adhd bij volwassen vrouwen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 08:06

smurffie schreef:
Ik word eigenlijk een beetje boos van je berichtje. Medicatie is echt niet het eerste waar aan gedacht wordt en lichtzinnig over gedaan wordt.
T is wel waar ik heeeeeel veel mensen van op zie knappen nadat ze jarenlang van alles geprobeerd hebben.
Was het maar voor iedereen zonder medicatie te doen, zou het graag willen. Maar mijn leven met is zo veel leuker dan zonder, waarom mijzelf dan pesten.

Dat begrijp ik, ook voor jou mijn excuses want ik had het anders moeten brengen. Ik knapte zelf ook op van medicatie. Ik vloog mijn studie door en zat altijd vol energie. Dat staat los van dat het rotzooi is. Ik ken de werking van speed en mdma en dit kwam daar zo bij in de buurt dat ik op een gegeven moment aan de psychiater vroeg of dat de bedoeling is. Die beaamde dat de dex eigenlijk hetzelfde is. Dat je jezelf beter voelt met medicatie is dus niet zo gek, dat voelt bijna iedereen onder invloed zich..

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 08:13

Prairy schreef:
Ik werd volledig opgefokt en agressief van dexamfetamine. Heel blij met de langwerkende medikinet cr. Maar als het wel voor je werkt, en je bent er blij mee, prima toch.

Ytske, wellicht kun je delen wat voor jou wel werkt dan, ipv alleen los te gaan op wat niet werkte. Wat op zich voor sommigen ook goed is om te weten, maar het helpt meer als je dan ook zegt wat wél voor je werkt :) ADD als kracht zien klinkt leuk en is het soms ook, maar dat is lang niet altijd haalbaar. Bij mij is dat ongeveer 1-1,5 weken per maand haalbaar :+

Ik ben dus wel benieuwd wat jouw alternatieven zijn.

Je hebt gelijk!

Dat ik zonder medicatie door het leven ga wil natuurlijk niet zeggen dat ik er doorheen fluit. Ik heb alleen wel leren accepteren dat het leven nou eenmaal niet makkelijk is en dat onze manier van denken niet helemaal lekker in deze maatschappij past. Wat daarbij helpt is mensen opzoeken die je begrijpen maar ook je dieet aanpassen kan wonderen verrichten. Mindfullness, yoga, sporten ADHD coaching, CGT, visolie en zelfacceptatie! Is het niet juist mooi dat wij adhder’s zoveel voelen? Zoveel emphatie hebben en zo snel schakelen? Dat we zeggen wat we voelen en dat dat (bijna) altijd uit een goed hart komt juist omdat we ons zo goed in kunnen leven? Betekent ook dat we alles mee naar bed nemen en met een ander’s verdriet on kunnen lopen alsof het die van onszelf is, maar is dat nou een slechte eigenschap? Daar kun je mee om leren gaan zonder verdovende middelen. Je bent zo mooi zoals je bent!

En bij mij lukt dat heus ook niet altijd, maar als ik dan een rondje hardloop voel ik me een stuk beter dan wanneer ik er bij na blijf denken. 1-1,5 week klinkt misschien alsof het bij jou ook iets met je cyclus te maken heeft? Ik ben daar zelf ook enkrm gevoelig voor en was zo’n 2 weken half depressief in de maand. Daarvoor zijn ook oplossingen buiten medicatie om. :)

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 08:16

SusanH schreef:
Majabeestje heel herkenbaar wat je aangeeft. Wat ontzettend moeilijk om je kind zo te zien. Wat jij omschrijft is ook precies de reden dat ik nu aan de bel heb getrokken. Hier nog geen problemen op school maar omdat ze straks naar het MBO gaat wil ik dat graag voor zijn. Ik hoop dat je dochter snel geholpen kan worden. Voor jeugd zijn de wachtlijsten wel korter gaf onze POH aan. Dochter staat nu 3 maanden op de wachtlijst en is nr 2.

@Majabeestje, ik zou wel opletten met eventueel veranderen van wachtlijst naar jeugd, omdat je dochter bijna 18 is. Sommige organisaties behandelen t/m 18 en als je dan net (of bijna) 18 bent, kan je best snel er weer uit geknikkerd worden i.v.m. je leeftijd.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 08:18

SusanH verstandig dat je aan de bel hebt getrokken. Het is idd moeilijk om je kind zo te zien.
In welke klas zit jouw dochter nu?
Ik ben blij dat mijn dochter geholpen kan worden als jeugdige, ondanks dat ze bijna 18 is. Anders zou de wachtlijst bijna een jaar zijn. Dat is nu 5 of 6 maanden.
Mijn dochter wil persé de havo afmaken, ondanks dat ze zo op haar tenen loopt. Ze mag nu gelukkig haar eindexamenjaar in 2 jaar doen zodat ze elk jaar de helft van de vakken heeft. Dat scheelt iets aan druk.
Maar elke dag is alsnog een worsteling voor haar. Terwijl ze ook heel duidelijk aangeeft dat ze niet wil stoppen met school of naar het mbo wil. Ondanks de worsteling geeft deze school haar ook structuur en haar sociale leven is daar ook, vriendinnen etc.
We zijn nu bezig om alvast in kleine stapjes haar gedachten te leren ordenen. Als ze gaat doemdenken en 'ratelen' vraag ik: 'Hoe helpt deze gedachte jou?' En dan probeert ze even rustig adem te halen en te denken 'Ik ben ontspannen en rustig, het komt goed'.
Het lost het 'probleem" niet op maar we hopen dat ze daardoor op sommige momenten ietsjepietsje rustiger wordt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 08:39

Wat fijn dat school zo meedenkt. Mijn dochter zit in de 4e van het vmbo, en 1 niveau onder haar kunnen. Ze zou kader prima kunnen, maar doet nu bbl. Ze wil wel MBO op niveau 3 gaan doen. School begrijpt trouwens niet dat wij haar willen laten onderzoeken op ADHD. Want ze is een voorbeeldige leerling. Ja dat klopt, maar in haar hoofd is het nooit stil. Ze heeft er vooral zelf heel veel last van.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 08:53

Ytsje_, fijn dat het jou lukt - en zelfs beter is zo te horen - zonder medicatie, maar niet iedereen is hetzelfde. Voor andere mensen werken weer andere dingen dan voor jou. Ik vind het rot voor je dat het bij jou zo slecht viel, maar ik herken het verslavende / drugs-effect van (lis)dexamfetamine dat je omschrijft totaal niet (zowel bij mezelf als mensen in mijn omgeving met ADHD).

Majabeestje, wat rot voor je dochter. Ik hoop dat ze goed hulp gaat krijgen!

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 08:58

Mews schreef:
Ytsje_, fijn dat het jou lukt - en zelfs beter is zo te horen - zonder medicatie, maar niet iedereen is hetzelfde. Voor andere mensen werken weer andere dingen dan voor jou. Ik vind het rot voor je dat het bij jou zo slecht viel, maar ik herken het verslavende / drugs-effect van (lis)dexamfetamine dat je omschrijft totaal niet (zowel bij mezelf als mensen in mijn omgeving met ADHD).

Majabeestje, wat rot voor je dochter. Ik hoop dat ze goed hulp gaat krijgen!

Nahhh beter wil ik niet zeggen. Met medicatie was het leven een stuk gemakkelijker maar ik vind er nu wel mijn weg in door maar alternatieven te kijken. Het viel dus niet slecht maar ik kon er op een gegeven moment niet meer zonder. Hangt misschien ook af van de dosering en bij wie je onder begeleiding bent. Dat was bij mij ook nket echt om over naar huis te schrijven zegmaar.

Wel mooi om ook de andere kant te lezen. Dankjewel.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 09:33

SusanH wat goed dat ze wat onder haar niveau werkt. Dat klinkt misschien gek, maar dat had ik voor mijn dochter ook zo graag gewild. De lat iets minder hoog en daardoor wat 'makkelijker' je schooltijd door.
Vervelend dat school niet verder kijkt. Juist bij meisjes valt het vaak niet op, is het internaliserend. En lijken deze meiden de 'perfecte leerling'.
Mijn ervaring (als professional) is dat er op het mbo meer ruimte en ondersteuning is voor leerlingen.
Het gespreid examen doen ben ik initiator van geweest, vanuit mijn professie. Anders was school daar niet zelf mee gekomen. Ik vind de ondersteuning matig, ondanks dat ik begrijp dat een school school is. En regulier. Alsnog vind ik de ondersteuning maar ook de benadering vaak niet helpend. Jammer is dat eigenlijk, school heeft zo'n belangrijke rol.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 09:39

Ytsje_ schreef:
Prairy schreef:
Ik werd volledig opgefokt en agressief van dexamfetamine. Heel blij met de langwerkende medikinet cr. Maar als het wel voor je werkt, en je bent er blij mee, prima toch.

Ytske, wellicht kun je delen wat voor jou wel werkt dan, ipv alleen los te gaan op wat niet werkte. Wat op zich voor sommigen ook goed is om te weten, maar het helpt meer als je dan ook zegt wat wél voor je werkt :) ADD als kracht zien klinkt leuk en is het soms ook, maar dat is lang niet altijd haalbaar. Bij mij is dat ongeveer 1-1,5 weken per maand haalbaar :+

Ik ben dus wel benieuwd wat jouw alternatieven zijn.

Je hebt gelijk!

Dat ik zonder medicatie door het leven ga wil natuurlijk niet zeggen dat ik er doorheen fluit. Ik heb alleen wel leren accepteren dat het leven nou eenmaal niet makkelijk is en dat onze manier van denken niet helemaal lekker in deze maatschappij past. Wat daarbij helpt is mensen opzoeken die je begrijpen maar ook je dieet aanpassen kan wonderen verrichten. Mindfullness, yoga, sporten ADHD coaching, CGT, visolie en zelfacceptatie! Is het niet juist mooi dat wij adhder’s zoveel voelen? Zoveel emphatie hebben en zo snel schakelen? Dat we zeggen wat we voelen en dat dat (bijna) altijd uit een goed hart komt juist omdat we ons zo goed in kunnen leven? Betekent ook dat we alles mee naar bed nemen en met een ander’s verdriet on kunnen lopen alsof het die van onszelf is, maar is dat nou een slechte eigenschap? Daar kun je mee om leren gaan zonder verdovende middelen. Je bent zo mooi zoals je bent!

En bij mij lukt dat heus ook niet altijd, maar als ik dan een rondje hardloop voel ik me een stuk beter dan wanneer ik er bij na blijf denken. 1-1,5 week klinkt misschien alsof het bij jou ook iets met je cyclus te maken heeft? Ik ben daar zelf ook enkrm gevoelig voor en was zo’n 2 weken half depressief in de maand. Daarvoor zijn ook oplossingen buiten medicatie om. :)

Het heeft bij mij zeker met mijn cyclus te maken, het is alleen zo jammer dat het soms zo lang duurt voor je dat zelf ook door hebt en de dingen aan elkaar kunt knopen vind ik. De overgang versterkt alle dingen ook nog eens. Ik ga dinsdag voor een tweede afspraak naar de overgangsconsulente, die zei ook al dat ADHD en cyclus en overgang elkaar lekker (negatief) versterken.

Ik ben nu ook aan het experimenteren met mijn cyclus en medicatie meer/minder. Ik heb ook microdosing geprobeerd maar dat deed niks of weinig (was toen even gestopt met de medicatie). Misschien had ik nog niet de juiste maar door alles wat er op dat/dit moment in mijn leven gebeurt ben ik blij dat de medicatie wel werkt.

Ik ga een doorverwijzing vragen naar de overgang poli om te kijken wat hormonen zouden kunnen doen. Ik reageer daar ook vrij gevoelig op dus zal ook uitzoeken worden.

SilverLining

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 10:53

Ytsje_ schreef:
smurffie schreef:
Ik word eigenlijk een beetje boos van je berichtje. Medicatie is echt niet het eerste waar aan gedacht wordt en lichtzinnig over gedaan wordt.
T is wel waar ik heeeeeel veel mensen van op zie knappen nadat ze jarenlang van alles geprobeerd hebben.
Was het maar voor iedereen zonder medicatie te doen, zou het graag willen. Maar mijn leven met is zo veel leuker dan zonder, waarom mijzelf dan pesten.

Dat begrijp ik, ook voor jou mijn excuses want ik had het anders moeten brengen. Ik knapte zelf ook op van medicatie. Ik vloog mijn studie door en zat altijd vol energie. Dat staat los van dat het rotzooi is. Ik ken de werking van speed en mdma en dit kwam daar zo bij in de buurt dat ik op een gegeven moment aan de psychiater vroeg of dat de bedoeling is. Die beaamde dat de dex eigenlijk hetzelfde is. Dat je jezelf beter voelt met medicatie is dus niet zo gek, dat voelt bijna iedereen onder invloed zich..

Ik twijfel niet aan je diagnose hoor, maar ik dacht altijd dat wanneer je uppers/ADHD medicatie neemt en je die ervaart als uppers dat je dan in principe geen ADHD hebt en als je juist rustiger wordt en meer focus krijgt je dan over het algemeen wel ADHD hebt?

Ik zit zelf echt nog op een hele lage dosering dus merk er wellicht nog niet heel veel van en zou ook geen idee hebben hoe andere drugs zouden moeten voelen, maar ik ervaar tot nu toe echt geen energy rush ofzoiets zoals uppers wel zouden geven in een neurotypisch lichaam.

Ben wel benieuwd hoe dit zit. :j

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 11:35

SilverLining schreef:
Ik twijfel niet aan je diagnose hoor, maar ik dacht altijd dat wanneer je uppers/ADHD medicatie neemt en je die ervaart als uppers dat je dan in principe geen ADHD hebt en als je juist rustiger wordt en meer focus krijgt je dan over het algemeen wel ADHD hebt?

Ik zit zelf echt nog op een hele lage dosering dus merk er wellicht nog niet heel veel van en zou ook geen idee hebben hoe andere drugs zouden moeten voelen, maar ik ervaar tot nu toe echt geen energy rush ofzoiets zoals uppers wel zouden geven in een neurotypisch lichaam.

Ben wel benieuwd hoe dit zit. :j

Snap ik! Met dexa is het zo dat je volgens mijn psychiater (ik lees nu ook andere dingen) resistent word op een gegeven moment. Mijn lichaam had dus telkens meer nodig om net zoals andere studenten te functioneren. Ik had wel vanaf het begin al bijwerkingen. Ik viel af, kwam heel moeilijk in slaap en kreeg een slechte huid. Die verschijnselen heeft iemand die langdurig aan de speed zit ook dus ik begon mij daar niet meer goed bij te voelen en ben me toen meer gaan verdiepen in hoe en wat.

Ik werd dus aan het begin zeker rustig, had goede focus maar meer energie om iets te doen. Ik kon zonder medicatie namelijk slecht beginnen aan iets. Dingen afmaken ging altijd moeizaam en overzicht in bijvoorbeeld het huishouden was ook dramatisch. Door de medicatie kreeg ik alles weer op een rijtje en mijn hoofd “deed het weer”. Ik slikte alleen op een gegeven moment een mega dosis om dat zo te houden. :+

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 11:49

Prairy schreef:
Het heeft bij mij zeker met mijn cyclus te maken, het is alleen zo jammer dat het soms zo lang duurt voor je dat zelf ook door hebt en de dingen aan elkaar kunt knopen vind ik. De overgang versterkt alle dingen ook nog eens. Ik ga dinsdag voor een tweede afspraak naar de overgangsconsulente, die zei ook al dat ADHD en cyclus en overgang elkaar lekker (negatief) versterken.

Ik ben nu ook aan het experimenteren met mijn cyclus en medicatie meer/minder. Ik heb ook microdosing geprobeerd maar dat deed niks of weinig (was toen even gestopt met de medicatie). Misschien had ik nog niet de juiste maar door alles wat er op dat/dit moment in mijn leven gebeurt ben ik blij dat de medicatie wel werkt.

Ik ga een doorverwijzing vragen naar de overgang poli om te kijken wat hormonen zouden kunnen doen. Ik reageer daar ook vrij gevoelig op dus zal ook uitzoeken worden.

Ja ik begrijp je punt helemaal. Het is jammer dat er nog zo weinig over bekend is en dat je daardoor zoveel zelf op onderzoek uit moet. Ik merk inderdaad ook zeker die negatieve versterking! Voeding heeft ook weer een grote invloed op je hormoonhuishouding, een goed dieet kan ook wonderen verrichten maar ook dat is lastig omdat je alles zelf moet uitzoeken..

Ik begrijp daarom ook heeeel goed dat medicatie de snelste, makkelijkste en beste “oplossing” is of kan zijn, maar dat dat komt omdat er zo weinig bekend is over alternatieven vind ik jammer.. Ik blijf het gewoon niet oké vinden dat we (bij wijze van) het drukste meisje of jongetje van de klas maar medicatie voorschrijven in plaats van kijken naar wat iemand nodig heeft. Alles maar in de maatschappij wurmen terwijl je ook mag leren dat je goed bent zoals je bent. Dat zou indirect ook klachten verminderen omdat daar zelfacceptatie bij komt kijken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 11:57

Mijn ervaring (ADD / neurodivergent) is dat ik in mijn hoofd wat vlakker wordt met methylfenidaat.
Dus minder gedachtenstroom.
Ik wordt er niet druk van maar rustiger en kan dan een tijdje meer overzicht zien, dus bijv na lang tegen iets opruimen aanhikken (wegvluchten voor klussen die een grote chaotische berg zijn in mijn beleving met allemaal beren op de weg), kan ik dan met medicatie (soms) wel een begin maken en daarmee ruimte scheppen waar ik ook zonder meds weer op kan voortborduren.
Maar: als het verkeerd valt heb ik hartkloppingen en een dizzy gevoel en een dichte keel en komt er alsnog niks van mijn plannen terecht.

Heb ooit eens drugs gehad die normaal zorgen voor energie en de hele nacht doorgaan. Ik ben lekker gaan slapen. Later nog ooit eens gehad, heb de hele avond naar kampvuur zitten staren.

Ik vind Ytsje haar zienswijze ook interessant. Acceptatie, adaptatie. Ik ben zelf ook steeds op zoek naar de kernpunten. Waar liggen de gevoeligheden, en waar ligt mijn kracht.
Ik heb nogal eens gehoord dat ik out of the box denk en mensen om me heen weet te inspireren.
Het is alleen een beetje jammer soms, dat dat altijd tijdelijk en pop-up is. Langdurige contacten lijken niet aan mij besteed en bij vlagen vind ik dat echt vervelend (bijna non stop alleen zijn).
Het is lastig want enerzijds wil ik opkomende ideeën gelijk kunnen delen en daar lekker over brainstormen. Anderzijds kan het ook elk moment weer omslaan naar totaal niet in staat zijn sociaal te doen.
En dat is bijna niet uit te leggen en wordt dus ook meestal verkeerd begrepen. Het is ook moeilijk dan op een goede manier grenzen aan te geven, dus eigenlijk ben ik maar opgehouden met proberen te connecten geloof ik. Hoe minder mensen ik zie, hoe minder ik eraan wen ook.

Dus respect voor degenen hier die wel samenleven, dat is eigenlijk ook een hele uitdaging op zich.

SilverLining

Re: adhd bij volwassen vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 12:10

Dank voor de info! Dat je lichaam eraan went is niet zo handig nee. Lastig hoor!

Ik zit nu zelf ik een groepstraject voor ADHD en deze week is les 2. Vind het tot nu toe ronduit interessant wat ze allemaal vertellen. Inderdaad ook hier is de focus op jezelf leren kennen, weten waarom je dingen doet, grenzen leren bewaken en je leven indelen hoe het het beste voor je werkt. Maar daarbij geven ze ook aan dat medicatie echt een heel fijn onderdeel daarvan kan zijn omdat je het leven gewoon niet helemaal naar je hand kunt zetten en het leven momenteel heel heftig is voor neurodivergente mensen. Ben echt heel benieuwd wat ik allemaal nog meer ga leren.

Oja en die bijwerking van bloedverlies: mijn psychiater zei dat het inderdaad een hele zeldzame bijwerking is van de methylfenidaat. Moet het goed monitoren en eventueel ook gaan afstemmen met de huisarts die de anticonceptiepil heeft voorgeschreven. Las ergens online al dat sommige mensen dan een zwaardere pil nodig hebben en bij anderen is de doorbraakbloeding alleen bij het verhogen of opstarten van de medicatie gebeurt en daarna niet meer. Dus even aankijken maar. Het is wel onhandig. :')

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 12:15

Marigold schreef:
Mijn ervaring (ADD / neurodivergent) is dat ik in mijn hoofd wat vlakker wordt met methylfenidaat.
Dus minder gedachtenstroom.
Ik wordt er niet druk van maar rustiger en kan dan een tijdje meer overzicht zien, dus bijv na lang tegen iets opruimen aanhikken (wegvluchten voor klussen die een grote chaotische berg zijn in mijn beleving met allemaal beren op de weg), kan ik dan met medicatie (soms) wel een begin maken en daarmee ruimte scheppen waar ik ook zonder meds weer op kan voortborduren.
Maar: als het verkeerd valt heb ik hartkloppingen en een dizzy gevoel en een dichte keel en komt er alsnog niks van mijn plannen terecht.

Heb ooit eens drugs gehad die normaal zorgen voor energie en de hele nacht doorgaan. Ik ben lekker gaan slapen. Later nog ooit eens gehad, heb de hele avond naar kampvuur zitten staren.

Ik vind Ytsje haar zienswijze ook interessant. Acceptatie, adaptatie. Ik ben zelf ook steeds op zoek naar de kernpunten. Waar liggen de gevoeligheden, en waar ligt mijn kracht.
Ik heb nogal eens gehoord dat ik out of the box denk en mensen om me heen weet te inspireren.
Het is alleen een beetje jammer soms, dat dat altijd tijdelijk en pop-up is. Langdurige contacten lijken niet aan mij besteed en bij vlagen vind ik dat echt vervelend (bijna non stop alleen zijn).
Het is lastig want enerzijds wil ik opkomende ideeën gelijk kunnen delen en daar lekker over brainstormen. Anderzijds kan het ook elk moment weer omslaan naar totaal niet in staat zijn sociaal te doen.
En dat is bijna niet uit te leggen en wordt dus ook meestal verkeerd begrepen. Het is ook moeilijk dan op een goede manier grenzen aan te geven, dus eigenlijk ben ik maar opgehouden met proberen te connecten geloof ik. Hoe minder mensen ik zie, hoe minder ik eraan wen ook.

Dus respect voor degenen hier die wel samenleven, dat is eigenlijk ook een hele uitdaging op zich.

Dat herken ik ook heel erg. Ik ben daarom voor mezelf begonnen als fotograaf. Begonnen met newbornfotografie en doe nu alles van geboorte tot en met uitvaart en bedrijven en bruiloften. Vind ik iets niet meer leuk? Stop ik en stort ik me op iets nieuws. Langdurige projecten zijn ook niet aan mij besteed, ik wil volgas en daarna los kunnen laten. Misschien heb jij je nog nooit op het juiste gestort en zijn er dingen die je kunt doen waarbij deze valkuilen juist je kracht kunnen worden! Mensen die samen van volgas naar compleet loslaten kunnen gaan kunnen in korte tijd samen iets heel moois neerzetten. Misschien ligt het helemaal niet aan jou, maar zit je gewoon nog niet op de juiste plek of heb je de juiste mensen nog niet om je heen gehad om je in je kracht te zetten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:27

Majabeestje schreef:
SusanH wat goed dat ze wat onder haar niveau werkt. Dat klinkt misschien gek, maar dat had ik voor mijn dochter ook zo graag gewild. De lat iets minder hoog en daardoor wat 'makkelijker' je schooltijd door.
Vervelend dat school niet verder kijkt. Juist bij meisjes valt het vaak niet op, is het internaliserend. En lijken deze meiden de 'perfecte leerling'.
Mijn ervaring (als professional) is dat er op het mbo meer ruimte en ondersteuning is voor leerlingen.
Het gespreid examen doen ben ik initiator van geweest, vanuit mijn professie. Anders was school daar niet zelf mee gekomen. Ik vind de ondersteuning matig, ondanks dat ik begrijp dat een school school is. En regulier. Alsnog vind ik de ondersteuning maar ook de benadering vaak niet helpend. Jammer is dat eigenlijk, school heeft zo'n belangrijke rol.

Ben niet ontevreden hoor over de school. Zo hebben ze de dyslexie diagnostiek keurig opgepakt terwijl ik dat op de basisschool niet voor elkaar kreeg. Ze werken ook mee hoor, met het onderzoek nu. Ze begrijpen alleen niet goed waarom. Onder niveau werken heeft te maken met faalangst die is ontstaan op de basisschool en ook samenhangt met de niet onderkende dyslexie. En kwam vooral in de 2e echt goed van pas, ze heeft toen een zware hersenschudding opgelopen en veel moeten missen en in moeten halen. Dat was anders nooit zo goed gelukt.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 14:09

zijn er hier ook vrouwen met ADHD die ook wedstrijden rijden kwa focus op de wedstrijden? Ik merk als ik in hyper focus zit ik bijna de voorlezer niet hoor.. of ik ben zo afgeleid dat ik gwn niet aan normaal rijden toe kom tijdens zo proef. En mijn paard dan ook afhaakt en erg flegmatiek wordt.

Ik zoek daarom ook tips om daar mee om te kunnen gaan ook met terleurstellingen enz

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 21:56

Kan iemand van jullie die Concerta (de ‘echte’ van Jansen) gebruikt mij uitleggen hoe dat nu zit met de eigen bijdrage van €250 per jaar + eigen risico? Ik ben verzekerd bij CZ en betaal maandelijks ca €60 voor een potje van 30 stuks. Dit jaar staat er een keer op mijn overzicht een kleine vergoeding voor deze medicatie, maar ik heb er veel meer betaald. Kwam hier toevallig achter omdat ik aan het kijken ben of overstappen lonend is.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 22:02

https://www.medicijnkosten.nl/zoeken?se ... m=Concerta

Hier kan je de kosten vinden. De kosten kwa eigen risico/ maximale eigen bijdrage van 250 euro per jaar zijn het zelfde.
Generieke methylfenidaat mva kom je veel goedkoper uit.

Je kosten kan nog incl kosten bij de apotheek zijn, levering per 3 maanden of half jaar kan dan ook helpen.

SilverLining

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 23:56

Pff weer wat geleerd.. Nou als je krap bij kas zit kun je dus alleen maar methylfenidaat proberen? Begin toch te hopen dat die gewoon werkt bij mij. Gaat toch weer flink in de papieren lopen als je dat ook nog eens elke maand grotendeels zelf moet betalen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 00:25

plutolover schreef:
zijn er hier ook vrouwen met ADHD die ook wedstrijden rijden kwa focus op de wedstrijden? Ik merk als ik in hyper focus zit ik bijna de voorlezer niet hoor.. of ik ben zo afgeleid dat ik gwn niet aan normaal rijden toe kom tijdens zo proef. En mijn paard dan ook afhaakt en erg flegmatiek wordt.

Ik zoek daarom ook tips om daar mee om te kunnen gaan ook met terleurstellingen enz

Wedstrijden uit je hoofd rijden ipv met voorlezer.
Ik had vaak wel een voorlezer, maar als ik eenmaal in de hf zit hoor ik die toch niet meer :') dus leerde ze altijd uit het hoofd rijden.
Voorlezer was meer als back up, als ik afgeleid raakte door iets anders buiten de baan oid :+

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 06:50

SilverLining schreef:
Pff weer wat geleerd.. Nou als je krap bij kas zit kun je dus alleen maar methylfenidaat proberen? Begin toch te hopen dat die gewoon werkt bij mij. Gaat toch weer flink in de papieren lopen als je dat ook nog eens elke maand grotendeels zelf moet betalen.

Of de niet-stimulantia, die ook effectief kunnen zijn!
En het zelf bij betalen is dus maximaal 250eu per jaar.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 07:36

smurffie schreef:
https://www.medicijnkosten.nl/zoeken?se ... m=Concerta

Hier kan je de kosten vinden. De kosten kwa eigen risico/ maximale eigen bijdrage van 250 euro per jaar zijn het zelfde.
Generieke methylfenidaat mva kom je veel goedkoper uit.

Je kosten kan nog incl kosten bij de apotheek zijn, levering per 3 maanden of half jaar kan dan ook helpen.

Deze info kende ik. Ik ga maar eens bij de apotheek langs, want ik krijgt het vermoeden dat zij niks doorgeven aan CZ, behalve dus die ene keer. Toevallig dit jaar mijn eigen risico opgemaakt, dus nu is het wel interessant.

Silverling: Concerta is methylfenidaad, maar van een merk en daarom te duur en niet vergoed. De psychiater heeft specifiek deze voorgeschreven omdat hij teveel mensen aan het bureau kreeg die aangeven dat de merkloze niet zo goed werkten als de merkpillen.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 16:30

Interessant om even mee te lezen over medicatie.
Hier de diagnoses ASS en ADHD, de psychiater vond het niet gek dat ik continu vastloop. Eerder logisch...
Nu alles maar even laten bezinken en dan kijken wat het beste gaat werken, want er moet wel e.e.a. veranderen zeg maar :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 16:34

Ik ben vandaag bij de overgangsconsulente geweest en ga starten met bio identieke hormonen, kijken of dat iets gaat doen.