GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 00:03

Balen dat jullie ook niet zo'n beste dag hebben. Qua eten heb ik trouwens niets verkeerds gedaan gelukkig, maar gewoon beetje pleh en lui en tegelijk balen dat ik zo lui ben etcetera, je kent het vast wel. ^)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 07:02

Mariska niet zo streng voor jezelf zijn. Het kost tijd om een goeie balans te vinden. Overigens had ik ook een baaldag. En dan vooral omdat het zo koud was. Ik wil zomer!!!!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 07:05

Dank je wel Jenny voor de lieve woorden. Vandaag opgestaan met gelukkig een wat beter gevoel.

Nou eerste week Mounjaro, 2,3 kilo afgevallen **\O/** En dat zonder hongergevoel. Hopelijk dat mijn maag uiteindelijk ook wat minder gaat zeuren, dan ben ik helemaal happy met mijn keuze dit te doen.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 07:10

Wauw wat goed mariska!!! Gefeliciteerd <3

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 08:45

Zo wat veel al in 1 week! Wat goed.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 08:48

Wat is bij een dergelijk medicijn eigenlijk de bedoeling qua eten, heb je een dieet met normale maar gezonde voeding? Of een crashdieet met veel te weinig calorieën?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 08:55

opisop_shop schreef:
Wat is bij een dergelijk medicijn eigenlijk de bedoeling qua eten, heb je een dieet met normale maar gezonde voeding? Of een crashdieet met veel te weinig calorieën?

Goede vraag. Wat precies de bedoeling is weet ik niet. Ja veel proteïne lees ik online.
Ik eet gewoon minder. Dus nog wel wat ik normaal at maar daarvan de helft. Ook eet ik wel iets gezonder omdat de snaaitrek weg is. Soms had ik ineens zin in zoet en dan nam ik een hand Winegums ofzo. Of suiker in yoghurt. Dat doe ik nu niet meer. Ook minder sauzen. Dat was ook een valkuil hier. Nu neem ik een klein beetje of gewoon niet. Omdat de behoefte eraan weg is.
Dus eigenlijk iets gezonder en gewoon minder.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 08:57

Wordt er door begeleiding geen dieet voorgeschreven dan? Om te zorgen dat je voldoende calorieën en voedingsstoffen binnen krijgt?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 09:21

Jazeker wel. Het is de bedoeling dat je gewoon 3 keer per dag eet. Aanbevolen wordt om bij elke maaltijd proteïne te hebben. Maar ook koolhydraten, vezels en vetten. Alleen minder en betere keuzes. Het principe ieder pondje dat door het mondje geld ook hierbij. Ik kan zelf beslissen wat ik eet maar wanneer je aangeeft dat je hulp nodig hebt door middel van een voedingsschema, krijg je dat ook.
Ik ben inmiddels 5 maanden onderweg en krijg nog dagelijks een stukje input. Hierin wordt nu ook ruimte gemaakt om af en toe eens iets minder goed te eten. Eens een koekje bij de koffie en dan niet door te slaan naar het hele pak.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 09:21

Mijn begeleiding schrijft geen dieet voor. Wel een dringend advies om veel water te drinken.

Omdat je door de medicatie weinig trek hebt, ga je (mijn ervaring) vanzelf de dingen eten die je lijf nodig heeft. Zonder goede voedingsstoffen word je gewoon gammel, want je neemt echt minder kcal tot je.

Het vergelijk met een crashdieet snap ik wel. Want je eet wel ineens een heel stuk minder. Maar dit medicijn gebruik je niet "even voor een paar weken". Het is wel de bedoeling dat je zo tot een veranderd eetpatroon komt, zodat je straks ook weer verder kunt zonder aan te komen. Tenminste, zo denken ze bij Overgewicht Nederland erover.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 09:26

opisop_shop schreef:
Wordt er door begeleiding geen dieet voorgeschreven dan? Om te zorgen dat je voldoende calorieën en voedingsstoffen binnen krijgt?

Nee. En ik hoef ook geen dieet. Ik wil zelf kunnen bepalen wat ik wel en niet eet. Bij mij moet je toch niet aankomen met allerlei dieetvoer. Dat lust ik meestal ook niet.
Het mooie van GLP1 is dat het je kijk op eten verandert. Je hoeft ook niet op dieet, je bent het dieet. Je kan gezondere keuzes maken omdat er geen trek is. Dan kan je dus kiezen voor iets gezonds wat je ook lust ipv dat je je stort op een frietje mayo. Die behoefte is er niet meer. Ik ben dus niet obese maar ik sta hier wel echt versteld van. Dit is voor mensen voor wie eten echt een probleem is een enorme uitkomst.
Mij helpt het vooral om niet te zwichten voor ongezonde dingen en om de helft te eten van wat ik deed. Hoeveel ik hiermee uiteindelijk ga afvallen wordt afwachten. Maar een obese iemand is hier enorm mee geholpen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 09:29

opisop_shop schreef:

Bij Yazen is eventueel een diëtist waar je mee kan chatten. Ikzelf heb daar (nu) nog geen behoefte aan.

Qua eten ziet mijn week er ongeveer zo uit:
Ontbijt: magere kwark met fruit en klein beetje muesli.
Lunch: snee brood met ei en soepje.
Avondeten: gewone maaltijden zoals pasta, witlof, spinazie etc. Maar kleinere porties dan voorheen.

Wat ik voorheen anders at: koekje tijdens koffie 's ochtends en 's avonds, grotere porties avondeten, in het weekeind 's avonds vaak paar borrels en wat lekkers zoals chips enzo. En soms had ik zo'n trek als ik thuiskwam van het werk om 4 uur dat ik dan snee brood (of 2) met pindakaas nam.

En nog een mooi voorbeeld: Een collega had gisteren een grote pot chocolade eitjes neergezet. Voorheen zou ik er echt wel een paar gepakt hebben. En het ergste, ik zou alleen maar aan die pot kunnen denken de hele dag. En dat gevoel is helemaal weg.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 09:33

Mariska_28 schreef:
En nog een mooi voorbeeld: Een collega had gisteren een grote pot chocolade eitjes neergezet. Voorheen zou ik er echt wel een paar gepakt hebben. En het ergste, ik zou alleen maar aan die pot kunnen denken de hele dag. En dat gevoel is helemaal weg.

Ja hier ook. Totaal geen probleem om de paaseitjes te laten liggen. Hoef me niet in te houden.
Boodschappen doen is ook ineens veel makkelijker. Je wordt niet verleid tot lekkere dingen. Eigenlijk voel je je gewoon enorm sterk. :D

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 09:43

Ja de paaseitjes. Normaal ben ik degene die die pot 3x aanvult tot de Pasen omdat ik geen zelf beheersing heb. Kan dan zo jaloers zijn op die collega die 1 hooguit 2 eitjes kan eten. Nu kan ik het ook bij een eitje houden. Sterker nog. Als het geen milka eitje is, hoef ik het niet. *\o/*

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 12:16

Jullie berichten geven zoveel hoop!

Ben zo'n enorme twijfelaar, maar moet er toch werk van gaan maken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 12:43

Ik kreeg de tip om als tussendoortjes wat eiwit rijke dingen te doen. Paar plakjes ham, een gekookt eitje. Dat soort dingen.
Wat ik zelf doe; ik eet alles maar één maal per dag. Dus 1 keer krackers, 1 keer een snoepje. Als ik trek heb in iets, kijk ik of ik het al gegeten heb. Zin in cracers? Maar die heb ik al bij mijn ontbijt gehad, dus mijn tussendoortje wordt een appel.
Zin in fruit? Dat heb ik al gehad, mijn tussendoortje wordt yoghurt. Dat werkt voor mij goed om voldoende gevarieerd te eten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 13:06

Wat mij opvalt is dat ik dingen nu veel zouter of zoeter vind. Had net een plakje ham. Leek wel een hap zeewater. Net een keer een wit sneetje brood, jee wat is wit brood zoet zeg. Nooit gemerkt.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 14:12

Ik vind het zo bizar. Ik was ook steeds met eten bezig.
Want: constant misselijk.
Nu niet meer misselijk en nu dus niet meer bezig met wat mijn volgende maaltijd zou moeten zijn. Wat zou ik weg kunnen krijgen én heeft niet teveel calorieën.
Het is nu normaal.
Ik eet op etenstijd en 's ochtends plan ik avondeten. Klaar.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 14:55

Hoe gaat dat prikken in zijn werk?
Hoe is jullie ervaring daarmee?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 15:16

opisop_shop schreef:
Hoe gaat dat prikken in zijn werk?
Hoe is jullie ervaring daarmee?

Eerste keer was even een drempel die ik over moest, maar eigenlijk voel je er heel weinig van. Het is een ca 1 cm lang heel dun naaldje wat wat zit aan de spuit en je in buik/ benen kan zetten. Dan knop indrukken totdat hij weer op 0 staat, even wachten en dan ben je al weer klaar. Prikplek kan wat jeuken maar verder heb ik totaal geen problemen met prikken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 16:48

Je voelt er echt niks van. Is echt heel dun en klein naaldje. Ik doe hem in mijn buik. Ik voel het eigenlijk niet en heb er ook geen last van.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 16:50

Ik lees vanaf het begin mee, en durf nu toch wat te plaatsen.

Ik zou ook wel willen afvallen maar moet eerlijk toegeven dat ik lui ben. Al mijn pogingen stranden omdat ik het niet volhoud om te veranderen.

Wat ook meespeelt is dat ik heel veel dingen niet lust dus best eenzijdig eet. Ik eet wel groente, maar dan maar 5 soorten die ik afwissel zeg maar. Ik ben ook totaal geen avontuurlijke eter, ik probeer niet zomaar iets en kies altijd voor iets dat ik ken qua smaak en structuur. Heb een soort van angst voor nieuwe dingen, heel stom.

Ik heb wel zwaar overgewicht, al zeggen bekenden dat het wel meevalt wat komt doordat ik lang ben. Het zit vooral rond mijn buik en heupen en bovenbenen.
En toch begint het me dwars te zitten dat ik zoveel weeg en mijn buik vaak in de weg zit. Maar hoe begin je? Eerst naar de ha? Of online beginnen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 17:12

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Woon ook niet in NL dus geen idee hoe het hier zit.
Eigenlijk moet ik zeker wel 40 kilo kwijt. Ik vraag mij af of zoiets als dit wel geschikt zou zijn als ik op internet lees 10-20% gewichtsverlies want dan zou ik nog steeds veel kwijt moeten.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 17:14

Siers83 schreef:
Ik lees vanaf het begin mee, en durf nu toch wat te plaatsen.

Ik zou ook wel willen afvallen maar moet eerlijk toegeven dat ik lui ben. Al mijn pogingen stranden omdat ik het niet volhoud om te veranderen.

Wat ook meespeelt is dat ik heel veel dingen niet lust dus best eenzijdig eet. Ik eet wel groente, maar dan maar 5 soorten die ik afwissel zeg maar. Ik ben ook totaal geen avontuurlijke eter, ik probeer niet zomaar iets en kies altijd voor iets dat ik ken qua smaak en structuur. Heb een soort van angst voor nieuwe dingen, heel stom.

Ik heb wel zwaar overgewicht, al zeggen bekenden dat het wel meevalt wat komt doordat ik lang ben. Het zit vooral rond mijn buik en heupen en bovenbenen.
En toch begint het me dwars te zitten dat ik zoveel weeg en mijn buik vaak in de weg zit. Maar hoe begin je? Eerst naar de ha? Of online beginnen?

Met een bmi hoger dan 30 zou ik eerst bij de huisarts proberen. Dat is toch voordeliger

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 17:26

opisop_shop schreef:
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Woon ook niet in NL dus geen idee hoe het hier zit.
Eigenlijk moet ik zeker wel 40 kilo kwijt. Ik vraag mij af of zoiets als dit wel geschikt zou zijn als ik op internet lees 10-20% gewichtsverlies want dan zou ik nog steeds veel kwijt moeten.

Kijk eens op TikTok. Daar zie je veel extremere resultaten, vooral met Mounjaro.