hoog sensitief (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Re: hoog sensitief (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 01:05

Citaat:
- ik zit graag in mijn eigen wereldje, waardoor het me veel energie kan kosten om met mensen een gesprek aan te gaan. Een soort van luiheid maar dan anders.

Ah, ik lees dit nu pas! Wauw, ik wist echt niet dat dat 'erbij hoorde', maar dit herken ik zó sterk. Ben vorig jaar van mijn klas waar ik al 4 jaar inzat, teruggegaan naar een HAVO-klas, met echt onwíjze lieve meiden, werkelijk schatten die me gelijk 'opgenomen' hadden, zeg maar.
Maar op de een of andere manier is elk moment dat ik tegen ze wil praten zo vermoeiend.. Ik heb blijkbaar geen zin om weer helemaal opnieuw te moeten beginnen met mijn plekje in de groep weten te krijgen, al heb ik die in hun ogen al. Ik doe gewoon vaak de moeite niet eens om om grapjes te lachen, mee gek te doen of te roddelen, het kost me zeg maar te veel energie die ik kan stoppen in het rustig blijven onder het gelach, getik enz.
Lastig uit te leggen, en ik weet niet of het ook cht aan HSP ligt, maar goed om te weten dat ik niet de enige 'gek' ben die dat heeft, hahahaa!

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 01:25

ik heb dit topic even vluchtig door gelezen, maar herken ook echt heel veel dingen. ik zit ook in het topic overspannen/ tegen een burnout aan.
ik zou me eigenlijk is moeten laten testen, want in de test van hier, heb ik echt maar 2 keer ja ofzo..

- dat staren, dat afwezig zijn, heb ik heel erg.
- dieren liggen mij ook beter
- k heb inderdaad in drukke ruimtes, ik ben wel geintereseerd, maar sla de informatie niet op en alle mensen die door elkaar praten wordt ik heel moe van.
- na een feest of verjaardag ben ik volkomen uitgeput.
- als ik met vrienden ben, voel mezelf altijd buiten gesloten, terwijl het niet zo is.
- als er ergens verdriet is, merk ikdat gelijk op.
- geluiden, ik hoor ze heel goed. ik kan totaal niet met een tikkende klok slapen.

als ik deze dingen vertel aan vrienden, vinden ze me ook raar. maar ach ik ben niet de enigste als ik dit hier zo lees Knipoog

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 09:27

Het is zeker erfelijk. Het is geloof ik een karaktertrek. Iedereen is gevoelig,maar wij iets meer dan gemiddeld, of veel mee dan gemiddeld Lachen

Brr heb nog steeds griep, die griepprik heeft dus niet geholpen..

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 09:29

Oja, die knallende ballonnen!! Zo herkenbaar! Met oud en nieuw ga ik zeker de straat niet op en loop altijd met een mp3 in m'n jaszak die ik op 10 kan zetten als ik vuurwerk vermoed!

Ballonnen ga ik het lieft uit de weg, als ze alleen al ergens hangen krijg ik al de zenuwen!

Hebben jullie ook dat je je paard enorm aanvoelt?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:18

Jep.... mn paardje aanvoelen lukt me vrij goed. Zelfs als ik thuis zit kan ik het gevoel hebben dat ik er toch nog even heen moet fietsen die dag, zelfs al ben ik al geweest. Maar zij voelt mij ook aan, als ik te veel aan mn hoofd heb, blijft ze een beetje uit mn buurt.... Ik denk ook dat zij HSP is.

Ik voel me ook vaak buitengesloten in een groep. En met bepaalde typetjes kan ik ook gewoon meteen al niet opschieten, zelfs al heb ik ze alleen maar gezien.. Te sterke persoonlijkheden ofzo, ik weet het niet. Ik laat misschien ook wel door dat soort personen te snel over me heen lopen, ik ga liever 'ruzies' uit de weg dan dat ik er op af stap.

Maar met mensen die ik wel goed ken, heb ik absoluut geen problemen om duidelijk te maken dat het oneerlijk is.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:23

MyrtheJ schreef:
Ik voel me ook vaak buitengesloten in een groep. En met bepaalde typetjes kan ik ook gewoon meteen al niet opschieten, zelfs al heb ik ze alleen maar gezien.. Te sterke persoonlijkheden ofzo, ik weet het niet. Ik laat misschien ook wel door dat soort personen te snel over me heen lopen, ik ga liever 'ruzies' uit de weg dan dat ik er op af stap.

Ja ik heb dat ook wel eens dat ik sommige mensen al niet mag als ik ze voor het eerst zie (hoe bedoel je vooroordelen Vork ) een soort afwijzend gevoel naar die mensen toe zegmaar. Als ik ze dan later beter leer kennen merk ik dat ik ze dus ook écht niet mag. Heel raar.

Ik vertrouw ook altijd op mn gevoel. Als ik ook maar íets tegen mn gevoel in doe, dan voelt het gelijk niet goed en voel ik me gewoon zwaar kl.ote.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:38

Dat heb ik ook vaker, en dat heeft dan weer te maken met het mensen aanvoelen denk ik.
Sommige mensen stralen zó'n groot ego uit. Daar blijf ik dan op een of andere manier uit de buurt. En inderdaad negen van de tien keer mag ik ze ook niet Tong uitsteken
Maar ik heb ook mensen waarbij ik me meteen gewoon prettig voel en over vanalles en nog wat kan praten en lol hebben. Ook al ken ik ze nog helemaal niet zo lang.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:49

Jeetje, interessant topic!

Nu weet ik waarom ik als kind al een hekel aan vrachtwagens, heien en harde muziek had. Of waarom ik de enige ben die oordoppen indoet als we naar de bioscoop gaan. Of waarom ik drukke verjaardagsfeesten zo doodvermoeiend vind.

Vond mezelf maar een aansteller, maar kennelijk ben ik toch niet de enige met dit 'probleem'.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:53

Ik had dat ook altijd, ik voelde mij altijd zo anders.
Waarom vond iedereen schoolfeesten zo leuk en ik niet? Waarom vind iedereen het leuk om op zaterdagmiddag tijdens de sale naar de grote stad te gaan en word ik gek?

Dit heeft een hoop verklaard, en ook dat ik niet de enige ben, en dat er meer zijn!

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:07

Schoolfeesten en verjaardagen enzo zie ik ook altijd een beetje tegenop, maar ik ga altijd wel en probeer me zoveel mogelijk af te sluiten voor alle prikkels die niet voor mij bedoelt zijn zegmaar Knipoog En als je dan het gelukt is en je hebt het gezellig gehad is dat wel iets zodat je de volgende keer het weer wil proberen. En bij mij is het wel hoe vaker ik het doe (bv. naar verjaardag) hoe beter ik ermee om kan gaan. Dus als ik ergens voor de 1e keer heen ga zie ik er heel erg tegenop, maar daarna gaat het steeds beter.

hmm heel duidelijk kan ik het niet echt uitleggen Bloos

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 12:52

Ik ben gister naar schaatsen in Thialf geweest, mezelf goed voorbereid, maar wat komt er dan toch nog weer een hoop op je af! Al die indrukken en mensen om je heen, was om kwart over 9 thuis maar heb nog uren hyper rondgelopen omdat ik helemaal druk in mn hoofd was van alles van die avond!
Het was overigens wel enorm gezellig en heb het echt wel naar mn zin gehad, alleen komt de klap dus nu aldoor achteraf en niet tijdens zoiets..

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 14:46

Ik heb net de 100vragen test gedaan op hooggevoelig.nl en ik zit er toch eigenlijk best wel mee,...
Ook daar komt het naar boven... ik heb jarenlang gedacht dat ik autistisch was of dat me wat mankeerde maar ik durfde er niet voor uit te komen. Nu na het ontdekken van dit topic weet ik dus waarschijnlijk wat me 'mankeert' en ook nu zie ik in waarom ik bepaalde stappen in het verleden heb gemaakt en ik begrijp niet waarom ze dat toen niet gezien hebben. Is zoiets ook medisch gezien na te trekken?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 14:48

Volgens mij niet, maar je zou natuurlijk een keer met je huisarts kunnen bespreken?

ik ga die 100 vragen test ook even doen Lachen

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:19

mijn meoder had trouwens het boek van Susan Marletta-Hart over hooggevoeligheid gelezen Lachen
Ik ga die test ook eens doen..

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:20

volgens de beschrijving is de 'gewone' 23 vragen test wel beter, maar uit de 100 vragen test kwam ik ook als sensitief uit

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:21

oei, die eerste vraag:
'Ik werd vaak een huilebalk genoemd door mijn familie, vriendjes of klasgenoten.'
roept een hoop herrinneringen op Tong uitsteken

edit: lees net ook dat die andere beter is inderdaad.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:21

hahahah dat roept hier nog steeds veel op, ik huil zo makkelijk en ook om de kleinste dingetjes

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:23

haha ja inderdaad. Maar die kinderen die mij altijd mee pestten zie ik nooit meer Tong uitsteken

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:25

Nee ik ook niet, nouja 1tje ben ik via hyves weer tegen gekomen en die heeft zelfs haar excusses aangeboden, heel apart, na zoveel jaar

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:28

Ik kan ook altijd erg benauwd zijn om mensen te ontmoeten die ik nog niet in het echt gezien heb. Clown Niet omdat ik bang ben dat ze in het echt iemand anders zijn hoor, en ook niet echt "normale gezonde" onzekerheid, ik kan niet echt uitleggen wat het wel is. Maar daar waar andere mensen zich daar een uur druk over zouden maken, kan ik er nachten over wakker liggen. Weken zelfs. Zou dat ook iets HSP zijn of ben ik gewoon een eeuwige druktemaker en piekeraar? Blond

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:30

Ik kan ook veel te lang over dingen piekeren, heel vermoeiend. Viel mn vriend ook al heel gauw op. Ben inderdaad ook erg onzeker, over alles eigelijk. Heb daardoor ook altijd veel bevestiging nodig van mensen, vooral van dierbaren.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:33

Dat heb ik inderdaad ook, soms ga ik dan dingen ook veel erger maken dan dat het eigenlijk is Clown
Ik ga deze zomer sinds 2 jaar weer op ponykamp. En ik heb wel mijn zusje, maar toch .. Vork

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:00

@Ilzjuh: Heb ik ook. Heel vreemd. Maarja, ik maak me heel snel zorgen. Ik kan s'avonds ook heel goed voorspellen of ik snel in slaap zal vallen. Als ik veel in mijn hoofd heb, dan lig ik uren wakker.. Heel vervelend.. Maargoed, weet niet of dat nou hsp zijn is, of gewoon mezelf.

Man, dit topic is echt een openbaring voor mij! Clown Ik dacht al zoiets, maar ik herken zoveel.. Ik vind het eigenlijk vooral het idee dat niet iedereen het heeft vreemd.

Jullie zijn er dus ook achter gekomen dat jullie hsp zijn. Wat nu? Ik bedoel, ik weet het nu, maar dan?
Mezelf afsluiten doe ik vooral door, als we bv. in de klas een film gaan kijken, en van tevoren word al gewaarschuwd dat hij emotioneel kan zijn, is met mijn gedachten ergens anders mee bezig gaan. Gewoon, mijn aandacht op iets anders richten. Ik zie de film dan wel, maar het dringt gewoon niet tot me door. Vinden jullie dat ook afsluiten?

Wat een lange post word dit Clown Mensen in de ogen kijken, dat kan ik ook absoluut niet.. Zelfs vriendinnen niet.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:01

Okee, ik heb er nog eentje Clown

Hebben jullie ook regelmatig de behoefte om alles op een andere plek te zetten in huis? Ik heb gelukkig nog maar 18m2 kamer, dus niet zo heel veel te verplaatsen, maar ik moet het toch zeker iedere 2 maanden doen want anders slaap ik niet meer lekker op die plek Nagelbijten / Gniffelen

_Jennifer_ schreef:
oei, die eerste vraag:
'Ik werd vaak een huilebalk genoemd door mijn familie, vriendjes of klasgenoten.'
roept een hoop herrinneringen op

Bij mij ook, gebeurd me nog regelmatig dat het thuis uit de hand loopt, precies als er visite is.... Scheve mond

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:04

Ik verbouw minimaal 1x per jaar mn eigen slaapkamer, alles moet en zal dan op een andere plek Clown