Nog meer bokker met coeliakie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wennie

Re: Nog meer bokker met coeliakie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:34

chocolade :P er zit geen bloem ofzo in in ieder geval

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 19:04

Kyno schreef:
Interessant topic!

Ik heb het laatste jaar een aantal vage klachten;
- verschrikkelijk vermoeid (wordt zelfs moe wakker)
- zeer neerslachtige buien
- lusteloos
- geen eetlust
- veel ontlastig wat er de ene keer héél makkelijk & de andere keer juist héél moeilijk uitkomt. (mijn excuses voor deze onsmakelijke details)
- wanneer ik uit eten ben geweest kan ik soms 3 dagen niet naar de wc.
- ik ben 1.84 lang en weeg 65 kg. (dus beetje ondergewicht)
- ben vaak duizelig of kan me niet concentreren.
- voel me als een 'vaatdoek'.
- vreselijk jeukende ledematen waarvan op sommige plekken exceem.

Ik heb bloed laten testen op glucose, bloedarmoede, pfeiffer, schildklier, b12. Hier kwam niets noemenswaardig uit dus ik zit nog steeds lekker met de sh*t.
Begin zelfs te denken dat ik gewoon lui ben ofzo?!

Denk dat ik maar eens terug ga en vraag of ze mij ook op coeliaki willen testen... je weet maar nooit.
(natuurlijk kan het evengoed iets anders zijn, maar ben wel benieuwd.)

Zeker laten testen dmv bloed EN biopt hoe vervelend dat ook is. Je hebt veel van de symptomen iig.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:02

Horse_ : dankjewel voor je reactie!

Ik ben er nog vergeten bij te zetten dat ik het ook constant koud heb.

Het enige wat bij mij niet overeen komt is dat ik voornamelijk juist heel moeilijk naar de wc kan.

Ik ben vanochtend naar de dokter geweest, en hij denkt wel aan een allergie, maar niet aan coeliaki omdat je volgens hem daarvoor beslist diarree moet hebben.

Had iedereen hier die coeliaki heeft en toen dit nog niet bekend was, inderdaad diarree?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:25

Kyno schreef:

Het enige wat bij mij niet overeen komt is dat ik voornamelijk juist heel moeilijk naar de wc kan.

Ik ben vanochtend naar de dokter geweest, en hij denkt wel aan een allergie, maar niet aan coeliaki omdat je volgens hem daarvoor beslist diarree moet hebben.

Had iedereen hier die coeliaki heeft en toen dit nog niet bekend was, inderdaad diarree?

Ik had alleen groeiproblemen, verder niks.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:30

:\

Mijn huisarts deed coeliakie vrijwel direct van de hand.
Hij noemde het kort; waarop ik toegaf dat ik ook al met dat idee had gespeeld.

Hij zei letterlijk: 'Ik dacht even aan glutenintolerantie maar daarvoor moet je diarree hebben... dus dat kan niet... hmm...'

:?

Naja, misschien komt het bij een internist alsnog boven water?

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:38

Kyno schreef:
Hij zei letterlijk: 'Ik dacht even aan glutenintolerantie maar daarvoor moet je diarree hebben... dus dat kan niet... hmm...'

Ik produceerde zelf koeienvlaaien :D :D maar obstipatie kan wel degelijk een symptoom van coeliakie zijn. Coeliakie is een multisysteemziekte die zich op heel veel manieren kan presenteren. Dat maakt ook dat er soms pas laat aan gedacht wordt. De verschijnselen die jij noemt kúnnen van coeliakie komen, maar net zo goed van iets anders. Heb je al een verwijzing naar een internist?

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:13

Ja.

Ik heb nu eerst Xyzal. (anti allergie pilletjes)
Die moet ik 10 dagen nemen.

Wanneer dit helpt, wordt ik op allergieën onderzocht.
Wanneer dit niet helpt, moet ik naar een internist.

Vanochtend het eerste pilletje genomen.
Ben benieuwd... :D

Hoop echt dat het helpt... kon de laatste weken niet eens meer autorijden; dan viel ik gewoon bijna in slaap achter het stuur. :z

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 19:01

Kyno schreef:

Nee had juist verstoppingen :o

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 11:28

Bij mij afwisselend diarree en zware verstopping.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:31

Bedankt voor jullie reacties.

Ik begrijp hieruit dat dit dus heel verschillend kan zijn! :\

Nou ja; heb nu eerst 10 pilletjes tegen allergie. Ben vandaag aan de 2e begonnen maar ik merk niet echt iets ofzo? Ben nog steeds erg moe & kan nog steeds moeilijk naar de wc. En warm heb ik het nog steeds niet. :n

Wanneer hij me doorstuurt naar een internist zal ik wel weer vragen of ik getest kan worden op coeliakie. :?

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:04

@Kyno: Ik begrijp niet zo wat Xyzal aan een aantal van jouw klachten zou moeten doen. Maar misschien je huisarts wel ;) Als je werkelijk denkt aan coeliakie ben je trouwens beter af bij een MDL-arts dan bij een internist. Ander vraagje: was bij je eerdere bloedonderzoek de leverfunctie goed of is die niet getest?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 16:58

Kyno schreef:
Bedankt voor jullie reacties.

Ik begrijp hieruit dat dit dus heel verschillend kan zijn! :\
. :?

Yes mijn zus had alles bijna tegenovergesteld aan mij. Zij had vaak overgewicht ik altijd ondergewicht. Zij dunne ik verstopping. Ik had de antistoffen in het bloed en zij niet. Ik gaf bijna nooit over zij vaak etc. Bij mijn internist moest ik echt doorvragen om onderzoek want hij zij dat ik niet het toonbeeld was van de ziekte. Maar toch had ik het en niet zo'n beetje ook (darmwand zowat glad).

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:39

@koeke; nee mijn leverfunctie is niet getest.
Ben eerst getest op het standaard riedeltje. (bloedarmoede, glucose, schildklier & pfeiffer)
Daarna nog gekeken naar vitamine B12.
Dit was het allemaal niet...

@ Horse_; jemig, dat is echt niet niks. Gelukkig dat je door hebt gevraagd, anders had je het nog nooit geweten. Eng hoor! :\

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:56

Ik had ook geen last van diarreeklachten, juist obstipatie. Lusteloosheid, vaak ziek (verkouden, blaasontsteking, etc.), eczeem, psoriasis, vocht vasthouden (scheelde soms 4 kg per dag) en reumatische klachten. Ik heb naast de glutenintolerantie een tarweallergie, sommige klachten zoals eczeem zijn daar een gevolg van.

DIT is trouwens nog een leuk recept voor een glutenvrije chocoladetaart! Laatst wezen eten bij de buuf en die had zich helemaal verdiept in het gluten-gebeuren en die had dus dit op tafel gezet. :9 Wel een caloriënbommetje!

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:17

Zijn jouw reumatisch klachten toen je over ging op GV over gegaan?

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:06

Helemaal! Terwijl ik van 2 reumatologen de diagnose RA heb gehad! Als ik eens per ongeluk tarwe eet dan heb ik nog wel eens een dagje last van mijn knie.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:23

Silfre schreef:
Helemaal! Terwijl ik van 2 reumatologen de diagnose RA heb gehad! Als ik eens per ongeluk tarwe eet dan heb ik nog wel eens een dagje last van mijn knie.
Dat herken ik! Net als jij merk ik een foutje snel aan mijn gewrichten.

Ik heb geen RA, maar wel ernstige gewrichtsontstekingen en artrose. Onstekingsremmers geslikt en gespoten, (vreselijke) orthopedische laarzen gedragen en het voorstel gekregen om gewrichten 'gewoon' vast te zetten. MDL-arts dacht vanwege mijn gewrichtsklachten meteen aan een glutenlink en dat klopte. Glutenvrij kan ik zelfs weer op blote voeten lopen.

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:20

koeke schreef:
Silfre schreef:
Dat herken ik! Net als jij merk ik een foutje snel aan mijn gewrichten.

Ik heb geen RA, maar wel ernstige gewrichtsontstekingen en artrose. Onstekingsremmers geslikt en gespoten, (vreselijke) orthopedische laarzen gedragen en het voorstel gekregen om gewrichten 'gewoon' vast te zetten. MDL-arts dacht vanwege mijn gewrichtsklachten meteen aan een glutenlink en dat klopte. Glutenvrij kan ik zelfs weer op blote voeten lopen.

#$%%$^#$%#$@!!!! Zo ver was het bij mij gelukkig niet. Zat aan de pillen (verschillende geprobeerd) en die werkten allemaal niet geweldig. Reumatoloog wilde me nog niet op de MTX zetten, wilde ik zelf ook niet. Ben toen naar een alternatieve arts gegaan in de hoop dat ik met een dieet de klachten kon verminderen. Tegen alle verwachtingen in ben ik volledig genezen! Gelukkig ook geen noemenswaardige gewrichtsbeschadigingen aan overgehouden, ik was er op tijd bij.

Vraag jij je ook niet af hoeveel mensen met reuma nog meer zouden kunnen genezen als de medische wereld de link nou eens gaat zien?

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:13

Zo lief, mijn ouders hadden voor mijn verjaardag een GV marsepein taart besteld.
En hij smaakt echt heerlijk. Volgens mijn zusje net als een gewone marsepein taart. :Y)

Gaan jullie 4 april naar de Gv beurs in Amsterdam? Ik denk t wel, even in slaan :o

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 11:40

Nee dat is iets te ver helaas en te druk de komende tijd.

Mmm lekker marsepein.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:54

Ik kwam er trouwens achter dat de seleriesalade van de AH ook GV is :)

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 19:47

Ook tw zetmeel vrij (zie ingredienten)? Klinkt erg lekker was vroeger mijn favo salade.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:29

hmm, wel tarwezetmeel zie ik nu, dat verklaard mijn buikje van de afgelopen week *zucht* *huil*
lekker dom...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 19:58

Is echt heel tricky ook die symbolen van de AH en als je dan vervolgens de ingredienten leest :(

:(:)

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:50

Heb haver geprobeerd van Provena, die gegarandeert glutenvrij is, maar daar krijg ik ook last van. Zijn er meer mensen die dit hebben?

Waar bestellen jullie trouwens je GV stuff op internet? Ik bestel vaak bij glutenvrijewebshop.nl en wil glutenvrijemarkt.com eens proberen want die hebben een iets ander assortiment. Maar ik ben wel benieuwd of er meer zijn?