Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 16:38

Wat gaan jullie snel!

Gefeliciteerd iedereen met een goede nipt! Had de mijne ook begin vd week binnen gekregen, en ook alles goed. Altijd weer een geruststelling.

Gefeliciteerd Lady met een zoontje! <3

En jij ook gefeliciteerd Nova met je zoontje! En de goede nipt uitslag. Wat betreft de teleurstelling, dat is niets om je voor te schamen hoor, ik hoor het wel vaker om mij heen. Meestal trekt dat naarmate de zwangerschap vordert bij, en anders na de bevalling wel. Ik moest bij mijn eerste ook even wennen aan het idee dat we een zoontje kregen (ondanks dat ik dacht dat ik geen voorkeur had), maar het gekke is, nu we een zoontje hebben kan ik mezelf écht niet meer voorstellen met een meisje... Ik ben zó ontzettend trots op hem, dus wat dat betreft zijn alle clichés waar!

Qua opvang gaat ons zoontje nu 4 dagen per week naar de opvang (ik werk 32 uur en vriend 40), maar zodra de kleine er is zullen ze 3 dagen per week gaan. Mijn vriend gaat dan namelijk ook 32 uur werken, die is stikjaloers op mijn dag met ons zoontje op dit moment :D . We hebben geen familie in de buurt wonen dus helaas is dat geen optie voor ons.

Sannens

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 17:01

Nova, ik zeg altijd maar zo: emoties en gevoelens zijn menselijk. We kunnen niet bepalen of en wanneer ze komen, alleen hoe we er mee om gaan. Druk deze gevoelens vooral niet weg, ze mogen er zijn. Dat het kind gezond is en dat je daar blij mee bent staat hier helemaal los van, dus voel je daar alsjeblieft niet schuldig of stom over.

Ik heb gelezen dat het kan helpen om er zo tegenaan te kijken: je bent niet verdrietig dat het een jongetje is, je bent verdrietig dat het geen meisje is. En dat mag. :(:)

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 17:05

Ik ben op dit moment 11 weken zwanger en ik heb mij net voor het eerst in mijn zwangerschapskleding gehesen... Ik ben echt in shock. Bij mijn eerste kwam er pas een buikje rond de 20 weken. Naar werk deed ik al wat losser zittende kleding aan, maar ik keek net in de spiegel en ik realiseerde me dat ik er echt niet meer onderuit kwam... Ik kan bepaalde kledingstukken gewoon al niet meer aan. Meer mensen die dit al zo vroeg hebben/hadden bij de tweede? :=

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 17:09

Eskimo schreef:
Ik ben op dit moment 11 weken zwanger en ik heb mij net voor het eerst in mijn zwangerschapskleding gehesen... Ik ben echt in shock. Bij mijn eerste kwam er pas een buikje rond de 20 weken. Naar werk deed ik al wat losser zittende kleding aan, maar ik keek net in de spiegel en ik realiseerde me dat ik er echt niet meer onderuit kwam... Ik kan bepaalde kledingstukken gewoon al niet meer aan. Meer mensen die dit al zo vroeg hebben/hadden bij de tweede? :=

Ik ook haha! Ik ben ook 11 weken en heb bij op vakantie gaan echt de broeken moeten zoeken waar veel stretch in zitten. Mijn buik is echt enorm opgezet en het is ook mijn tweede.
Een bepaalde legging zit ook echt niet lekker meer omdat die band al te veel knelt. Maar ik stel de zwangerschapskleding nog uit!

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 17:24

Haha, ik probeerde het ook al zo lang mogelijk uit te stellen... Maar ik moet zeggen dat dit toch wel heel comfortabel zit O:)

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 18:06

K had het ook vrij snel. Zeker met mn werkbroeken. Die hebben knopen en ben vN me zelf wst voller. Dus knelde nu allemaal.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 18:19

Nou, hier de eerste en alles (broeken en panty’s) zat ook al super snel niet lekker meer. :+ Mijn buik werd al snel wat opgezwollen en strakke kleding als je zo kotsmisselijk bent is echt geen aanrader. Maar vind zwangerschaps broeken en panty’s ook nog niet bepaald lekker zitten (ja de joggingbroek wel). Maar de rest zakt zo af dat ik constant aan het hijsen ben.

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 21:12

Fijn een goede 20 week echo pienappel! *\o/* Daarna direct lekker geshopt haha.

Gefeliciteerd met de goede nipt Nova *\o/* Hopelijk snel gewend aan het idee dat het een jongetje is.

San4nie ik wil een online cursus gaan doen. Heb nu die van dubbelzen op het oog. Ik zoek vooral informatie hoe je met verschillende houdingen en technieken de bevalling kan bevorderen.

Solleke noah idioot hè dat je die opvang al zo vroeg moet regelen! Wij zijn met 12weken heen geweest om dit te regelen. Toen moesten ze ook al kijken of er nog plek was. Gelukkig later bericht gehad dat ze flexibele opvang kunnen bieden voor de dagen dat we nodig hebben. Ik ga straks drie dagen werken en mijn vriend vier dagen. Daarnaast werk ik onregelmatig. Waardoor ik ook in het weekend werk en ook late diensten waardoor we dan maar drie uurtjes per dag nodig hebben. De opa’s en oma’s willen ook oppassen dus dat zou handig zijn op de dagen dat we maar een paar uurtjes nodig hebben. Hier dus erg wisselend wat we nodig gaan hebben.

Lijkt me erg pittig om fulltime te werken met een kleine en dan ook nog je paarden. Ik werk nu zonder kind al 32 uur :')

Eskimo: hier nu 16 weken zwanger van de eerste en loop nu 2 weken met een elastiekje tussen mn spijkerbroek, omdat het niet meer past :o. Begin het nu ook aan mn uniform op werk te merken. Dus denk dat ik daar vanaf volgende week ook een grotere broek aan moet. Jasje gaat nog maar zal ook niet lang meer duren. Had zwangerschapsbroeken van een vriendin opgehaald te leen. Maar die zijn dan weer te groot en zitten ook nergens naar. Zaterdag dus ook maar kijken naar kleren voor mezelf.

Vandaag nog een tas met kleren voor de kleine gekregen van een collega. Echt superlief ! Ook al vriendinnen die aangeven dat ze straks de boel door gaan sluizen haha. Toch handig de laatste zijn van de vriendengroep. De kleine meid heeft straks een garderobe waar je u tegen zegt ben ik bang _O-

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 22:10

Wij zijn tot nu toe bij 3 kinderopvangen wezen kijken en alle 3 geen wachtlijst, gaven allen aan vanaf halverwege januari wel plek te hebben als we ons nu willen aanmelden. Had ik helemaal niet verwacht na al die verhalen die je hoort…
Alleen nog bij de gastouderopvang bij de achterbuurvrouw kijken of dat iets voor ons is, voor we een keuze maken waar we ons kindje gaan inschrijven. Zij had ook nog een plekje vertelde ze.

We weten niet zo goed voor hoeveel dagen opvang we gaan. Schoonmoeder gaf aan ook wel maandags te willen oppassen..
Wordt sowieso een flexibel contract aangezien we allebei onregelmatig werken met wisselende dagen per week. ik werk nu 32 uur, maar weet nog niet zo goed of ik dat wil blijven werken of naar 28 uur om net even wat meer ruimte te krijgen.

Iemand vroeg welke kinderwagen we hebben gekocht; het is de Joolz day + geworden in de kleur navy blue. Deze gaat uit het assortiment en was een showmodel dus daar ging mooi de helft van de prijs af :D

Vind kleding voor mezelf nu ook wel moeilijk. En zwangerschapskleding best wel prijzig voor de redelijk korte periode waarin het gedragen wordt.. heb 2 zwangerschapsbroeken, maar vind het nou niet de meest lekker zittende en niet erg mooie broeken..

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 22:47

Solleke_Noah schreef:
@Nova: weet je voor jezelf ook waarom je graag een meisje wou?

Fijn dat voor de meesten opvang toch al goed geregeld is!

Bij ons kiezen we voor drie dagen opvang, één dag komt mijn vader babysitten en één dag gaat hij/zij naar mijn schoonmoeder. Vriend en ik werken allebei 40 uur en willen dat wel gewoon blijven doen. Bij ons eerste zoontje lukt dat ook al twee jaar maar de combinatie paarden aan huis - kind - fulltime werken - andere verplichtingen vind ik af en toe wel erg zwaar. Misschien dat het met twee kindjes té moeilijk wordt.. dan overweeg ik 4/5de te werken via ouderschapsverlof één dag per week.

@xladyx: lukt dat, werken met je dochter thuis? Hoe gaat dat in de praktijk?

Ja dat lukt in die zin dat ik mijn werk erop plan, zorg dat ik op vrijdag voornamelijk wat meer informele overleggen plan, en uitgebreide emails beantwoord ik als mijn dochter slaapt. Verder ben ik dan bereikbaar over chat en telefoon voor mijn team (ik ben leidinggevende). Ik heb 8 maanden terug deze promotie gemaakt en daarbij werd eigenlijk aangegeven dat ze dit alleen als fulltime willen vullen. En ik heb gezegd prima, op voorwaarde dat ik 1 dag thuis werk met mijn dochter en dat was oke. We zitten in een reorganisatie en ik wil wel na mijn verlof naar 4 dagen sowieso, eerst dmv ouderschapsverlof ook maar eigenlijk blijvend.

Ik herken je gevoel, hier ook man met eigen zaak, fulltime, paarden (en een zooitje andere beesten) aan huis en dochter. Het is een vol en druk leven maar nooit saai en altijd wat te doen _/-\o_

Pieneappel ik had vorige week op vinted gekeken voor zwangerschapskleren en daar zaten mooie spullen tussen! Nog niks gekocht maar misschien een idee?

Qua buik, ik was eerste trimester aardig opgeblazen maar nu rond 20 weken niet veel boller dan toen. Ik zei gister hier nog denk dat ik een buikje krijg maar ik denk dat baby weer gedraaid is en verstopt is %) houdinibaby hoor weer. Ik draag nog steeds mijn normale broeken

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 06:43

Vinted is inderdaad erg fijn voor zwangerschapskleding! Heb daar toevallig v/d week wat normale loszittende goedkope broeken gekocht, zodat ik die thuis een beetje comfortabel kan dragen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 10:55

XladyX schreef:
Solleke_Noah schreef:
@Nova: weet je voor jezelf ook waarom je graag een meisje wou?

Fijn dat voor de meesten opvang toch al goed geregeld is!

Bij ons kiezen we voor drie dagen opvang, één dag komt mijn vader babysitten en één dag gaat hij/zij naar mijn schoonmoeder. Vriend en ik werken allebei 40 uur en willen dat wel gewoon blijven doen. Bij ons eerste zoontje lukt dat ook al twee jaar maar de combinatie paarden aan huis - kind - fulltime werken - andere verplichtingen vind ik af en toe wel erg zwaar. Misschien dat het met twee kindjes té moeilijk wordt.. dan overweeg ik 4/5de te werken via ouderschapsverlof één dag per week.

@xladyx: lukt dat, werken met je dochter thuis? Hoe gaat dat in de praktijk?

Ja dat lukt in die zin dat ik mijn werk erop plan, zorg dat ik op vrijdag voornamelijk wat meer informele overleggen plan, en uitgebreide emails beantwoord ik als mijn dochter slaapt. Verder ben ik dan bereikbaar over chat en telefoon voor mijn team (ik ben leidinggevende). Ik heb 8 maanden terug deze promotie gemaakt en daarbij werd eigenlijk aangegeven dat ze dit alleen als fulltime willen vullen. En ik heb gezegd prima, op voorwaarde dat ik 1 dag thuis werk met mijn dochter en dat was oke. We zitten in een reorganisatie en ik wil wel na mijn verlof naar 4 dagen sowieso, eerst dmv ouderschapsverlof ook maar eigenlijk blijvend.

Ik herken je gevoel, hier ook man met eigen zaak, fulltime, paarden (en een zooitje andere beesten) aan huis en dochter. Het is een vol en druk leven maar nooit saai en altijd wat te doen _/-\o_

Pieneappel ik had vorige week op vinted gekeken voor zwangerschapskleren en daar zaten mooie spullen tussen! Nog niks gekocht maar misschien een idee?

Qua buik, ik was eerste trimester aardig opgeblazen maar nu rond 20 weken niet veel boller dan toen. Ik zei gister hier nog denk dat ik een buikje krijg maar ik denk dat baby weer gedraaid is en verstopt is %) houdinibaby hoor weer. Ik draag nog steeds mijn normale broeken

Mijn vriend zit in dezelfde situatie als jij, leidinggevende dus 40 uur is het minimum helaas. Vind het zo'n stomme regeling! Want dan 'moet' ik wel een stapje terug doen (in mijn job kan het wel) maar zou liever zien dat we dan allebei 4/5de gaan werken. Achja, zorgen voor later :)

Vinted is ook echt een aanrader voor babykleren! Heb zoooo veel leuke dingen van vinted voor kleine prijsjes die nog helemaal netjes zijn. Ook leuke merkkleren die ik nieuw niet zou kopen omwille van de prijs :=

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 10:59

Voor de mensen met al één of meerdere kindjes: wanneer en hoe vertellen jullie over de zwangerschap aan jullie kindjes?

Ons zoontje wordt in juni 2 jaar, geen idee of hij het concept zwangerschap al écht kan begrijpen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 11:08

Mijn zoontje wordt in oktober 2, maar die snapt er niks van. Moest hem ook meenemen naar echo's, maar die ging gewoon leuk spelen. :')
Van de meesten die oudere kindjes hebben die ik ken weet ik dat ze het zwanger zijn gelijk mee laten leven in het gezin (in de zin van, er wordt open over gepraat binnen de muren, niet geheim gehouden).

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 11:35

Wij hebben vanaf het begin (eerste test) al gezegd tegen onze dochter dat "mama een baby in de buik heeft". Ze kan losse woordjes, ook "baby" en "zus" maar geen zinnen dus het verklappen deed ze toen niet. Dat zou ze nu evt wel kunnen, maar het is al gedeelt met alle familie en vrienden dus prima. Ze is nu 1 jaar en 10 maanden dus bijna twee. We hebben haar nu 1 keer meegenomen met echo, had ze niet veel interesse in. Vanuit de opvang kent ze het woord "baby" al, en als ik wijs naar mijn buik zegt ze ook "baby, met papa". Ik denk dat ze het tegen de tijd van uitgerekende datum ook wel meer gaat kunnen begrijpen.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 12:50

Hier een zoontje die in augustus 2 wordt, dus hij begrijpt er nog niet veel van. Hij kan baby zeggen en is ook naar een echo mee geweest, maar hij zal het waarschijnlijk pas later gaan begrijpen. Ik heb wel boekjes gekocht over dat mama zwanger is en dat er een baby komt. Die vindt hij dan wel weer heel leuk en interessant. Ook geeft hij kusjes op mijn buik als ik uitleg dat er een baby in mama's buik zit dus dat we zachtjes moeten doen met mama's buik (hij is nogal van het ruig spelen :D ).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 17:10

Leuk om te lezen dat jullie de kindjes er al zo vroeg bij betrekken! Hebben jullie evt tips voor een voorleesboek over grote broer/zus worden?

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 19:16

Ik vind Het grote broers en zussen babyboek van Shelly Sterk wel echt een aanrader voor wat oudere kindjes. Mijn dochter van drie lees ik er iedere avond uit voor nu.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 20:12

Ik loop een paar dagen achter met reageren. Ik zag nieuwe namen (en ben ze vergeten) welkom!

Ik haak hier weer een beetje aan, want het is wat veel, wel heel leuk zo’n actief topic.

Wij hebben er de vorige keer thuis met een boekje wel over gelezen en open over gesproken, maar het hele concept zwanger zijn deed toen weinig bij onze oudste (er zit ca. 20 maanden tussen). Het werd pas een ding toen haar zusje was geboren. Toen heeft ze direct een pop en buggy gekregen, dus toen heeft ze veel met die pop en buggy achter ons aangelopen om voor haar baby te zorgen. Ze is wel altijd mee geweest naar reguliere controles, hartje luisteren enzo.

Nu ze 3 is hebben we gewacht tot we het gingen vertellen en het haar als eerste verteld zodat ze het overal kon verklappen. Het is nu echt een ding voor haar, ze pakt nu ook die boeken weer waarin het over zwangerschap gaat. Praat er ook veel over, we hebben nu een tijdlijn voor haar geschetst met vakanties en verjaardagen enzo die allemaal eerst zijn, dat dan de baby komt, dan sinterklaas, kerst en dan haar verjaardag. Dat lijntje zit goed in haar hoofd. Ze is nu 1x mee geweest naar de verloskundige en heeft daar ook wat uitleg gekregen en hartje geluisterd en dat was ook heel leuk. ‘Baby hartje boenkeboenke in mama’s buik, nog even groeien!’

Onze jongste is 1,5 en die snapt er geen biet van, maar dat vind ik ook wel prima, dat is de vorige keer ook goed gekomen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 09:32

Marlou91 schreef:
Ik vind Het grote broers en zussen babyboek van Shelly Sterk wel echt een aanrader voor wat oudere kindjes. Mijn dochter van drie lees ik er iedere avond uit voor nu.

Thanks voor de tip!

Pop met buggy is ook wel leuk om te doen ja :D

Dit weekend een laatste zwangerschapstest gedaan (de clearblue wekenindicator) en die was mooi opgelopen naar 3+, dus voorlopig lijkt alles nog goed te gaan. 28 juni lijkt gevoelsmatig nog jaren ver weg :')

Buitenrit met mijn ijslander lukte dit weekend gelukkig ook nog vlot. Hoop dat ik dat nog een tijd kan blijven doen! Vorige zwangerschap op 24 weken moeten stoppen met rijden wegens teveel last van m'n bekken.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 11:23

K had zaterdag al 2 dagen ( dus vanaf donderdag ) beetje last van mn buik. Zaterdag was ik 18 weken. Zou hrt met de groei ook te maken kunnen hebben? Merk eigenlijk nog zelf vrij weinig overal van. Weet dat het er zit maar echt afkloppen. Geen ladt van kwaaltjes of dingen

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 19:38

Sweetgirl1 schreef:
K had zaterdag al 2 dagen ( dus vanaf donderdag ) beetje last van mn buik. Zaterdag was ik 18 weken. Zou hrt met de groei ook te maken kunnen hebben? Merk eigenlijk nog zelf vrij weinig overal van. Weet dat het er zit maar echt afkloppen. Geen ladt van kwaaltjes of dingen

Ik denk dat het inderdaad met de groei van je baarmoeder te maken heeft, dat het bandenpijn is wat je voelt. Voelt soms een beetje als een zeurende menstruatiepijn.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 19:40

Wij hebben dinsdag te horen gekregen dat we een jongen krijgen! Was van ons beide ook het eerste gevoel! :D
Vanmiddag zelf nog even weer gespiekt met het echo apparaat op mijn werk en daar liet ie nogmaals duidelijk zien dat het een jongen is :P

Lijstje:
J0anieke - uitgerekend 17 oktober - jongen
Pieneappel - Uitgerekende datum: 22 oktober - Jongen
Equitation - Uitgerekende datum 26 oktober - geslacht nog onbekend, willen het wel weten.
Marlou91 - Uitgerekende datum: 26 oktober - Jongen
San4nie - Uitgerekende datum: 26 oktober. Geslacht nog ongekend, willen het wel weten, maar gaan het niet delen.
Zebraatje - uitgerekende datum: 27 oktober - geslacht nog onbekend
Domi_94 - uitgerekende datum: 28 oktober - geslacht nog onbekend
Jolien87 - uitgerekende datum: oktober - geslacht nog onbekend
Sweetgirl1- uitgerekende datum 2 november ( eerst schatte ze het 30 okt ) - geslacht nog onbekend, mn vriend wil graag een jochie
Inwonderland - uitgerekende datum 4 november - Er is nog discussie over geslacht weten
Krabburger- uitgerekende datum 7 november- geslacht bijft onbekend
Zira 1994 -Uitgerekende datum: 11 november - Meisje
xLeoniee - uitgerekende datum: 19 november - Jongen
Eskimo - Uitgerekende datum: 17 december - Geslacht nog onbekend, willen het wel weten
Sannens - Uitgerekende datum: 18 december
Hennos -Uitgerekende datum: 22 december - Geslacht nog onbekend, willen het wel weten
Solleke_Noah - Uitgerekende datum: 3 februari - Geslacht nog onbekend, willen het wel weten

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 19:45

Wat leuk, gefeliciteerd xLeoniee!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:30

Leuk een jongen!