Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 23:14

Elke oudere met een fikse infectie loopt kans op een delier. Hoeft niet aan codeine te liggen .

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 01:49

BigOne schreef:
Elke oudere met een fikse infectie loopt kans op een delier. Hoeft niet aan codeine te liggen .

Ook dat weet ik inmiddels, daar zijn best wat nachten van onrust aan voorbij gegaan.
Maar codeïne kan voor die zieke oudjes toch niet zomaar gegeven worden blijkt. En ergste vond ik voor die vrouw dat ze zich niets kon herinneren...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 11:25

Als je niet meer aan je rust toe komt die je juist hard nodig hebt voor te genezen dan geven ze je dat wel. Je zit dan aan het infuus met AB dat zorgt dat de rommel weg gaat. Op hoesten gaat niet bij een long ontsteking. Dan zit het vocht te diep.
Bij een kriebel hoest helpt het mij wel

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 12:27

ben sinds gister op advies van de huisarts aan de honingdrop gegaan, moet zeggen dat ik een stuk beter geslapen heb.
verder paracetamol en ibu tegen alle spierpijnen en hoofdpijn. en nu hopen dat het gaat verbeteren.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 12:35

Popstra schreef:
Als je niet meer aan je rust toe komt die je juist hard nodig hebt voor te genezen dan geven ze je dat wel. Je zit dan aan het infuus met AB dat zorgt dat de rommel weg gaat. Op hoesten gaat niet bij een long ontsteking. Dan zit het vocht te diep.
Bij een kriebel hoest helpt het mij wel

Uiteraard, rust is bij herstel het belangrijkste. Maar ik snap wel dat ze voorzichtig zijn met het geven ervan. Mijn longen zitten bijv zo vol nu, dat moet er echt uit. En bij een longontsteking heb ik ook wel eens om codeïne gevraagd en kreeg ik dat niet direct omdat hoesten ook een functie heeft. Bij een droge kriebelhoest krijg ik het wel altjjd, maar dus niet altijd als er wat in de longen zit.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 12:38

Ik heb laatst wel getest omdat we allemaal
Ziek waren en er zelfs iemand ( met veel onderliggende klachten) kwam te overlijden.
Ik wilde het gewoon weten. Het was dus corona

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 12:43

heftig! heel veel sterkte.
ik heb ook voor de zekerheid een test gedaan (wel pas op dag 5 van de klachten) maar test was negatief.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:24

Hier ook negatief getest, ik vind dat echt wel belangrijk om te weten. Corona kan nog steeds verstrekkende gevolgen hebben.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 09:48

Shadow0 schreef:
Ik heb ze nog, en heb er ook maar weer een paar extra in mijn tas gedaan. Die kon ik laatst niet vinden in de wachtkamer bij de huisarts waar iemand uitgebreid griep zat te hebben.

Dat is niet vreemd he? Daar is een huisarts voor

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 09:54

Vliegen jullie met een griep meteen naar de huisarts dan?
Griep moet tijd hebben om uit te zieken. Een paracetamol en op bed. Dat zou onze huisarts zeggen.
Geen wonder dat de zorg zo duur is

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 09:57

OleJon schreef:
Griep moet tijd hebben om uit te zieken. Een paracetamol en op bed. Dat zou onze huisarts zeggen.

Wellicht had de betrokken patiënt griep + een andere kwaal.
En werd de huisarts geconsulteerd voor de andere kwaal...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 10:14

OleJon schreef:

Dat staat toch nergens dat je met élke griep naar de HA gaat :?

Maar als je bv niet meer kan ademen, je suikers compleet ontregelen door koorts, of je epilepsie ontregelt door de koorts en je niet meer kan functioneren moet je toch wat hè…
Niet voor iedereen is koorts ongevaarlijk en wachten tot het over gaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 10:46

Het was geen verwijt of oordeel naar die patient. Het leek me helemaal logisch dat die patient naar de huisarts ging - alleen vond ik het een perfect moment om mijn mondkapje maar weer eens uit mijn tas te trekken. Toen dat helaas niet ging (toch 1 vakje over het hoofd ging) ben ik even buiten gaan staan. En heb ik thuis nieuwe mondkapjes in meer vakjes in mijn tas gedaan.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 10:47

OleJon schreef:

Als ik koorts heb niet eens naar de huisarts maar naar de SEH... dat moet ik zelfs van mijn behandelend arts. Niet iedereen is gezond.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 11:13

OleJon schreef:

Als je gezond en grieperig bent kom je geeneens langs de assistente om een afspraak te maken.
Daarvoor moet er wel wat meer aan de hand zijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 11:21

Ik zat met een gewone griep bij de HA :o Ik had hoge koorts en flinke pijn bij m'n nieren dus was bang dat dat iets was. Voor zekerheid urine gecheckt maar zoals ze verwachtte gewone ordinaire griep. Voelde me een beetje suf dat ik was gegaan :o Maar achteraf toch ook weer niet. Want doordat ze gezegd had dat t absoluut niet slechter mocht worden maar nu alleen beter moest gaan, wist ik dat ik na 5 dagen weer terug moest gaan omdat de koorts bleef pieken en ik steeds minder kon. Als ze t niet had gezegd had ik wellicht gedacht dat het er bij hoorde en had ik langer met een longontsteking rond gelopen. En zo werd een simpele fixe griep iets meer en heb nog nooit zovaak de HA gezien in korte tijd omdat ik elke paar dagen terug moest voor controle :=

Overigens werd mij uiteraard wel verzocht een mondkapje te dragen, deed m'n HA ook, en ik stond buiten te wachten ipv de wachtkamer.

In een wachtkamer zitten nooit gezonde mensen, dus daar is een besmettingskans uiteraard hoger.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 11:30

Ik ben al 1,5 week ziek, het begon met last van mn keel op woensdag, donderdag kon ik niet meer praten(stem helemaal weg) vrijdag kon ik weer praten en begon het hoesten, weekend werd ik alleen maar zieker met verhoging, hoofdpijn, spierpijn, nog meer hoesten etc. Nu, een week later nog steeds de longen uit mn lijf hoesten … echt een poedersuiker influenza

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 11:41

OleJon schreef:

Precies dit!
Koortsremmer er in en naar bed. Griep is een virus, daar krijg je toch niks voor. Enkel advies dat je veel moet drinken en paracetamol of/en ibuprofen kan slikken

Apart ook dat sommigen zo makkelijk bij de spoed komen. Ik kreeg eerst een hele ondervraging en die vragen werden 2x herhaald toen mijn voet savonds gebroken was en kon paracetamol nemen, kijken hoe het de volgende dag ging en dan alsnog naar je huisarts gaan!
Zo ook toen ik achterover met mijn paard ging, mn neus brak en hevig bloedend de spoed op liep. Kreeg de wind van voren dat ik niet eerst naar mn huisarts was gegaan.
Nee zo makkelijk kom je daar niet meer

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 11:52

Aangezien ik al vanaf de herfstvakantie aan het hoesten ben, ben ik ook naar de huisarts gegaan. Er is een longfoto gemaakt, bloed geprikt en zit nu aan de pufjes. Een van de eerste symptomen van Longkanker is ook hoesten hé? Ben blij dat hij me wel wou zien en dat er gelukkig op de longfoto niks te zien was.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 12:06

Popstra schreef:
OleJon schreef:

Precies dit!
Koortsremmer er in en naar bed. Griep is een virus, daar krijg je toch niks voor. Enkel advies dat je veel moet drinken en paracetamol of/en ibuprofen kan slikken

Apart ook dat sommigen zo makkelijk bij de spoed komen. Ik kreeg eerst een hele ondervraging en die vragen werden 2x herhaald toen mijn voet savonds gebroken was en kon paracetamol nemen, kijken hoe het de volgende dag ging en dan alsnog naar je huisarts gaan!
Zo ook toen ik achterover met mijn paard ging, mn neus brak en hevig bloedend de spoed op liep. Kreeg de wind van voren dat ik niet eerst naar mn huisarts was gegaan.
Nee zo makkelijk kom je daar niet meer

Niks aparts aan. Beleid ziekenhuis. Ik mag niet niet eens de huisarts bellen voor koorts. Dat is namelijk heel gevaarlijk als je kanker hebt en behandeld wordt.. Dat is beleid in elk ziekenhuis voor kankerpatiënten. Koorts overdag = de oncologie bellen,
koorts savonds en in weekend = naar de spoed. Zou graag ruilen hoor met mensen die geen kanker hebben.. het is niet dat het leuk is ofzo om opgenomen te worden met koorts wat kan leiden tot heel erg ziek zijn.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 12:15

Nou idd, sommige mensen hebben een afspraak qua beleid!
Ik ben chronisch longpatient cq draaideur patiënt, en mag zonder problemen de HAP overslaan en meteen de SEH bellen dat ik eraan kom. Scheelt toch weer 2 uurtjes huisarts, die mij vervolgens toch weer naar de seh stuurt.

Maar dan is het niet zo dat iedereen zich zomaar kan melden bij de seh, daar trappen ze niet in.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 12:58

SansaS schreef:
Niks aparts aan. Beleid ziekenhuis. Ik mag niet niet eens de huisarts bellen voor koorts. Dat is namelijk heel gevaarlijk als je kanker hebt en behandeld wordt.. Dat is beleid in elk ziekenhuis voor kankerpatiënten. Koorts overdag = de oncologie bellen,
koorts savonds en in weekend = naar de spoed. Zou graag ruilen hoor met mensen die geen kanker hebben.. het is niet dat het leuk is ofzo om opgenomen te worden met koorts wat kan leiden tot heel erg ziek zijn.

Ik heb het niet specifiek over jou he. Het gaat over het algemeen. De mensen die voor iedere scheet verkeerd gelijk naar de huisarts gaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 13:01

Tenzij die verkeerde scheet een teken is dat er iets flink mis is. Ik ben ook een vlot huisarts beller en ja dan moet ik meestal ook meteen komen, en ja ik kom maar zelden terug zonder doorverwijzing of stevige medicatie. Iets met teveel mankementen om dingen aan te kijken en af te wachten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 13:13

Popstra schreef:
Ik heb het niet specifiek over jou he. Het gaat over het algemeen. De mensen die voor iedere scheet verkeerd gelijk naar de huisarts gaan.

Dat lijkt me iets tussen huisarts en patient, niet aan willekeurige voorbijgangers om te beoordelen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 14:21

Popstra schreef:

Hoe kom je echt niet langs de telefoniste met een verkeerde scheert hoor, bij de meeste waar ik over hoor niet.
Alleen mensen met speciale aandoeningen krijgen meestal direct een afspraak bij extra problemen.

Mijn vader mag ook de HA en HAP overslaan bij bepaalde klachten.