Stoppen met roken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:43

Fijn Mando, super goed!

En nu niet denken, ach eentje kan wel, want stoppen gaat makkelijk. Dat is het gemene stemmetje die je meteen de kop in moet drukken!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 07:10

Neeeee dat is wel de valkuil hè.

Door die ene ben ik steeds begonnen.
Als ik het nu denk, zeg ik tegen mezelf... fijn hè dat je weer normaal kan ademhalen zonder je longen eruit te hoesten.
Nou dan ben ik gelijk weer genezen _O-

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 11:52

Dat is een prima strategie! Want die ene sigaret is inderdaad een valkuil. Bij mij nog steeds, en ik ben al anderhalf jaar gestopt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:05

Precies, die ene is zo'n vreselijke valkuil.

Ik ben al 8 jaar gestopt, en weet gewoon, als ik er nu 1tje neem is het weer mis. Ben veel te verslavingsgevoelig om dat te riskeren. Dus nooit weer! En zelfs na 8 jaar gebeurd het heel af en toe, dat ik denk, phoe nu had ik er wel 1 gelust. Alleen is dat stemmetje natuurlijk veel makkelijker te onderdrukken, dan toen ik net gestopt was.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:23

Goed bezig allemaal! Hier ook al weer een week of 8 onderweg en dat gaat prima. :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 17:10

Wat super goed van jullie.

Kan me wel voorstellen dat als je al zo lang gestopt bent dat het niet meer zo'n issue is dan als je net gestopt bent.

Vanochtend mijn trigger moment.
Ik moest tanken en olie halen.
Ik kwam binnen en zei tegen dat vrouwtje dat achter de balie stond.
.. ik mag geen sigaretten kopen hoor._O-
Zij lachen.... dus even staan praten en telkens dacht ik... zal ik toch een klein pakje kopen...
Nee

Poeh dat had ik overleefd.

Met boodschappen vanochtend niet naar de primera gekeken.

Dus ik ben heel trots op mezelf dat ik dit overwonnen heb.

Lijkt wel of ik het nu wat moeilijker heb dan de eerste week.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:34

Niet gek he, helemaal fluitend er door is wel een utopie. Maar je doet het goed Mando! Mag je trots op zijn, lekker volhouden en ik denk altijd dat je die uitdagende momenten toch nodig hebt, om je er tegen te wapenen. Want die gaan vast wel een keer vaker voorkomen. Hou vol!

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:42

Wat een positieve berichten! *\o/* Ga zo door en wees vooral trots op je prestatie.

Ik heb er intussen ook alweer 3 jaar rookvrij opzitten, en word gelukkig nog maar héél af en toe overvallen door de gedachte aan een sigaret. Gewoonlijk als ik even niet lekker in mijn vel zit, of een paar stressvolle dagen heb.
Nadat ik was gestopt ben ik ook meteen maar gezonder gaan eten, en vaker gaan wandelen. Daardoor allerlei soorten 'nieuw' voedsel ontdekt waar ik mee experimenteer, en eh.. de natuur :+
Die hier - gewoon in de buurt - dus veel leuker en spannender is dan ik wist. Dus het stoppen met roken heeft mijn leven wel ten goede veranderd :) En dat gun ik iedereen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 12:22

Ik zit nu op dag 9 :) In principe gaat het me prima af eigenlijk. Ik zit er ook bij wanneer men rookt. Ik ben alleen nog niet in langere verleiding geweest (uitgaan, borrelen met vriendinnen, terras etc). Dat moeten we nog overleven, gezien ik niet enorm gemotiveerd ben waarom ik niet meer wil roken, maar ik ook niet perse nu meer 'hoef' te roken. Heel bijzonder :+

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 12:33

Wat goed Elin, zo doorgaan hoor.

Motivatie.... je gezondheid, zakgeld over om uit te gaan en te gaan borrelen met vriendinnen _O-

Ik ben ook gelijk voor gezond gegaan Zolala, want mijn angst is jaren geweest om aan te komen.
Ik was 16 kilo kwijt, toen kwam de overgang en kreeg ik er gratis 10 weer terug.

Nu let ik ook echt op mijn voeding en... ik ben ook gaan wandelen.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 14:13

Mando schreef:
Ik ben ook gelijk voor gezond gegaan Zolala, want mijn angst is jaren geweest om aan te komen.
Ik was 16 kilo kwijt, toen kwam de overgang en kreeg ik er gratis 10 weer terug.

Nu let ik ook echt op mijn voeding en... ik ben ook gaan wandelen.

Heel herkenbaar :D
Ik heb een eetstoornis, dat was (vond ik) een heul goede reden om nóóit te willen stoppen met roken.
Uiteindelijk zat ik midden in de overgang, en midden in een pandemie, toen ik het roken opeens helemaal zat was. Ongeveer in het kader van "Alles is nu toch al ruk" ben ik gaan afbouwen met mijn laatste pakje shag, en dat was toevallig op een maandag, 1 november op _O-

De eerste tijd ben ik wel lief voor mezelf geweest, en mocht ik vrijwel alles eten wat ik wilde. Met name salmiak snoepjes (DF) en salmiak lollies hebben me in het begin heel erg geholpen.
Maar met veranderingen in zowel hormoonhuishouding als stofwisseling ben ik helaas niet aan wat extra gewicht ontkomen, maar ik wil dat op een gezonde manier kwijt. Ik vind koolhydraatbeperkt eten erg fijn, merk ook wel dat suiker me tegenwoordig eerder moe en slap maakt dan dat ik er energie van krijg.
Met en na de feestdagen heb ik het laten versloffen, maar ga eerdaags weer beginnen met kb. Ben alvast gestopt met zoetigheid, dus dat is een begin.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 19:19

Wat goed van je zeg.
Ik snap het wel hoor en de boog kan niet altijd gespannen staan hè.

Ik eet volgens project gezond.
Heb nu wel in de bieb boeken over kha besteld maar ik denk niet dat ik vent zo ver krijg.

Project gezond eet hij wel.

Ik heb het nu wel al 2 dagen moeilijk hoor met niet roken..poeh... ik hou vol.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 01:14

Project gezond doe ik ook eens in de zoveel tijd.

Hier inmiddels 3 weken gestopt. Ik vind het wel nog steeds lekker ruiken als een ander rookt. Ik ben blij dat iedereen weet dat ik gestopt ben en niemand mij ook iets aanbied.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 09:10

PG heb ik meerdere boeken van, volg nooit het programma, maar de recepten zijn :9

Goed zo Nicje, dat is ook je wapenen tegen het roken, dat je iedereen het zegt. Heb ik ook gedaan, meteen de confrontatie aan gegaan.
Dat lekker ruiken raak je misschien nooit meer kwijt, ik heb dat iig nog steeds na 8 jaar.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:30

Ik het het ook nog heel lang lekker vinden ruiken, maar intussen vind ik de rooklucht vanaf het balkon van mijn benedenburen wel behoorlijk smerig, haha!

Persoonlijk vind ik kha teveel van het goede.. Ik ben dol op pasta, bijvoorbeeld (ik eet sowieso geen aardappelen) - dus dat sta ik mezelf wel toe. Liefst half om half met de volkoren variant, en dan gewoon extra veel groenten erdoorheen.
Maar de diverse soorten groenterijst zijn echt wel aan mij besteed, en ik heb intussen ook een hele map met superlekkere khb recepten samengesteld.
(Vlees eet ik graag, maar dat komt toch hoofdzakelijk neer op kip.)

Ik hou me dus niet krampachtig aan allerlei dieet- of kha regels - ik denk dat je wat betreft een langdurig gezondere leefstijl met wat logisch nadenken en afwegen een heel eind komt, al verbaasde ik me wel vaak over de hoeveelheid koolhydraten (dus suikers) in sommige voeding. Maar ik weet dat nu, dus vermijd ik die zaken liever. En als ik eens zin heb in een volkoren meergranen bolletje, dan mag dat :+

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:13

Vandaag per direct gestopt, kan wel janken :')

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 22:50

Goedzo Hieperdi!

Zet door, je kan het!
Het is even doorzetten nu, maar na verloop van tijd voel je je gewoon normaal, zonder te hoeven roken om gewoon normaal te blijven.
Lekker goedkoop, en veel gezonder!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 23:05

De enige weg is er doorheen. Na verloop van tijd zul je merken dat het je steeds makkelijker afgaat

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 23:06

Succes!!!

Hier bijna 3 mnd stoppen op de teller en vind het heerlijk.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 01:32

Hieperdi schreef:

Nee, feestvieren zul je. Wat ontzettend goed van je *\o/* !

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 08:32

Nee je loopt de polonaise omdat je zo blij bent.
Geloof me.

Ik ben wel weer een pakje in de mist gegaan maar ook weer gestopt hoor.

Hoe ik het dan doe weet ik niet maar dan kom ik toch thuis met een pakje sigaretten.

Nouja het is zo, voel me er niet schuldig over.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 08:34

Wauw wat een support! Bedankt allemaal. Ik ben een paar jaar geleden ook gestopt geweest,4 maanden vol kunnen houden. Maar helaas met oud en nieuw toen toch weer de mist in gegaan _-:(

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 08:44

Hieperdi, volhouden hoor. De eerste tijd is echt oliebol en daarna is het voornamelijk wilskracht en jezelf beseffen wat de voordelen zijn van het niet roken.

Mando, kan je er acchter komen waarom/hoe je dat doet? Want het wandelt niet zelf je tas in dat pakje, helemaal tegenwoordig niet. Volhouden he, zo zonde om weer te gaan beginnen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:41

Elin_ schreef:
Ik zit op dag 3, poging geen idee meer. Het waren ook halve pogingen hoor tot nu toe. Nu ben ik er meer bewust mee bezig, maar enorme trek. Ook moeite met het vasthouden van de voordelen er dan van. Ik 'voel' de noodzaak niet zo tot ik weer start met roken en uiteindelijk de sigaret 1) niet eens lekker vind 2) deze wel 'moet' roken

Inmiddels dag 43. Het gaat me goed af. Incl. uitgaan en andere momenten. Alleen het terrasseizoen nog overleven :')

Hieperdi schreef:

Voor mij heeft het boek stoppen met roken van alain car enorm geholpen. Staat gratis te beluisteren op Spotify. Geen hulpmiddelen, maar wel een andere insteek dan alleen op wilskracht. Ik vond het verhelderd :)

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:02

Elin_ schreef:
Elin_ schreef:
Ik zit op dag 3, poging geen idee meer. Het waren ook halve pogingen hoor tot nu toe. Nu ben ik er meer bewust mee bezig, maar enorme trek. Ook moeite met het vasthouden van de voordelen er dan van. Ik 'voel' de noodzaak niet zo tot ik weer start met roken en uiteindelijk de sigaret 1) niet eens lekker vind 2) deze wel 'moet' roken

Inmiddels dag 43. Het gaat me goed af. Incl. uitgaan en andere momenten. Alleen het terrasseizoen nog overleven :')

Hieperdi schreef:

Voor mij heeft het boek stoppen met roken van alain car enorm geholpen. Staat gratis te beluisteren op Spotify. Geen hulpmiddelen, maar wel een andere insteek dan alleen op wilskracht. Ik vond het verhelderd :)

Ik heb hem zojuist aangezet! 8 uur luisteren is wat lang :') maar ik ga het zien