[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kraakte

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:20

Natuurlijk kun je die eerst bespreken met je huisarts!
Sowieso moet je de mirena eerst via de ha bestellen en later ophalen bij de apotheek (tenminste zo ging het bij mij) en dan weer n afspraak maken bij je gyn of huisarts tijdens je menstruatie om m te laten plaatsen.

Ik lig helaas nog steeds in bed met buikpijn. Snap er niks van ben nu ook weer kei erg ongesteld. Zodirect kan ik bellen voor n afspraak bij de gyn, hopelijk zit t spiraal gewoon niet helemaal goed en ligt het dus daaraan want het lijkt me zo ideaal voor de rest, vijf jaar lang nergens aan denken en minder last van menstruatie enz enz.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:50

Zoals bij Kenyada ging het bij mij ook, mijne is door mn HA geplaatst.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:51

Mijne is ook door de HA geplaatst, nergens last van gehad :)

sulindabaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:08

Hee allemaal!

hier een vraagje. sinds een maand ben ik aan de prikpil. Wegens een onregelmatige cyclus heb ik de prikpil niet tijdens mijn menstruatie gekregen maar een tijdje daarna.
De huisarts gaf aan dat de prikpil na de eerstvolgende eiersprong/ menstruatie veilig zou zijn.
nu ben ik dus al 4 weken verder en ben nog niet ongesteld geworden. voor de zekerheid vorige week 2 keer een zwangerschapstestje gedaan. Beiden testen negatief.
Zijn er meer mensen hier die meteen na het zetten van de prikpil niet meer ongesteld zijn geweest? en heeft iemand een idee of het nu al veilig is?

Hoop dat iemand hier wat vanaf weet, deze week toch ook maar voor de zekerheid de HA bellen denk ik.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:27

Kenyada schreef:
Natuurlijk kun je die eerst bespreken met je huisarts!
Sowieso moet je de mirena eerst via de ha bestellen en later ophalen bij de apotheek (tenminste zo ging het bij mij) en dan weer n afspraak maken bij je gyn of huisarts tijdens je menstruatie om m te laten plaatsen.

Ik lig helaas nog steeds in bed met buikpijn. Snap er niks van ben nu ook weer kei erg ongesteld. Zodirect kan ik bellen voor n afspraak bij de gyn, hopelijk zit t spiraal gewoon niet helemaal goed en ligt het dus daaraan want het lijkt me zo ideaal voor de rest, vijf jaar lang nergens aan denken en minder last van menstruatie enz enz.

Hier een meelezer.. maar wilde graag even reageren. Ik zou het even laten checken bij de Gyn.. Mijn eerste plaatsing van de Mirena is ook mislukt.. hij is gaan zakken en mijn lijf is weeën gaan creëren om het eruit te werken.. ik ging werkelijk van mijn graatje.. maar HA gaf pijnstilling en rust.. pas na een paar dagen en 2 x van mijn stokje gaan verwijzing gekregen voor echo waar dit dus uit bleek.. Gyn heeft hem meteen eruit gehaald een een nieuwe geplaatst.

Helaas heb ik het probleem dat ik door mijn mirena nog heftiger ongesteld ben als voorheen.. ik zit met echt veel bloedverlies op minimaal 12 dagen vol ongesteld.. dus 14 dagen in totaal.. heb het nu bijna een half jaar aangekeken maar ik wordt er gek van.. hang ook tegen bloedarmoede aan, dus morgen naar de HA om te verwijderen (hopelijk)..

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:35

Ja dat van het gezakt zijn dat vermoed ik dus ook dat dat bij mij het geval is en dat ik daarom zo'n last heb. Kan helaas 1 april pas terecht... Dus nog even afwachten.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:28

Zeer belangrijk vraagje! (Ja ik ben bang := )
Ik was altijd zeer hevig ongesteld. Ik had zware buikkrampen, mijn moeder maakte altijd de vergelijking met weeën. Ik moest meepuffen, een warme kruik erbij hebben, geen lichaamsbeweging, geen eten; want anders kreeg ik alleen maar meer krampen. Op de hoogte punten lag ik een uur lang op de bank écht pijn te lijden. Ook kwam er vrij veel bloed vrij (ik vervangde in ieder geval steeds volle verbandjes).

Ik ben maar een keer echt regelmatig geweest, voor ongeveer 6 maanden. Hierbij was er een cyclus van precies 5 weken. Maar dit is niet meer.

De hevigheid was altijd hetzelfde. Maar sinds mijn vorige ongesteldheid werd het anders: ik had totaal geen buikpijn, maar bloedde nog wel (niet zo hevig welliswaar als normaal - maar toch gewoon een acceptabele hoeveelheid). Ik had met zo'n rustige menstruatie ook geen problemen mee, vond het wel mooi zo.

Maar nu ben ik gister/eergister weer ongesteld geworden ... en ik schrok best wel :'x
Amper bloed - nog maar twee keer krampen gehad (na lichamelijke inspanning welliswaar; fietsen en een trap oplopen, thats it).
En het bloed wat eruit komt is echt te verwaarlozen. Op het toiletpapierje is het een veegje waarvan je je af vraagt of het wel bloed is, op het maandverband zie je een mini vlekje ...

Dus ik ben best wel bang :=
Ben ik nu mijn vruchtbaarheid aan t kwijt raken op mijn leeftijd al (16?) ??
Of is dit vrij normaal ??
Wat kan de oorzaak hiervan zijn ??

Ik ben trouwens op mijn 12e voor het eerst ongesteld geworden, dus tis ook niet echt nieuw meer voor mij.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:33

Ben je weleens naar de HA geweest met deze heftige menstruatieklachten?
Gebruik je de pil? Hoe is de afgelopen tijd voor jou zelf geweest? Stress gehad? Veel afgevallen of aangekomen?

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:39

Mars schreef:
Ben je weleens naar de HA geweest met deze heftige menstruatieklachten?
Gebruik je de pil? Hoe is de afgelopen tijd voor jou zelf geweest? Stress gehad? Veel afgevallen of aangekomen?

Jaa. Ik ben een keer naar de huisarts geweest om te kijken of ik er geen bloedarmoede door kreeg (ik voelde me soms duizelig nml. - maar alles was OK). Ik kreeg de optie voor de pil, maar die heb ik afgewezen. Hij schreef me wel van die mestruatiepijnstillers voor (maar die gebruikte ik al) en maagbeschermers voor die pillen.

Ik heb wel stress gehad. Was ook een beetje afgevallen maar door een vreetbui zit dat er weer gewoon aan. Maar dat gewicht dat er eventjes af was stelt niet zo heel veel voor dus ik denk niet dat het daardoor komt ... ?

Ik bedoel ; het is allemaal niet extreem.
Ik was misschien 2/2,5 kg lichter dan normaal - een eetbui gehad (zaterdag) en ik zit weer op normaal gewicht.

Die stress: Ja ik heb stress - maar zo extreem ... ?

Ik kan dus niet geloven dat het daar vandaan komt, dat zou ik erg raar vinden ...

Edit; Kan t zijn dat mn lichaam in stress zit ipv ik zelf? Als iemand mij kan volgen haha. Tis wel zo dat ik amper echt happy ben de laatste tijd, en ik merk ook echt "stemmingswisselingen" ... kan dat een oorzaak zijn ?? Misschien dat je dit bedoelde hoor @Mars en dat ik het gewoon verkeerd opvatte :+
Of valt die oorzaak niet te achterhalen ??

>> In ieder geval - ben ik nog vruchtbaar of niet? <<
En zo nee - komt dat nog terug '-'
Ik ben een beetje jong om niet vruchtbaar te zijn, mijn lerares attendeerde ons meisjes er nog op dat we waakzaam moesten zijn omdat we, voordat we het weten, zwanger kunnen zijn :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 02:41

Jeetje ik zou een rondedansje maken.
Zoveel pijn is niet gezond hoor, voel je je verder wel goed nu?
Dan zou ik me zelf eerlijk gezegd geen zorgen maken en denken dat je lichaam nu de balans aan het vinden is, want wat jij zegt moet echt niet kunnen.
Verder kan eens ziek zijn of stress een hoop doen, dus ik zou me niet te druk maken.

Zoek eens op een oestrogeendominantie/progesteron tekort op google en kijk eens wat je daar van denkt.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 07:48

Ik weet het niet ...
Ik gebruikte deze site; http://www.pilliewillie.nl/oestrogeen-d ... tie.3.html

Maar mijn borsten zijn helemaal niet gespannen, zijn wel iets kleiner geworden dan voorheen. Vocht houd ik niet vast en gewichtstoename is ook niet van toepassing (ik val juist af). Slapen gaat ook perfect. Waar ik eerst 7/7,5 uur sliep slaap ik nu 8 uur ...

Misschien is het inderdaad dat mijn lichaam balans zoekt.

Weet je, ik denk dat ik het zo laat. Ik hoop echt dat het gewoon de gebrek aan balans is, en dat mijn lichaam nu balans zoekt. Als de volgende menstruatie weer zoiets is, zal ik dan naar de huisarts toegaan of zal ie dan raar kijken omdat dit niet serieus genoeg is ??

En ik ben idd wel blij dat ik die hevige kramp niet heb. Maar vanaf de andere kant, liever vruchtbaar met hevige kramp dan onzekerheid of ik nog vruchtbaar ben -O-. Nu ik nadenk is mijn libido ook erg gedaald, maar dat hangt zeker van je cyclus af?

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 07:59

Natuurlijk kijkt een huisarts niet raar op als je voor dit langs gaat en het is echt niet zo dat je klachten niet serieus genoeg zijn hoor! Als jij er daadwerkelijk last aan ondervind en je zorgen maakt gewoon een afspraakje maken hoor! Ook zou je al even kunnen bellen met de assistente, die zal je ook wel advies kunnen geven.
Succes en sterkte!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 08:09

Als je menstruatie van extreem heftig naar extreem weinig gaat dan vind ik dat absoluut voldoende reden om langs de HA te gaan. Verder onderzoek lijkt me wel zo handig om te kijken wat er precies aan de hand is. Of je nog vruchtbaar bent is niet iets wat we vanaf ons schermpje kunnen zien, ook dat kun je best even navragen bij je HA.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:54

Oestrogeen dominantie wordt doorgaans veroorzaakt door insuline resistentie. (Wat samen gaat met overgewicht, moeilijk maaltijden kunnen overslaan en veel koolhydraten eten.)
xEmily schreef:
Maar mijn borsten zijn helemaal niet gespannen, zijn wel iets kleiner geworden dan voorheen. Vocht houd ik niet vast en gewichtstoename is ook niet van toepassing (ik val juist af).
....dus maak je niet meer zorgen dan strikt noodzakelijk!

Citaat:
ik ben idd wel blij dat ik die hevige kramp niet heb. Maar vanaf de andere kant, liever vruchtbaar met hevige kramp dan onzekerheid of ik nog vruchtbaar ben -O-. Nu ik nadenk is mijn libido ook erg gedaald, maar dat hangt zeker van je cyclus af?
Het logisch.ste moment voor veel libodo is de eisprong.
En kramp kan door zeer veel zaken worden veroorzaakt. Van te weinig training van je buikspieren tot een gebrek aan magnesium en/of onverzadigde vetzuren. Kramp komt helaas veel voor maar ik vind het niet normaal of iets 'dat er nu eenmaal bijhoort'.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 18:40

Ik wist helemaal niet dat hier een centraal topic van bestond! Even mijn probleempje:
Ik vertrek overmorgen namelijk voor 10 dagen op schoolreis en ik heb zojuist mijn maandstonden gekregen. Ik wist wel dat ze tijdens de reis zouden vallen, dus mijn bedoeling was om gewoon de pil door te nemen en geen stopweek in te lassen. Eergisteren heb ik de laatste pil van de vorige strip genomen en gisteren meteen eentje van de nieuwe strip, maar nu zijn ze blijkbaar toch doorgekomen..

Wat kan ik nu het beste doen? Gaan mijn maandstonden vanzelf minderen als ik de pil toch gewoon blijf doornemen of moet ik beter ze laten doorkomen?

Edit: ik neem trouwens al 3 jaar dezelfde pil en heb al eerder doorgenomen, maar dit is de eerste keer dat ik zo'n doorbraakbloeding krijg bij het doornemen..

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:46

Als ik door de pil heenkom dan slik ik gewoon door, dan is de menstruatie ook het snelst weer weg.

Ik heb ook een vraagje. Derde keer was voor mij dan eindelijk scheepsrecht met het plaatsen van een mirena, maar nou gaf de gynaecoloog al aan dat gezien het twee keer mislukt is het toch verstandig is om tot aan de controle dubbele anticonceptie te gebruiken. Ze gaf aan dat dit ook gewoon mijn pil zou kunnen zijn. Maar dit zou wel betekenen dat ik dubbele hoeveelheid hormonen zou binnenkrijgen naar mijn idee. Heeft iemand hier ervaring met zowel pil als spiraal tegelijk?

xAntgillya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:05

Ik heb een vraagje, ik ben me pil in de eerste week 2 keer vergeten en niet meer ingenomen, 2 dagen na mn vergeten pil werd ik weer ongesteld, en ben nu ql bijna een volle week weer ongesteld.. (Ene dag veel en andere dag weer niks) maar moet ik de pil nu gewoon door blijven slikken? Of blijf ik dan ongesteld? Of moet ik gewoon een week stoppen? (Vorige week was mn stopweek..)

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:07

Ik zit met een ik denk probleempje.

Ik had drie weken geleden al ongesteld moeten worden. Aangezien ik het nog steeds niet ben maak ik me best wel zorgen. 2 maanden geleden was ik weer begonnen met de pil. Ondanks dat ik de pil slikte verloor ik einde van de eerste week en begin van de tweede week bloed. Ik dacht dat mijn menstruatie nog niet klaar was dus ik legde de pil weer weg tot het bloedde gestopt was. Toen weer begonnen met de pil en het was over. In die 3/4 weken tijd heb ik wel sex gehad en dat was niet veilig. Nu ben ik sinds gister al 3 weken over tijd. Ik heb afgelopen week een test gedaan maar die was negatief.

Nu hoorde ik van een vriendin dat ik nog een keer een test moest doen en dan echt meteen wanneer ik wakker wordt en het beste op de eerste dag van mijn volgende geplande menstruatie (volgende week dus)

Ik weet nu echt niet wat te doen en heb het hier met me moeder over gehad en die zegt dat ik me niet moet druk maken en dat het vanzelf wel komt omdat ik wel vaker over tijd ben, alleen het probleem is dat ik dan maximaal 3 dagen over tijd ben.

Wat is nou wijsheid , iemand tips?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:21

Ik begrijp dus dat je in de tweede week gestopt bent met de pil voor een aantal dagen, toen weer begonnen nadat je niet meer bloedde en zonder extra maatregelen seks hebt gehad? Tja, je hebt er weinig aan, maar dat is natuurlijk ook niet handig. 3 weken over tijd is natuurlijk behoorlijk lang. Ik zou doen wat je vriendin heeft geadviseerd, volgende week testen met ochtendurine. En koop best een test van een huismerk, die reageren gevoeliger dan de duurdere test zoals clearblue.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:57

Ik weet niet of je de eerste keer met de pil starte op de eerste dag van je menstruatie, maar nadat je gestopt was en weer begon, was je in ieder geval niet beschermd, dus ik snap niet dat je het dan onveilig doet.. Kans is groot dat je zwanger bent als je al zo lang over tijd bent, dus ik zou maar testen.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:27

Ik heb mijn reactie op je gesloten topic even gequote.

Citaat:
In de tijd dat je bloed verloor had je eigenlijk niet mogen stoppen met de pil. Je bent dan namelijk niet meer beschermd. De kans dat je zwanger bent is er dus wel. Volg de raad van je vriendin op en doe nog een test. Je kan bij de huisarts ook een zwangerschapstest laten doen. Succes!

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:30

Ik zou ook nog eens testen! Die kruidvat testen van 2 voor 5 euro ofzo zijn erg gevoelig!

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:02

Ik vroeg me af:
Helpt de 'normale' pil ook tegen acne?
Vooral de Diane staat erom bekend, maar volgenmij zitten er een hoop zelfde stoffen in de 'normale' .
Iemand die hier ervaring mee heeft?

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 01:52

Nou ik heb een test gedaan en die was negatief! Heel vreemd dat k dan nog niet ongesteld ben. Maandag meteen afspraakje maken bij de huisarts!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:35

Ik heb een vraag. In september/oktober 2013 ben ik gestopt met de nuvaring. Allemaal prima. Ik heb alleen 't idee dat ik sindsdien nog maar 3-4 keer ongesteld ben geworden. Ik weet bijna 100% zeker dat ik de laatste 2-3 maanden iig niet ongesteld ben geweest. Zouden jullie hiervoor naar de huisarts gaan? Of zou dit nog komen doordat ik vorig jaar ben gestopt met de nuvaring?
Het is trouwens onmogelijk dat ik zwanger ben.

Edit: Ik vind via google overigens dat gewichtsverlies/heftig sporten/stress allemaal oorzaken kunnen zijn van 't uitblijven van je menstruatie. Maar dat is allemaal ook niet aan de orde.