zo herkenbare woorden. Dapper van je dat je ze zo durft neer te zetten.
Om op je vraag van zelfbeeld terug te komen, ik heb zelf heel veel gehad aan het boek: de moed van imperfectie van Brene Brown. De dingen die zij schreef waren zo herkenbaar. Ik heb hem eventueel als e-book ;)

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:28

Ik lees later even bij want zit op mijn telefoon. Maar ik wilde even zeggen dat ik mede door jullie steun de ziektewet in ga voor 50% .
(Na de feestdagen)
Als dat niet gaat stop ik helemaal dan heb ik het gevoel dat ik het echt geprobeerd heb.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:57

Heel goed Riverrr! Goed dat je het besproken hebt en wat meer tijd voor jezelf gaat nemen. Kijk aan of dit gaat en luister goed naar je gevoel.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:30

Riverrr schreef:
Ik lees later even bij want zit op mijn telefoon. Maar ik wilde even zeggen dat ik mede door jullie steun de ziektewet in ga voor 50% .
(Na de feestdagen)
Als dat niet gaat stop ik helemaal dan heb ik het gevoel dat ik het echt geprobeerd heb.

Ik vind het dapper van je dat je durft te kiezen voor jezelf en je ongeboren kind!

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:37

Top river!

Hier vandaag een half zakje metarelax geprobeerd, volgens mij werkte dat heel fijn
Morgen de andere helft testen
Wel komisch dat ik hem kreeg van de diëtiste die hem uit haar handtas haalde :Y)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:37

Riverrr schreef:
(Na de feestdagen)

*\o/*
Er is een grens getrokken!
Nog maar twee weken buffelen en dan wat meer rust.
Gelukkig maar!

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 23:00

Bedankt allemaal :) Ja nog even buffelen, maar ik heb een fijn vooruitzicht en heb het idee dat ik nu sterker in mijn schoenen sta, doordat ik niet meer zo alles hoef te verbergen.
Of er begrip voor is? Mwah... in ieder geval vond mijn baas het wel fijn dat ik het op deze manier wilde regelen. En mijn collega zei ook nog tegen me, als ze er al vervelend om doen zeg je gewoon helemaal ajuu. Want dat kan je er dan niet bij hebben.

Ben er nog steeds een beetje van ondersteboven ik ben echt trillend het gesprek aan gegaan. Ben nog steeds bang dat ze nu raar tegen me aan kijken, maar goed, dat moet ik echt leren naast me neer te leggen.

afbmchek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 01:41

Goed dat je voor jezelf hebt gekozen River. Echt waar.
En als ze er raar van kijken zegt dat meer over hen dan over jou. Probeer dat inderdaad wat los te laten.

afbmchek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 01:47

Ik zit te overwegen om (tijdelijk) te breken met mijn moeder. In ieder geval tot ik mezelf weer enigszins op rit heb.
Ik zie haar al niet vaak, maar vorige donderdag is ze hier op visite geweest met als gevolg dat ik die avond en twee dagen erna er nog steeds niet goed van was. Ik had last van hyperventilatie (vooral 's nachts), paniek en een extreem somber gevoel. Nu heb ik altijd wel dat ik heftiger reageer op haar "aanwezigheid" dan zou moeten, maar het lijkt steeds erger te worden. Het probleem is dat zij niet begrijpt wat ze met me gedaan heeft. Of ze het niet kán begrijpen of niet wíl begrijpen is mij een raadsel. Het punt is dat ik twee broers heb wat het voor mij lastig maakt om deze keuze te maken. Als ik het enige kind was zou ik al lang gebroken zijn met haar. Ik ben gewoon echt bang dat mijn broer het niet pikt, en waarschijnlijk gaat mijn moeder dat dan ook zitten voeden... Ik weet echt niet wat ik moet doen. Ik kan haar echt emotioneel niet verdragen.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:50

Als jij denkt dat het voor jezelf rustiger is om haar tijdelijk niet te zien dan lijkt me dat een goede keuze
alleen als je daarna 'last' krijgt met je broer dan zal dat een moeilijk punt worden voor je.

Is het mogelijk dat je kan uitleggen dat het tijdelijk is omdat je eerst voor jezelf wil zorgen/ uitzoeken hoe de omgang kan verbeteren?

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:23

afbmcheck: Ik heb op hetzelfde punt gestaan, alleen voor mij was het dan makkelijk dat ik met mijn broer ook niet kan opschieten. Uiteindelijk heb ik niet gebroken maar wel bewust afstand genomen.
Over het algemeen spreken we elkaar toch niet veel. Alleen dan nu met het kindje op komst hou ik haar wel op de hoogte en klinkt ze altijd erg blij. Maar interesse in mij heeft ze niet. Ze vraagt nog wel hoe het gaat maar eigenlijk moet je daar gewoon "goed" op antwoorden. Zo niet dan word het toch afgewimpeld.
Ik probeer het te accepteren dat het zo is en dat ze nooit zal inzien wat ze doet met haar gedrag.
Breken vind ik erg definitief en op deze manier is het voor mij goed te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:48

afbmchek schreef:
Ik zit te overwegen om (tijdelijk) te breken met mijn moeder. In ieder geval tot ik mezelf weer enigszins op rit heb.
Ik zie haar al niet vaak, maar vorige donderdag is ze hier op visite geweest met als gevolg dat ik die avond en twee dagen erna er nog steeds niet goed van was. Ik had last van hyperventilatie (vooral 's nachts), paniek en een extreem somber gevoel. Nu heb ik altijd wel dat ik heftiger reageer op haar "aanwezigheid" dan zou moeten, maar het lijkt steeds erger te worden. Het probleem is dat zij niet begrijpt wat ze met me gedaan heeft. Of ze het niet kán begrijpen of niet wíl begrijpen is mij een raadsel. Het punt is dat ik twee broers heb wat het voor mij lastig maakt om deze keuze te maken. Als ik het enige kind was zou ik al lang gebroken zijn met haar. Ik ben gewoon echt bang dat mijn broer het niet pikt, en waarschijnlijk gaat mijn moeder dat dan ook zitten voeden... Ik weet echt niet wat ik moet doen. Ik kan haar echt emotioneel niet verdragen.

Ik heb hier ook heel erg mee geworsteld. Mijn moeder vond t maar niks dat ik in therapie zat want wat weten de therapeuten nou meer van mij dan ik van mezelf en dat soort uitspraken. Ze vond therapie ook stilstand in mijn leven, ik kon niet werken of studeren :+
Ik heb ook erg tegen haar aan geschopt, en haar wel eens gezegd dat zij ook een deel van het probleem is. Toen is ze ontzettend boos geworden want ze snapte er helemaal niks van. Toen merkte ik, ok mijn moeder gaat niet veranderen, ik ben diegene die dat moet doen. In die zin, dat ik anders met haar en haar opmerkingen om moet gaan. Dat heeft 1,5 jaar geduurd. Als ze bij me was had ik na een half uur dikke koppijn van de stress, het was echt heel moeilijk maar het contact verbreken wilde ik ook niet, want dat vond ik te pijnlijk en te heftig.
Nu inmiddels, gaat het onwijs goed. Ik kan haar weer goed verdragen, ze is zelf ook wat rustiger geworden want doordat ik haar wat afstootte ging ze overcompenseren en dat werkte alleen maar tegen. Nu gaat het dus goed, maar het duurt wel lang.

Hoe ik dat heb gedaan, al haar uitsrpaken niet meer zo hoog opnemen. Sommige gewoon ene oor in, andere oor uit. Leren anders te reageren op haar, ipv druk maken om haar gedrag, er gewoon geen aandacht aan schenken. Want ik kan haar niet veranderren, zij blijft zo. Dat wil niet zeggen dat je je maar moet neerleggen hoe het nu is, je mag best wel zeggen als je het er niet mee eens bent, maar verwacht dan niet dat je alles meteen veranderd.

Als je daarin wilt investeren zou ik het zeker doen, contact verbreken is volgens mij nog heftiger en dan is het nog moeilijker om dat weer op te bouwen. Sterkte ermee, en als je nog vragen hebt, mag je ze altijd stellen :)

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:55

Interessant Joolien, mijn vader is ook vrij moeilijk in de omgang, om het eh.. op zijn zachtst te zeggen :) . Jouw tips gaan me hier zeker bij helpen. Dankjewel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:56

Ik heb het ook bij mijn vader moeten doen, ze zijn allebei narsistisch en dan moet je wat. Met mijn vader blijft de band moeilijk, die kan soms nogal pijnlijk uit de hoek komen. Daar wen ik nooit aan, maar ik krabbel wel elke keer weer op...

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:04

Riverrr, ik ben echt trots dat je voor jezelf hebt gekozen en eerlijk ben geweest!

Ik heb op dit moment veel moeite met ergens naar toe gaan waar ik niet zomaar weg kan.. De laatste tijd raakte ik dan steeds in paniek. Wat moet ik daarmee doen? Ik weet dat vermijden slecht is maar als er echt iets gebeurd verpest ik de sfeer voor iedereen en door de schaamte en angst durf ik dan niet meer terug..

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:15

Joolien schreef:
Ik heb het ook bij mijn vader moeten doen, ze zijn allebei narsistisch en dan moet je wat. Met mijn vader blijft de band moeilijk, die kan soms nogal pijnlijk uit de hoek komen. Daar wen ik nooit aan, maar ik krabbel wel elke keer weer op...

Hoe weet je zeker dat ze dat zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:51

Gruis schreef:
Joolien schreef:

Hoe weet je zeker dat ze dat zijn?

Mijn vader heeft daadwerkelijk deze diagnose gehad en heeft er therapie voor gehad, mijn moeder is een paar keer mee geweest naar mijn therapie, en nav mijn verhalen en hoe ze op therapie deed hebben de therapeuten aangeven dat zij een klassiek voorbeeld is van.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 15:20

Riverr wat goed dat je stappen genomen hebt!! Voelt het als een opluchting?

afbmchek: Wat een dilemma.. Ik heb daar geen ervaring mee dus kan je ook niet echt helpen. Neem aan dat je je gevoel vast al eens besproken hebt met je moeder? Heb je het al met je broers besproken? Wat zeggen zij?

Em: Ik herken dat gevoel. Ik doe dingen waar ik mezelf niet goed bij voel gewoon niet. Ik spreek wel af met mensen, maar geen grotere dingen/feestjes ed. Dat zie ik niet zitten momenteel, kan het mezelf dan heel lastig maken of zeggen van dat doe ik nu gewoon niet, komt wel weer. En dat doe ik dus ook gewoon. En als mensen het niet snappen.. Vind ik dat heel lastig, maar liever dat dan dat ik een week nodig heb om mezelf weer oke te krijgen.

afbmchek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 17:31

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb een poos terug een gesprek gehad met mijn moeder (zij is weggegaan van mijn vader toen ik zestien was, dat is niet zachtzinnig gegaan en ook grotendeels de reden dat ik nu nog steeds zo in zak en as zit.) Gesprek heeft niet veel gedaan aangezien ze weer in slachtofferrol schoot...
Het punt is dus dat ik echt extreem reageer op haar aanwezigheid alleen al, niet zozeer wat ze zegt/doet (al helpt dat ook niet!). Ze herinnert me gewoon echt nog altijd aan die periode in mijn leven (immers heeft zij hem veroorzaakt), ik zie haar ook helemaal niet meer als moeder. Het zou net zo goed een kennis van me kunnen zijn zeg maar. Maar ze begrijpt het gewoon echt niet. Ze denkt dat ik wel al gewoon doorleef na alles wat er gebeurd is maar dat is dus helemaal niet zo, maar hoe duidelijk ik het ook probeer te maken het dringt echt niet door.

afbmchek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 17:34

Em_ schreef:
Riverrr, ik ben echt trots dat je voor jezelf hebt gekozen en eerlijk ben geweest!

Ik heb op dit moment veel moeite met ergens naar toe gaan waar ik niet zomaar weg kan.. De laatste tijd raakte ik dan steeds in paniek. Wat moet ik daarmee doen? Ik weet dat vermijden slecht is maar als er echt iets gebeurd verpest ik de sfeer voor iedereen en door de schaamte en angst durf ik dan niet meer terug..

Dat is inderdaad ontzettend vervelend. Wat ervaar je tijdens die paniek? En ben je specifiek bang dat er iets gebeurt of ervaar je enkel die paniekgevoelens en ben je daar bang voor?

Vermijden is inderdaad een van de laatste dingen die je moet doen met paniekgevoelens. Het hoeft geen overwinning te zijn, maar slechts af en toe even ergens heen gaan wat "moeilijk" is zorgt er in ieder geval voor dat de klachten niet te snel toenemen. Wat als je eerlijk aangeeft dat je paniekerig bent? Wellicht helpt dat voor jou om het makkelijker te maken om de "confrontatie" toch een beetje aan te gaan. Immers weten ze ervan, waardoor de drempel wat lager wordt.

Wat ik altijd doe als ik paniek ervaar is voor mezelf een fictieve vluchtroute bedenken. Als je nog min of meer een uitweg hebt geeft dat vaak al een stuk meer zekerheid dan wanneer je gaat denken "OMG, ik kan hier écht niet weg! :oo ". Want je kan altijd ergens weg. Je zit nooit voor altijd op een feestje, in de bus of in de trein. Je zult vroeg of laat weg gaan, uitstappen of naar huis gaan.