Marigold schreef:Mijn ervaring (ADD / neurodivergent) is dat ik in mijn hoofd wat vlakker wordt met methylfenidaat.
Dus minder gedachtenstroom.
Ik wordt er niet druk van maar rustiger en kan dan een tijdje meer overzicht zien, dus bijv na lang tegen iets opruimen aanhikken (wegvluchten voor klussen die een grote chaotische berg zijn in mijn beleving met allemaal beren op de weg), kan ik dan met medicatie (soms) wel een begin maken en daarmee ruimte scheppen waar ik ook zonder meds weer op kan voortborduren.
Maar: als het verkeerd valt heb ik hartkloppingen en een dizzy gevoel en een dichte keel en komt er alsnog niks van mijn plannen terecht.
Heb ooit eens drugs gehad die normaal zorgen voor energie en de hele nacht doorgaan. Ik ben lekker gaan slapen. Later nog ooit eens gehad, heb de hele avond naar kampvuur zitten staren.
Ik vind Ytsje haar zienswijze ook interessant. Acceptatie, adaptatie. Ik ben zelf ook steeds op zoek naar de kernpunten. Waar liggen de gevoeligheden, en waar ligt mijn kracht.
Ik heb nogal eens gehoord dat ik out of the box denk en mensen om me heen weet te inspireren.
Het is alleen een beetje jammer soms, dat dat altijd tijdelijk en pop-up is. Langdurige contacten lijken niet aan mij besteed en bij vlagen vind ik dat echt vervelend (bijna non stop alleen zijn).
Het is lastig want enerzijds wil ik opkomende ideeën gelijk kunnen delen en daar lekker over brainstormen. Anderzijds kan het ook elk moment weer omslaan naar totaal niet in staat zijn sociaal te doen.
En dat is bijna niet uit te leggen en wordt dus ook meestal verkeerd begrepen. Het is ook moeilijk dan op een goede manier grenzen aan te geven, dus eigenlijk ben ik maar opgehouden met proberen te connecten geloof ik. Hoe minder mensen ik zie, hoe minder ik eraan wen ook.
Dus respect voor degenen hier die wel samenleven, dat is eigenlijk ook een hele uitdaging op zich.
Dat herken ik ook heel erg. Ik ben daarom voor mezelf begonnen als fotograaf. Begonnen met newbornfotografie en doe nu alles van geboorte tot en met uitvaart en bedrijven en bruiloften. Vind ik iets niet meer leuk? Stop ik en stort ik me op iets nieuws. Langdurige projecten zijn ook niet aan mij besteed, ik wil volgas en daarna los kunnen laten. Misschien heb jij je nog nooit op het juiste gestort en zijn er dingen die je kunt doen waarbij deze valkuilen juist je kracht kunnen worden! Mensen die samen van volgas naar compleet loslaten kunnen gaan kunnen in korte tijd samen iets heel moois neerzetten. Misschien ligt het helemaal niet aan jou, maar zit je gewoon nog niet op de juiste plek of heb je de juiste mensen nog niet om je heen gehad om je in je kracht te zetten.